motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Temperatur http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=25&t=4100 |
Page 1 of 1 |
Author: | Motormannen [ Fri 25 Jul 2008, 10:29 ] |
Post subject: | Temperatur |
Kan inte så mycket om bilar så jag frågar här istället. Körde runt 110 häromdagen och såg att temperaturmätaren inom kort hamnade högst upp, nära det röda... Vanligtvis brukar den vara där i mitten nånstans. Fyllde på kylarvätska och det vart lite bättre, men nu är det så igen. Min fråga är, vad kan det vara för fel om det inte beror på kylarvätskan? Kan det bero på för lite motorolja?(Men då borde väl den indikatorn lysa på instrumentpanelen) Vad är det första ni skulle misstänka om ni drabbades av detta? Några ideer, tips? Tack |
Author: | Annica [ Fri 25 Jul 2008, 10:47 ] |
Post subject: | Re: Temperatur |
Motormannen wrote: Min fråga är, vad kan det vara för fel om det inte beror på kylarvätskan? Kan det bero på för lite motorolja?(Men då borde väl den indikatorn lysa på instrumentpanelen) Vad är det första ni skulle misstänka om ni drabbades av detta? Några ideer, tips? Tack Det första jag tänker på är om du måste lufta kylarsystemet såsom ex BMW behöver. Sen tänker jag på termostaten och det värsta till sist topplockspackningen. För lite motorolja är det inte. Vad är det för bil kan ju hjälpa att nämna ![]() |
Author: | Hagge [ Fri 25 Jul 2008, 10:48 ] |
Post subject: | |
Kollat efter om alla slangar är hela, att de inte läcker någonstans? Termostaten? Topplockspackningen? |
Author: | cossie [ Fri 25 Jul 2008, 16:49 ] |
Post subject: | |
kan va vattenpumpen också. |
Author: | Motormannen [ Fri 25 Jul 2008, 22:16 ] |
Post subject: | |
Tack för era svar. Vad innebär att lufta kylarsystemet? Hur gör man det?Hur vet man om termostaten är defekt? Billen är en mazda 121, skrutten som fan men har ändå gått som ett skott, ...men nu verkar den blivit träffad själv:) |
Author: | Annica [ Fri 25 Jul 2008, 22:48 ] |
Post subject: | |
Motormannen wrote: Tack för era svar. Vad innebär att lufta kylarsystemet? Hur gör man det?Hur vet man om termostaten är defekt?
Ta bort termostaten när bilen är som varmast, akta fingrarna bara. Får du ur den så snabbt som möjligt så ser du om den är öppen. Alternativet är att koka upp en kastrull vatten o lägg dit den för att se om den öppnas. Om inte släng o köp ny. Kolla att elfläkten funkar också.Om det finns sån dvs i den bilen. Nästa etapp är kolla det de övriga nämner och till sist Jägerström ![]() Kolla att du inte har fått olja i kylarvattnet.Då är det brunaktigt. Och på oljestickan är det grådaskigt.Då har topplockspackningen farit! Jag tror definitivt inte om man behöver lufta en Mazda 121. Men kan ju svara på hur man gör ändå. Om du någongång hamnar ut för att ha en sån bil dvs ![]() Fyll på vatten när bilen går och finns det en luftningsventil på kylarn eller motorn så öppna den tills det kommer vatten där tillslut.Då är det luftat. |
Author: | Motormannen [ Wed 30 Jul 2008, 15:15 ] |
Post subject: | |
Garage änkan wrote: Motormannen wrote: Tack för era svar. Vad innebär att lufta kylarsystemet? Hur gör man det?Hur vet man om termostaten är defekt? Ta bort termostaten när bilen är som varmast, akta fingrarna bara. Får du ur den så snabbt som möjligt så ser du om den är öppen. Alternativet är att koka upp en kastrull vatten o lägg dit den för att se om den öppnas. Om inte släng o köp ny. Kolla att elfläkten funkar också.Om det finns sån dvs i den bilen. Nästa etapp är kolla det de övriga nämner och till sist Jägerström ![]() Kolla att du inte har fått olja i kylarvattnet.Då är det brunaktigt. Och på oljestickan är det grådaskigt.Då har topplockspackningen farit! Jag tror definitivt inte om man behöver lufta en Mazda 121. Men kan ju svara på hur man gör ändå. Om du någongång hamnar ut för att ha en sån bil dvs ![]() Fyll på vatten när bilen går och finns det en luftningsventil på kylarn eller motorn så öppna den tills det kommer vatten där tillslut.Då är det luftat. Tack för svaret Garage änkan, när jag fyllde på kylarvätska första gången så låg det sånt där mörkt s*** nere på botten av behållaren, kanske stämmer det in på det du beskrev om olja. Bör detta kirurgiska ingrepp till åtgärd göras på en versktad, eller är det enkelt att plåstra om det själv tro? ![]() |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |