Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 23:56

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 335 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Next
Author Message
 Post subject: Is-åka tråden 2010-2011
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 16:26 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Tänkte bara meddela att nu går det att köra cross på svansjön :D
Var dit och kollade igår och det var flera stycken som hade kört cross där.. Så nästa helg åker isdäckena på!

Någon som vet någon annan is ?

Svansjön är väl typ bottenfruset till nästa helg, för det är inte direkt djupt där :p
Så nästa helg borde det även gå att köra bil där :)

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Is-åka tråden 2010
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 17:01 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 13 Jan 2007, 17:30
Posts: 66
Location: Mariehamn
Kör: BMW 528
Får väl ta och kränga på vinterostarna i veckan då :D Hoppas kylan håller i sig nu bara!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Is-åka tråden 2010
PostPosted: Sat 19 Dec 2009, 17:39 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 26 Jun 2009, 23:28
Posts: 252
Location: Jomala
Kör: Sierra,960 Turbo
Det var jag som var ut igår / idag med min Yamaha Dt125r och det fungerar bra att köra där nu, knakar lite när man kör ut vid vasskanten men annars är det inga problem :D Igår var det 7-8 cm is där som jag förövrigt skrev i den andra tråden "blir det nån is i vinter???" igår på dagen!

Jag kommer ut och kollar / kör nästa helg där iallafall om vädret håller i sig :D

_________________
Fordon:
Ford Sierra 2.0i - 88
Nissan 200sx S14a - 97

Tel: 04573427792


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Is-åka tråden 2010
PostPosted: Sun 20 Dec 2009, 09:28 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Sami: Det är nog bara att kränga på dem :) Inte lär man kunna köra bana/skog mer det här året ändå så. Lika bra att lägga på dem färdigt..

Alex: Jag förstod att det var du jo. Så till nästa helg kanske det är 10-15 cm då iaf om det håller sig tillräckligt kallt :)

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Is-åka tråden 2010
PostPosted: Sun 20 Dec 2009, 09:51 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 26 Jun 2009, 23:28
Posts: 252
Location: Jomala
Kör: Sierra,960 Turbo
BuuMi wrote:
Sami: Det är nog bara att kränga på dem :) Inte lär man kunna köra bana/skog mer det här året ändå så. Lika bra att lägga på dem färdigt..

Alex: Jag förstod att det var du jo. Så till nästa helg kanske det är 10-15 cm då iaf om det håller sig tillräckligt kallt :)



Okej varför kommer ni inte och gasar idag då skulle ju bli varmt till mitten av denne vecka som kommer onsdag torsdag fredag skulle vara runt 0-2+ grader. Eller ni har väl kanske inte isdäcken på ännu?

Den håller garanterat för crossar vi var ute runt 40 min igår kväll på den igen. Jag och 3 andra med moppar bland annat din Halvbrorsa :)

_________________
Fordon:
Ford Sierra 2.0i - 88
Nissan 200sx S14a - 97

Tel: 04573427792


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Is-åka tråden 2010
PostPosted: Sun 20 Dec 2009, 13:47 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
måste nog ner hit till stranden och se hur tjock isen är tror jag :) hoppas vädret håller i sig nu..snönar duktigt mycket just nu


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Is-åka tråden 2010
PostPosted: Sun 20 Dec 2009, 15:20 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 26 Jun 2009, 23:28
Posts: 252
Location: Jomala
Kör: Sierra,960 Turbo
Varit och kört idag igen på Torpfjärden och så mätte jag isen på 2 ställen ena stället var den 12cm och ungefär i mitten av hela Torpfjärden var den 13,5cm Så det fryser ganska snabbt nu.

_________________
Fordon:
Ford Sierra 2.0i - 88
Nissan 200sx S14a - 97

Tel: 04573427792


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Is-åka tråden 2010
PostPosted: Mon 21 Dec 2009, 00:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Alex92 wrote:
Varit och kört idag igen på Torpfjärden och så mätte jag isen på 2 ställen ena stället var den 12cm och ungefär i mitten av hela Torpfjärden var den 13,5cm Så det fryser ganska snabbt nu.

Fryser nog mycket sämre/långsammare nu när det är så mycket snö som isolerar. Tyvärr...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Is-åka tråden 2010
PostPosted: Mon 21 Dec 2009, 07:39 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
MickeM wrote:
Alex92 wrote:
Varit och kört idag igen på Torpfjärden och så mätte jag isen på 2 ställen ena stället var den 12cm och ungefär i mitten av hela Torpfjärden var den 13,5cm Så det fryser ganska snabbt nu.

Fryser nog mycket sämre/långsammare nu när det är så mycket snö som isolerar. Tyvärr...



tänkte precis samma...tyvär enligt mig kan man inte riktigt lita på isen när de är så förbannat med snö på isen..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Is-åka tråden 2010
PostPosted: Mon 21 Dec 2009, 18:07 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 01 Nov 2004, 20:49
Posts: 375
Det vore ju perfekt o någon vänlig själ kunde ploga bana på torpfjärden med förslagsvis en fyrhjuling.. Jag bidrar gärna med bensinpengar!
Så om ni vet någon som har en fyrhjuling med schaktblad och snökedjor, ring honom eller henne bums! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Is-åka tråden 2010
PostPosted: Mon 21 Dec 2009, 19:07 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 26 Jun 2009, 23:28
Posts: 252
Location: Jomala
Kör: Sierra,960 Turbo
MickeM wrote:
Alex92 wrote:
Varit och kört idag igen på Torpfjärden och så mätte jag isen på 2 ställen ena stället var den 12cm och ungefär i mitten av hela Torpfjärden var den 13,5cm Så det fryser ganska snabbt nu.

Fryser nog mycket sämre/långsammare nu när det är så mycket snö som isolerar. Tyvärr...



Jo det gör det men var inte så mycket snö igår på dagen men kom ju mycket igår kväll :|

Nu håller jag iallafall på skjuta ner dubb i ett bak däck med Bildubb inte så speciellt kul men när jag kör så mycket väg med den så måste jag ha vanlig bildubb :cry:

_________________
Fordon:
Ford Sierra 2.0i - 88
Nissan 200sx S14a - 97

Tel: 04573427792


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Is-åka tråden 2010
PostPosted: Mon 21 Dec 2009, 22:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Här var det mycket 2010-snack... :roll:
Hakar väl på jag med då... med en teaser från 4 januari 2009:
http://www.youtube.com/watch?v=3mLekDU9JZ8
:D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Is-åka tråden 2010
PostPosted: Tue 22 Dec 2009, 11:31 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Alex92 wrote:
BuuMi wrote:
Sami: Det är nog bara att kränga på dem :) Inte lär man kunna köra bana/skog mer det här året ändå så. Lika bra att lägga på dem färdigt..

Alex: Jag förstod att det var du jo. Så till nästa helg kanske det är 10-15 cm då iaf om det håller sig tillräckligt kallt :)



Okej varför kommer ni inte och gasar idag då skulle ju bli varmt till mitten av denne vecka som kommer onsdag torsdag fredag skulle vara runt 0-2+ grader. Eller ni har väl kanske inte isdäcken på ännu?

Den håller garanterat för crossar vi var ute runt 40 min igår kväll på den igen. Jag och 3 andra med moppar bland annat din Halvbrorsa :)

Jasså där ser man! :D Har han hittat dit han också =)

Vi kommer att åka dit ihelgen iaf. Jag får på däckena till fredag typ.. Men lördag eller söndag så åker iaf jag och Sami dit och slangar lite : )

Dock sku det va bra om det inte är så mycket snö men det får man ju se då..

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Is-åka tråden 2010
PostPosted: Tue 22 Dec 2009, 18:14 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 26 Jun 2009, 23:28
Posts: 252
Location: Jomala
Kör: Sierra,960 Turbo
BuuMi wrote:
Alex92 wrote:
BuuMi wrote:
Sami: Det är nog bara att kränga på dem :) Inte lär man kunna köra bana/skog mer det här året ändå så. Lika bra att lägga på dem färdigt..

Alex: Jag förstod att det var du jo. Så till nästa helg kanske det är 10-15 cm då iaf om det håller sig tillräckligt kallt :)



Okej varför kommer ni inte och gasar idag då skulle ju bli varmt till mitten av denne vecka som kommer onsdag torsdag fredag skulle vara runt 0-2+ grader. Eller ni har väl kanske inte isdäcken på ännu?

Den håller garanterat för crossar vi var ute runt 40 min igår kväll på den igen. Jag och 3 andra med moppar bland annat din Halvbrorsa :)

Jasså där ser man! :D Har han hittat dit han också =)

Vi kommer att åka dit ihelgen iaf. Jag får på däckena till fredag typ.. Men lördag eller söndag så åker iaf jag och Sami dit och slangar lite : )

Dock sku det va bra om det inte är så mycket snö men det får man ju se då..



Det är ganska mycket snö där just nu men går att köra ska ut och tästa ikväll har lagt på nya bakdäcket nu så borde iaf ha lite fäste nu förut kom man upp i 30-40 som max :evil:

156 bildubb fick det bli och märks att det är bra mycket bättre fäste redan nu :D

_________________
Fordon:
Ford Sierra 2.0i - 88
Nissan 200sx S14a - 97

Tel: 04573427792


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Is-åka tråden 2010
PostPosted: Tue 22 Dec 2009, 21:08 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Finns det någon möjlighet att kanske få någon bana upplogad till helgen?

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Is-åka tråden 2010
PostPosted: Tue 22 Dec 2009, 21:16 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Någon som vet hur isläget ligger till på svansjön?

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Is-åka tråden 2010
PostPosted: Tue 22 Dec 2009, 23:10 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 26 Jun 2009, 23:28
Posts: 252
Location: Jomala
Kör: Sierra,960 Turbo
Dawson wrote:
Någon som vet hur isläget ligger till på svansjön?


Om vädret håller i sig blr det snart bilis men ännu håller den inte för bilar!

Har inte mätt sen söndags nu men runt 15cm borde det nog vara iallafall.

Men det skulle ju bli varmare hela veckan ut nu så man får väl se vad som händer :|

_________________
Fordon:
Ford Sierra 2.0i - 88
Nissan 200sx S14a - 97

Tel: 04573427792


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Is-åka tråden 2010
PostPosted: Wed 23 Dec 2009, 00:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vilken hastighet kan man köra på 15cm is med en vanlig bil?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Is-åka tråden 2010
PostPosted: Wed 23 Dec 2009, 02:17 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Alex92 wrote:
Dawson wrote:
Någon som vet hur isläget ligger till på svansjön?


Om vädret håller i sig blr det snart bilis men ännu håller den inte för bilar!

Har inte mätt sen söndags nu men runt 15cm borde det nog vara iallafall.

Men det skulle ju bli varmare hela veckan ut nu så man får väl se vad som händer :|


De är ju bra det om de skulle smälta lite, för då blir det ju vatten på isen, det skylle väll frysa till igen sen förstod jag..

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Is-åka tråden 2010
PostPosted: Wed 23 Dec 2009, 03:33 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 07 Sep 2006, 23:21
Posts: 954
Location: Eckerö
Kör: BMW E30 328 TOURING
Urklippt från en tråd på Zatzy!

Quote:
Har letat efter fakta om istjocklek och vad som krävs i cm för att köra på.. Bästa jag hittade hade VIGG på lazzat skrivit så om han vill jag ska ta bort detta så gör jag självklart det:

Svarade med detta på ett annat forum..och jag kände att detta var något som jag kunde tillföra något vettigt om..det tog en stund att plita ner..och tänkte att det kanske är någon här som finner det intressant
Jag är mer eller mindre uppväxt på sjö och is i Mälaren och har haft duktiga mentorer och prövat en hel del själv
Frågan var..ang tjocklek och bilkörning på is....


Borra ett hål med isborr...nästan igenom..men inte så du får upp vatten i hålet..töm hålet på issnön.
Hur ser isen ut?..om den är svartaktig torr och liknar glas nästan?..ta av vanten och känn/krama issnön som blev när du borrade..känns den torr?=fin is..såkallad kärnis.

Snöis som folk pratar om..(när det snöar/blåser när isen lägger sig)..blir det bara av det övre lagret..för när "locket" är lagt så att säga så växer isen underifrån..så då spelar det ingen roll om det snöar för kvaliteten på isen..däremot så är snö på isen..räcker med bara 5 cm inge bra för tillväxten..snö isolerar enormt!..20cm snö på en nylagd is är förödande för tillväxten,det spelar typ ingen roll hur kallt det är..den växer knappt alls med 20cm snö på och riktigt dåligt med 10cm...kolla tjockleken på en is som har legat ett tag där det e mycket snö och det finns en plogad väg eller bana..skillnaden i tjocklek brukar vara stoor.M.a.o så kan det vara ok där det e plogat men farligt på sidan om i snön.
Framåt slutet av Mars/början av April (ca i mälardalen)så börjar solen gå i en så hög bana över himlen att det händer saker med isen..så fort snön har försvunnit på isen..töat några dagar eller så så bryter solstrålarna ned genom isen..det ihop med smältvatten från snö o.s.v som rinner ned genom isen bildar såkallad "spik is"..den är riktigt farlig.
Det blir som stavar av is som står ihop på höjden.
går du igenom på spikis..så kommer du inte upp själv..nej..inte med isdubbar heller.
Tänk dig15-25..eller 30 cm höga trästavar som du ställer tätt ihop i en ram på en ggr en meter(bara ett exempel)..du kan hoppa bäst du vill på den..right?..ta bort ramen..resten kan du räkna ut själv.Folk som hittas som har gått ned sig på spikis brukar vara helt sönderslagna/skrapade i ansikte och på hakan..de tar isdubbarna..försöker häva sig upp..kanten brister för "ingenting" och man slår i kanten med ansiktet..gång på gång.
Det brukar vara en vak..sen en "ränna" från vaken tills de inte orkar mer.Så länge det är snö på isen..(räcker med en cm) och det inte har töat mycket på senare tid..så blir det ingen spik is.

Våris som ser mörkgrå/nästan grönaktig ut...den ska man inte ge sig ut på överhuvud taget..oavsett tjocklek.

Bärighet vs yta..
Självklart har yta och tyngd med isbärigheten att göra.Vad kommer du längst på på en is som blir tunnare och tunnare juh längre du går...på skridskor eller på skidor?..japp..på skidor självklart.
Du kan åka skidor på en istjocklek du inte kan gå på.Därför ska man definitivt inte åka skidor på okänd is..(blir jobbigt att ta sig upp
Skulle ändå olyckan vara framme av en eller annan anledning och du går igenom..låt första chocken lägga sig..tar ett antal sek..det är KALLT!..mycket kallare än du tror/kommer ihåg.Av med eventuella vantar..ta loss isdubbarna som du självklart ALLTID har om du är ute på isen..ta ett rejält hugg åt det håll du kom ifrån..där bar ju isen dig..right?...ta samtidtigt som du försöker dra dig upp simtag med benen.
Man kan förenklat säga..(detta gäller en frisk vuxen person) att du har ca 3 min på dig att ta dig upp själv.
Om du inte lyckats efter 3 min är du så nedkyld att du inte orkar själv..om då personen du har med dig inte heller lyckas hjälpa dig upp så har man ca 30 min på sig att leva/vara vid medvetande(oftast samma sak).. och medans kompisen/morfar/syrran sticker iväg för att skaffa hjälp..håll dig så stilla du kan i vaken..försök att hänga på kanten om du kan..kläderna fungerar lite som en våtdräkt om du håller dig still.
Vattnet närmast kroppen värms upp..(ja..relativt) och håller dig vid liv/medvetande längre.
HELST ska man aldrig vara ensam ute på is..en till kan vara skillnad på liv och död.Om den andra som är med ska försöka hjälpa den som har gått igenom..så ska den som hjälper ALDRIG åla(självklart ålar du dig för att fördela vikten) sig fram mot vaken utan något emellan sig och den i vattnet/vaken.
Den som har gått ned sig har mer eller mindre panik och drar lätt ned sin kompis i vaken också när den i panik försöker ta sig upp.Ta en gren,ett rep,skärp,jacka..ja vad fan som helst emellan er och hjälp på det sättet din vän om det behövs.
Finns en bra grej som kallas för "Hansalinan" som är just ett rep i en förpackning med en mjuk tyngd och ögla att hålla i..man slänger förpackningen med öglan mot den som gått ned sig..nej..inte i huvudet på honom/henne utan gärna förbi/bakom vaken och drar den fram till personen som gått ned sig.
j***a bra grej att ha med sig(säljs lite överallt).Men ett vanligt rep e inte dumt det heller.
När man ska ut på nylagd tunnare is så är en "ispik" en bra grej..("pinne" med en metallspets)..den ska vara ganska tung..dem äldre om du har/hittar en är bättre(läs:tyngre).Den ska gärna väga en del..gärna typ 3 kg.
Hugg HÅRT med ena armen framför dig hela tiden när du går på okänd (ALL is är "okänd" tills någon du VET kan is..alternativt du själv har kollat den..och självklart hela den vägen du ska ge dig ut på)..klarar du att hugga hål med ett slag så det sipprar igenom/upp vatten?..vänd och lägg ned ispromenaden.

Och..det som folk snackar och ljuger(ofta bara genom oförstånd) mest om..tjocklek vs vikt vs yta...

Detta gäller frisk torr hård fin vinteris..och är med en liten säkerhetsmarginal..ja..man ska ha en marginal ute på isen!.

5-6cm-eller mer:gå på.

10cm-eller mer: gå/skidor/skridskor/ lätt moppe (typ ciao)

13-15cm-eller mer: skoter,motorcykel,terränghjuling(ATC/ATV) utan några herrejösses släpvikter bakom.

18-20cm-eller mer: lätt personbil.(existerar knappt längre).vi pratar upp till 1000kg.

25cm-eller mer: vanlig personbil..upp till ca 1700 kg.

30cm-eller mer: Personbil/lätt lastbil/mindre traktorer med relativt lätta släp.

40cm-traktorer/tungt släp/tung lastbil/släp

Det sägs att 80cm-1 m frisk kärnis skulle hålla för ett normalstort trafikflygplan att landa på..har dock inte provat
20 cm kärn is är inte dubbelt så starkt som 10cm..utan mångdubbelt..jämför man 10cm med 30..ja då blir det inte tre ggr så hållbart..utan enormt mycket starkare.
Dessa tjocklekar med hållbarhet jag uppgett gäller FRISK KÄRN IS !!!..inget annat! Det är även isar jag skulle ta ut barn,gamlingar,familj osv. på.Man SKA ha en liten marginal!

Tänk på att ALDRIG "lova"/berätta för någon annan att.."ja för fan..isen e skitfin"..med mer än att den du berättar för också är isvan.."vägen" som han/hon/dem ska ge sig ut på är "ruskad" (borrade hål med jämna mellanrum med en grangren i) så de går/färdas exakt där du angett/kollat isen.Detta "löfte"gäller självklart bara absolut närmsta tiden efter du kollat isen.

Och som de flesta vet..
Isen är så gott som alltid (framför allt vid tö/vårtid) sämre och tunnare vid sund,grund(det strömmar där och varmare vatten går upp mot isen och smälter underifrån),broar,vass,bryggor,strandkanten,utlopp och intag.

Sen finns det överkurs med "vindbrunnar"/"råkar" osv..

KOM IHÅG..
Var inte rädd för is..ha respekt för den.

_________________
My cars :

--> BMW E30 TOURING 328,24v - 90
--> Datsun 720 KingCab 4WD Turbo - 85

--> Tel : 0403618259


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 335 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group