motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Höj bensinpriset http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=25&t=4794 |
Page 1 of 1 |
Author: | Mr X [ Mon 24 Nov 2008, 13:45 ] |
Post subject: | Höj bensinpriset |
I Sverige vill MP höja bensinpriset och orsaken är enligt miljöpartiet det låga priset. – Självklart tycker vi att det är dåligt, för vi vet att det på sikt kommer att bli dyrare och då är det lika bra att man anpassar sig för det Men säger politikerna – I första hand för klimatets skull Ah tänker gräsfolket att då kör vi på el men politiker är smarta genom att skatta elbilen slipper man inte undan. Nu tänker man på miljön igen eller hur. Tro inte att våra politiker är bättre för vi beskattar elbilarna som diselbilar, då blir skatten högre pga att elbilen är tyngre och miljöbilarna blir dyrare än en diselbil. Smart tänkt tänker gräsfolket och kör vidare på bensin. Största miljöboven är nog inte bilen i sig själv utan politikerna som ej pratar samma språk som gräsfolket. För den som orkar läsa http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3841639.ab |
Author: | Mr X [ Mon 24 Nov 2008, 13:55 ] |
Post subject: | |
Läs här hur tokiga vi är i Finland http://www.hbl.fi/text/motor/2008/6/22/d14756.php Men hur är det med elbilar i Finland? Dieselskatten heter i dag drivkraftsskatt och måste årligen betalas för personbilar som utnyttjar andra bränslen än bensin. – Elbilarna beläggs med drivkraftsskatt. De finns i stort sett inte ännu elbilar så det är ingen idé att ändra på de reglerna nu. Erno Aholammi tror i stället att hybridbilarna kommer att regera i 5-10 år till, sedan kommer vätgasbilarna. – Och då har lagen säkert redan ändrats. Va säger gräsfolket förarna betalar ju redan skatt på elektriciteten. Nu börjar vi snacka om dubbelskatt som politikerna vill ha ![]() Nu tänker man på miljön igen eller hur. |
Author: | Mr X [ Mon 24 Nov 2008, 18:01 ] |
Post subject: | |
Läste lite från Klimatpatrullen, en del av Agenda 21 Skrytbilen är ute – nu kör vi smart! OK smart är väl kanske att köpa en el-hybrid Toyota Primus och Honda Civic. Läser vidare: Bra för miljön, men inte billigt, hybrider är ca 50 % dyrare i inköp jämfört med motsvarande bensinbilar. Inte direkt smart för min plånbok. En lösning måste dom väl ha på problemet agenda 21. Klimatsmarta biltips Ändra körstil. Kör lugnt och planerat och du sparar upp till 10 % på koldioxidutsläppet. Undvik rusningstrafik - inga bilköer! Det är ju en enda lång bilkö till Mariehamn. Nå lite ska jag göra för miljön så nu samlar jag alla plastpåsar i en kass och hårdplast i en annan. Startar V8:an och åker ner till våran sopsortering och lägger mjukplasten i en bytta och hårdplast i en annan. Så kommer det en grön lastbil och tömmer allt i komprimatorn bland hushålls avfallet ![]() Där fick jag för att vara miljösmart. |
Author: | Sergey [ Mon 24 Nov 2008, 18:08 ] |
Post subject: | |
Quote: De beläggs med drivkraftsskatt. De finns i stort sett inte ännu, så det är ingen idé att ändra på de reglerna nu.
Jag bara undrar varför de finns inte ännu ![]() |
Author: | Mr X [ Mon 24 Nov 2008, 18:30 ] |
Post subject: | |
Bara våra politiker ger miljöbilen en chans och priset sjunker tar nog bilindustrin fram något fort. Men åter igen straffar man miljöbilen i Sverige på detta vis. Tänker man på miljön eller plånboken när man gör så här. Efter att miljöbilspremien blivit alltför populär hos svenska bilister väljer nu regeringen att dra in premien från nästa sommar, ett halvår tidigare än planerat. Så här svara bilindustrin på varför man inte vågar utveckla miljöbilen. En kund köper en miljöbil från företaget utifrån premissen att bränslet kostar en viss summa i förhållande till bensin, att förmånsskatten är lägre än för bensinbilar, bränslet finns tillgängligt på ett visst antal ställen (med en förväntad ökning) och det går att få gratis parkering. Av detta följer ett visst förväntat andrahandsvärde. När sedan förutsättningarna ändras, till exempel ändringar i bränslesubventionerna med resultatet att det blir färre tappar, dyrare drift och andrahandsvärdet halveras, blir kunden inte bara besviken på ”samhället” utan också på bilföretaget. Det smutsar alltså ner bilföretagets varumärke och ger flera mycket missnöjda kunder. Detta är ett starkt skäl till att vara mycket försiktig vid lansering av just miljöbilar. Varför finns inte fler miljöbilsmodeller? • Lanseringarna och försäljningen hämmas av det faktum att det inte finns någon tydlig och långsiktig strategi, med fasta spelregler garanterade över många år. Detta gör att bilföretagen inte vågar satsa fullt ut. |
Author: | Mr X [ Mon 24 Nov 2008, 18:57 ] |
Post subject: | |
Men att höj bensinpriset är enklare och går fortare. Man tänker ju på miljön igen + att folk kör ju inte mindre för de men mer peng i kistan blir det. |
Author: | Mr X [ Mon 24 Nov 2008, 19:20 ] |
