motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Projekt Dårskap: Nissan Stanza Turbo [Modemvarning] http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=28&t=1386 |
Page 1 of 3 |
Author: | Fabben [ Sun 07 Jan 2007, 19:47 ] |
Post subject: | Projekt Dårskap: Nissan Stanza Turbo [Modemvarning] |
Tänkte presentera mitt och ett par kompisars projekt. Det började med att Calle kom över en Nissan Stanza -84 med 1.8 liters singelkam med förgasare som vi först tänkte ha som isbil och leka med på vintern. Sen kom vi över en billig turbo och tankarna började flyga kring en turbokonvertering av motorn. Joel hoppade snabbt med på tåget ("va i heelvite! varföö int" var kommentaren ![]() När Calle senare började gräva bland motorkoder så visade det sig att det är samma block som i Cherry och 200sx. I samma stund vaknade den riktiga dårskapen inombords och bilen bestämdes att få ett värdigare öde än att stresskonverteras och köras sönder på isen Värddjuret ![]() ![]() Så fick det bli. Bilen skulle få en 200sx spis nedkilad under huven. Och när vi ändå höll på så kunde vi lika gärna trimma lite. Men med tanke på att detta skulle bli ett budgetprojekt så bestämdes det att vi skulle köra med originallåda. Därför sa vi att taket på trimningen inte fick överstiga 260 hk för att växellådan överhuvudtaget skulle ha en chans att klara sig. Jag började leta runt på holmen efter en motor, men det verkade dödfött. I sverige fanns det kompletta motorer, men i såna prisklasser som detta budgetprojekt inte har råd med. Vi började efter ett tag att snegla på hur det var att turbokonvertera en bluebird motor istället. Men under en sen kväll på Esso så fick jag reda på att det skulle ligga en motor i ett garage i Kalmarnäs. Jag fick numret till killen och ett par dagar senare så for jag och hämtade hem motorn. Underverket! ![]() ![]() ![]() ![]() Motorn är komplett förutom startmotor och generator, men det går ju och plocka över från den gamla motorn. Den saknar också turbo och IC, men turbo hade vi ju sen tidigare ![]() Motorn, en CA18DET är en radfyra på 1809 cm3 med 8,5:1 i komp. Den har dubbla överliggande kamaxlar, insprutning och turbo. Den kommer från en 93ans 200sx med 10000mil på mätaren, och skicket på motorn tyder på att det stämmer. Turbon är för oss okänd. Vi vet bara att det är ett Mitsu aggregat och förra ägaren tänkte använda det som en uppgraderingsturbo till en Volvo S40 T4. Så mina gissningar ligger på att det är nåt aggregat till en volvo R-modell, men jag ska ta och maila killarna på turboperformanceclub och höra om dom vet vad det är för turbo. ____________________________________________________________ Målsättningen från början var bara att få bilen körbar och bränna slut på däck och skrämma slag i gamla trötta sierror. Men efter ett par dagar kom vi fram till att det nog var säkrast att plocka bort toppen och kolla topplockspackningen. Sagt och gjort, innan Joel och jag visste ordet av hade vi plockat ner motorn i dess beståndsdelar ![]() ![]() Det blev bara och beställa en ny packningssats från Dax nästa dag *suck* När vi nu ändå hade plockat ned motorn i bitar så kunde det ju inte skada att putsa delarna innan vi plockade ihop allting igen. Så fel man kunde ha. Joel tog med det mesta till skolan och blästrade och slipade så mycket att fingrarna glödde. Toppen var det första han fixade. Han bytte alla ventilpackningar samt finjusterade ventilerna. Sen hann han även med att porta ur lite i kanalerna och slipade ner brytningsvinklar på ventilerna ![]() Toppen före samt efter. Lite skillnad ![]() ![]() ![]() Flitens lampa lyser i pannan på Joel när han putsar kolvar. ![]() ![]() Det senaste som hände var att vi fick blocket tvättat, planat och målat. ![]() ![]() Vi var tvungna att prova hur det såg ut med toppen på. Nice! ![]() Nästa grej på g är att tvätta oljetråget och måla det + att börja plocka ihop ![]() |
Author: | Mr X [ Sun 07 Jan 2007, 19:55 ] |
Post subject: | |
Bra jobbat vi väntar på fortsättningen. ![]() |
