Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 18:57

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Läsvärd artikel
PostPosted: Thu 04 Dec 2008, 20:58 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
TV-Sport
Av Björn Friström

Som sann motorentusiast blir jag irriteras över SVT:s minst sagt insnöade syn på hur licenspengarna fördelas när det är dags att köpa in program, framför allt då det gäller sporten. Jag är ingen vän av fotboll, det skall gudarna veta. Denna sport där vuxna män blir dödligt skadade av att låtsas ramla och blir liggande livlösa i hopp om att domaren ska vifta med det röda kortet. Fansen, eller rättare sagt huliganerna mördar varandra i klubblagens namn och gör sitt bästa för att svärta ner världens största sport. Det här är sporten där man spottar varandra i ansiktet, slåss, skallar näsan av varandra, filmar, arrangerar läggmatcher, dopar sig, skriker på domaren och i övrigt beter sig som riktiga neandertalare, både i soffan och på plan.

Som sagt jag är ingen vän av fotboll, men jag förstår varför just denna sport ockuperar der flesta kanaler på bästa sändningstid. Det finns över 500 000 licensierade fotbollsspelare över 15 i detta land med och totalt en miljon klubbmedlemmar! Folk gillar fotboll och tittar på det enorma utövandet i Sverige är det inte mer än berättigat, tyvärr.
Nu till min irritation. För ganska precis en vecka sedan höll jag på att sätta kvällskaffet i luftstrupen när sportreportern på ett intressant och inlevelsefullt sätt proklamerade följande:
– Väntan är över, äntligen drar världscupen i längdskidor igång och vi sänder naturligtvis direkt… blablabla.

Vem i h****** har suttit och väntat på världscupen i längdskidor ska dra igång? Ingen jag känner i alla fall. Och det är här min irritation kommer in och jag spräcker en ven i pannan när jag står och hoppar i tv-soffan. Är det för att vi för tjugo trettio år sedan hade några framgångsrika sportutövare i längdskidor, tennis, slalom som fortfarande just dessa sporter dominerar i tv-rutan? Ingen kunde ge mig ett rakt svar på hur många aktiva längdskidåkande seniorer det finns i detta land. Till slut fick jag siffran 16 000 stycken.
Skrattretande, du vet väl att det samtidigt finns ca 36 000 licensierade motorsportsutövere i samma land, Sverige alltså?
I söndags upptog skidskyttet för damer större delen av Sportnytt.
Hallå skidskytte för damer? Vänta jag måste lägga mig ner och andas?
Hur många skidåkande damer med gevär finns det i detta land, ännu viktigare, vem bryr sig? Jag kan svaret på dessa frågor, det första svaret är att det finns exakt 140 stycken aktiva skidskytte-damer och det andra svaret är att ungefär lika många intresserade. Jaja, vi vet att Magdalena Forsberg både lyckades åka skidor och skjuta prick på sin tid, men det var då det, nu är Sverige totalt värdelös i den disciplinen. Att sedan sportentusiasternas glädjevrål aldrig vill ta slut när Björn Ferrer vinglar in på en femteplats emellanåt rättfärdigar inte heller det all publicitet, det finns för övrigt 210 aktiva herrar med skidor och gevär! Vem vrålade av lycka i studion när Anders Ericsson tog sitt sjunde VM-guld i sporten Enduro? När han krockade men sin teamkollega och nära på dog på kuppen, fick han däremot mer uppmärksamhet än han fått under hela sin karriär. När Mattias Ekström spöade skiten ur alla (och jag menar alla, inklusive
Schumacher) i Race of Champions höjdes knappt ett ögonbryn på TV-sporten.
Friidrott är jag inte heller direkt förtjust i, men inser att Karolina Klüfts framgångar har engagerat det svenska folket. Att sedan hennes bleka pojkvän som alltid grinar i direktsändning när han just har rivit ut sig alldeles för tidigt i någon ointressant tävling som får för mycket sändningstid, får mig att byta kanal. För övrigt brukar det alltid komma fram i efterhand att alla som vinner något oavsett friidrottsgren är dopad på ett eller annat sätt, en skitsport helt enkelt.

Men de oändliga timmar av tennis och slalom då? Hallå vakna! Björn Borg gör kalsonger nu och Ingemar Stenmark säljer lägenheter i Thailand. Vår storhetstid är över i dessa sporter för länge sedan.
Anja Person tror jag anses av sportfanatikerna nu vara större än Ingemar någonsin var… men nu när jag skulle skriver hennes namn fick jag verkligen fundera på vad hon egentligen heter. Visst är hon stor i klicken av de verkligen intresserade, men hon får inte Sverige att stå stilla när det är dags för andra åket… Detta till trots så sänds timme in och timme ut av dessa sömnpiller till sporter. Visst finns intresset hos många människor som går ner i spagat när Jens Byggmark och Anja P emellanåt levererar, men i övrigt tycker jag att merparten av alla timmars utsändning är helt proportionerlig. I samma sekund som Tony Rickardsson slutade, gjorde också TV:s speedwaysatsning det, men på något underligt sätt fortsätter den sövande och urtrista längdskidåkningen år in och år ut. Vem har förresten bestämt att konståkning skall vara ett stående inslag i TV-tablån?

