Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Wed 08 May 2024, 13:49

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed 02 Apr 2008, 22:23 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sat 19 Jun 2004, 17:54
Posts: 299
Location: Mariehamn
Kör: Bayerische Motoren W
kocko är bra :)

säg till om du vill plåta en annan mörkblå bil :)

_________________
///M


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Apr 2008, 10:57 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Mon 03 Mar 2008, 23:05
Posts: 56
Location: Mariehamn
J.Barck wrote:
kocko är bra :)

säg till om du vill plåta en annan mörkblå bil :)


Javisst ^^
Ska försöka fixa nått "bokningssystem" så att folk kan säga till när dom vill ha folk fotograferade. Men det är på G iaf :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 16:25 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Mon 03 Mar 2008, 23:05
Posts: 56
Location: Mariehamn
Tjena alla

Jag har hört av vissa att mina bilder som jag hade tagit på min bil inte riktigt uppskattades, men då blev jag lite fundersam när ingen skriver något i tråden (utan man får höra det i mellanhand) För jag är Ingen Expert!
Dessutom var det ju även första gången jag använde mina studioblixtar utomhus och dessutom på min bil. Jag lär mig hela tiden, men.. För att kunna bli bättre måste jag få veta vad som är fel, och vad Ni Vill Ha!

Så var inte rädda för att kritisera bilderna (på ett positivt och negativt sätt) för det gör ju bara mig bättre! och så får ni dom bilderna ni vill ha :)

Hälsningar
McMartin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 17:42 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
mcmartin wrote:
Tjena alla
Så var inte rädda för att kritisera bilderna (på ett positivt och negativt sätt) för det gör ju bara mig bättre! och så får ni dom bilderna ni vill ha :)
Hälsningar
McMartin


Tjenare, nu e jag ingen expert å tycker för den delen inte att bilderna e dåliga (ljusmässigt sätt), men dom e kanske inte så intressanta, bl.a. husväggen 2m bakom bilen förstör ganska mycket..

Men.. ja.. i mitt tycke så ska man ge motiven ganska mycket utrymme i bilden, använda enkla å stora bakgrunder ex. landskap, stora öppna ytor, en bergsvägg, en lång rak husvägg m.m. sen behöver inte bilen vara centrerad, eller den bör inte va det, ger mera liv om den är förskjuten..

Sen kan man nästan aldrig konkurrera med naturligt solljus me studioblixtar utomhus. Effekten i bilden kommer ur hur man nyttjar det naturliga ljuset (en solnedgång, mulet väder, motljus m.m.) man kan bara jämna ut oönskade skuggor och lyfta fram detaljer med blixtarna, inte göra bilden, inte utomhus iaf..

Å en tredje sak som man kan tänka på är vilken attityd man vill att bilden ska förmedla, (ex. när man fotar en busbil i ett stenbrott å en clean utställningsbil utanför ett cafe i gamla stan) e ju skillnad på om man fotar poppe eller holmens nya ferrari... :wink:

Annars tror jag att det inte tar allt för många projekt innan du har riktigt bra koll på det där, e ju kanske inte lika intressant att fota sin egna standardbil som andras arbeten med 500h+ nerlagt på dom, så insperationen flödar nog mera om du får några nya objekt :wink:

Mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 17:57 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
mcmartin wrote:
Tjena alla

Jag har hört av vissa att mina bilder som jag hade tagit på min bil inte riktigt uppskattades, men då blev jag lite fundersam när ingen skriver något i tråden (utan man får höra det i mellanhand) För jag är Ingen Expert!
Dessutom var det ju även första gången jag använde mina studioblixtar utomhus och dessutom på min bil. Jag lär mig hela tiden, men.. För att kunna bli bättre måste jag få veta vad som är fel, och vad Ni Vill Ha!

