motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

HOTRODS!
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=25&t=5864
Page 1 of 1

Author:  pv raxoz [ Mon 22 Jun 2009, 14:22 ]
Post subject:  HOTRODS!

undrar varför man int får regga hotrods /custom bilar här på ÅLAND men i sverige? blev så j***a sugen när jag såg 5sten hotrods i hälgen har alltid drömt om att bygga en

VARFÖR INT?!?!?!?

Author:  Kristoffer [ Mon 22 Jun 2009, 14:24 ]
Post subject: 

klart man får regga roddar, bara dom uppfyller alla regler..

Author:  Sergey [ Mon 22 Jun 2009, 18:58 ]
Post subject: 

jepp, det finns ju hur många som helst i finland. Även åland är ganska tätt packad med rods. Annan sak är det att det blir dyrt och bygga helt ny, egen chassi. Kunsskap fins men inte pengar o tålamod till jävulsk pappersarbete.

Author:  Nicke [ Mon 22 Jun 2009, 19:36 ]
Post subject: 

Sergey wrote:
jepp, det finns ju hur många som helst i finland. Även åland är ganska tätt packad med rods. Annan sak är det att det blir dyrt och bygga helt ny, egen chassi. Kunsskap fins men inte pengar o tålamod till jävulsk pappersarbete.
Kruxet är att du inte kan bygga på ny ram och ny kaross.pga av 50%regeln.Visst det går men då blir den att kosta som en ny Lamorghini :evil: Allt som byggs i finland är på gamla delar o papper.Heter det :wink: Visst det finns mycket På fasta sidan men många är igenomtrixade på alla möjliga vis.Inte alla gånger som det skall vara.Dom som finns här är byggda på original bilar så dom precis klarar 50% regeln.Det byggs nog här på holmen mer än många tror.Är själv involverad i en 34a kupa som kommer att bli så frään :D Sen är ju kruxet här att vi har bara en station att fara till.och dom är bra insatta i vad som gäller här.På fasta sidan kan du välja o vraka.Alltid finns det nån som inte orkar bry sig och släpper igenom.

Author:  pv raxoz [ Tue 23 Jun 2009, 10:56 ]
Post subject: 

Kristoffer wrote:
klart man får regga roddar, bara dom uppfyller alla regler..



men då blir d som en vanlig bil blir ingen känsla

Author:  Kristoffer [ Tue 23 Jun 2009, 11:11 ]
Post subject: 

pv raxoz wrote:
Kristoffer wrote:
klart man får regga roddar, bara dom uppfyller alla regler..



men då blir d som en vanlig bil blir ingen känsla
nu förstår jag inte riktigt vad du menar.. vad men ar du med "ingen känsla"? en rod är ju en bil.. fyra hjul, en motor.. hur man vill ha den att se ut får man bestämma själv. men man måste ju hålla sig till regler endå. man kan inte köra en bil som det finns risk att motorn flyger av för att du har tejpat dit den med silvertejp eller att du inte ser något genom vindrutan. leta upp regler på internet och läs. så får du reda på mycket..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hot_Rod

Author:  rat [ Tue 23 Jun 2009, 21:12 ]
Post subject: 

vem i hela hellsikke ha sagt att man inga kan regga roddar på åland? de e bara nån avis ålänning som ha hitta på de o präntat in de i huvve på alla. varför vet jag inte men så e de! vi har bättre regler än i sverige o finland på åland bara folk sku fatta det, de e ingen som vågar använda dom!

vet av många roddar som gått igenom här med kul saker men ägarna skryter inte.

min rod sku besiktas men de va nån som tyckte annat, men den sku ja knappast ha haft problem o besikta här

hem o bygg nu allihopa så ses vi på vägarna nästa sommar!

Author:  vwrob [ Wed 24 Jun 2009, 04:25 ]
Post subject: 

rat wrote:
vem i hela hellsikke ha sagt att man inga kan regga roddar på åland? de e bara nån avis ålänning som ha hitta på de o präntat in de i huvve på alla. varför vet jag inte men så e de! vi har bättre regler än i sverige o finland på åland bara folk sku fatta det, de e ingen som vågar använda dom!

vet av många roddar som gått igenom här med kul saker men ägarna skryter inte.

min rod sku besiktas men de va nån som tyckte annat, men den sku ja knappast ha haft problem o besikta här

hem o bygg nu allihopa så ses vi på vägarna nästa sommar!


vad säger du om taksänkning, axelavstånd eller chassibyten då !!

sånt som inte e några problem i sverige men som man kan glömma här på åland....

