Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 18:45

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Nån som gör musik på Åland?
PostPosted: Sun 16 May 2010, 18:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nån som gör musik på Åland?

Jag brukar göra lite filmer nu och då, men det är alltid bök med musik. Copyrights osv.
Skulle vara lite kul om man kunde använda åländsk musik. Såå... finns det någon som
gör musik på Åland? Är mest motorsport-musik, som inte behöver vara full metal mega
hardcore rock utan kan vara nåt som passar till just filmen eller omgivningen, eller om
man gör filmen efter musiken. Kombinationen mellan film o musik gör ju sitt.

Några filmer jag gjort:
Nordin på is: http://www.youtube.com/watch?v=_FwdOXELPUc
Svenska rallyt: http://www.youtube.com/watch?v=rYkaScQ7 ... re=related
Svansjön: http://www.youtube.com/watch?v=3mLekDU9JZ8
Sen har det blitt några hundra filmer under åren där jag och andra RC-dårar flyger...
En av dem, sjöflygträff: http://www.youtube.com/watch?v=IVOIi1gRrNE


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nån som gör musik på Åland?
PostPosted: Tue 08 Jun 2010, 18:29 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 26 Jan 2006, 22:04
Posts: 144
Location: mariehamn
Det finns hur många som helst på Åland som gör musik. Det är bara att fråga nån av dem, Alf kagg och Patrik Simolin för elektronisk musik, hela musikinstitutet för blandad musik. Paranoid park, The sunshineboys, Eleuthera, etc. etc . för den rockigare biten

Prata med Tony "Trumman" Mattsson, Niklas Bankemo eller nån från Pub Bastun för vart du ska vända dig, för dom vet helt säkert nån.

_________________
"9400rpm"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nån som gör musik på Åland?
PostPosted: Wed 09 Jun 2010, 11:21 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Tue 08 Jun 2010, 14:48
Posts: 3
Skall jag vara helt ärlig, filmerna du hade länkat ovanför, hade inte någon "pepp-musik" i sig. Jag antar det var det du strävade efter? Jag skulle ha valt en maffig rocklåt till filmerna så skulle det oavsett blivit bra :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nån som gör musik på Åland?
PostPosted: Wed 09 Jun 2010, 12:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det kan ta tid att hitta rätt musik, om man ens gör det. Svårt hitta nåt som passar.
Dessutom är det copyright på i stort sett allt som låter bra (huvudproblemet).
Lite jobbigt först göra en film o kämpa in en låt och sen så tar tex YouTube bort ljudet.

Att göra en film där alla gillar innehållet och musiken är omöjligt. Att sätta nyaste
populäraste bästa vinnarlåten på en dålig film blir ju inte bra heller. "Peppmusik"...
Det är något som är indivuellt och inte riktigt det jag söker. Rätt låt på rätt film helt enkelt.
Kanske det du menar, att jag ska hitta en låt som alla gillar (många gillar inte rock) som
passar till filmen som alla vill se (hopplöst men alltid målet). Gillar själv inte all rock och
speciellt inte till film, den tar över allt. Det blir mer som en musikvideo med lite bilder o
film som rullar på i bakgrunden. Men tillika kan vissa filmer passa utmärkt, men då ska
man filma på sånt sätt att man vet att klippen ska användas till rockig musik, annars
ser det väldigt lamt ut.

Har blivit lite mycket kvanitet än kvalitet senaste tiden... tar tid göra film, allt från 30min
till några timmar för en 10min film. Kan ju filma mindre och göra mycket färre filmer istället,
som är bättre, men det tar ännu mer tid och planering...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nån som gör musik på Åland?
PostPosted: Sat 12 Jun 2010, 19:00 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Tue 08 Jun 2010, 14:48
Posts: 3
Du har nog rätt i det du säger, men själv föredrar jag faktiskt "musikvideo" varianten framför den "vanliga" så att säga, jag tycker att bilarna smälter in bättre i videon om man får "musikvideo" känslan :) jag tänkte inte på copyrighten, och personligen så har jag laddat upp tonvis med "olaglig" musik för att vara helt uppriktig, på YouTube och det har aldrig blivit rört. Så länge din video inte hamnar på "top-ranked" på startsidan på youtube. Så det där med att Youtube skulle ta bort ljudet från dina videor skulle jag glömma om jag var du, OM så skulle vara fallet att dom tar bort musiken. Så får du ändå möjligheten att välja ny musik från YouTube's 'musikbibliotek' Så det skulle kanske bli billigare för dig om du skulle sätta in "olaglig" musik än att anlita någon som gör låtarna åt dig.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nån som gör musik på Åland?
PostPosted: Sat 12 Jun 2010, 22:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ah okej... man får väl sänka ribban lite. =) Lättare hitta låtar om man "kan" ta vad man vill ha. :D
Tänkte åländsk film, filmad och redigerad av ålänningar om åländsk motorsport med åländsk musik skulle vara... åländskt.
Och att det skulle vara lättare få fram helt lagliga filmer (helåländska). Men det kan ju kosta det med... spånar vidare.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nån som gör musik på Åland?
PostPosted: Mon 14 Jun 2010, 16:47 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 05 Sep 2007, 17:06
Posts: 237
Location: Pålsböle
Du ska helt klart kolla in bandet SnotCrows! www.myspace.com/snotcrows

Var Så God Erik te.x bara väntar på att inta listorna!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nån som gör musik på Åland?
PostPosted: Tue 15 Jun 2010, 00:55 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Sat 06 Sep 2008, 16:08
Posts: 5
bad_droidboy wrote:
Du ska helt klart kolla in bandet SnotCrows! http://www.myspace.com/snotcrows

Var Så God Erik te.x bara väntar på att inta listorna!


NEJ! varje gång jag lyckats förtränga de där med timtals av terapi och grupp samtal så dyker de upp igen när jag minst anar de...

_________________
Kör Evo V Gsr
Dick Hilander


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group