Toffe10 wrote:
jms wrote:
Borde inte en diesel ha dåligt med vakuum i insuget? har jag fel?
Vad menar du med "dåligt vakuum" då?? Diesel bilar ska ju ha luft dom också så de blir vakuum i dom också om det är de du syftar på....Sen så ska en laddtrycksmätare mäta övertryck inte vakuum...
Om du har färdigt med turbo o hela skiten så drar du en slang någonstans från tryckrören o drar in den i bilen o sätter den i laddtrycksmätaren, sen är de bara o koppla in strömen ti mätaren....E de orginal turbo så tar du slangen som finns ti orginal mätaren o sätter den ti den nya....
Insugningsundertryck i dieselmotorer
Flera dieselmotorer saknar throttles vridspjäll. Fördelaren är ansluten direkt till luftintag och den enda sug som skapas som orsakas av sjunkande kolven utan venturi att höja, och motoreffekten kontrolleras genom att variera mängden bränsle som sprutas in i cylindern genom en bränsleinsprutning system. Detta hjälper till att göra dieslar mycket effektivare än bensinmotorer.
Om vakuum behövs (fordon som kan utrustas med både bensin-och dieselmotorer ofta har system som kräver det), en fjäril ventil ansluten till gaspedalen kan monteras på de många. Detta minskar effektiviteten och är fortfarande inte så effektiv som den inte är kopplad till venturi. Eftersom lågt tryck är endast skapas på över sikt (till exempel när fallande kullar med stängt spjäll), inte under en lång rad situationer som i en bensinmotor, ett vakuum tank är monterad.
Flesta dieselmotorer har nu en separat vakuumpump ( "vakuumpump") monteras för att ge vakuum alltid, vid alla varvtal.
Många nya BMW bensin motorer inte använder ett spjäll i körklart, utan istället använda "VALVETRONIC"Variabel-lift insugningsventilerna att styra mängden luft som kommer in i motorn. Likt en dieselmotor, är insugningsundertryck praktiskt taget obefintlig i dessa motorer och en vakuumpump skall läggas att driva bromsservot. VALVETRONIC kräver väldigt stel ventilfjädrar och resulterar i en tung valvetrain, så trots sina fördelar i bränsleekonomi, för närvarande är olämpligt för hög revving motorer.