motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Vpower
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=25&t=2243
Page 1 of 2

Author:  savv3 [ Wed 11 Jul 2007, 03:52 ]
Post subject:  Vpower

E det jag som varit tappad bakom en sten. När har Select börjat med Vpower? Va just dit och på stolpen stod det Vpower istället för 99-oktan

Author:  vwrob [ Wed 11 Jul 2007, 04:18 ]
Post subject: 

så det i måndagens tidning tror jag det va , så det har nog inte varit sålänge, sen i tisdags kanske..

Author:  BlaaBMW [ Wed 11 Jul 2007, 07:20 ]
Post subject: 

Inom den senaste veckan har dom nog börjat med det. Förra veckan hade dom iaf tömt 98 oktan tankarna för att rengöra dem och sedan fylla med V Power.

Author:  kanel [ Wed 11 Jul 2007, 08:59 ]
Post subject: 

Vad kostar vpower?

Author:  Mr X [ Wed 11 Jul 2007, 09:42 ]
Post subject: 

Tanka och berätta om det blir mera power.
Vi spånade lite i den här tråden om vpower
http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=625

Author:  MickeM [ Wed 11 Jul 2007, 12:11 ]
Post subject: 

kanel wrote:
Vad kostar vpower?

Det står säkert här :roll:
http://www.motorportalen.net/?page=bensinpriser

Author:  kanel [ Wed 11 Jul 2007, 13:02 ]
Post subject: 

Mmm precis.
Nå, blir väl att åka och kika själv då bara...

Author:  ElvisAhlgren [ Fri 13 Jul 2007, 09:54 ]
Post subject: 

Ja nu går bilen jättebra! Jag kommer bara att tanka på Shell i fortsättningen för de har bästa bensinen. Shellkort har jag också! Tanka på Shell ni också! Bilen går mycket fortare och snålare!


När ska de andra mackarna börja med Shells fantastiska bensin?

Author:  Elin [ Fri 13 Jul 2007, 11:27 ]
Post subject: 

ElvisAhlgren wrote:
Ja nu går bilen jättebra! Jag kommer bara att tanka på Shell i fortsättningen för de har bästa bensinen. Shellkort har jag också! Tanka på Shell ni också! Bilen går mycket fortare och snålare!


När ska de andra mackarna börja med Shells fantastiska bensin?


:?: :roll:

Author:  Elin [ Fri 13 Jul 2007, 11:28 ]
Post subject: 

kanel wrote:
Vad kostar vpower?


Såg att den ca 1,45 imorse.. Så helt billigt är det ju inte. Kanske inte värt att tanka bara för vardagskörning :)

Author:  Annica [ Fri 13 Jul 2007, 13:32 ]
Post subject: 

Elin wrote:
ElvisAhlgren wrote:
Ja nu går bilen jättebra! Jag kommer bara att tanka på Shell i fortsättningen för de har bästa bensinen. Shellkort har jag också! Tanka på Shell ni också! Bilen går mycket fortare och snålare!


När ska de andra mackarna börja med Shells fantastiska bensin?


:?: :roll:


Eftersom jag är snål och bilen går bra utan vpower bensin så fortsätter jag tanka på billigaste macken som har lägsta priset i närheten av Mariehamn.

Bilen jag har ska man inte behöva köra fortare med heller.

Tror ärligt talat jag knappast får ner bensinförbrukningen i min bil tack vare vpower.
Får nog modifiera in en annan maskin i den isåfall. :P
Ingen bensintörstig V8 som idagsläget.

Author:  Clarkson [ Mon 16 Jul 2007, 08:14 ]
Post subject:  intressant

Testade Vpower på skoj i min vanliga standardbil med 2litersmaskin för några år sen när v-power kom till sverige, men någon märkbar skillnad mot att köra på 95 kunde inte jag märka i alla fall...

Sen vill jag minnas att motorentusiasterna klagade på att den vpower som såldes i tyskland höll ett snittoktantal på 100,5 medan den svenska soppan låg på 99,7 i snitt

Sedan des har för-eller eventuella nackdelar debatterats flitigt på typ garaget, lazzat, autopower, och de flesta märkesforum som jag har läst. Och kontentan är väl att du minst borde ha en turbo/kompressormaskin med relativt hög trimningsgrad för att soppan ska göra nytta.

Rätta mig om jag har fel, men oktantalet är väl ett mått på bensinens självantändningsförmåga?, och har väl inget att göra med energiinnehållet, varför en 99+ -soppa borde vara bra för motorer med känsliga knacksensorer...

Har för mig att teknikens värld gjorde ett bänktest med en 911 turbo som kördes i diverse cykler på 95, 98, och V-power, där det visade sig att effektuttaget (vevaxel eller hjul? minns ej vilket), var något mindre än fabriksangivet med 95 oktan, samt ungefär 10 hk extra när den kördes på V-power.

Author:  TBV Thomas [ Fri 20 Jul 2007, 07:47 ]
Post subject: 

okatntalet avgør hur bensinen antænds. Ju lægre oktan desto lættare antænds den onkontrollerat. Høgre oktan ger en mer kontrollerad førbrænning vilket resulterar i bættre prestanda.

Author:  Fabben [ Fri 20 Jul 2007, 09:48 ]
Post subject: 

För att kunna dra nytta av bensin med högre oktantal behöver man en bil som kan anpassa sig efter oktantalet, alternativt en bil som från början är byggd för högre oktantal. Att tanka högre oktantal innebär inte automatiskt mera effekt, eftersom tändning och bränslemängd fortfarande är densamma som för lägre oktan. Har man däremot en nyare bil med databox (lambda, knacksensor etc) så kan datorn anpassa motorn att gå på högre oktan genom att ställa om tändningen och sänka bränslemängden på i synnerhet lägre varv. Då får man en lägre bränsleförbrukning.

Author:  Clarkson [ Fri 20 Jul 2007, 09:55 ]
Post subject:  Jepp

Väl talat fabben, det var nog det jag ville komma fram till.

Author:  Mr X [ Fri 20 Jul 2007, 10:37 ]
Post subject: 

Vpower borde vara ett ganska bra drivmedel till chippade bilar för dom kräver en högre oktan för att inte spika.

Author:  Cambudgie [ Fri 20 Jul 2007, 11:15 ]
Post subject: 

Såå, då har vi rett ut det, nu till den stora frågan, hur mycket dyrare är v-power än vanlig 95 och 98?

Author:  Clarkson [ Fri 20 Jul 2007, 12:08 ]
Post subject: 

Ca 10 cent dyrare /liter än 95?

Author:  MickeM [ Fri 20 Jul 2007, 12:33 ]
Post subject: 

Jag har en annan fråga... Är V-Power bra för motorn?

Author:  Clarkson [ Fri 20 Jul 2007, 15:23 ]
Post subject: 

Enligt shell så ska den innehålla mer additiver än vanlig 95... Tydligen anpassat för sprut och bränslesystem som jobbar under hårdare belastning...

Enligt div. andra forum är det ingen som har några negativa erfarenheter iaf.

Page 1 of 2 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/