Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 10:46

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Gräsklipparmotor startar inte
PostPosted: Wed 21 Aug 2013, 12:18 
Offline
Ny

Joined: Wed 21 Aug 2013, 11:56
Posts: 1
Hej,

Jag har köpt en motor bara pga nyfikenhet. Tanken var att meka lite med den bara för att testa på. Nu har jag monterat ner den helt och hållet och monterat ihop den igen, självklart startar den inte. Nu letar jag efter någon som kanske kan peka på problemet, dessutom har jag en och annan fråga som någon kan besvara också.
Det är en encylindrig fyrtaktsmotor med stötstänger och förgasare. När jag fick hem den testade jag den och den fungerade utan problem.

Inuti motorhuset finns såklart vevaxeln och kamaxeln. Men kopplat till vevaxeln finns ytterligare ett kugghjul med ett konstigt nav. Navet kan gå in och ut och pekar på en arm som går att röra litegrann. Denna arm går sedan ut ur motorhuset och är kopplad till en fjäder och ytterligare en arm som båda går till förgasaren. Där är de kopplade till en ventil (likadan som choken). Vad är hela den här mekanism uppgift?

Ovanför ventilerna sitter en liten sluten metallåda. Den har ett hål (ca 2 cm diameter) ner mot ventilerna och ett hål (ca 1 cm diameter) på sidan. I hålet i sidan finns det en slang som går till luftboxen. Vad är det för låda?

Nu till varför motorn inte startar.

Jag är hyfsat säker på att en del saker är det inte. T.ex timingen mellan ventiler, kolv och tändning. Inventilen är öppen när cylindern går ner, sedan är båda stängda när den går upp, magneten passerar spolen när cylindern är högst upp, båda ventilerna är stängda när den går ner och sedan öppnas utventilen när den går upp igen.

Jag har testat stiftet och det verkar fungera. Det kommer en klart synlig blå gnista. Inte lika stor som jag trodde innan jag sett den men helt klart synlig.

Jag vet att bensin kommer från tanken till förgasaren.

Nu till de saker jag är mer osäker på.

Om bensin kommer fram från förgasaren till cylindern. Jag har vevat runt motorn med handkraft med choken stängd och försökt lukta mig till en bensindoft men jag känner ingenting. Borde man känna någonting eller finns det ett annat sätt att testa om bensinen kommer fram?

När jag drar i snöret eller drar runt motorn med handkraft går det otroligt trögt på vissa ställen. Det är under komprimeringsstroken och explosionsstroken. Kör jag utan tändstift går det lätt hela vägen runt men när cylindern är tät går det trögt under dessa faser. Med vår gräsklippare och motorn innan jag började pilla med den var det ju väldigt lätt att dra i snöret.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group