Så var inte rädda för att kritisera bilderna (på ett positivt och negativt sätt) för det gör ju bara mig bättre! och så får ni dom bilderna ni vill ha :)

Hälsningar
McMartin


Jag själv gillar när man tar kort på särskilda detaljer på ett fordon.
Dessa ex har jag plockat från MickeM:s foton han tagit.
Det är ju detaljerna som gör fotot intressant.
Image
Image
Image
Image
Image


Och sedan är bakgrunden väldigt viktig om man ska ta enskilda foton på fordon.

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 18:00 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Mon 03 Mar 2008, 23:05
Posts: 56
Location: Mariehamn
hakkapelitta wrote:
Tjenare, nu e jag ingen expert å tycker för den delen inte att bilderna e dåliga (ljusmässigt sätt), men dom e kanske inte så intressanta, bl.a. husväggen 2m bakom bilen förstör ganska mycket..


Ja de e lite svårt när man har en 20M till skarvkabel och blixtarna käkar 220V ström och ingen generator har man, Men ska fixa det :D

hakkapelitta wrote:
Men.. ja.. i mitt tycke så ska man ge motiven ganska mycket utrymme i bilden, använda enkla å stora bakgrunder ex. landskap, stora öppna ytor, en bergsvägg, en lång rak husvägg m.m. sen behöver inte bilen vara centrerad, eller den bör inte va det, ger mera liv om den är förskjuten..

Sen kan man nästan aldrig konkurrera med naturligt solljus me studioblixtar utomhus. Effekten i bilden kommer ur hur man nyttjar det naturliga ljuset (en solnedgång, mulet väder, motljus m.m.) man kan bara jämna ut oönskade skuggor och lyfta fram detaljer med blixtarna, inte göra bilden, inte utomhus iaf..


Jag håller med dig verkligen! Mycket luft är viktigt och har massvis med Idér som poppar upp nu och då, på platser man skulle kunna fara till.. Men den där generatorn måste jag införskaffa :lol:

Nått jag skulle kunna införskaffa är olika typer av Filter till objektiven, och genom att byta kan man få fram rätt så balla effekter, som man inte annars får :)
Men flera och starkare blixtar är något jag verkligen skulle vilja införskaffa, men det värsta är ju att de ska kosta så s***ns =/
Dom där svaga blixtarna jag använde (Elinchrom D-lite 2 kit) kostade redan 800€
Ballast skulle det vara om man fick en "bilstudio" att plåta bilarna i! 8)

hakkapelitta wrote:
Å en tredje sak som man kan tänka på är vilken attityd man vill att bilden ska förmedla, (ex. när man fotar en busbil i ett stenbrott å en clean utställningsbil utanför ett cafe i gamla stan) e ju skillnad på om man fotar poppe eller holmens nya ferrari... :wink:

Annars tror jag att det inte tar allt för många projekt innan du har riktigt bra koll på det där, e ju kanske inte lika intressant att fota sin egna standardbil som andras arbeten med 500h+ nerlagt på dom, så insperationen flödar nog mera om du får några nya objekt :wink:


Så sant det du säger :D
Men man får se hur allt urartar sig mera mot våren då när det blir mera aktuellt än nu!

Tackar och Bockar för dina ord!
Hälsningar
McMartin :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 18:07 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Mon 03 Mar 2008, 23:05
Posts: 56
Location: Mariehamn
Garage änkan wrote:
Jag själv gillar när man tar kort på särskilda detaljer på ett fordon.
Dessa ex har jag plockat från MickeM:s foton han tagit.
Det är ju detaljerna som gör fotot intressant.


Detaljer, skärpa och mycket konstraster gillar jag :wink:
Men sen, som jag sa vill alla ha olika bilder, vissa bryr sig mera om helheten! Men i ditt fall gillar du detaljerna mera :D
Men det är just sådant jag måste få veta, vad folk gillar.. För jag går ut på hal is kan jag säga dig, då när jag inte vet så mycket om "bilbransch bilder"

Men om ingen säger något, så är det svårt! :wink:

Varma hälsningar
McMartin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 18:18 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
mcmartin wrote:
Ballast skulle det vara om man fick en "bilstudio" att plåta bilarna i!