Author: | Fabben [ Sun 07 Jan 2007, 19:57 ] |
Post subject: | |
Motorreceptet (så här långt) -Renoverad, putsad och balanserad motor. -Blocket något planat -Öppet luftfilter -Uppsvarvad lmm -Lättat svänghjul -Större turbo -Större IC -Separat oljekyl -Borttagning av gjutskägg och lite uppfräsning i insuget -Något uppfrästa kanaler och slipade ventiler i toppen. -Nytt grenrör för att slippa förluster samt för att passa turbon bättre -3" downpipe, 2-2,5" avgassystem -Kraftigare bränslepump än original i 200sx -Vi ska även försöka ha råd med chip så att vi får bort laddtrycksspärren och slipper "fuska". Uppflyttat varvstopp i samma veva förhoppningsvis. -Får se ifall vi måste köra med en bränsletryckeregulator. Isåfall blir det ett hemmabygge. Har garanterat glömt nåt. [Edit] glömde att större spridare ligger på önskelistan. |
Author: | Henriks [ Sun 07 Jan 2007, 21:27 ] |
Post subject: | |
Fint att du startat ett projekt ! Skall ni köra med svarvad lmm till 49,5mm borde ni ha 444cu spridare istället för annan bränsletrycks regulator... Det matchar rätt så bra då... Det skulle va en rwd konvetering också nu ![]() |
Author: | Fabben [ Sun 07 Jan 2007, 21:48 ] |
Post subject: | |
Vi kanske skulle få köpa billiga 460 spridare. Men om inte det går vägen så kör vi med original spridare och lmm och höjer bränsletrycket. Det borde bli mera exakt och bättre med en uppsvarvad lmm och större spridare. För om man bara trycker på mera bränsle i originalspridarna så blir spridningsbilden fel vid högre tryck, och man tappar effekt samtidigt som det går åt mera bränsle. RWD har alltid funnits med i tankarna. Därför att vi tänker behålla FWD är för att det blir enklare, och samtidigt har jag inte sett en enda som har gjort det på en gammal stanza ![]() Men om det skulle krisa sig i driftingnerven så finns det en gammal starlet som vi kan hänga ner maskinen i. ![]() |
Author: | Kizen [ Wed 10 Jan 2007, 07:59 ] |
Post subject: | |
kul projekt... d finns ganska många som har hängt ner dom där maskinerna i bluebird vet ja... hade planer på att få ner en sån i min 180zx men d vart lite ändrade planer... nu ska den ner i min corolla ke26 farmare å se om d blir nå fart i skiten!!!=) |
Author: | NismoRobba [ Wed 10 Jan 2007, 08:55 ] |
Post subject: | |
tjena, kul att höra om mera nisse trim o lek!!! int har ni fått tag i stanzan från en viss skärgårds kommun, tycker att den liknar väldigt på en som jag skickade iväg från min gård för nått år sedan ??? intressant ska de bli att följa med detta projekt iaf iom med att jag själv ska o besiktiga min kära nisse idag o sedan ska den ställas av o in i garaget för lite modifikationer. // Robba |
Author: | Fabben [ Wed 10 Jan 2007, 16:15 ] |
Post subject: | |
Stanzan har ägts av Calles pappa i flera år innan den ställdes av för ett par år sedan. Jag vet dock inte mera historik kring bilen. |
Author: | Fabben [ Wed 10 Jan 2007, 16:35 ] |
Post subject: | |
Jahapp, en lite uppdatering. Roligt att se att det finns flera som håller på med dessa maskiner ![]() ![]() Projektet har nått den kanske roligaste vändpunkten. Då man får börja skruva ihop igen ![]() Joel kom över och vi började slipa alla kontaktytor, där oljetråget skall sitta emot, och där lagren ska sitta. Jäklar va fint det blev. Efter det var vi och låna en momentnyckel av Roivanen och började sätta dit ramlagren för att kunna mäta lagerspelet. Det visade sig ligga runt 0.040. Original skall ramlagerspelet ligga mellan 0.022 och 0.054, så det fick helt klart godkänd. Lagren är också i mycket bra skick, så vi behöver inte byta dessa heller. Vi spolade även rent alla oljekanaler slagg och asfalt. Vattenkanalerna fick smaka på en dos tryckluft. Tyvärr så hade det under vårat juluppehåll börjat bildas lite ytrost i cylinderloppen, så vi bestämde oss för att hona loppen. Det var så små vändytor så vi hade egentligen inte behövt göra det, men när man en gång gör allt seriöst så kan man gå hela vägen. Det blir till och sätta nya kolvringar också. Nåväl, det kostar lite extra, men samtidigt så är det