Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 21 May 2024, 14:23

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Laddtrycksmätare?
PostPosted: Mon 09 Nov 2009, 22:09 
Offline
Besökare

Joined: Fri 09 Mar 2007, 09:16
Posts: 48
Location: Ostkusten
Det finns ju en hel bataljon med turbo konverterare på detta forum :lol: . Håller på och lurar lite under huven på min BMW oljetanker. Skulle vilja följa upp laddtrycket lite så kan någon hjälpa med en liten skiss på hur jag kopplar in en laddtrycks mätare? :help:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Laddtrycksmätare?
PostPosted: Mon 09 Nov 2009, 22:15 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
är igentligen så enkelt att du ska koppla från en vakumslang nånstans i motorrummet..nån som går till insuget..så klipper du av slangen och lägger ett t-kors där och drar in en slang till laddtrycksmätaren :)

lycka till!


mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Laddtrycksmätare?
PostPosted: Mon 09 Nov 2009, 22:19 
Offline
Besökare

Joined: Fri 09 Mar 2007, 09:16
Posts: 48
Location: Ostkusten
Borde inte en diesel ha dåligt med vakuum i insuget? har jag fel?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Laddtrycksmätare?
PostPosted: Mon 09 Nov 2009, 22:29 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
jms wrote:
Borde inte en diesel ha dåligt med vakuum i insuget? har jag fel?



nån vakum nippa måste dom väll ändå ha på insuget :) ta och kolla upp de så löser de sig nog :)


mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Laddtrycksmätare?
PostPosted: Mon 09 Nov 2009, 22:36 
Offline
Besökare

Joined: Fri 09 Mar 2007, 09:16
Posts: 48
Location: Ostkusten
Jag önska ett svar. Inte en fundering..

Nån kunnig som praktiserat detta i verklighet får gärna svara?.. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Laddtrycksmätare?
PostPosted: Mon 09 Nov 2009, 23:04 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 04 Jul 2008, 00:09
Posts: 333
Location: Brändö
Kör: BMW E34 530
jms wrote:
Borde inte en diesel ha dåligt med vakuum i insuget? har jag fel?


Vad menar du med "dåligt vakuum" då?? Diesel bilar ska ju ha luft dom också så de blir vakuum i dom också om det är de du syftar på....Sen så ska en laddtrycksmätare mäta övertryck inte vakuum...

Om du har färdigt med turbo o hela skiten så drar du en slang någonstans från tryckrören o drar in den i bilen o sätter den i laddtrycksmätaren, sen är de bara o koppla in strömen ti mätaren....E de orginal turbo så tar du slangen som finns ti orginal mätaren o sätter den ti den nya....

_________________
Fordon:

BMW 850CIa -91 5.0 V12
Nissan King Cab 4WD -93 3.0 V6

Husaberg FS650 -04
Artic Cat ZR580 -94 600cc EFI "Modifierad"

Wellcraft Eclipse -91 Mercruiser 5.7 V8 "vässad"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Laddtrycksmätare?
PostPosted: Tue 10 Nov 2009, 02:23 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 27 Jun 2007, 21:59
Posts: 450
Location: Sund
Toffe10 wrote:
jms wrote:
Borde inte en diesel ha dåligt med vakuum i insuget? har jag fel?


Vad menar du med "dåligt vakuum" då?? Diesel bilar ska ju ha luft dom också så de blir vakuum i dom också om det är de du syftar på....Sen så ska en laddtrycksmätare mäta övertryck inte vakuum...

Om du har färdigt med turbo o hela skiten så drar du en slang någonstans från tryckrören o drar in den i bilen o sätter den i laddtrycksmätaren, sen är de bara o koppla in strömen ti mätaren....E de orginal turbo så tar du slangen som finns ti orginal mätaren o sätter den ti den nya....

Insugningsundertryck i dieselmotorer
Flera dieselmotorer saknar throttles vridspjäll. Fördelaren är ansluten direkt till luftintag och den enda sug som skapas som orsakas av sjunkande kolven utan venturi att höja, och motoreffekten kontrolleras genom att variera mängden bränsle som sprutas in i cylindern genom en bränsleinsprutning system. Detta hjälper till att göra dieslar mycket effektivare än bensinmotorer.

Om vakuum behövs (fordon som kan utrustas med både bensin-och dieselmotorer ofta har system som kräver det), en fjäril ventil ansluten till gaspedalen kan monteras på de många. Detta minskar effektiviteten och är fortfarande inte så effektiv som den inte är kopplad till venturi. Eftersom lågt tryck är endast skapas på över sikt (till exempel när fallande kullar med stängt spjäll), inte under en lång rad situationer som i en bensinmotor, ett vakuum tank är monterad.