Ta för den delen hela OS-cirkusen som sänds dygnet runt i flera veckor, det är så man mår dåligt. Just publiciteten gör att dess utövare i vissa fall tränar och lever sin idrott, som ett jobb alltså.
Detta är möjligt tack vare all tv-tid och drabbar alltså våra motorsportsutövere indirekt, då tv-tiden redan är bokad för dessa ointressanta sporter.
Jag läste i Expressen att vi i Sverige drabbats av så kallad damfotbollsfeber, när det var VM eller OS.
Drabbade vem då? Tydligen drabbades någon helt annan, då damfotboll är lika tråkig som vanlig fotboll, fast i slowmotion. Visst har motorsporten gått fram på sistone och visst får vi emellanåt se en rally eller formel-1 bil i tv-rutan, och här har det skett en uppryckning vad det gäller nivån, men när det gäller all annan motorsport, är den på en ren dagisnivå.

Merparten av den sända motorsporten kommenteras av amatörer för amatörer. Råkar det vara ett tvåminuters reportage från Gotland Grand National eller VM-crossen i Uddevalla, är det hela på en femårings nivå, så de är helt säkra på at alla friidrottsmuppar också ska förstå.
Det här är en motorcykel. Vrider man på handtaget till höger låter det brum. Ibland snurrar hjulet så att det sprätter lera, då är det tur att man har crossglasögon… Jag skulle vilja höra tittarreaktionerna om en amatör skulle kommentera fotbollsfredag, så vi motoridioter förstår. En fotboll är rund, får man den på näsan gör det ont, målvakten har klibbiga handskar, och i flaskan har han sportdryck, dricker man för fort kan man få en kallsup… Det hela beror på att det helt enkelt inte finns motorkunnigt folk på SVT och för den delen inte på TV4 heller, om man bortser från Bosse Bildoktorn.
Varför begreppet motorsport finns blir jag inte heller riktigt klok på? Det är en milsvid skillnad mellan trial och rallycross, dragracing och banracing. Det är sällan eller aldrig fotboll, handboll och pingis nämns i förbifarten. Å nu blir det bollsport… Det känns som om vi ska vara glada för allt som brummar i rutan och att vi ska nöja oss med det, oavsett motordiciplin, men ska vi verkligen det? Nä fy fan! Dra ut alla med bestämmanderätt på TV-sporten oavsett kanal och ställ dem i skamvrån, eller ge dem åtminstone pension så att nytt folk med nya infallsvinklar tar deras plats istället. Vi har massor av heta Svenska idrottsmän inom motorsporten som gör väsen av sig runt om i världen, släpp fram dessa, och ge dem den sändningstiden de förtjänar. I slutändan vill jag påpeka att jag inte förringar våra Svenska idrottsstjärnors prestationer, trots att det kanske inte lät som det.
Jag gillar Anja och Karolina, men ogillar den överdrivna publiciteten.
Jag vill bara framhålla att allt skall vara proportionerligt och att det måste ske ett nytänkande då det gäller vad som sänds i vår TV.
Detta gäller naturligtvis inte längdskidåkningen som borde förbjudas enligt lag eller åtminstone aldrig sändas i någon form, nä förresten, förbjud skiten… Fram för TV-sänd motorsport med proffs bakom mikrofonerna så att vi experter får det vi förtjänar.

_________________
Man blir aldrig för gammal för att ha en lycklig barndom!

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 05 Dec 2008, 00:53 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 01 Nov 2004, 20:49
Posts: 375
Faktiskt bra artikel jo! Jag har tänkt på det där en del..För 5-10 år sedan upplevde jag att det visades betydligt mer motorsport i tv-rutan än vad det gör idag. Skillnaden kanske inte är så markant i SVT och Tv4 men på b.l.a. Eurosport visades ju trial, motorcross, hillclimbing (bil och mc), offroad, crosscart osv, dessa motorsporter har då inte jag sett i apparaten på ett bra tag. Är det så att Tv dödat sporterna eller finns de fortfarande kvar i samma utsträckning? Jag vet inte, men jag saknar publiciteten kring dem. :?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 05 Dec 2008, 23:05 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 07 Jul 2004, 22:42
Posts: 152
Location: Stockholm
Kör: BMW 728iA
Jag förstår inte det roliga i att se 20 F1-bilar snurra runt en bana i flera timmar. Upplys mig.

_________________
Druzhba narodau - sila narodau,
K shchastsiu pratsounykh sonechny shliakh


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group