Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 09:59

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: E85 till Åland?
PostPosted: Wed 30 May 2012, 10:52 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 28 Feb 2007, 20:47
Posts: 638
MickeM wrote:
Så nu finns E85 på Åland... är väl "bra"... för det finns lite överallt i Sverige o Finland... och kommer det turister hit så kan dom ju tanka... men i det stora hela så va väl etanol egentligen ingen höjdare alls. Vet inte vart jag skall vända tummen.

Många bilar på Åland som klarar av E85?
Är det något man kan konvertera till eller är det en helt annan bil man ska skaffa?




Jag kan nog fixa till att man kan köra på de om man vill! :)

mvh

_________________
#Team B R I#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: E85 till Åland?
PostPosted: Wed 30 May 2012, 11:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
konny wrote:
MickeM wrote:
Så nu finns E85 på Åland... är väl "bra"... för det finns lite överallt i Sverige o Finland... och kommer det turister hit så kan dom ju tanka... men i det stora hela så va väl etanol egentligen ingen höjdare alls. Vet inte vart jag skall vända tummen.

Många bilar på Åland som klarar av E85?
Är det något man kan konvertera till eller är det en helt annan bil man ska skaffa?




Jag kan nog fixa till att man kan köra på de om man vill! :)

mvh

Nä tack, jag är "global miljövän" så jag kör vidare på bensin tills det kommer nåt bättre. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: E85 till Åland?
PostPosted: Mon 09 Jul 2012, 20:41 
Offline
Ny

Joined: Mon 09 Jul 2012, 20:37
Posts: 5
Är det nån här som vet om pumpen är igång? Måste ha det, för polarns jänkare dricker denna fina sprit.

_________________
Det som inte kan lagas med silvertejp. Det är trasigt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: E85 till Åland?
PostPosted: Tue 10 Jul 2012, 06:12 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
Droste wrote:
Är det nån här som vet om pumpen är igång? Måste ha det, för polarns jänkare dricker denna fina sprit.



är den nog inte.var väll i augusti tyckte jag hörde nått om? rätta mig om jag har fel


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: E85 till Åland?
PostPosted: Tue 10 Jul 2012, 10:52 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 28 Feb 2007, 20:47
Posts: 638
Droste wrote:
Är det nån här som vet om pumpen är igång? Måste ha det, för polarns jänkare dricker denna fina sprit.



Jag har några dunkar hemma om han/hon vill köpa..

_________________
#Team B R I#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: E85 till Åland?
PostPosted: Fri 20 Jul 2012, 11:06 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Mar 2005, 21:38
Posts: 192
Kör: Hårt i kurvorna.
MickeM wrote:
Nä tack, jag är "global miljövän" så jag kör vidare på bensin tills det kommer nåt bättre. =)


Kan du utveckla vad du menar med "global miljövän"?

_________________
Z3TOR - Love it or leave it


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: E85 till Åland?
PostPosted: Fri 20 Jul 2012, 12:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Riedle wrote:
MickeM wrote:
Nä tack, jag är "global miljövän" så jag kör vidare på bensin tills det kommer nåt bättre. =)


Kan du utveckla vad du menar med "global miljövän"?

Värdslig/global.
Vad är bättre för världen... (menar inte tex Norden)... att alla kör på bensin, eller att alla kör på E85? E85 avger bättre "avgaser" än bensin, men, det ska tillverkas också (lite olika processer, den ena vansinnigare än en andra). Vilket är bättre globalt sett? Jag kan ha fått nåt om bakfoten, men om E85 är så bra som det annars verkar, så skulle det slagit igenom mer. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: E85 till Åland?
PostPosted: Fri 20 Jul 2012, 15:03 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Mar 2005, 21:38
Posts: 192
Kör: Hårt i kurvorna.
MickeM wrote:
Riedle wrote:
MickeM wrote:
Nä tack, jag är "global miljövän" så jag kör vidare på bensin tills det kommer nåt bättre. =)


Kan du utveckla vad du menar med "global miljövän"?