Flesta dieselmotorer har nu en separat vakuumpump ( "vakuumpump") monteras för att ge vakuum alltid, vid alla varvtal.

Många nya BMW bensin motorer inte använder ett spjäll i körklart, utan istället använda "VALVETRONIC"Variabel-lift insugningsventilerna att styra mängden luft som kommer in i motorn. Likt en dieselmotor, är insugningsundertryck praktiskt taget obefintlig i dessa motorer och en vakuumpump skall läggas att driva bromsservot. VALVETRONIC kräver väldigt stel ventilfjädrar och resulterar i en tung valvetrain, så trots sina fördelar i bränsleekonomi, för närvarande är olämpligt för hög revving motorer.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Laddtrycksmätare?
PostPosted: Tue 10 Nov 2009, 09:15 
Offline
Besökare

Joined: Fri 09 Mar 2007, 09:16
Posts: 48
Location: Ostkusten
D var det jag menade, finns inget spjäll och därför finns det inget vakuum i insuget.
Så d jag sku vilja veta är om någon som gjort samma skulle kunna dela med sej med lite info.
Turbo original och ingen mätare från förr..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Laddtrycksmätare?
PostPosted: Tue 10 Nov 2009, 09:36 
Offline
Besökare

Joined: Mon 29 Jan 2007, 19:41
Posts: 22
koppla in den nånstans på trycksidan, svårare än så är det inte.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Laddtrycksmätare?
PostPosted: Tue 10 Nov 2009, 18:52 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 04 Jul 2008, 00:09
Posts: 333
Location: Brändö
Kör: BMW E34 530
volvo745turboic wrote:
Toffe10 wrote:
jms wrote:
Borde inte en diesel ha dåligt med vakuum i insuget? har jag fel?


Vad menar du med "dåligt vakuum" då?? Diesel bilar ska ju ha luft dom också så de blir vakuum i dom också om det är de du syftar på....Sen så ska en laddtrycksmätare mäta övertryck inte vakuum...

Om du har färdigt med turbo o hela skiten så drar du en slang någonstans från tryckrören o drar in den i bilen o sätter den i laddtrycksmätaren, sen är de bara o koppla in strömen ti mätaren....E de orginal turbo så tar du slangen som finns ti orginal mätaren o sätter den ti den nya....

Insugningsundertryck i dieselmotorer
Flera dieselmotorer saknar throttles vridspjäll. Fördelaren är ansluten direkt till luftintag och den enda sug som skapas som orsakas av sjunkande kolven utan venturi att höja, och motoreffekten kontrolleras genom att variera mängden bränsle som sprutas in i cylindern genom en bränsleinsprutning system. Detta hjälper till att göra dieslar mycket effektivare än bensinmotorer.

Om vakuum behövs (fordon som kan utrustas med både bensin-och dieselmotorer ofta har system som kräver det), en fjäril ventil ansluten till gaspedalen kan monteras på de många. Detta minskar effektiviteten och är fortfarande inte så effektiv som den inte är kopplad till venturi. Eftersom lågt tryck är endast skapas på över sikt (till exempel när fallande kullar med stängt spjäll), inte under en lång rad situationer som i en bensinmotor, ett vakuum tank är monterad.

Flesta dieselmotorer har nu en separat vakuumpump ( "vakuumpump") monteras för att ge vakuum alltid, vid alla varvtal.

Många nya BMW bensin motorer inte använder ett spjäll i körklart, utan istället använda "VALVETRONIC"Variabel-lift insugningsventilerna att styra mängden luft som kommer in i motorn. Likt en dieselmotor, är insugningsundertryck praktiskt taget obefintlig i dessa motorer och en vakuumpump skall läggas att driva bromsservot. VALVETRONIC kräver väldigt stel ventilfjädrar och resulterar i en tung valvetrain, så trots sina fördelar i bränsleekonomi, för närvarande är olämpligt för hög revving motorer.


Jo vet att flera dieslar saknar spälhus o styr varv med mängden bränsle, men den behöver fortfarande luft o när luft sugs in i motorn så måst den ju ersättas med, detta gör ju då att de bildas vakuum, men oavsett om de blir mycket vakuum eller int så spelar väl ingen större roll i och med att han antagligen vill mäta Övertrycket i insuget...Därför undra ja vad han menna, men om de är för att de e dåligt med orginal nipplar så får man göra ett T kors någonstans på tryckröret o koppla dit en slang....

_________________
Fordon:

BMW 850CIa -91 5.0 V12
Nissan King Cab 4WD -93 3.0 V6

Husaberg FS650 -04
Artic Cat ZR580 -94 600cc EFI "Modifierad"

Wellcraft Eclipse -91 Mercruiser 5.7 V8 "vässad"


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group