dumt att dumsnåla + att man vet att allt har blivit bra gjort, vilket leder till bättre nattsömn ![]() En sak till: Om ni har en motor med oljebesprutade kolvar. Undertill finns det små munstycken som är riktade mot kolvarna. Blås aldrig, aldrig dom rena bakvägen med tryckluft. Vi hade i ovetskap gjort det och fick en liten bassning av killen på Ljungdahls. Det kan leda till att ventilfjädrarna i backventilerna sätter sig på tvären. Hoppas bara att dom klarar sig ![]() Nåväl, blocket borde vi få tillbaka på Fredag, så får vi se vad som händer. Bildbevis: (vet inte vad dom serveras till maten i yrkes, men Joel verkar lite dragen ![]() ![]() ![]() |
Author: | Henriks [ Wed 10 Jan 2007, 16:53 ] |
Post subject: | |
Jo är någ ganska många som håller på med dessa motorer... En liten fråga vad hadde ni tänkt ladda ? Och vilken växellåda skall ni köra med ? Går ni nära eller över 1bar så byt kopplingen annors lär den inte bli långlivad... |
Author: | Fabben [ Wed 10 Jan 2007, 17:37 ] |
Post subject: | |
Vi tänkte försöka oss på att ladda 1,2 bar. Det finns folk på nätet som skryter med att ha laddat 1,4 eller mera med original bottendel. Det tycker vi känns lite riskabelt med tanke på driftssäkerheten. Det räcker även bra till med 1,2 i ladd i den lilla bilen vi ska ha. Vi tänkte till en början köra med original Stanza låda. Det lär väl visa sig om den är för klen, och då får vi byta ut den mot nåt kraftigare. Kopplingen ska vi också köra med original 200sx lamell och tryckplatta. Vi får testa oss fram lite och försöka sålla lite bland alla internetgurus. Personligen tror jag inte det är lamellen som är den svaga punkten utan att tryckplattan inte orkar med effekten. Men det återstår att se. Annars får vi väl modda dit nån volvosak så att det håller. ![]() |
Author: | BuuMi [ Fri 12 Jan 2007, 10:00 ] |
Post subject: | |
Ser fint ut ![]() zatzy projekt tråd? ![]() |
Author: | Fabben [ Fri 12 Jan 2007, 16:43 ] |
Post subject: | |
Jag skulle gärna sätta det som en zatzy tråd också. Men problemet är att jag inte jag posta vare sig bilder eller länkar på zatzy. Jag har mailat admins och moderatorer, men ingen har tid eller lust att fixa det. |
Author: | Cambudgie [ Fri 12 Jan 2007, 16:46 ] |
Post subject: | |
Fabben wrote: Jag har mailat admins och moderatorer, men ingen har tid eller lust att fixa det.
Hehe,, vi är bättre helt enkelt ![]() Off topic varning!!! |
Author: | Fabben [ Sat 13 Jan 2007, 16:53 ] |
Post subject: | |
Var och hörde på nya kolvringar idag. Dom skulle kosta 77,80 € om det var samma som i Bluebird. ![]() |
Author: | Raket [ Sun 14 Jan 2007, 03:00 ] |
Post subject: | stanza |
nya ringar e väl nästan ett måste om man ha haft upp den o me tanken på hur sotiga kolvarna såg ut..int nått negativt menat men de e min åsikt.. |
Author: | Fabben [ Sun 14 Jan 2007, 09:38 ] |
Post subject: | |
Jo, det stämmer. Måste bara ta reda på om det är samma som sitter i bluebird, att det inte är nån tiondel som skilljer. Kolvdiametern i bluebird och 200sx är båda 83mm, men jag vet inte om det skiljer sig i ringdjupet. Ska ägna dagen åt att surfa för att ta reda på det. Annars blir det att beställa kolvringar från Sverige då de åländska reservdelskrängarna inte får tag på grejer till 200sx. Kanske den lokala nissanhandlaren kan få tag på dom för x antal hundra euro. Har någon personliga erfarenheter av något bra företag i Sverige? |
Author: | Raket [ Mon 15 Jan 2007, 14:52 ] |
Post subject: | stanza |
behöver ni någge stanza delar kan ni höra av er ti mig. |
Author: | Fabben [ Mon 15 Jan 2007, 21:15 ] |
Post subject: | |
Lite update igen: Var och hämtade blocket idag. Jäklar vad fint det blev när det blev honat ![]() ![]() ![]() ![]() Joel visade också upp sin kreativa sida genom en liten uppfinning av stripes och en pommacflaska för att få i kolvarna och kolvringarna i blocket. ![]() ![]() |
Author: | Henriks [ Mon 15 Jan 2007, 22:00 ] |
Post subject: | |
Alla ider är bra utom de dåliga ![]() |
Page 1 of 3 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |