Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 22:28

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat 24 Jun 2006, 18:51 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Hittade intressanta fakta om Top Fuel på en annan hemsida. Vet ej sanningshalten, men jag tycker det verkar rimligt.



En TF Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer hästkrafter
än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

På full gas drar en Nitro motor 5.68 liter nitro per sekund, ungefär samma
bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747, nitron har dock 4
gånger högre energivärde per liter.

En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra
TF Dragsterns kompressor (den kräver ca 800 hästar).

Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn
och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn.
Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock"

Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till
varje tändstift, det är lika mycket som en elbågsvets ger, till varje
cylinder.

Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1.7:1 luft/bränsle (för nitro),
är flamtemperaturen för nitron 3899 grader Celsius.

Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna
som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte urskiljt
ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.

Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa.

Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av kompressionshettan
(som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur
av 760 grader Celsius.

Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.

Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls
cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av.
Detta kallas "hydraulicing".

För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF Dragstern
accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når
200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så
accelerationskraften vid starten är närmare 8G.

Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en
gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa 1000 Dollar per sekund.

En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart
den här meningen.

Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den
lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!

Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet
är ca 2600 rpm.

Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4.477 sekunder på
kvartsmilen satt av Kenny Bernstein, och gällande hastighets rekord
är 333.08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher.

Som slutsummering tar vi ett exempel:

Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och
klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar.
Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla
växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h)
på hastighetsmätaren. Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF dragstern både hunnit upp och passerat dig. TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en kvartsmile ifrån när du passerade den.
Det, gott folk, är acceleration!

Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i
denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig, utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402.33 meter.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 25 Jun 2006, 10:08 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 12 Mar 2005, 13:32
Posts: 68
Intressant fakta, är det du som har sammanställt allt?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 25 Jun 2006, 20:35 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Nej, det är det inte.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 26 Jun 2006, 07:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
<!--QuoteBegin-Mauritz+25 Jun 2006, 10:08 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mauritz @ 25 Jun 2006, 10:08 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Intressant fakta, är det du som har sammanställt allt? [/quote]
"Hittade intressanta fakta om Top Fuel på en annan hemsida. Vet ej sanningshalten, men jag tycker det verkar rimligt. "

:)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 27 Jun 2006, 15:50 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Saxat från <a href='http://www.motorforum.nu/forum/archive/index.php/t-908.html' target='_blank'>motorforum</a>

Finns även samma på flera andra hemsidor.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 28 Jun 2006, 17:52 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 09 Jun 2005, 22:13
Posts: 13
322km/h / 3,6 = 89,4444..m/s
402,33m / 89,4444..m/s = 4,498s
Top Fuel Dragster rekord ligger på 4,477s
4,498 - 4,477 = 0,021s som skiljer dem åt.
0,021 * 89,4444. = ~1,878m

Så för att Top Fuel Dragstern ska vinna måst han köra på världsrekordet annars blir dom typ lika :) och jo jag har tråkigt :P. och nu kom jag på att 200 miles inte alls är 322km/h, så dragstern skulle troligtvis vinna med lite mera...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 28 Jun 2006, 23:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
<!--QuoteBegin-Mizze+28 Jun 2006, 17:52 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mizze @ 28 Jun 2006, 17:52 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> 322km/h / 3,6 = 89,4444..m/s
402,33m / 89,4444..m/s = 4,498s
Top Fuel Dragster rekord ligger på 4,477s
4,498 - 4,477 = 0,021s som skiljer dem åt.
0,021 * 89,4444. = ~1,878m

Så för att Top Fuel Dragstern ska vinna måst han köra på världsrekordet annars blir dom typ lika :) och jo jag har tråkigt :P. och nu kom jag på att 200 miles inte alls är 322km/h, så dragstern skulle troligtvis vinna med lite mera... [/quote]
Men hallå.... tiden 4,477 är ju tiden det tog från start (när bilen kliver ur prestage
om jag minns rätt) till mål. Inte tiden uträknat från sluthastigheten mot sträckan!!!

