motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
turbokonvertera b230k http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=25&t=6880 |
Page 1 of 2 |
Author: | kennis [ Tue 08 Dec 2009, 16:28 ] |
Post subject: | turbokonvertera b230k |
Hej är det smart att turbokonvertera en b230K ? har hört att det e klent block och tandpetarstakar! så är det bättre att köpa b230f ist. och trimma? MvH Kennis |
Author: | Toffe10 [ Tue 08 Dec 2009, 19:54 ] |
Post subject: | Re: turbokonvertera b230k |
Varför ska du konvertera för?? Tycker de låter lite dumt när de finns volvo orginal turbo motorer som är bra o trimma vidare på, sku nog satsa på en B230FK/FT som e nyare än -94 hyffsad botten del o olje kylda kolvar finns ju flera som plockat 300-400 hk utan att öppna botten delen på dom....Eller en T5 men stakarna e väl inga så bra i dom har ja förstått, men de har dom flesta volvo motorer problem med.... |
Author: | T-racing [ Tue 08 Dec 2009, 20:04 ] |
Post subject: | Re: turbokonvertera b230k |
stakarna är för klena i dom flesta B230.....dom brukar krokna o de vill man inte...de finns vissa modeller som har starkare stakar men ja kommer inte ihåg vilka dom enda jag kommer ihåg nu är m-stakarna men dom passar bara i B23 modellerna såna har jag liggande.... annars har ju LG-speed fina H-profils sätt så håller dom.. ![]() MvH |
Author: | kennis [ Tue 08 Dec 2009, 20:45 ] |
Post subject: | Re: turbokonvertera b230k |
T-racing wrote: stakarna är för klena i dom flesta B230.....dom brukar krokna o de vill man inte...de finns vissa modeller som har starkare stakar men ja kommer inte ihåg vilka dom enda jag kommer ihåg nu är m-stakarna men dom passar bara i B23 modellerna såna har jag liggande.... annars har ju LG-speed fina H-profils sätt så håller dom.. ![]() MvH ok så man kan säga att byta stakar e billigare i slutändan ![]() MvH |
Author: | krille 1488 [ Tue 08 Dec 2009, 21:40 ] |
Post subject: | Re: turbokonvertera b230k |
har för mig att k motorn har inga förbrännings rum i toppen men i kolvarna, så teoretiskt borde det gå med en annan topp till org botten ,om inte kompet blir för lågt i stället |
Author: | kennis [ Tue 08 Dec 2009, 21:42 ] |
Post subject: | Re: turbokonvertera b230k |
krille 1488 wrote: har för mig att k motorn har inga förbrännings rum i toppen men i kolvarna, så teoretiskt borde det gå med en annan topp till org botten ,om inte kompet blir för lågt i stället jo, men det e ju därför man har turbo ![]() |
Author: | Gozze [ Tue 08 Dec 2009, 22:02 ] |
Post subject: | Re: turbokonvertera b230k |
vill du ha volvos grova stakar "M-Stakar" så har jag ett par. har även 1mm svarvade kolvar med nya ringar till kolvarna om det låter intressant? ![]() |
Author: | kennis [ Tue 08 Dec 2009, 22:04 ] |
Post subject: | Re: turbokonvertera b230k |
Gozze wrote: vill du ha volvos grova stakar så har jag ett par. har även 1mm svarvade kolvar med nya ringar till kolvarna om det låter intressant? ![]() det beror på priset det ![]() ![]() |
Author: | Steiff [ Tue 08 Dec 2009, 22:32 ] |
Post subject: | Re: turbokonvertera b230k |
kennis wrote: krille 1488 wrote: har för mig att k motorn har inga förbrännings rum i toppen men i kolvarna, så teoretiskt borde det gå med en annan topp till org botten ,om inte kompet blir för lågt i stället jo, men det e ju därför man har turbo ![]() Mjo, men man måste ju ha lite grund-komp att starta på också. ![]() |
Author: | kennis [ Tue 08 Dec 2009, 22:45 ] |
Post subject: | Re: turbokonvertera b230k |
Steiff wrote: kennis wrote: krille 1488 wrote: har för mig att k motorn har inga förbrännings rum i toppen men i kolvarna, så teoretiskt borde det gå med en annan topp till org botten ,om inte kompet blir för lågt i stället jo, men det e ju därför man har turbo ![]() Mjo, men man måste ju ha lite grund-komp att starta på också. ![]() jo men 14 bar e ju ganska mycket som org. comp och då e det ju lättare spräcka blocket ![]() |
Author: | T-racing [ Thu 10 Dec 2009, 23:09 ] |
Post subject: | Re: turbokonvertera b230k |
kennis wrote: T-racing wrote: stakarna är för klena i dom flesta B230.....dom brukar krokna o de vill man inte...de finns vissa modeller som har starkare stakar men ja kommer inte ihåg vilka dom enda jag kommer ihåg nu är m-stakarna men dom passar bara i B23 modellerna såna har jag liggande.... annars har ju LG-speed fina H-profils sätt så håller dom.. ![]() MvH ok så man kan säga att byta stakar e billigare i slutändan ![]() MvH jag skulle inte fundera så mycket på att inte handla H-stakar.... ca 6000kr så har du lager o pakningar till en hel motor.. ![]() |
Author: | Kadettmicke [ Fri 11 Dec 2009, 06:59 ] |
Post subject: | Re: turbokonvertera b230k |
http://www.savarturbo.se Sedan till forumet, där hittar du all info du behöver, och lite till om trimning av volvo och mycket annat |
Author: | kennis [ Fri 11 Dec 2009, 20:02 ] |
Post subject: | Re: turbokonvertera b230k |
T-racing wrote: kennis wrote: T-racing wrote: stakarna är för klena i dom flesta B230.....dom brukar krokna o de vill man inte...de finns vissa modeller som har starkare stakar men ja kommer inte ihåg vilka dom enda jag kommer ihåg nu är m-stakarna men dom passar bara i B23 modellerna såna har jag liggande.... annars har ju LG-speed fina H-profils sätt så håller dom.. ![]() MvH ok så man kan säga att byta stakar e billigare i slutändan ![]() MvH jag skulle inte fundera så mycket på att inte handla H-stakar.... ca 6000kr så har du lager o pakningar till en hel motor.. ![]() enligt några hemsidor så har dom orginal runt 14 bar men sen kan det ju vara att saker slits och så. men men... ok, men det e ju bra ![]() ![]() ![]() |
Author: | kennis [ Fri 11 Dec 2009, 20:03 ] |
Post subject: | Re: turbokonvertera b230k |
Kadettmicke wrote: http://www.savarturbo.se Sedan till forumet, där hittar du all info du behöver, och lite till om trimning av volvo och mycket annat tackar ![]() ![]() |
Author: | hakkapelitta [ Fri 11 Dec 2009, 22:02 ] |
Post subject: | Re: turbokonvertera b230k |
kompförhållande och komptryck är två olika saker... komptryck som då e 14 bar orginal mäter hur tät cylindern är, medan kompförhållande anger hur stort förbränningsutrymmet är i förhållande till total cylindervolym. det är kompförhållandet som är viktigt när du räknar på vilket ladd du kan mata i motorn.. |
Author: | kennis [ Fri 11 Dec 2009, 22:15 ] |
Post subject: | Re: turbokonvertera b230k |
hakkapelitta wrote: kompförhållande och komptryck är två olika saker... komptryck som då e 14 bar orginal mäter hur tät cylindern är, medan kompförhållande anger hur stort förbränningsutrymmet är i förhållande till total cylindervolym. det är kompförhållandet som är viktigt när du räknar på vilket ladd du kan mata i motorn.. ok. hur mäter man kompförhållande då el går det ej att mäta ? |
Author: | Kadettmicke [ Fri 11 Dec 2009, 22:19 ] |
Post subject: | Re: turbokonvertera b230k |
Du måste räkna på det. Du behöver veta slaglängden, ccm på topp, kolv, packning, ett uppskattat värde på ccm runt ringlandet (kanske runt 0.5-1.5ccm) och mått på borret för att kunna räkna det, så det är en del du behöver ha koll på. Är enklare att söka upp en teknisk handbok, för där står det säkert för den motor det gäller. Sen skulle det väl vara bättre att skaffa en motor med 405 eller 531 toppen på, den med flata toppen (heter 631 kanske?) lär ska vara s*** att bygga på, och det kan jag mycket väl tänka mig oxå. |
Author: | hakkapelitta [ Fri 11 Dec 2009, 23:57 ] |
Post subject: | Re: turbokonvertera b230k |
kanske kan va värt att tillägga å att om du bara ska bygga turbo för att testa så är det roligaste att göra enklast och billigaste möjliga, dvs bygg på det du har. Lägg kanske dubbla toppackningar lr dyl för att sänka kompet eller låt hela motorn vara oöppnad helt och hållet. Sen bygger du turbo och allting runtomkring, laddar måttligt, typ 0,4-0,6 bara så du får allt att fungera. Tycker du att det är kul så börjar du skaffa delar och bygger en ny motor som e lite seriösare. För det kan alltid hända att nåt blir fel och då e det lite surt att ha lagt alla sina pengar i projektet.. |
Author: | kennis [ Sat 12 Dec 2009, 00:01 ] |
Post subject: | Re: turbokonvertera b230k |
hakkapelitta wrote: kanske kan va värt att tillägga å att om du bara ska bygga turbo för att testa så är det roligaste att göra enklast och billigaste möjliga, dvs bygg på det du har. Lägg kanske dubbla toppackningar lr dyl för att sänka kompet eller låt hela motorn vara oöppnad helt och hållet. Sen bygger du turbo och allting runtomkring, laddar måttligt, typ 0,4-0,6 bara så du får allt att fungera. Tycker du att det är kul så börjar du skaffa delar och bygger en ny motor som e lite seriösare. För det kan alltid hända att nåt blir fel och då e det lite surt att ha lagt alla sina pengar i projektet.. det var exakt så jag tänkte ![]() ![]() |
Author: | kennis [ Wed 27 Jan 2010, 23:37 ] |
Post subject: | Re: turbokonvertera b230k |
Nu har jag fått tag i en b230f och håller på fixar lite. Men jag undrar hur man skall få olja till turbon? Jag hade tänkt mig en såndär "sandwish" adapter men jag såg en plugg på blocket just under toppen, kan man andvända den el hur kan man göra ??? Mvh ken |
Page 1 of 2 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |