Riedle wrote:
Etanolen i RE85 är ju iaf. tillverkad i Finland. Den tillverkas inte på andra sidan jordklotet, vilket ofta är fallet med etanol. Det anser jag vara helt galet, att man hugger ner regnskog för att kunna odla diverse växter till etanoltillverkning, så att vi i europa ska kunna minska våra redan minimala utsläpp.
ST1 tillverkar alltså sin etanol av avfall samt restprodukter ur olika industrier. Låter vettigt tycker jag.
Nu är jag dock inte så insatt i hur tillverkningen av etanolen i Finland går till. Men kanske du kan förklara det närmare?
http://www.st1.fi/index.php?id=2818Nix, ingen aning hur etanolen tillverkas i Finland / tas till Finland.
RE85 var helt nytt för mig! Verkar vara vettig lösning.
Angående E85 tänkte jag på det man lärde sig förr, vilket kan han ändrat (kan inte säga att jag följt med utvecklingen senaste åren), nåt som jag efter googlade hittade som kallas "Indirect land use change impacts of biofuels"
http://en.wikipedia.org/wiki/Indirect_l ... f_biofuels , dvs det du beskriver med vansinnesskövling för att odla.
Blir nog bra bara det inte drabbas globalt sett. Är ju rätt nytt, så är väl bara vänta på att det blir bättre. =) Hur skulle det i verkligheten gå till om man, låt säga, skippade 98E5, 95E10 osv och konverterade bilarna till RE85/E85-användning för att helt övergå till justd RE85/E85/dylikt? Vad skulle göras för att åstadkomma det?