Värdslig/global.
Vad är bättre för världen... (menar inte tex Norden)... att alla kör på bensin, eller att alla kör på E85? E85 avger bättre "avgaser" än bensin, men, det ska tillverkas också (lite olika processer, den ena vansinnigare än en andra). Vilket är bättre globalt sett? Jag kan ha fått nåt om bakfoten, men om E85 är så bra som det annars verkar, så skulle det slagit igenom mer. =)


Etanolen i RE85 är ju iaf. tillverkad i Finland. Den tillverkas inte på andra sidan jordklotet, vilket ofta är fallet med etanol. Det anser jag vara helt galet, att man hugger ner regnskog för att kunna odla diverse växter till etanoltillverkning, så att vi i europa ska kunna minska våra redan minimala utsläpp.

ST1 tillverkar alltså sin etanol av avfall samt restprodukter ur olika industrier. Låter vettigt tycker jag.
Nu är jag dock inte så insatt i hur tillverkningen av etanolen i Finland går till. Men kanske du kan förklara det närmare?
http://www.st1.fi/index.php?id=2818

ps. sen har väl oljebolagen också ett finger med i spelet, angående hur utbrett användandet av produkter som RE85 tillåts bli... ;)

_________________
Z3TOR - Love it or leave it


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: E85 till Åland?
PostPosted: Fri 20 Jul 2012, 15:09 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Mar 2005, 21:38
Posts: 192
Kör: Hårt i kurvorna.
Jag har nu kört ca. 4000km med en Renault 19 från -91, blandat bensin och RE85 så att jag haft ca. 40% etanol i bränslet. Vid kallstart märker man att motorn går lite trögt, men efter några hundra meters körning så går bilen som normalt. Förbrukningen vid landsvägskörning har höjts med ca. 0,5L/100km. Detta alltså utan att ha gjort någrasomhelst ändringar på bilen.

_________________
Z3TOR - Love it or leave it


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: E85 till Åland?
PostPosted: Fri 20 Jul 2012, 18:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Riedle wrote:
Etanolen i RE85 är ju iaf. tillverkad i Finland. Den tillverkas inte på andra sidan jordklotet, vilket ofta är fallet med etanol. Det anser jag vara helt galet, att man hugger ner regnskog för att kunna odla diverse växter till etanoltillverkning, så att vi i europa ska kunna minska våra redan minimala utsläpp.

ST1 tillverkar alltså sin etanol av avfall samt restprodukter ur olika industrier. Låter vettigt tycker jag.
Nu är jag dock inte så insatt i hur tillverkningen av etanolen i Finland går till. Men kanske du kan förklara det närmare?
http://www.st1.fi/index.php?id=2818

Nix, ingen aning hur etanolen tillverkas i Finland / tas till Finland.

RE85 var helt nytt för mig! Verkar vara vettig lösning. :D

Angående E85 tänkte jag på det man lärde sig förr, vilket kan han ändrat (kan inte säga att jag följt med utvecklingen senaste åren), nåt som jag efter googlade hittade som kallas "Indirect land use change impacts of biofuels" http://en.wikipedia.org/wiki/Indirect_l ... f_biofuels , dvs det du beskriver med vansinnesskövling för att odla.

Blir nog bra bara det inte drabbas globalt sett. Är ju rätt nytt, så är väl bara vänta på att det blir bättre. =) Hur skulle det i verkligheten gå till om man, låt säga, skippade 98E5, 95E10 osv och konverterade bilarna till RE85/E85-användning för att helt övergå till justd RE85/E85/dylikt? Vad skulle göras för att åstadkomma det?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: E85 till Åland?
PostPosted: Sat 21 Jul 2012, 10:20 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Nov 2007, 22:11
Posts: 268
Location: black hole
hmm, vi får hoppas dom uppdaterar till visa electron nu då dom tar e85an till den enda macken på åland som inte tar electron :lame:

_________________
Ford 1936 Hot Rod pick-up "Hilpeä hylsy"

4-SALE


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group