Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 23:05

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Mar 2009, 09:34 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Jag tänkte låsa upp tråden och ta upp den igen då jag anser att en
diskussion skulle vara intressant.

!!! Men de första indikationen på påhopp/smutskastning så raderas inlägget och det blir ban !!!
Försök nu föra en vettig och intressant diskussion.


http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=40914

Läste i tidningen att markägarens advokat yrkar på att han skall gå fri och
ungdomarna skall få straff.

Om så blir fallet så ger ju det här signaler till samhället att det tydligen
är lagligt att ramma folk bakifrån?


Enligt min personliga åsikt så borde ungdomarna helt klart åka fast för
besittningsintrång (som det så vackert heter) eftersom det nog är rätt
så uppenbart att dom visste om att det var en privat väg, varför annars
fly? Även om dom inte visste om att det var en privat väg har dom ändå
uppenbarligen befunnit sig på den.

Straffet, runt 5-10 dagsböter/person som satt i bilen låter rimligt för att
dom ej skall göra om det.


Markägaren däremot borde åka dit för diverse brott (fortkörning,
vållande av annans personskada, grovt äventyrande av trafiksäkerheten
o.s.v.) 50+ dagsböter minst eller högst 2 år fängelse. De va ju trots allt
tre stycken personer i bilen och sin egen säkerhet som han äventyrade.

Hur skulle det se ut om alla medborgare tog lagen i egna händer om dom
ansåg något/någon gjort fel?

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Mar 2009, 09:44 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Håller med dig kim.. Man får själv konstiga singnaler av det där..
Så om man skulle råka köra på någon bil bakifrån, kan man ju hänvisa tillde här åtalet isånnafall, att de är tydligen lagligt? låter de klokt? nä.. Den är konstig den här världen, speciellt Ålands domstol.. De är ju högre straff på en person som rammar en bakifrån eller fortkörning, än narkotika innehav och fylle körning..

Man kan ju bara säga att den börjar bli sjuk den här välden.. :roll:

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Mar 2009, 10:02 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Fri 07 Nov 2008, 12:28
Posts: 296
Location: Lemland
Kör: Rekord/volvo/citroën
tyckte jag läste någonstans att den där vägen inte var så privat utan en allmän väg som gubben hade satt upp en skylt själv (isåfall så gäller INTE skylten) samma sak med 30 skylt där jag håller hus så gäller inte eftersom att det är en privat väg, så kommer jag i 120 och farbror blå ser mig så kan dom ändå inget göra åt det, men som sagt så vet jag ju inte exakt, men om jag skulle vara ungdomarna så skulle jag isåfall vilja se ägar bevis på vägen de körde på

Och som sagt.. Gubben är ju sjuk som kör in i framförvarande bil bara för att "vilja prata med ungdomarna"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Mar 2009, 10:27 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
Cola wrote:
tyckte jag läste någonstans att den där vägen inte var så privat utan en allmän väg som gubben hade satt upp en skylt själv (isåfall så gäller INTE skylten) "

Det var en samfälld väg. Och det är en liknande som privat väg isåfall om man ska dra det någorlunda liknande.
En samfälld väg är en väg som bekostats av de fastigheter som angränsar till vägen.
All ev upprustning av sådana vägar betalas av de som utnjyttjar den. Dvs ingen allmän väg som kommunen ser till att ska vara i skick.
Bevis på sådant har samtliga ägare såsom denna man nog framkommit med i rätten kan jag tänka mig. Utan detta bevis hade han ju inte kunnat hävda att det var såkallad privat väg som det sagts hela tiden.
Jag vet inte hur du kan komma och säga hastighetsskyltar inte gäller på privata vägar heller. För en privat väg ägs av någon och denna person har rätten att lägga den hastighet han önskar för att inte få sin väg förstörd genom att folk ska köra och sladda sönder vägen på denna persons bekostnad. Eller ha rätten att stoppa motordriven trafik helt och hållet.

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Mar 2009, 10:45 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Fri 07 Nov 2008, 12:28
Posts: 296
Location: Lemland
Kör: Rekord/volvo/citroën
ja okej så kan det ha varit... men du kan ju diskutera med poliserna vad som gäller på privat väg.. det har jag och tex hastighetsskyltar gäller ej, utan det är bara en rekomendation om någon sätter tex en 30 skylt för att vägen inte är så bra och bred, fast som sagt mindes jag inte att vägen var privat för boende på området men då gäller privat skyltningen OM den är tillräckligt stor.. får tex inte vara lilla olle på 5 år som gjort en skyllt i träslöjden, för jag mindes bara att den inte var privat för just han, så om skyltning är synlig och tillräckligt stor så så är det ju ungdomarna som också gjort fel


