Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 28 Apr 2024, 17:56

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: turbokonvertera b230k
PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 16:28 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Apr 2008, 16:19
Posts: 199
Location: Finström
Hej är det smart att turbokonvertera en b230K ? har hört att det e klent block och tandpetarstakar!
så är det bättre att köpa b230f ist. och trimma?

MvH Kennis

_________________
"Min bil är inte lik din bil
för min bil är en likbil"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: turbokonvertera b230k
PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 19:54 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 04 Jul 2008, 00:09
Posts: 333
Location: Brändö
Kör: BMW E34 530
Varför ska du konvertera för?? Tycker de låter lite dumt när de finns volvo orginal turbo motorer som är bra o trimma vidare på, sku nog satsa på en B230FK/FT som e nyare än -94 hyffsad botten del o olje kylda kolvar finns ju flera som plockat 300-400 hk utan att öppna botten delen på dom....Eller en T5 men stakarna e väl inga så bra i dom har ja förstått, men de har dom flesta volvo motorer problem med....

_________________
Fordon:

BMW 850CIa -91 5.0 V12
Nissan King Cab 4WD -93 3.0 V6

Husaberg FS650 -04
Artic Cat ZR580 -94 600cc EFI "Modifierad"

Wellcraft Eclipse -91 Mercruiser 5.7 V8 "vässad"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: turbokonvertera b230k
PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 20:04 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 25 Aug 2007, 11:22
Posts: 102
Location: m-hamn
stakarna är för klena i dom flesta B230.....dom brukar krokna o de vill man inte...de finns vissa modeller som har starkare stakar men ja kommer inte ihåg vilka dom enda jag kommer ihåg nu är m-stakarna men dom passar bara i B23 modellerna såna har jag liggande.... annars har ju LG-speed fina H-profils sätt så håller dom..:)


MvH

_________________
Toyota starlet 16v turbo

vem behöver fler en 4a????


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: turbokonvertera b230k
PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 20:45 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Apr 2008, 16:19
Posts: 199
Location: Finström
T-racing wrote:
stakarna är för klena i dom flesta B230.....dom brukar krokna o de vill man inte...de finns vissa modeller som har starkare stakar men ja kommer inte ihåg vilka dom enda jag kommer ihåg nu är m-stakarna men dom passar bara i B23 modellerna såna har jag liggande.... annars har ju LG-speed fina H-profils sätt så håller dom..:)


MvH



ok så man kan säga att byta stakar e billigare i slutändan :) men hur e det med blocket ock det höga orginal kompet som e 14 bar då?

MvH

_________________
"Min bil är inte lik din bil
för min bil är en likbil"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: turbokonvertera b230k
PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 21:40 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 26 Mar 2009, 18:16
Posts: 457
Location: saltvik
Kör: BMW 850/ALFA 156 2.5
har för mig att k motorn har inga förbrännings rum i toppen men i kolvarna, så teoretiskt borde det gå med en annan topp till org botten ,om inte kompet blir för lågt i stället

_________________
För att slippa detta


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: turbokonvertera b230k
PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 21:42 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Apr 2008, 16:19
Posts: 199
Location: Finström
krille 1488 wrote:
har för mig att k motorn har inga förbrännings rum i toppen men i kolvarna, så teoretiskt borde det gå med en annan topp till org botten ,om inte kompet blir för lågt i stället
jo, men det e ju därför man har turbo ;)

_________________
"Min bil är inte lik din bil
för min bil är en likbil"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: turbokonvertera b230k
PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 22:02 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
vill du ha volvos grova stakar "M-Stakar" så har jag ett par. har även 1mm svarvade kolvar med nya ringar till kolvarna om det låter intressant? :)

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: turbokonvertera b230k
PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 22:04 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Apr 2008, 16:19
Posts: 199
Location: Finström
Gozze wrote:
vill du ha volvos grova stakar så har jag ett par. har även 1mm svarvade kolvar med nya ringar till kolvarna om det låter intressant? :)

det beror på priset det :P du kan pm:a mig :)

_________________
"Min bil är inte lik din bil
för min bil är en likbil"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: turbokonvertera b230k
PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 22:32 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 Dec 2007, 16:28
Posts: 331
Location: Mariehamn
Kör: Hoj & F150
kennis wrote:
krille 1488 wrote:
har för mig att k motorn har inga förbrännings rum i toppen men i kolvarna, så teoretiskt borde det gå med en annan topp till org botten ,om inte kompet blir för lågt i stället
jo, men det e ju därför man har turbo ;)


Mjo, men man måste ju ha lite grund-komp att starta på också. :(

_________________
//Stefan P

0405420967


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: turbokonvertera b230k
PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 22:45 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Apr 2008, 16:19
Posts: 199
Location: Finström
Steiff wrote:
kennis wrote:
krille 1488 wrote:
har för mig att k motorn har inga förbrännings rum i toppen men i kolvarna, så teoretiskt borde det gå med en annan topp till org botten ,om inte kompet blir för lågt i stället
jo, men det e ju därför man har turbo ;)


Mjo, men man måste ju ha lite grund-komp att starta på också. :(


jo men 14 bar e ju ganska mycket som org. comp och då e det ju lättare spräcka blocket :?

_________________
"Min bil är inte lik din bil
för min bil är en likbil"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: turbokonvertera b230k
PostPosted: Thu 10 Dec 2009, 23:09 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 25 Aug 2007, 11:22
Posts: 102
Location: m-hamn
kennis wrote:
T-racing wrote:
stakarna är för klena i dom flesta B230.....dom brukar krokna o de vill man inte...de finns vissa modeller som har starkare stakar men ja kommer inte ihåg vilka dom enda jag kommer ihåg nu är m-stakarna men dom passar bara i B23 modellerna såna har jag liggande.... annars har ju LG-speed fina H-profils sätt så håller dom..:)


MvH



ok så man kan säga att byta stakar e billigare i slutändan :) men hur e det med blocket ock det höga orginal kompet som e 14 bar då?

MvH


jag skulle inte fundera så mycket på att inte handla H-stakar.... ca 6000kr så har du lager o pakningar till en hel motor..:) 14bar??? är du säker på att du har mätt rätt??eller var har du hittat att de e så mycket?? min motor som ja har tagit toppen ifrån har 10,5;1 i kompressionsförhållande o i 9,5;1 i vanliga 8v motorn... vad ska du ha för ladd??? om du har för lite kompressionsförhållande så blir de så konstig effekt allt på toppen av registret o inget i botten men med lite mera komp så får du mera vrid på lägre varv o behöver inte ladda lika mycket för att nå samma effekt...

_________________
Toyota starlet 16v turbo

vem behöver fler en 4a????


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: turbokonvertera b230k
PostPosted: Fri 11 Dec 2009, 06:59 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
http://www.savarturbo.se Sedan till forumet, där hittar du all info du behöver, och lite till om trimning av volvo och mycket annat

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: turbokonvertera b230k
PostPosted: Fri 11 Dec 2009, 20:02 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Apr 2008, 16:19
Posts: 199
Location: Finström
T-racing wrote:
kennis wrote:
T-racing wrote:
stakarna är för klena i dom flesta B230.....dom brukar krokna o de vill man inte...de finns vissa modeller som har starkare stakar men ja kommer inte ihåg vilka dom enda jag kommer ihåg nu är m-stakarna men dom passar bara i B23 modellerna såna har jag liggande.... annars har ju LG-speed fina H-profils sätt så håller dom..:)


MvH



ok så man kan säga att byta stakar e billigare i slutändan :) men hur e det med blocket ock det höga orginal kompet som e 14 bar då?

MvH


jag skulle inte fundera så mycket på att inte handla H-stakar.... ca 6000kr så har du lager o pakningar till en hel motor..:) 14bar??? är du säker på att du har mätt rätt??eller var har du hittat att de e så mycket?? min motor som ja har tagit toppen ifrån har 10,5;1 i kompressionsförhållande o i 9,5;1 i vanliga 8v motorn... vad ska du ha för ladd??? om du har för lite kompressionsförhållande så blir de så konstig effekt allt på toppen av registret o inget i botten men med lite mera komp så får du mera vrid på lägre varv o behöver inte ladda lika mycket för att nå samma effekt...



enligt några hemsidor så har dom orginal runt 14 bar men sen kan det ju vara att saker slits och så. men men... ok, men det e ju bra :) så det e ganska bra då med bra komp i låga varv :) hade tänkt runt 0,75 -1,0 bar fast man får ju pröva sig fram :) men det går väl som det går, och om det int funkar så får man väl köpa ny motor från nån skrot i swe. dom e ju i ganska bra priser där gemfört med jägerströms.

