Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 16 Jun 2025, 14:48

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Vad stannar snabbare, bil eller mc?
PostPosted: Wed 06 Jul 2011, 14:29 
Rutinerad medlem

Såg ett mess i tidningarna i lördags och måndags från en motorcyklist som var väldigt upprörd och tyckte att folk i bilar minsann borde hålla större avstånd till motorcyklister än vad de gör då motorcyklister har en sådan överlägsen bromsförmåga. (Orkar inte hämta en tidning nu och ge ett exakt citat.)

Detta skrämde mig en aning och jag tänkte nu därför ta upp detta för diskussion och hoppas att både motorcyklister och bilister deltar och blir uppmärksammade på detta.

Kort svar: En mc har inte en chans att stanna på kortare sträcka än en bil.

Längre svar: Vi kan börja med ett exempel:
Suzuki GSX-R 1000 K7 (2007) 100 - 0 km/h 38,3 m
Skoda Octavia 2.0 FSI (2006) 100 - 0 km/h 37,2 m

Detta är ett rent bromstest som visar att den Tjeckiska Skodan stannar en dryga meter snabbare än vad supersport-Suzukin gör från 100 km/h. I detta fall kan man ju anta att omständigheterna är optimala, bra asfalt, bra däck, duktig förare på motorcykeln som kan utnyttja bromsarna maximalt.

Om vi då funderar på detta scenario: En motorcyklist, som kör på tex. ovan nämnda GSX-R 1000, kör jämsides en bilist i Skodan i 100 km/h. Plötsligt uppstår en nödsituation en sträcka framför fordonen och båda tvingas stanna så fort som möjligt. Hur kommer detta se ut?

Bilisten: "s***n!" (Trampar bromspedalen i botten.)
Motorcyklisten: "s***n!" (Bromsar kraftigt med frambromsen, i bakhuvudet tänker föraren på hur underlaget är, det ligger kanske lite grus på vägen, kan inte bromsa fullt, är rädd för att bromsa omkull, kanske bromsar för hårt och slår över framlänges, osv. osv.)

Vad jag försöker poängtera är att en inbromsning är MYCKET svårare att få till för en motorcyklist än för en bilist. Bilisten behöver inte oroa sig för att krascha av själva inbromsningen, det är bara att trycka så hårt som möjligt på pedalen så stannar det. Bromssträckan kommer alltså inte att hamna så långt ifrån de bromstester man utför. Motorcyklisten kommer däremot att behöva dosera sina bromsar väldigt väl, och kommer högst antagligen att bromsa betydligt sämre än vad man optimalt kan göra. Denna osäkerhet kommer göra att bromssträckan antagligen blir flertalet meter längre än det rena bromstestet man utfört. Om vi lägger till att det är blött ute kommer det bli ännu jobbigare för motorcyklisten, och det torde alla motorcyklister som varit tvungna att panikbromsa på blöt asfalt att hålla med om. Då gäller det verkligen att ha tilltro till att däcken står pall!

Visserligen börjar dagens motorcyklar i allt större utsträckning utrustas med ABS vilket ju tar tillbaka lite av den förlorade marken för motorcyklisten, men det är fortfarande en ytterst liten minoritet av hojbeståndet som är ABS-utrustad.

Nu kan man ju förstås argumentera att motorcyklar alltid är så väl omhändertagna och kommer vara i mycket bättre mekaniskt skick än bilarna, och att motorcyklister har bättre uppsikt och inte är upptagna av att dricka kaffe, kolla Facebook eller skicka nakenbilder till sin flickvän i samma utsträckning som bilisterna, men jag skulle vilja säga att det inte är en så starkt påverkande faktor i detta fall. Man generaliserar lite för hårt vad gäller bilister när man säger så, de flesta bilister är uppmärksamma i sin körning, och det finns samtidigt motorcyklister som sitter och dagdrömmer sig bort. Närheten till naturen när man kör motorcykel gör ju att det finns en risk att man sitter och tittar mera runt omkring sig än vad bilisten gör.
Dessutom är, i motsats till vad motorcyklister själva verkar tro, de flesta motorcyklister INTE Valentino Rossi. Jag tyckte själv att jag var en relativt duktig förare, men när jag gjorde bromstester under överseende av instruktörer från SMC fick jag så mycket tips och påpekanden att det kändes som man nyss tagit sitt mopedkort. Jag skulle vilja påstå att de flesta som kör hoj antagligen aldrig tränat på panikbromsningar, och har man aldrig gjort det kan det bli en otrevlig upplevelse när det väl behövs.

Så, vad jag vill avsluta med att säga är: Avstånd är ALLTID viktigt i trafiken, och bara för att bilar har lite bättre bromssträcka än en mc så ska inte bilister börja ligga nära motorcyklarna. Vad som dock känns ännu viktigare är att uppmärksamma alla motorcyklister som lever i villfarelsen att motorcyklar stannar snabbare på att så inte är fallet! Alldeles för ofta ligger motorcyklar för nära bilar just för att man tror att man ska hinna stanna, och i en sådan kollision (eller ja, alla kollisioner som involverar en motorcykel och en bil) så är det motorcyklisten som får lida mest.

För er egen skull, och andras, se till att hålla avståndet!

Före detta:
6 motorcyklar
7 crossar
3 bilar
6 mopeder

Profile  

Post subject: Re: Vad stannar snabbare, bil eller mc?
PostPosted: Wed 06 Jul 2011, 17:17 
Rutinerad medlem

Kör: Hoj & F150
Så är det, en hoj har oftast hävare bromsar mot en bil, men pga liten gummi-yta mot marken och risken att slå över stannar bilen i regel MINST lika snabbt.

Dock så är det betydligt jobbigare att bli påkörd bakifrån om man kör hoj än om man sitter i en bil. Vem som har bäst bromsar är ockå irrelevant om man kör för nära, då många kör så nära att reaktionstiden gör att det smäller oberoende vad man har för hejdare... :/
Håller med insändaren om att det är förbaskat jobbigt med folk som nosar en i röven när man kör hoj i vilket fall...

0405420967

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours