Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Wed 23 Jul 2025, 01:14

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 304 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 16  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed 19 Dec 2007, 23:00 
Offline
Besökare

Joined: Tue 21 Aug 2007, 16:24
Posts: 41
varsågod buumi :D du får bjuda på åk tur sen bara :lol: å helv##e vad snabbt du jobbar 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 20 Dec 2007, 00:21 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
pampas wrote:
varsågod buumi :D du får bjuda på åk tur sen bara :lol: å helv##e vad snabbt du jobbar 8)

hehe, jag lovar :D

nu är båda motorerna ute ur båda bilarna : )

imorgon ska jag flytta över vattenpump från gamla maskin till den nya och sedan lägga i motorn och hoppas på att allt startar och lirar!

kl. 00.01 va båda maskinerna urlyfta..

bilderna kommer imorgon. e allt för trött för att lägga in de nu :lol:

godnatt

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 01 Jan 2008, 23:13 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
ett tag sen bilderna togs men nu lägger jag upp dem iaf..

det här är iaf bilder på den gamla motorn och den nya motorn som vi lyfte ur för 2 veckor sen ungefär.

på fredag/lördag/söndag ska jag in med en polare till Ålands bil & plåt och hissa upp den och sen ska den igång.. lite stärv att ligga ute på gräsmattan och skruva när det är fullt i garaget :oops:



Image
Image
Image
Image
Image
Image

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 01 Jan 2008, 23:25 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
Turbokonverterade motor har man hört en del om. Men koffkonverterade är nog du den första på pröva på.
Vad laddar du? 24 pack eller?? :lol:

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 01 Jan 2008, 23:47 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
hehe ;)

nå det gick relativt fort å enkelt att få ur 2 maskiner den här kvällen så det behövdes bara ett 2 pack :D

men vem vet hur mycket det behövs nästa helg när allt ska i !

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 06 Jan 2008, 23:38 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Hopp å häpp!

Nu har jag tillbringat HELA helgen på Ålands bil och plåt ända från 11 på morgon till 21-01 på natten..

Har inte så stor ork att skriva nu för kom precis just hem därifrån lite ilsken.

I lördags hissa vi upp den och vi tog ur lådan som fortfarande satt kvar under bilen. Efter det så satt vi ihop låda och motor på golvet.. Och det var det värsta jag gjort på länge för den där lådan va helt sjuk att försöka få in i motorn!!

Men det gick till slut.. Sedan så lyfter vi i allt och lådan sattes fast och sen rusa klockan iväg.

Så idag kom vi dit vid halv 1 och började direkt. Fick allt kopplat till motorn och motorfästen och allt gick så bra. Allt var klart.. Det enda som var kvar var att sätta i vatten i kylaren :shock:
Och det gjorde vi, och när kylaren nästan var full så hör man att det droppar under bilen :evil:

Jaha! Vattenpumpspackningen va slut! klockan var 7 på kvällen och vi sku få ut bilen ikväll för de är måndag och jobb imorn för de som jobbar där. Fulla spett hem till Hammarland och göra en ny packning, för ja råka ha packningsmaterial hemma :lol:

1 timme var vi tillbaka monterade vattenpumpen. Testade sätta i vatten i slangen och blåste i den för att få lite tryck och det läkte ingenting! Kanon tyckte vi så vi monter pumpen.
Sen hade kamremmen vart av sen vi tog bort vattenpumpen och då förstås drog man ju till oljepumpsdrevet så då var det bara att börja ställa in alla drev i sin rätta posistion!!! Det kärva ju som fanken också så där for 30 minuter extra.

Vi fick remmen på plats och allt annat.. Och när man ska sätta sig i bilen då hör man dropp dropp igen underifrån!! Då slog det slint och i med massa vatten och in i bilen för att se om den startade.

Det gjorde den ju inte heller! Och då var klockan redan 10, halv 11 och då sku vi städa och allting än. Så då blev man ännu surare så det var bara att bogsera ut den och nu ställa den hos polarens pappas jobb sålänge :(

Så nu ska jag in imorn och beställa ny packning sen få hem den till hammarland och dra ut rexen och slipa den. och medans så ska ja ta in galanten och kika på den och börja felsöka eftersom vi inte hann det idag..

Men troligtvis är det för att det inte tänder, ingen soppa eller så är det nåt enkelt jordfel.

Det återstår att se till inkommande vecka helt enkelt.
Går inte alltid som man vill!

Nåja, nu ork ja inte skriva mer så nu kommer det lite bilder här istället:


Image
Image
Image
Image


Polaren blev slut som människa och gav upp redan första dagen :D
Image
Image
Image

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 06 Jan 2008, 23:49 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Packningslim!! ;) Ja ha aldri fått varken packningen till vattenpumpen eller till termostathuset att hålla tätt ja... så ja försöker int ens längre med packningar :P


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 06 Jan 2008, 23:53 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Peabe wrote:
Packningslim!! ;) Ja ha aldri fått varken packningen till vattenpumpen eller till termostathuset att hålla tätt ja... så ja försöker int ens längre med packningar :P

kan ju säga att jag har gett upp med det jag med!

så nu tänker jag fara och beställa en RIKTIG packning imorn för jag tänker INTE ta upp den där pumpen en gång till det här året! :D

helt slut efter helgen.. som att man sku bott inne på Arken eller nåt :O

hoppas på bättre tur den här veckan!

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 07 Jan 2008, 00:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31751
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Haha, tycker det är för jäkla kul se denna isbil gå tillbaks till
reggad gatbil... iofs vissa småprobs på vägen ;-) men det tar
sig ju. Den är lika vacker som för 2 år sen. :D

Brukar inte dom där börja läka när ytorna inte är plana plus
att man drar åt för hårt så de plana ytorna blir "böjda"...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 07 Jan 2008, 08:20 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
MickeM wrote:
Haha, tycker det är för jäkla kul se denna isbil gå tillbaks till
reggad gatbil... iofs vissa småprobs på vägen ;-) men det tar
sig ju. Den är lika vacker som för 2 år sen. :D

Brukar inte dom där börja läka när ytorna inte är plana plus
att man drar åt för hårt så de plana ytorna blir "böjda"...

javisst ska det bli kul =)

hoppas den där dagen med tur kommer snart bara ;)

ang. det där med packningen så tänker jag inte köra nåt annat än orginal härefter !

man blir bara less när man ser hur det pissar :D

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 07 Jan 2008, 13:42 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
... plus att man drar åt för hårt så de plana ytorna blir "böjda"...


Jo e precis de som brukar hända... tyvärr, fast man vet om det... :/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 09 Jan 2008, 17:37 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Image

nya vattenpumpen. bara ett problem kvar nu.......


få den att starta!

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 09 Jan 2008, 17:45 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
Kul att du börjar få i hop de nu...så har du någe att fara och sladda med :wink:

Hoppas på att få se den i stan sen:)

MVH:Jonte


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 23:20 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
okej!

såhär ligger läget till nu..

efter att ha skruvat på mitsun nu i 15 timmar de här 2 senaste dagarna har följande fel åtgärdats / dykt upp:

Felen:

1. Det tände inte
2. Det kom ingen bensin
3. Vattenpumpen läckte
4. Osäker om kamremmen var ditsatt rätt


Och igår var jag ute som sagt.
Sket i att fixa vattenpumpen för ja villa bara ha den att gå!

Det gick ju förstås inte. Jag fixade tändningen.. Men det kom ingen bensin till föggen. Jag gick igenom alla slangarna och hitta inget fel.
Jag tänkte tvinga igång den då. Hällde sås i föggarna, inget hände..
Hällde sås rakt ner i cylindrarna, inget hände!

Sen mittiallt så tände den till typ 4 gånger sen dog den.
Sen blev klockan mycket och polaren och jag fick för oss att bogsera den efter bilen på skoj bara för att se om nåt sku hända :D haha!

Den gick i 2 sekunder men sen dog den. Det var antagligen bensinen jag hällde i som fick lite liv i den för en stund.

Sen gick bogserlinan av och jag gick in och svor och blev förbannad!


Idag gav jag mig fan på att den sku gå igång. Gick ut, bytte vattenpump. Märkte dessutom att kamremmen var ½ kugg fel.. Åtgärdade detta direkt! Lade ihop allting. Bytte förgasare. Tog bort insuget och rengjorde det. Och sen satte ihop det också. Vred på nyckeln, inget hände! FÖRVÅNAD man blev!

Det kom fortfarande ingen soppa. Inte ens i huvudledningen från tanken :O
Då börja vi fundera på om pumpen gett upp. Och dumma som vi var så tog vi bort tanken för att se om pumpen funkade, men det visa sig sen att det är "Pump" som sitter vid insuget som suger bensinen från tanken istället.

Det kom vi på när vi fick ner tanken eftersom det inte fanns nån el dragen till tanken.. Där vi trodde pumpen satt (trodde det var samma som på rexen men icke) så satt bara en tankgivare..

Sen blev klockan mot 11 igen och jag gick in.

Började prata med Joneey på msn direkt och vi konstaterade att det kanske är soppa retur slangen som är på fel plats på den s.k pumpen..

:oops:

Inget jag kmr ihåg hur såg ut men det kan hända att det är nånting sånt :D

Ska kolla igen imorgon hur det står till.

Saker börjar falla på plats nu iaf :P



Allt för idag ;)

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 23:37 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Vi hade lite halvstrul med att få fram soppa först till den när vi hade haft bort toppen, för vi kom nämligen inte heller ihåg vilken slang som suttit var på pumpen. Vi switchade om slangarna lite på pumpen å testade olika varianter. Så hade vi en pyts med bensin som vi hade den å suga ur så man såg om den faktiskt pumpade nån bensin som vi hade kopplat. När den börja suga ur koppen så starta vi den så! Sen satte vi bara den slangen till sugröret till tanken å sen gick den!

Hoppas de löser sig! Men de vet ja att du fixar! ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 23:49 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Peabe wrote:
Vi hade lite halvstrul med att få fram soppa först till den när vi hade haft bort toppen, för vi kom nämligen inte heller ihåg vilken slang som suttit var på pumpen. Vi switchade om slangarna lite på pumpen å testade olika varianter. Så hade vi en pyts med bensin som vi hade den å suga ur så man såg om den faktiskt pumpade nån bensin som vi hade kopplat. När den börja suga ur koppen så starta vi den så! Sen satte vi bara den slangen till sugröret till tanken å sen gick den!

Hoppas de löser sig! Men de vet ja att du fixar! ;)

ahaa! :D

dock är det värsta att det här inte är niklas motorn som är i men jag får väl göra på samma sätt imorn då : )

hur f*n ska allt det här sluta..
det snurrar bara ljud från startmotorn i mitt huvve just nu :D

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 11 Jan 2008, 17:13 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
okej!

nu har jag vart ut igen nån timme. jag lade tillbaka tanken och slangar!

tog reda på vilken slang som sög bensinen åt sig. kopplade det som det ska va och det pumpar bensin och det far vidare som det ska till returen!

dock inte in i föggen :/
det kommer inte sås in i föggen och jag har tagit upp ALLT och kollat på den. rengjort men inget resultat..

börjar bli trött nu när jag inte ens får höra en liten tändning! :/
tips?


Skål!

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 11 Jan 2008, 17:30 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Testa niklas fögg kanske? den funka ju iaf!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 11 Jan 2008, 17:31 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
BuuMi wrote:

börjar bli trött nu när jag inte ens får höra en liten tändning! :/
tips?


Skål!


Buumi Sprit löser inte problem :roll: men tror du att det kan vara stock i slangarna? annors testa ta en flaska med bensin och stoppa slangen i och sen till föggen :P och har du testat vrida på Tändfördelaren? :P

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 11 Jan 2008, 18:42 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
peabe: det funkade inte med den heller :/

gozze: nej tusan bara några kalla :roll: det är ju fredag ;)

nä men jag ska kolla en sista gång imorn och se om jag hittar felet..

återkommer imorn =)

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 304 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 16  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group