Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 16 Jun 2024, 07:40

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Temperatur
PostPosted: Fri 25 Jul 2008, 10:29 
Offline
Besökare

Joined: Fri 25 Jul 2008, 10:18
Posts: 11
Kan inte så mycket om bilar så jag frågar här istället. Körde runt 110 häromdagen och såg att temperaturmätaren inom kort hamnade högst upp, nära det röda... Vanligtvis brukar den vara där i mitten nånstans. Fyllde på kylarvätska och det vart lite bättre, men nu är det så igen.

Min fråga är, vad kan det vara för fel om det inte beror på kylarvätskan? Kan det bero på för lite motorolja?(Men då borde väl den indikatorn lysa på instrumentpanelen) Vad är det första ni skulle misstänka om ni drabbades av detta? Några ideer, tips? Tack


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Temperatur
PostPosted: Fri 25 Jul 2008, 10:47 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
Motormannen wrote:

Min fråga är, vad kan det vara för fel om det inte beror på kylarvätskan? Kan det bero på för lite motorolja?(Men då borde väl den indikatorn lysa på instrumentpanelen) Vad är det första ni skulle misstänka om ni drabbades av detta? Några ideer, tips? Tack


Det första jag tänker på är om du måste lufta kylarsystemet såsom ex BMW behöver.
Sen tänker jag på termostaten och det värsta till sist topplockspackningen.

För lite motorolja är det inte.

Vad är det för bil kan ju hjälpa att nämna :lol:

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Last edited by Annica on Fri 25 Jul 2008, 10:48, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 25 Jul 2008, 10:48 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Wed 11 Apr 2007, 22:28
Posts: 120
Location: Mariehamn
Kollat efter om alla slangar är hela, att de inte läcker någonstans? Termostaten? Topplockspackningen?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 25 Jul 2008, 16:49 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Tue 13 Jul 2004, 16:48
Posts: 179
Location: saltvik
kan va vattenpumpen också.

_________________
audi a4 1,8t quattro


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 25 Jul 2008, 22:16 
Offline
Besökare

Joined: Fri 25 Jul 2008, 10:18
Posts: 11
Tack för era svar. Vad innebär att lufta kylarsystemet? Hur gör man det?Hur vet man om termostaten är defekt?

Billen är en mazda 121, skrutten som fan men har ändå gått som ett skott, ...men nu verkar den blivit träffad själv:)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 25 Jul 2008, 22:48 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
Motormannen wrote:
Tack för era svar. Vad innebär att lufta kylarsystemet? Hur gör man det?Hur vet man om termostaten är defekt?

Ta bort termostaten när bilen är som varmast, akta fingrarna bara. Får du ur den så snabbt som möjligt så ser du om den är öppen.
Alternativet är att koka upp en kastrull vatten o lägg dit den för att se om den öppnas.
Om inte släng o köp ny.
Kolla att elfläkten funkar också.Om det finns sån dvs i den bilen.
Nästa etapp är kolla det de övriga nämner och till sist Jägerström :lol:

Kolla att du inte har fått olja i kylarvattnet.Då är det brunaktigt.
Och på oljestickan är det grådaskigt.Då har topplockspackningen farit!

Jag tror definitivt inte om man behöver lufta en Mazda 121. Men kan ju svara på hur man gör ändå.
Om du någongång hamnar ut för att ha en sån bil dvs :)
Fyll på vatten när bilen går och finns det en luftningsventil på kylarn eller motorn så öppna den tills det kommer vatten där tillslut.Då är det luftat.

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 30 Jul 2008, 15:15 
Offline
Besökare

Joined: Fri 25 Jul 2008, 10:18
Posts: 11
Garage änkan wrote:
Motormannen wrote:
Tack för era svar. Vad innebär att lufta kylarsystemet? Hur gör man det?Hur vet man om termostaten är defekt?

Ta bort termostaten när bilen är som varmast, akta fingrarna bara. Får du ur den så snabbt som möjligt så ser du om den är öppen.
Alternativet är att koka upp en kastrull vatten o lägg dit den för att se om den öppnas.
Om inte släng o köp ny.
Kolla att elfläkten funkar också.Om det finns sån dvs i den bilen.
Nästa etapp är kolla det de övriga nämner och till sist Jägerström :lol:

Kolla att du inte har fått olja i kylarvattnet.Då är det brunaktigt.
Och på oljestickan är det grådaskigt.Då har topplockspackningen farit!

Jag tror definitivt inte om man behöver lufta en Mazda 121. Men kan ju svara på hur man gör ändå.
Om du någongång hamnar ut för att ha en sån bil dvs :)
Fyll på vatten när bilen går och finns det en luftningsventil på kylarn eller motorn så öppna den tills det kommer vatten där tillslut.Då är det luftat.


Tack för svaret Garage änkan,

när jag fyllde på kylarvätska första gången så låg det sånt där mörkt s*** nere på botten av behållaren, kanske stämmer det in på det du beskrev om olja. Bör detta kirurgiska ingrepp till åtgärd göras på en versktad, eller är det enkelt att plåstra om det själv tro? :)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group