motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Megasquirt
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=25&t=872
Page 1 of 1

Author:  vwrob [ Tue 18 Apr 2006, 20:48 ]
Post subject: 

hur går det med era system, skall skaffa ett så det skulle vara skoj o se ett i bruk eller e det nån som vill sälja, fundera o lägga på en bil till

Author:  Lotus Omega [ Wed 19 Apr 2006, 13:18 ]
Post subject: 

Jag har lött ihop ett MS2 V3.0 pcb, du styr rätt mkt med det, tändning, brännsle m.m
Har det snart i bruk i en turboserad mazda :lol:
På <a href='http://www.msefi.com/index.php' target='_blank'>http://www.msefi.com/index.php</a> får du mkt info B)

Author:  edvard [ Wed 19 Apr 2006, 13:30 ]
Post subject: 

Har inte många börjat köra med VEMS istället nu? Det ska väl ha autotune och fler avancerade funktioner.

//Edvard

Author:  vwrob [ Wed 19 Apr 2006, 19:54 ]
Post subject: 

jo vems e nog bättre men som nybörjare och ekonomiskt så e de ju bra o börja med MS 2.2 som jag fundera på

Author:  Lotus Omega [ Wed 19 Apr 2006, 20:21 ]
Post subject: 

<!--QuoteBegin-edvard+19 Apr 2006, 12:30 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (edvard @ 19 Apr 2006, 12:30 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Har inte många börjat köra med VEMS istället nu? Det ska väl ha autotune och fler avancerade funktioner.

//Edvard [/quote]
ähh, autotune, det låter för lätt B)

Author:  edvard [ Wed 19 Apr 2006, 20:26 ]
Post subject: 

<!--QuoteBegin-Lotus Omega+19 Apr 2006, 20:21 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Lotus Omega @ 19 Apr 2006, 20:21 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-edvard+19 Apr 2006, 12:30 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (edvard @ 19 Apr 2006, 12:30 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Har inte många börjat köra med VEMS istället nu? Det ska väl ha autotune och fler avancerade funktioner.

//Edvard [/quote]
ähh, autotune, det låter för lätt B) [/quote]
För en som mig som inte är riktig mappningsnörd tror jag det är svårt att få det bättre än autotune o det är trots allt det som räknas fall man vill att prylarna ska hålla :) Surt att lägga 60 000 kr i en motor o mappa den galet så det rasar. Men jag ser din poäng. Matts på forumet har ett MS liggandes vet jag (vi har ett Haltech också som säkert lossnar till en vettig peng) som han aldrig kommer få i bilen ändå..

//Edvard

Author:  Lotus Omega [ Wed 19 Apr 2006, 20:55 ]
Post subject: 

<!--QuoteBegin-edvard+19 Apr 2006, 19:26 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (edvard @ 19 Apr 2006, 19:26 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Lotus Omega+19 Apr 2006, 20:21 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Lotus Omega @ 19 Apr 2006, 20:21 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-edvard+19 Apr 2006, 12:30 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (edvard @ 19 Apr 2006, 12:30 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Har inte många börjat köra med VEMS istället nu? Det ska väl ha autotune och fler avancerade funktioner.

//Edvard [/quote]
ähh, autotune, det låter för lätt B) [/quote]
För en som mig som inte är riktig mappningsnörd tror jag det är svårt att få det bättre än autotune o det är trots allt det som räknas fall man vill att prylarna ska hålla :) Surt att lägga 60 000 kr i en motor o mappa den galet så det rasar. Men jag ser din poäng. Matts på forumet har ett MS liggandes vet jag (vi har ett Haltech också som säkert lossnar till en vettig peng) som han aldrig kommer få i bilen ändå..

//Edvard [/quote]
Absolut håller jag med dig angående fördelar med autotune, det e väl så att smaken e som baken :)
Men man lär sig en jäkla massa när man pillar med mappning på MS då allt ska från grunden, men i vissa fall tror jag nog autotune e väldigt fördelaktigt, beroende på motor setup, och hur mkt tid man vill offra på mappning B)

Ps, Vad är det för Haltech?? :)

Author:  edvard [ Wed 19 Apr 2006, 22:38 ]
Post subject: 

Oj. Kommer inte ihåg. F6A eller ngt sådant? Komplett med ny kabelstam, mapsensor o alla givare iaf. Du kan inte styra tändning med den utan bara soppan.

//Edvard

Author:  edvard [ Wed 19 Apr 2006, 22:39 ]
Post subject: 

Angående autotune. Tror att bmw andreas fick ur 492 hk med autotune o efter en dag i bänken hade han 497. Så det är hyffsat bra iaf. Det var ur en 525a.

//Edvard

Author:  vwrob [ Sun 23 Apr 2006, 08:00 ]
Post subject: 

jaha då e 2.2 inhanland då e de bara o vänta på lite motordelar så man kan plocka i hop motorn när nu de ska komma, undrar hur många gånger man hört ..nästa vecka på tisdag.... o inte har det kommit delar

Author:  William Ekström [ Mon 11 Jun 2007, 18:18 ]
Post subject: 

Det finns autotune-funktionalitet i MS också. Själv grovtunar jag mot WB-lambdan sen loggar jag och drar några repor. Sen låter jag VexME pilla med värdena och så loggar jag några repor igen.

Tycker det är rätt smidigt att få hyfsade värden. Att sen få till det där sista kräver känsla och skicklighet, och jag tror inte det är avgörande då om man kör MS eller VEMS eller nåt annat.

Den största praktiska skillnaden mellan vems och ms är väl att ett ms bygger man själv medans vemset är färdiglött. Ett MS med extrakoden (http://megasquirt.sourceforge.net/extra/) klarar ju i stort sett av samma saker.

Author:  Sergey [ Tue 05 Oct 2010, 20:33 ]
Post subject:  Re: Megasquirt

Jag är intreserad av megasquirt men vet inte riktigt nåt av den. Visst vet jag att man ska köpa byggsats eller färdig paket och massa olika delar. Jag kan även sätta ihop dom delarna, men problemet jag har, är att jag vet inte hur man använder MS.

Jag tänkte bygga den i amerikansk stil alltså TPI med 2 spridare, motorn är ju mercedes M130 2,8l rak sexa med två separata grenrör. Borde alltså fungera. en kopia av en cheva V6 TPI eller liknande.

problemet med saken är det att jag vill inte satsa mycket först, billigt med bilskrot delar.

Andra problemet är det att jag vill inte modifiera orginaldelar när dom börjar bli ganska värdefulla, denna grenrör med zenith fög får man plöjsa närmare 1000eur om dom är hela och funkar. Och dom är ju det. Även det att jag vill ju ha möjlighet att sätta bilen ihop i orginalskick när som helst.

jag kan inte svetsa så bra att det skulle vara billigt och bygga egen grenrör :roll:

bilen är nu 140hk, orginal insprutning producerar 185hk, så om min system blir mera än 140hk, är jag nöjd. sen kan jag bulta fast en kompressor senare.

Author:  konny [ Wed 06 Oct 2010, 11:33 ]
Post subject:  Re:

edvard wrote:
Angående autotune. Tror att bmw andreas fick ur 492 hk med autotune o efter en dag i bänken hade han 497. Så det är hyffsat bra iaf. Det var ur en 525a.

//Edvard



Autotune justerar ju bara bränsle. Måste ändå ha koll på tänningen. De är ju MINST lika viktigt! :)
På mina 3 bilar som jag har haft Autronic så har jag grovmappat, sen kört och loggat och ändrade de efter loggen. Går s*** fint de tycker jag!
Men visst fan är autotune en bra grej för att justera bränsle! :P

Author:  William Ekström [ Thu 07 Oct 2010, 07:34 ]
Post subject:  Re: Megasquirt

Sergev:

Det finns massor att läsa på nätet om MS, och jag skulle nog säga att om man inte tänkt leja ut hela ihopsättningen, inkopplandet och mappningen så bör man nog veta en del om det sprutet innan man sätter igång, så det är bara till att börja plugga!

Author:  Sergey [ Thu 07 Oct 2010, 20:35 ]
Post subject:  Re: Megasquirt

jepp, det var ju en klassisk svar ;)

jag måste bara köpa lite grejer och bara bygga och se om den funkar...

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/