_________________
"Min bil är inte lik din bil
för min bil är en likbil"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: turbokonvertera b230k
PostPosted: Fri 11 Dec 2009, 20:03 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Apr 2008, 16:19
Posts: 199
Location: Finström
Kadettmicke wrote:
http://www.savarturbo.se Sedan till forumet, där hittar du all info du behöver, och lite till om trimning av volvo och mycket annat


tackar :) skall söka lite fakta nu :)

_________________
"Min bil är inte lik din bil
för min bil är en likbil"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: turbokonvertera b230k
PostPosted: Fri 11 Dec 2009, 22:02 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
kompförhållande och komptryck är två olika saker... komptryck som då e 14 bar orginal mäter hur tät cylindern är, medan kompförhållande anger hur stort förbränningsutrymmet är i förhållande till total cylindervolym.

det är kompförhållandet som är viktigt när du räknar på vilket ladd du kan mata i motorn..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: turbokonvertera b230k
PostPosted: Fri 11 Dec 2009, 22:15 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Apr 2008, 16:19
Posts: 199
Location: Finström
hakkapelitta wrote:
kompförhållande och komptryck är två olika saker... komptryck som då e 14 bar orginal mäter hur tät cylindern är, medan kompförhållande anger hur stort förbränningsutrymmet är i förhållande till total cylindervolym.

det är kompförhållandet som är viktigt när du räknar på vilket ladd du kan mata i motorn..


ok. hur mäter man kompförhållande då el går det ej att mäta ?

_________________
"Min bil är inte lik din bil
för min bil är en likbil"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: turbokonvertera b230k
PostPosted: Fri 11 Dec 2009, 22:19 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
Du måste räkna på det. Du behöver veta slaglängden, ccm på topp, kolv, packning, ett uppskattat värde på ccm runt ringlandet (kanske runt 0.5-1.5ccm) och mått på borret för att kunna räkna det, så det är en del du behöver ha koll på.
Är enklare att söka upp en teknisk handbok, för där står det säkert för den motor det gäller.
Sen skulle det väl vara bättre att skaffa en motor med 405 eller 531 toppen på, den med flata toppen (heter 631 kanske?) lär ska vara s*** att bygga på, och det kan jag mycket väl tänka mig oxå.

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: turbokonvertera b230k
PostPosted: Fri 11 Dec 2009, 23:57 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
kanske kan va värt att tillägga å att om du bara ska bygga turbo för att testa så är det roligaste att göra enklast och billigaste möjliga, dvs bygg på det du har. Lägg kanske dubbla toppackningar lr dyl för att sänka kompet eller låt hela motorn vara oöppnad helt och hållet. Sen bygger du turbo och allting runtomkring, laddar måttligt, typ 0,4-0,6 bara så du får allt att fungera.

Tycker du att det är kul så börjar du skaffa delar och bygger en ny motor som e lite seriösare. För det kan alltid hända att nåt blir fel och då e det lite surt att ha lagt alla sina pengar i projektet..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: turbokonvertera b230k
PostPosted: Sat 12 Dec 2009, 00:01 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Apr 2008, 16:19
Posts: 199
Location: Finström
hakkapelitta wrote:
kanske kan va värt att tillägga å att om du bara ska bygga turbo för att testa så är det roligaste att göra enklast och billigaste möjliga, dvs bygg på det du har. Lägg kanske dubbla toppackningar lr dyl för att sänka kompet eller låt hela motorn vara oöppnad helt och hållet. Sen bygger du turbo och allting runtomkring, laddar måttligt, typ 0,4-0,6 bara så du får allt att fungera.

Tycker du att det är kul så börjar du skaffa delar och bygger en ny motor som e lite seriösare. För det kan alltid hända att nåt blir fel och då e det lite surt att ha lagt alla sina pengar i projektet..


det var exakt så jag tänkte :D jag frågar mest bara om jag kan andvända denna motor till lite "prova på projekt" men jag vill iallafall ha en motor som kan fungera som turbomotor utan att bli helt förstörd direkt. men jag skall testa det där med 2st toppackningar :)

_________________
"Min bil är inte lik din bil
för min bil är en likbil"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: turbokonvertera b230k
PostPosted: Wed 27 Jan 2010, 23:37 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Apr 2008, 16:19
Posts: 199
Location: Finström
Nu har jag fått tag i en b230f och håller på fixar lite. Men jag undrar hur man skall få olja till turbon? Jag hade tänkt mig en såndär "sandwish" adapter men jag såg en plugg på blocket just under toppen, kan man andvända den el hur kan man göra ??? Mvh ken

_________________
"Min bil är inte lik din bil
för min bil är en likbil"


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group