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Mar 2009, 11:29 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
Cola wrote:
ja okej så kan det ha varit... men du kan ju diskutera med poliserna vad som gäller på privat väg.. det har jag och tex hastighetsskyltar gäller ej, utan det är bara en rekomendation om någon sätter tex en 30 skylt för att vägen inte är så bra och bred, fast som sagt mindes jag inte att vägen var privat för boende på området men då gäller privat skyltningen OM den är tillräckligt stor.. får tex inte vara lilla olle på 5 år som gjort en skyllt i träslöjden, för jag mindes bara att den inte var privat för just han, så om skyltning är synlig och tillräckligt stor så så är det ju ungdomarna som också gjort fel

Näe den var inte privat enkom för honom när den är samfälld. Men kommer man överens med delägare hur man önskar är rätten hans och skylta som han önskar. ja jag har sett skyltningen på detta ställe det är tal om. Och de är verkligen rätt små och inte direkt synligt var den jag såg heller.
Men en skylt är ändå en skylt som fanns där trots allt. Tycker mig minnas den var en mattallrik i storlek.
Men nåväl...Den som körde om jag inte minns fel eller om det var passageraren var från samma by och visste vad det var för olovlig väg de var på också utan skyltning hit och dit.

Snacka med polisen när det gäller paragrafer har jag gjort en del.
Kan ju ta ett ex. Jag är ute och övningskör med sonen och har passagerare med. vi blir stoppade. Av de två poliserna fick vi veta att vi INTE får ha passagerare med när man övningskör. Vänder mig till Styrström som har hand om körkortsärenden. Han berättar att vi får ha passagerare med vid övningskörning. Två olika bud från polisen med andra ord. Och det är inte första gången man får olika bud från dem. Därför läser jag hellre lagparagraferna själv istället för lita på deras ord.
Och enligt det jag läst för privat väg är markägarens rättighet att förbjuda fordonskörning helt eller tillåta det med viss hastighetsbegränsning.
Sen kan man tvista om det i det oändliga vad en polis säger eller vad lagparagraferna säger.
Att köra en oreggad bil tex på privat väg är heller inte okey om det inte är inhägnat av staket eller liknande.

Observera nu att jag inte håller med någon av dessa parter. Bägge har gjort fel men det är heller inte korrekt att köra i bilar såsom denna vägägare gjorde för stoppa dem.
Bägge parter kan få böter men mest anser jag vägägaren ska ha och de ska ha skadestånd för sina skador pga hans agerande.
Man kan liksom inte ta lagen i egna händer trots allt när det faktist finns polis på ön som kan hjälpa till.

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Last edited by Annica on Tue 03 Mar 2009, 11:36, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Mar 2009, 11:36 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Fri 07 Nov 2008, 12:28
Posts: 296
Location: Lemland
Kör: Rekord/volvo/citroën
jasså.. själv lyssnar jag vad min svärfar säger om saken och sen vad dom säger på tekniska verket (trafikskyltar skall ha en viss dimension OCH dom måste synas, så syns de inte på allmän väg så måste komun fixa till det), inte får jag sätta upp en skylt som ingen kan se bara för att den finns där som det står att ingen får köra där annars tar jag min jänkie pickis och kör på bilisterna som kommer dit. Sen vet inte jag om alla trafiknissar här på tekniska har fel eller inte med tanke på att dom har nog läst paragraferna om det också, så angående skyltning så lyssnar jag mest på dem faktiskt.. patrull poliserna säger vad som går snabbast så att dom kan ta och fara till rökka och käka korv (förutom min svärfar som blir tokig på alla som inte svarar i telefon fast den e 20 cm ifrån dem och när dom far till rökka med mera som alltså inte är till arbetssysslorna, inte för att min svärfar är patrull polis heller utan en kom) :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Mar 2009, 15:06 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Dawson wrote:
...Den är konstig den här världen, speciellt Ålands domstol.. De är ju högre straff på en person som rammar en bakifrån eller fortkörning, än narkotika innehav och fylle körning..

Man kan ju bara säga att den börjar bli sjuk den här välden.. :roll:

Nu har ju inte Ålands domstol dömt något ännu, utan det är bara vad
advokaterna yrkar på så vi kan ju inte döma domstolen ännu :)

Jag bara spekulerade kring vad konsekvenserna skulle bli OM det blev en
dom som markägarens advokat föreslår.

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Mar 2009, 16:32 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
Nu har domen kommit.
Och här kan också storleken skylten ses på bild.
Att ta lagen i egna händer är inte rätt. Grattis till de som blev ikörda
http://www.alandstidningen.ax/article.c ... 1&id=15614
Rikstort blev detta tydligen. I aftonbladets travtidning:
http://www.aftonbladet.se/trav365/article4631439.ab

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group