Author:  Nicke [ Wed 24 Jun 2009, 10:48 ]
Post subject: 

Taksänkning??Min är ju godkänd här.2.5tum sänkt tak

Author:  Sergey [ Wed 24 Jun 2009, 18:06 ]
Post subject: 

Finland är ju proppfull av gamla (70-80 tals) Mercedes vilka har fått chassin bytt. Det är eventuellt svårt att hitta numera en orginal. Det flesta är chassibyte. Då, om du har en 200 sedan chassi bytt till 300TDT (kombi, turbodiesel) teknik och chassi, du kan inte göra det till en paketbil för lägre dieselskatt, för att 50% gräns går över och bilen blir "ny".

Alla dom nämda saker är nog möjliga om man bara är duktig och visar projektet i mellan och till besiktingsman. dvs. hur du har svetsat ihop tak-pelaren inuti... osv.

Author:  Kadettmicke [ Wed 24 Jun 2009, 18:45 ]
Post subject: 

annars kan man väl blanda in sfro? Deras ord lär ska väga ganska tungt här, Bl.a annat en kortad hundkojja och en E30 pickis har väl gått via dem? Det kostar ju en del att besikta hos dom, men håller man på med något seriöst är det helt klart värt det

Author:  Nicke [ Wed 24 Jun 2009, 19:39 ]
Post subject: 

Sergey wrote:
Finland är ju proppfull av gamla (70-80 tals) Mercedes vilka har fått chassin bytt. Det är eventuellt svårt att hitta numera en orginal. Det flesta är chassibyte. Då, om du har en 200 sedan chassi bytt till 300TDT (kombi, turbodiesel) teknik och chassi, du kan inte göra det till en paketbil för lägre dieselskatt, för att 50% gräns går över och bilen blir "ny".

Alla dom nämda saker är nog möjliga om man bara är duktig och visar projektet i mellan och till besiktingsman. dvs. hur du har svetsat ihop tak-pelaren inuti... osv.
Jomen just dom mersorna vart det ju ett riktigt hallå om i fastlandet med..om du minns? Annars som kadett Micke säger SFRO. ja besiktningen här ser gärna att man anlitar dom vid vissa fall.

Author:  Sergey [ Wed 24 Jun 2009, 20:27 ]
Post subject: 

Jepp Carlsson CLK DTM AMG osv. byggd av vanliga butiksbilar. Men det var bara en halvstory. Ägaren viste ju att bilen är en vanlig CLK AMG byggd till Carlsson DTM specs, Och var inte en av dom 100 äkta.

I nyheter och tv-programmen sa dom inte att:

Enligt Carlsson kan alla officiella MB service bygga och registrera bilar under Carlsson namnet så länge alla delar kommer från Carlsson. Samma sak med Löwer, Brabus och förr i tiden med AMG (då dom var egen butik). Så det är bara och åka till SOS service och fråga om dom skulle bygga mig en skämt Carlsson... alltså skämt bara i nyheter, på riktigt är bilen en äkta Carlsson i alla aspekter!

Bilen som dom bygde kosta ju först 140000€ att importera av Veho. Sen bygde man om, och det blev ju över 50% då moste dom skatta bilen igen. Då var bilen värd 220 tusen + skatt och moms. Jobb och delar sen på detta ännu! :D

Bilen är Jussi Salonojas, Esbo Blues ägaren. Samma firma har byggd 14 Carlsson bilar var av bara 2 är under licens, 12 tidigare bygda bilar var byggd utan att ha officiell MB service. Med dom 12 kom "Hallå". Salonojas bil är en av dom tolv inte äkta.

Author:  vwrob [ Wed 24 Jun 2009, 20:53 ]
Post subject: 

jo det stämmer 70 -80 talet med chassibyten men tyvärr kan jag inte resa bakåt i tiden o besikta bilen...
vart förbjudet på 90-talet på åland men inte i finland...
så man måste väl åka över o finskregga först då i såfall o sen regga om den här hemma

det stämmer nog att man får sänka tak o besikta men enligt alla konstens regler skulle jag få sänka min bubbla 2,5 cm... det kallar jag inte taksänkning :)

och ändra axelavståndet så fick jag inte hjälp av sfro då det e så liten ändring av bilen ( flyttning av axel 200mm !!) så det klassas bara som ändringsbesiktning i sverige...

Detta e vad jag hört vet ej sanningen i det. Det som e godkänt i finland ett år kan dom ge back på nästa år men här på åland så e det godkänt så länge bilen lever om det e skrivet i regutdraget. För en kompis i finland fick sin hotrod godkänd utan skärmar men året efter fick han back och måste montera skärmar för att slippa genom besiktningen.

men det e väl som vanligt man får olika svar beroende vem man frågar
skall ta kontakt med han där jansen/jensen eller va han nu hette som har hand om ombyggnader å sånt o få riktiga svar. för jag har en lååång lista på ombyggnader som jag hade tänkt förverkliga på mitt rodbygge

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/