En bil som har högre sluthastighet behöver inte ha bättre tid än en annan, bara
för att den går fortare. Och samma gäller att en bil som är snabbare i mål inte
behöver ha högre sluthastighet. Alltså kan två bilar nå mål samtidigt med olika
tider och olika hastighet i tex en eliminering fast de får grönt samtidigt. :D
Hur jag nu kom in på det...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 29 Jun 2006, 16:31 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 09 Jun 2005, 22:13
Posts: 13
<!--QuoteBegin-MickeM+28 Jun 2006, 23:01 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 28 Jun 2006, 23:01 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Men hallå.... tiden 4,477 är ju tiden det tog från start (när bilen kliver ur prestage
om jag minns rätt) till mål. Inte tiden uträknat från sluthastigheten mot sträckan!!!

En bil som har högre sluthastighet behöver inte ha bättre tid än en annan, bara
för att den går fortare. Och samma gäller att en bil som är snabbare i mål inte
behöver ha högre sluthastighet. Alltså kan två bilar nå mål samtidigt med olika
tider och olika hastighet i tex en eliminering fast de får grönt samtidigt. :D
Hur jag nu kom in på det... [/quote]
Hmm... känns som att de var just precis det jag räknade ut. Antingen misstolkar jag dej helt nu eller så tittade du lite snett på mitt inlägg/uträkning.
Alltså jag räknade ju differensen mellan dragsterns bästa tid(0-402m) och corvettens teoretiska tid (flygande start).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 29 Jun 2006, 22:40 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
Mizze räkna nog på det där påståendet som stod i första texten vad jag förstått iaf.

Men vem fan har så bra reaktioner som kan starta exakt när bilen som har full fart på passerar? Tror jag har sett en siffra på .08 sekunder till 1sekund som reaktionstid för en människa. Men okej TF är nog snabbare än vad jag kan cykla:P Men inte är jag många milli efter:D

Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 30 Jun 2006, 16:05 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Nu var ju Corvette-exemplet endast menat som ett sätt att sätta saker i proportioner till varandra, inte därav sagt att det skulle fungera i verkligheten :rolleyes:

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 30 Jun 2006, 22:44 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 22 Nov 2005, 18:04
Posts: 42
Vah!?!
Menar du det:D
Förövrigt tycker jag att den där motorn verkar vara lite opraktisk av sig då man måste byta stift varje gång man ska ha igång:P

Men kanske bara jag som brukar tänka lite praktiskt när jag köper bild?:D

ps. ironin har tagit över mig i kväll ds.

Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 01 Jul 2006, 08:57 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 09 Jun 2005, 22:13
Posts: 13
<!--QuoteBegin-Lassel+29 Jun 2006, 22:40 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Lassel @ 29 Jun 2006, 22:40 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Mizze räkna nog på det där påståendet som stod i första texten vad jag förstått iaf.

Men vem fan har så bra reaktioner som kan starta exakt när bilen som har full fart på passerar? Tror jag har sett en siffra på .08 sekunder till 1sekund som reaktionstid för en människa. Men okej TF är nog snabbare än vad jag kan cykla:P Men inte är jag många milli efter:D

Lasse[/quote]
aah en som håller med. Men satt och tänkte på de där jag med, kom fram till att reaktions tiden finns ju där när dom slog rekordet med. Är väl en lampa som ska lysa grönt innan dom sticker iväg.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 11 Jul 2006, 15:04 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Thu 16 Feb 2006, 15:07
Posts: 44
Location: Solkusten
Hmm.. rent teoretiskt sett ska ju granen lysa grönt vid start ja...

MEN... man kan ju bara säga som så att om man sett grönt vid start har man redan förlorat :)

Dragsters startar väl mig verligen alltsom oftast med pro-gran vilket ger att tre gula lyser samtidigt och sen direkt grönt, 0,5 sek mellan gult-grönt, i det läget torde de flesta starta på gult för att komma så nära 0,00 sek i reaktion.

Sen hänger förstås rekationen i hop med tiden för roll-out samt bilens reaktionstid också, vilket ger att för en perfect-run (0,00) skall du stå lagom djupt i stage och vara helt säker på både din egen och bilens reaktionstid... inte fullt så enkelt alla gånger ;)

_________________
Women who behave rarely makes history


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group