Post subject: | |
Var en sväng tidigare ner till Brasilien och där körde taxibilarna på gas. ![]() Fordonsgas – första svanenmärkta bilbränslet http://www.miljofordon.se/files/File/Fo ... enmark.pdf Bilsport med nya bränslen. TESTAT OCH GODKÄNT. Med gas för 60 kilometer kör man rally rent, snabbt och billigt, vet Manfred Stohl. Nu måste gasdriften bara godkännas för VM-tävlingar. När Manfred Stohl startar sin Mitsubishi Lancer Evolution IX låter den precis lika högljudd som rallybilar brukar. När han kör varv på varv längs rallybanan i skogen är framfarten också som den brukar. Ändå är det en premiär. Bilen går på natur- eller biogas som lagras i två komposittankar i bakluckan och på baksätets plats. Ett av argumenten för gasdrift i rallysammanhang är bränslekostnaden. För 20 euro kör man 60 kilometer på gas, medan specialbensinen för rallybilar skulle kosta 250 euro. http://www.hbl.fi/text/motor/2008/3/15/d11201.php |
Author: | MickeM [ Mon 24 Nov 2008, 20:10 ] |
Post subject: | |
Jag vill fortfarande se ett tårtdiagram, eller nåt, på vad som skitar ner mest i det åländska området. Biltrafik (nytta och nöje), transport på väg, färjor (passagerar-trafik, transport samt nöjeskryssningar, flyg, industri och andra potentiella miljöförstörare. Tex... en meningslös kryssningsfärja drar hur många liter bränsle per år? Ta reda på det och räkna sen ut hur många åländska bilar man kör per år (räknat på milmedeltal för en åländsk personbil tex). Och sen vet man ju föroreningarna? Tänka globalt? |
Author: | Mr X [ Mon 24 Nov 2008, 20:34 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Tex... en meningslös kryssningsfärja drar hur många liter bränsle per år?
Tänka globalt? Inte smutsar väl kryssningsfärjorna ner miljön i Mariehamn. Läs det här så förstår du: http://www.tallinksilja.com/sv/mainMenu ... vironment/ Alla tänker ju globalt och stoppade F1 och offshore med båtar i Mariehamn så det kunde ordnas på annan plats ![]() |
Author: | MickeM [ Mon 24 Nov 2008, 20:40 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: Inte smutsar väl kryssningsfärjorna ner miljön i Mariehamn.
Nej jag tänkte "globalt". Mariehamn ligger på Åland, som ligger i Östersjön, som är helförstört... pga mycket, bland annat kryssningsfärjor, vars passagerare endast åker tillbaks där de kom ifrån, utan att stiga av nånstans. Pengarna går endast till rederierna, miljöbovarna. |
Author: | Gatzile [ Mon 24 Nov 2008, 20:55 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Mr X wrote: Inte smutsar väl kryssningsfärjorna ner miljön i Mariehamn. Nej jag tänkte "globalt". Mariehamn ligger på Åland, som ligger i Östersjön, som är helförstört... pga mycket, bland annat kryssningsfärjor, vars passagerare endast åker tillbaks där de kom ifrån, utan att stiga av nånstans. Pengarna går endast till rederierna, miljöbovarna. säg int så där nu ålänska sjömän ska ha mat på bordet också ![]() gäller int bara åland. men avgas halterna på fartyg o färjor ska väl va ganska bra nu gämfört med förut i tiden, så det är juh framgång iaf.. får se vad som händer i framtiden. plus så är det nog int bara pga färj/båttrafiken osv som har förstört östersjön d kan jag lova det börja nog för länge sen då man kasta allt s*** man producera o som man int visste vart man sku slänga( vart hamna d tror ni, i havet.. menar man dumpa juh sopor o s*** i slemmern när vet jag int, någe min farfar bruka ta upp + så var det väl soptipp där mariebad står nu osv,, nå vilke fall som hellst så är det många faktorer som ha påverkat östersjön o d e synd.. hmm kanske int riktigt hörde till ämnet d här nu så ursäkta.. mvh//sjöman |
Author: | Mr X [ Wed 26 Nov 2008, 14:37 ] |
Post subject: | |
Så har tydligen Tekniska verket köpt en mopedbil. Bra att man tänker på miljön och visst sparar man lite pengar. Men en eldriven mopedbil för hör och höpna 23.000 euro ![]() Fattar inte hur det går och få den så dyr och tänk på att det inte är en bil utan mopedbil som gör 45km/t Åter igen så märker jag att det är något fel på systemet med att rädda miljön när en moped kostar 23.000 euro. http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=38440 |
Author: | Sergey [ Wed 26 Nov 2008, 16:31 ] |
Post subject: | |
"Aixam Mega Multitruck pickup Electric (8 batteries) List price £10,349.00" Alltså grundmodellen kostar 13000€ i UK. Hurdan utrustning har mopeden, 8 eller 12 batterier? Dom är ju vanliga bly batterier. Och vad annat har mopeden på sig? För tio tusen får man ganska mycket. Eller är det bara "Hype" pris för dom som är först till kvarn? |
Author: | Gatzile [ Wed 26 Nov 2008, 16:42 ] |
Post subject: | |
några generatorer o elmotorer ska väl tusan int va nå dyrt o fixa på en bil.. sku jag ha dom pengarna sku jag bygga min egen el bil.. det är juh simpelt.. kolla själv på ritningar på såna bilar. |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |