KO förbjuder reklam för "adrenalinstinn" bensin
"Som adrenalin för din motor." Så marknadsfördes Svenska Shells 99-oktaniga bensin V-Power. Men accelerationsförbättringen med V-Power är bara några få procent. Vilseledande marknadsföring, anser Konsumentombudsmannen, KO, som hotar med böter om Shell fortsätter med reklamen.
Av reklamen för den högoktaniga bensinen kan man lätt tro att det är raketbränsle det är fråga om. Men enligt Svenska Shells egna siffror blir effekthöjningen inte alls så explosiv.
För 18 av 31 testade bilar konstaterades en accelerationsförbättring med knappt 1,5 procent i jämförelse med 95-oktanig eller 98-oktanig bensin. Som mest uppmättes en effekthöjning med 5 procent.
Enligt marknadsföringslagen är det inte tillåtet att i reklam använda påståenden som är vilseledande. Detta gäller särskilt när det handlar om produktens art, mängd, kvalitet och andra egenskaper. Den som använder ett påstående i sin marknadsföring ska därför kunna styrka att det är riktigt.
Även om Svenska Shell kan styrka en viss accelerationsförbättring med V-Power så motsvarar den inte reklambudskapet, "som adrenalin för din motor", anser KO. Nu förbjuds därför bensinbolaget att fortsätta använda påståendet i sin marknadsföring. Annars hotar böter på 400 000 kronor. Svenska Shell har enligt egen uppgift upphört med reklamen för V-Power.
Pressmeddelande 2007-06-18
Konsumentverket/KO
http://www.konsumentombudsmannen.se/mal ... goryId=509