Jodu, en studio som rymmer bilar sku va grymt! Sku man ha en lokal så sku de ju inte va så svårt att slå upp några dukar :D synd bara just att blixtarna kostar så j_vligt!

Och som garageänkan säger så kan detaljerna va precis lika intressanta. Handlar om tycke, smak å situation bara!

Nå ska försöka komma ut lite ja me när bilfan e klar, finns ju en d200 även i vårt hushåll som sku behöva rastas lite :twisted:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 18:25 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Mon 03 Mar 2008, 23:05
Posts: 56
Location: Mariehamn
hakkapelitta wrote:
Nå ska försöka komma ut lite ja me när bilfan e klar, finns ju en d200 även i vårt hushåll som sku behöva rastas lite :twisted:


Haha de låter bra det :D
Du får ta o. posta upp resultatet sen på MP :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 18:29 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
mcmartin wrote:

Detaljer, skärpa och mycket konstraster gillar jag :wink:
Men sen, som jag sa vill alla ha olika bilder, vissa bryr sig mera om helheten! Men i ditt fall gillar du detaljerna mera :D
Men det är just sådant jag måste få veta, vad folk gillar.. För jag går ut på hal is kan jag säga dig, då när jag inte vet så mycket om "bilbransch bilder"

Men om ingen säger något, så är det svårt! :wink:

Varma hälsningar
McMartin


Det jag menar är att inte "bara" ta av hela bilen foto utan även ta foton på särskilda detaljer som den har också.
Ärligt förstår jag inte varför det är så viktigt med studioblixtrar när man ska ta ett foto på en bil ute i snygg miljö med sol el dylikt.
Vad är det med studioblixtrarna som gör fotot mer speciellt?

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 19:00 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Mon 03 Mar 2008, 23:05
Posts: 56
Location: Mariehamn
Garage änkan wrote:
Det jag menar är att inte "bara" ta av hela bilen foto utan även ta foton på särskilda detaljer som den har också.
Ärligt förstår jag inte varför det är så viktigt med studioblixtrar när man ska ta ett foto på en bil ute i snygg miljö med sol el dylikt.
Vad är det med studioblixtrarna som gör fotot mer speciellt?


Jag förstår vad du menar :)
Studioblixtar kan man använda som vid tillfällen då när man vill ha en lite annorlundare effekt på bilbilderna, om man är i ett garage så kanske man vill lysa upp omgivningen samt bilen på ett speciellt sätt, som man kan då uppnå genom med studioblixtar..

Eller om man är i en svart studio, så kan du förstå att det behövs ljusas upp lite ^^


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 19:51 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
mcmartin wrote:
Garage änkan wrote:
Det jag menar är att inte "bara" ta av hela bilen foto utan även ta foton på särskilda detaljer som den har också.
Ärligt förstår jag inte varför det är så viktigt med studioblixtrar när man ska ta ett foto på en bil ute i snygg miljö med sol el dylikt.
Vad är det med studioblixtrarna som gör fotot mer speciellt?


Jag förstår vad du menar :)
Studioblixtar kan man använda som vid tillfällen då när man vill ha en lite annorlundare effekt på bilbilderna, om man är i ett garage så kanske man vill lysa upp omgivningen samt bilen på ett speciellt sätt, som man kan då uppnå genom med studioblixtar..

Eller om man är i en svart studio, så kan du förstå att det behövs ljusas upp lite ^^

Jag skrev väl utomhus?
......en bil ute i snygg.......

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 21:01 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
Garage änkan wrote:
Vad är det med studioblixtrarna som gör fotot mer speciellt?


för en vanlig dödlig så klarar man sig ju utan problem utan studioblixtar, men om man vill ta lite mer effektfulla bilder i dåliga lr onaturliga ljusförhållanden så går ju blixtarna att använda för att dämpa skuggor, motverka motljus, lysa upp detaljer m.m. Bara fantasin å kreativitenten som sätter gränser, men foton på en bilutställning när solen står i zenit så kan de kännas mera meningslöst...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 21:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag använder omnibouncer på blixten, uteslutande i stort sett. En vit
plastbit som täcker över blixten som en bytta som sprider ljuset så
det inte blir skarpa skuggor som det blir när man kör blixten rakt på.
Men endast inomhus.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 21:27 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Mon 03 Mar 2008, 23:05
Posts: 56
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Jag använder omnibouncer på blixten, uteslutande i stort sett. En vit
plastbit som täcker över blixten som en bytta som sprider ljuset så
det inte blir skarpa skuggor som det blir när man kör blixten rakt på.
Men endast inomhus.


