Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 28 Apr 2024, 09:56

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: ett problem!
PostPosted: Sat 15 Nov 2008, 22:48 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 20 Mar 2008, 01:04
Posts: 278
Location: Lemland
När jag köpte M5 från sverige så fick jag int med alla grejjer som var lovat,, sen dess har jag nojsat med svensken att han ska skicka grejjerna i paket till mig,

O nu har jag fått paketet men dock så har tullen det o jag ska betala en avgift på 230 euro,, jag kan juh int betala mer än paketet är värt hlr,,

vad ska man göra?!!! varför gör tullen så här?!
försökte hitta info på hemsidan deras men nepp..

ska man säga att nä det där är int till mig o säga till svensken att han ha skicka fel,, så får man fara över o hämta det ist..


HJÄLP

_________________
BMW E34 M5-91- i skick:P

Yamaha YZF 426 -00 (LER BETTY) till salu

Mittsu L200 -87 (Pickis) till salu

BMW E34 535-90-brann i motorutrymmet orsak okänd.

Cittika Xantia break-97-såld

BURN BABY BURN


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 15 Nov 2008, 23:09 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 13 Feb 2008, 19:42
Posts: 376
Location: Finström/Mariehamn
Kör: BMW M3 E36
far till tullen och förklara hur de ligger till och prata me dom de sku jag ha gjort
Hoppas de löser sig med allt:
mvh:AFFE

_________________
/ / / BMW Motorsport
BMW M3 E36
BMW E34 Touring
VW Golf VR6 Såld


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 15 Nov 2008, 23:15 
Offline
Medlem

Joined: Fri 25 May 2007, 12:52
Posts: 51
Va är de för avgift du ska betala då ? Alltså för vad ? Ska du visa upp nått åt dom ? Nya grejer du fått ?

EDIT: Heller är de han som skrivit ett för "högt" värde ?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 16 Nov 2008, 00:32 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 20 Mar 2008, 01:04
Posts: 278
Location: Lemland
HS wrote:
Va är de för avgift du ska betala då ? Alltså för vad ? Ska du visa upp nått åt dom ? Nya grejer du fått ?

EDIT: Heller är de han som skrivit ett för "högt" värde ?


nej det han har skickat så ingår i bilpriset jag betala när jag köpte bilen av han,,, så ingen avgift bara frakten och det har han betala så.. hmm suck,, ska ringa dom i morgon, eftersom jag är på jobb i 2 veckor och int kan fara in till dom.:(

i paketet finns lite oljor bas o framsystem osv..

avgift det står int men det är till tullen jag ska betala d..

_________________
BMW E34 M5-91- i skick:P

Yamaha YZF 426 -00 (LER BETTY) till salu

Mittsu L200 -87 (Pickis) till salu

BMW E34 535-90-brann i motorutrymmet orsak okänd.

Cittika Xantia break-97-såld

BURN BABY BURN


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: ett problem!
PostPosted: Sun 16 Nov 2008, 01:13 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
Gatzile wrote:
När jag köpte M5 från sverige så fick jag int med alla grejjer som var lovat,, sen dess har jag nojsat med svensken att han ska skicka grejjerna i paket till mig,

O nu har jag fått paketet men dock så har tullen det o jag ska betala en avgift på 230 euro,, jag kan juh int betala mer än paketet är värt hlr,,

vad ska man göra?!!! varför gör tullen så här?!
försökte hitta info på hemsidan deras men nepp..

ska man säga att nä det där är int till mig o säga till svensken att han ha skicka fel,, så får man fara över o hämta det ist..


HJÄLP

På mitt fd arbete hände det att saker inte kom med som utlovades och det skickades senare på posten..Det fastnade i tullen. Tullen ville ha betalt men med en föklaring på problemet att det tillhörde varan vi redan hade fått och betalt för så släpptes det förbi.
Varför tullen gör som de gör är för de vet ju inte att det är saker som kommit senare till din bil som skulle varit med från början.
åk dit eller ring och berätta hur läget är. Det brukar lösa sig när man berättar hur det ligger till. Att detta är en gåva eller resteranade produkter till bilen som är skattad och betald. Och nästa gång du begär att folk ska skicka grejer så säg åt dem att skriva på paketet att det är en gåva i fortsättningen

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 09:31 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
har du papper på att grejerna e med i priset på bilen så e det ju inga problem och e det begagnade grejer från en privatperson och delarna inte har lägre moms i finland när de köptes nya i sverige så blir det ingen momsskillnad heller att betala

men oftast e det ju inget förklarat eller nåt värde på det som finns i paketet och då antar tullen ett rimligt värde på grejerna och räknar ut skatt o moms på grejerna

sist jag fick grejer från sverige så va jag ner till tullen i hamnen o sa att det va beg grejer från en -95:ans bil och behövde inte betala något.
men jag fick ju inget brev att jag skulle betala nåt heller bara att jag skulle komma med ett kvitto på grejerna jag köpt så de kunde bestämma skatt o moms..

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 09:51 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 20 Mar 2008, 01:04
Posts: 278
Location: Lemland
vwrob wrote:
har du papper på att grejerna e med i priset på bilen så e det ju inga problem och e det begagnade grejer från en privatperson och delarna inte har lägre moms i finland när de köptes nya i sverige så blir det ingen momsskillnad heller att betala

men oftast e det ju inget förklarat eller nåt värde på det som finns i paketet och då antar tullen ett rimligt värde på grejerna och räknar ut skatt o moms på grejerna

sist jag fick grejer från sverige så va jag ner till tullen i hamnen o sa att det va beg grejer från en -95:ans bil och behövde inte betala något.
men jag fick ju inget brev att jag skulle betala nåt heller bara att jag skulle komma med ett kvitto på grejerna jag köpt så de kunde bestämma skatt o moms..


okej men om man säger att det är en gåva då, att man har fått grejjerna,, menar kunde juh lika bra fari efter grejjerna själv till sverige så sku man sluppi d här,,

_________________
BMW E34 M5-91- i skick:P

Yamaha YZF 426 -00 (LER BETTY) till salu

Mittsu L200 -87 (Pickis) till salu

BMW E34 535-90-brann i motorutrymmet orsak okänd.

Cittika Xantia break-97-såld

BURN BABY BURN


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 10:22 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Gatzile wrote:
kunde juh lika bra fari efter grejjerna själv till sverige så sku man sluppi d här,,


Tänk på att även fast du far och hämtar grejerna till Sverige själv så måste du egentligen betala tull. Fast i ditt fall har du ju redan betalat tullen när du betalade för bilen.

Lycka till!

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 10:55 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 20 Mar 2008, 01:04
Posts: 278
Location: Lemland
BlaaBMW wrote:
Gatzile wrote:
kunde juh lika bra fari efter grejjerna själv till sverige så sku man sluppi d här,,


Tänk på att även fast du far och hämtar grejerna till Sverige själv så måste du egentligen betala tull. Fast i ditt fall har du ju redan betalat tullen när du betalade för bilen.

Lycka till!


jo d vet jag, men hur många stannar o går in till tullen då?! menar många far juh till svergie för ett syfte för att handla grejjer! så tullen borde stoppa varenda en då om det ska va rättvist.

_________________
BMW E34 M5-91- i skick:P

Yamaha YZF 426 -00 (LER BETTY) till salu

Mittsu L200 -87 (Pickis) till salu

BMW E34 535-90-brann i motorutrymmet orsak okänd.

Cittika Xantia break-97-såld

BURN BABY BURN


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 10:57 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 20 Mar 2008, 01:04
Posts: 278
Location: Lemland
BlaaBMW wrote:
Gatzile wrote:
kunde juh lika bra fari efter grejjerna själv till sverige så sku man sluppi d här,,


Tänk på att även fast du far och hämtar grejerna till Sverige själv så måste du egentligen betala tull. Fast i ditt fall har du ju redan betalat tullen när du betalade för bilen.

Lycka till!


o sen jag har kvitto på bilen men det står inget om grejjerna jag har fått nu i d kvitto,, men det ordnar sig säkert när jag far o visar kvittot/köpebrev på att jag har köpt bilen o fick grejer tillhörande bilen nu efteråt.. nå vi får se..

_________________
BMW E34 M5-91- i skick:P

Yamaha YZF 426 -00 (LER BETTY) till salu

Mittsu L200 -87 (Pickis) till salu

BMW E34 535-90-brann i motorutrymmet orsak okänd.

Cittika Xantia break-97-såld

BURN BABY BURN


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 12:54 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Gatzile wrote:

jo d vet jag, men hur många stannar o går in till tullen då?! menar många far juh till svergie för ett syfte för att handla grejjer! så tullen borde stoppa varenda en då om det ska va rättvist.


Japp, det borde dom. Som tur är görs det väldigt sällan. :D

Men det har hänt, fast det senaste gången jag hörde om inträffade nån gång i början av 90-talet.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 13:09 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 20 Mar 2008, 01:04
Posts: 278
Location: Lemland
alltså men Sverige är juh med I EU o Finland det ska väl int va såna här skatte gränser mer llr??+ llr är det bara Åland som ska va så jobbiga.. suck

_________________
BMW E34 M5-91- i skick:P

Yamaha YZF 426 -00 (LER BETTY) till salu

Mittsu L200 -87 (Pickis) till salu

BMW E34 535-90-brann i motorutrymmet orsak okänd.

Cittika Xantia break-97-såld

BURN BABY BURN


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 19:04 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
Gatzile wrote:
vwrob wrote:
har du papper på att grejerna e med i priset på bilen så e det ju inga problem och e det begagnade grejer från en privatperson och delarna inte har lägre moms i finland när de köptes nya i sverige så blir det ingen momsskillnad heller att betala

men oftast e det ju inget förklarat eller nåt värde på det som finns i paketet och då antar tullen ett rimligt värde på grejerna och räknar ut skatt o moms på grejerna

sist jag fick grejer från sverige så va jag ner till tullen i hamnen o sa att det va beg grejer från en -95:ans bil och behövde inte betala något.
men jag fick ju inget brev att jag skulle betala nåt heller bara att jag skulle komma med ett kvitto på grejerna jag köpt så de kunde bestämma skatt o moms..


okej men om man säger att det är en gåva då, att man har fått grejjerna,, menar kunde juh lika bra fari efter grejjerna själv till sverige så sku man sluppi d här,,


spelar ingen roll om det e gåva, då bestämmer tullen va det e värt även om du har ett kvitto och tullen tycker att det e oskäligt billigt eller felaktigt pris så går dom efter sina egna listor.

enda gången du får det skatt o momsfritt intullat e om det e en bröllopsgåva till ditt eget bröllop :)

_________________
Image


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group