Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 28 Apr 2024, 01:16

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: har tänkt göra en film med alla åländska filmklipp?
PostPosted: Tue 15 Dec 2009, 19:08 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Tue 24 Jun 2008, 15:26
Posts: 81
Kör: Honda Accord 2,2i
jag hade tänkt göra ihop en film eller film och film men typ klippa och klistra lite :lol: med sony vegas och fixa ihop många filmer filmer från åland tex vinterbus med E30 på åland(ytube) mm :D tycker ni att jag ska göra en eller låta bli?

_________________
...........


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: har tänkt göra en film med alla åländska filmklipp?
PostPosted: Tue 15 Dec 2009, 20:16 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
e väl bara o göra det men lägg ut den här sen när du e klar !

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: har tänkt göra en film med alla åländska filmklipp?
PostPosted: Tue 15 Dec 2009, 20:24 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Tue 24 Jun 2008, 15:26
Posts: 81
Kör: Honda Accord 2,2i
vwrob wrote:
e väl bara o göra det men lägg ut den här sen när du e klar !


okej :D

Men om det är nån som har någe filmer på motorrellaterade filmer så sku dom kunna skicka dom genom msn :D andreaskarlstrom@hotmail.com :help:

_________________
...........


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: har tänkt göra en film med alla åländska filmklipp?
PostPosted: Tue 15 Dec 2009, 20:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Klart du ska göra filmer! :D Jag använder också Sony Vegas (Pro 9 HD Kit) för mina filmer.
Jag slänger numera ut dem på YouTube HD. Bra om nån till gör lite filmer från motorevenemang. ;-)

(undrar du något med Vegas, fråga)

En fråga, eftersom du ber folk skicka filmer, vilka format klarar du av? Min Vegas är rätt begränsad,
den är anpassad till m2ts-filer, dvs Sony Raw-filer. Men klarar nog av några andra format också,
men dom verkar strunta i en massa vanliga format, för att dom då måste konverteras osv. Enkla
vanliga videoredigeringsprogram satsar på att klara massor med format, men resultatet blir därefter
också pga konverteringarna. Men de lite mer påkostade programmen så begränsar sig till format
som gör att filmerna blir bra. Har ingen vettig converter. Förslag?!
Jag kör alla andra filmklipp i Ulead Videostudio.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: har tänkt göra en film med alla åländska filmklipp?
PostPosted: Wed 16 Dec 2009, 16:56 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Tue 24 Jun 2008, 15:26
Posts: 81
Kör: Honda Accord 2,2i
MickeM wrote:
Klart du ska göra filmer! :D Jag använder också Sony Vegas (Pro 9 HD Kit) för mina filmer.
Jag slänger numera ut dem på YouTube HD. Bra om nån till gör lite filmer från motorevenemang. ;-)

(undrar du något med Vegas, fråga)

En fråga, eftersom du ber folk skicka filmer, vilka format klarar du av? Min Vegas är rätt begränsad,
den är anpassad till m2ts-filer, dvs Sony Raw-filer. Men klarar nog av några andra format också,
men dom verkar strunta i en massa vanliga format, för att dom då måste konverteras osv. Enkla
vanliga videoredigeringsprogram satsar på att klara massor med format, men resultatet blir därefter
också pga konverteringarna. Men de lite mer påkostade programmen så begränsar sig till format
som gör att filmerna blir bra. Har ingen vettig converter. Förslag?!
Jag kör alla andra filmklipp i Ulead Videostudio.
jag är inte så insatt i det om jag säger så men jag har kört på mp4 format det funkar prima. men somsagt jag laddar ner från ytube och redigerar osv så jag gör en längre film, men jag ska köpa en ordäntlig videokamera så jag kan börja filma körningar här från brändö :D

Men vad för sida ska jag använda för att ladda upp filmen? den är ju ca 45 minuter och 10 gb :O men hur kan jag göra filmen mindre? för 10gb är fan för stort eller ska jag använda nått annat program att redigera med? :help:

_________________
...........


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: har tänkt göra en film med alla åländska filmklipp?
PostPosted: Wed 16 Dec 2009, 19:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Va fasen! Använder du MP4-filer? Min Sony Vegas vägrar arbeta med MP4!? Finns inte ens med på listan på filer det klarar av. Måste väl installera nåt plugin... ej påläst på det där. Vart tog tiden vägen nu.

45 min är en låååång film det. 10GB är väl inte helt fel storlek på sån fil om du kör HD/HQ. YouTube tex så har gräns på 10min max samt 2GB max. Viddler klarar längre filmer men inte lika bra kvalitet tycker jag, och YouTube verkar trevligare. Vimeo gillar jag inte alls, verkar vara Mac-användarnas plats, tycker filmerna där är skarpa, men dom laggar eller verkar ha väldigt få bilder per sekund. Tror det kostar på Viddler och Vimeo för att ladda upp HD, men det kan ha ändrat. Så du får väl dela upp den i fler delar (brukar jag göra) och klippa bort sånt folk inte orkar se (blir alltid sånt), såvida du inte gör dokumentfilmning. Jag använder WMV, 1280x720p HD-format.

Vilken version och variant har du på Vegas?

Vet inte om du har samma, men du hade väl version 9, samma som mig, så kanske...
Så här har jag skapat filmerna jag lägger upp på sistone (lite kort):
- Make Movie
- Save it to my hard drive
- Template: 5Mbps HD 720-25p
- Download: Cable
- Advanced Render
- Template: 5Mbps HD 720-25p (vet inte varför jag väljer detta två ggr, det är olika fönster och det hoppar tillbaks?!)
- Custom
- Rendering Quality Best (eller Good räcker långt)
- Audio 96kbps, 48kHz, stereo... (hör ingen skillnad på bättre kvalitet och denna när det är vrålande bilar ändå så...)
- 4 M Bitrate (du kan sätta lägre, typ 2M, men sätter i alla fall jag lägre, så blir det en laggande film).
- OK, Spara...

Och så blir 10 min film 250MByte ungefär. Kvaliteten duger gott (det blir 1280x720progressive). Sen kan man förbättra hur mycket som helst. =)
Jag KAN sätta mycket bättre kvalitet så filen blir just under 2GB för 10min film, då blir det bäst kvalitet på Youtube, MEN, det tar längre rendera
filmen och det tar längre ladda upp den och det tar längre att vänta på att den ska processas. Och att ha ett drös med 2GB-filmer tar bara
hårddisk-utrymme. =)

Prova på! :)

45min är ingen kort film det, hoppas du ork. :D


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group