Men nu är det så att jag inte kör med några småa externa blixtar, Vi pratar stora studioblixtar :) Så jag har Softboxar som jag fick med (som syns på bilden) men dom är inte tillräckligt stora, så det är svårt att sprida ut / mjuka till ljuset mera. En stor softbox går lös på ett par hundra lappar, så det får vänta tills vidare :wink:
Jag skulle kunna göra som dig att slänga en vit plastbit eller dylikt framför, men det käkar lite för mycket ljus för mig. För man förlorar alltid ljusstyrka om man sätter på exempelvis då en Softbox, och sätter du mera saker framför så blir de mindre effekt, och mina blixtar är redan så svaga.. Men köper jag en vettig stor softbox så är den optimerad för just studioblixtar.. Men som sagt, det är när jag har mera pengar!
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 21:30 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Mon 03 Mar 2008, 23:05
Posts: 56
Location: Mariehamn
Garage änkan wrote:
Jag skrev väl utomhus?
......en bil ute i snygg.......


Man får väl göra fel någongång eller? :lol:
Men sen kan det bli en tolkningsfråga ibland också, för Arkens garage.. Som dom har.. Så där finns det ju inga dörrar (nu pratar jag om det yttre garaget) Och det anser jag mera som utomhus.. Det är ju bara tak man har över bilen :wink:

Men där skulle man kunna använda blixtarna (har planer på att sticka dit någon dag o. testa lite)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Apr 2008, 21:40 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
mcmartin wrote:
Garage änkan wrote:
Jag skrev väl utomhus?
......en bil ute i snygg.......


Man får väl göra fel någongång eller? :lol:
Men sen kan det bli en tolkningsfråga ibland också, för Arkens garage.. Som dom har.. Så där finns det ju inga dörrar (nu pratar jag om det yttre garaget) Och det anser jag mera som utomhus.. Det är ju bara tak man har över bilen :wink:

Men där skulle man kunna använda blixtarna (har planer på att sticka dit någon dag o. testa lite)


Haha du kan komma dit imorn och ta bild på Kylcenters pickup när twist_turbo och jag är där :lol: feta bilen liksom! 8)

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 12 Apr 2008, 19:08 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Mon 03 Mar 2008, 23:05
Posts: 56
Location: Mariehamn
Jag for till Arken garaget häromdagen för att prov fotografera lite grann, ska fara dit igen med blixtarna då bilen behövs ljusas upp lite mera, så att man får fram lite linjer av bilen! :)

Men såhär ser det ut nu iaf, en Orginalbild och en Redigerad variant (använde min stil, lite slitet och "klara färger")
Men jag är inte nöjd ännu.. Så håller på o. leker för fullt!
Så det lär komma någon variant till på denna! :)

Men vad tycker ni rent allmänt? (förutom att bilen ska lysas upp)

Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 12 Apr 2008, 19:25 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 22 Apr 2005, 17:47
Posts: 202
Location: Mariehamn
snygg, MickeM har en jävligt snygg bild på sin subaru från parkeringsgaraget,
kanske han orkar lägga upp den? finns en blå parkeringsskylt i bakrunden!

_________________
robin_holmstrom@live.se


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 12 Apr 2008, 23:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Robin wrote:
snygg, MickeM har en jävligt snygg bild på sin subaru från parkeringsgaraget,
kanske han orkar lägga upp den? finns en blå parkeringsskylt i bakrunden!

Är det så? Måste leta då...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group