Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 30 Jun 2025, 18:53

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: ang. tax free
PostPosted: Tue 05 Feb 2008, 20:19 
Avancerad medlem

ämnet har säkert tagits upp förr.
Bilar i finland som är tax free, vad menas med det?
Är det helt skattefria bilar eller har dom importerats och obetald skatt?
och vad innebär det om jag vill ta en "tax free" bil till Åland från fastlandet?
säkert dum fråga men jag har letat på nätet och finner inga svar.

Profile  

Post subject: Re: ang. tax free
PostPosted: Tue 05 Feb 2008, 20:24 
Motorportalare

Kör: mini
tummen wrote:
ämnet har säkert tagits upp förr.
Bilar i finland som är tax free, vad menas med det?
Är det helt skattefria bilar eller har dom importerats och obetald skatt?
och vad innebär det om jag vill ta en "tax free" bil till Åland från fastlandet?
säkert dum fråga men jag har letat på nätet och finner inga svar.

jag har hört att det är så att dom är "tax free" så är skatten redan betald på dom så man slipper betala den, tror det var någge till men kommer inte ihåg :P

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 05 Feb 2008, 20:48 
mp.net beroende

Kör: Bil
Det är så att dom är införda i landet men inte skattade, alltså hamnar du på att betala skatten. är den dessutom tagen från nåt land som har lägre moms så måste du även betala skillnaden i procent på införskaffningspriset.

Oj va luddigt det där blev, men härja till igen om du inte hängde med på det ska jag förtydliga mig.

Åk före du så väntar jag på dig där.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 05 Feb 2008, 20:55 
Avancerad medlem

Cambudgie wrote:
Det är så att dom är införda i landet men inte skattade, alltså hamnar du på att betala skatten. är den dessutom tagen från nåt land som har lägre moms så måste du även betala skillnaden i procent på införskaffningspriset.

Oj va luddigt det där blev, men härja till igen om du inte hängde med på det ska jag förtydliga mig.

jag är med.
men endel av "tax free" bilarna har finska reg skyltar??
det är där förvirringen kommer in.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 05 Feb 2008, 21:01 
mp.net beroende

Kör: Bil
tummen wrote:
Cambudgie wrote:

jag är med.
men endel av "tax free" bilarna har finska reg skyltar??
det är där förvirringen kommer in.

Säker på att det inte bara är företagsbrickor, alltså de som bilförsäljarna har när kunden vill ut och provköra bilen?

Åk före du så väntar jag på dig där.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 05 Feb 2008, 21:21 
Avancerad medlem

När jag läste rubriken tänkte jag direkt att jag skulle briljera med min vetskap i.o.m. att jag importerat moppe, 125:a och nu senast kawan från Sverige. Snabbt började dock frågetecknen smyga sig på mig också!

Detta är jag däremot hundra på:
    Taxfree, betyder precis som Cambudgie sa att fordon är införda men inte skattade enligt lagen om fordonsskatt. Denna fordonsskatt kan du i princip inte själv påverka, då den bestäms utgående från vad ett motsvarande fordon är värt i Finland (detta brukar de ta direkt från den finska motsvarigheten till blocket: www.nettiauto.fi , så är man listig kanske man kan slänga upp några bilder på liknande fordon som man själv är intresserad av med ett rätt lågt pris för att sänka sin egen skatt, har dock inte prövat själv.

Sedan om fordonet är intaget från ett land med lägre moms,vid införandet till det landet, än vad momsen är i det land som nu skall bli dess hemland. Då måste du betala mellanskillnaden i moms mellan vad det föregående landet hade det år som fordonet fördes dit och vad det nya hemlandet har det år som fordonet flyttas. Denna moms räknas som procentenheter på det belopp som du betalar till säljaren!
    [Note] Använd ett fiktivt köpebrev som du sedan ger till Tullen och motorfordonsbyrån, där står ett riktig skampris som gör att momsen blir låg.

Exempel: Min kawa har varit en sväng via Tyskland innan den hamnade i Sverige och slutligen på min grusuppfart. Den togs in i Tyskland 1997 vilket gör att det skiljer 7% mellan momsen i Tyskland då den var "ny" där (1997) och då den kom hit (2007). Jag betalar då 7% på inköpspriset i moms till den finska staten.

Sedan är det dags att göra den andra beskattningen. Då tas det in upgifter om fordonet, om det är i dåligt skick så kommer en kille och fotar det, för att sedan räkna ut en värdeminskning som syns på det slutliga beslutet. Sedan jämförs fordonet med liknande i Finland som jag nämnde tidigare och det dras någon sorts medelvärde. Från den summan dras sedan den uträknade värdeminskningen och något som kallas "allmänna avdrag". Då kommer man fram till ett värde som man multiplicerar med en beskattningsprocent som finns att hämta på: http://www.tulli.fi/se/03_Privatpersone ... /index.jsp , till det nya värdet läggs det till moms och man får ett slutgiltigt värde som den nya ägaren får betala.

Sen är min hoj från början från USA och varför det inte har nån betydelse undrar jag... :?:

/Os.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 05 Feb 2008, 22:35 
Inventarie

Bilar från EU länder kan vara utan bilskatt bara moms betald ja.

Bilar som är tax free är från 3:land typ USA eller div länder utanför EU och ingen bilskatt är betald.
En tax free bil kan också vara en bil som säljs tex från Bifa som ägaren tar ut till Norge men bilen ska komma i retur efter några år när ägaren flyttar tillbaka till Åland.
Då har "tax free" bilarna finska reg skyltar :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 06 Feb 2008, 10:22 
mp.net beroende

Kör: VW
pratade just med tullen om en bil som är tagen från början från usa och är nu importerad och registrerad i sverige, då är det bara att importera som en vanlig "svensk" bil hit till åland

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 06 Feb 2008, 10:38 
Inventarie

vwrob wrote:
pratade just med tullen om en bil som är tagen från början från usa och är nu importerad och registrerad i sverige, då är det bara att importera som en vanlig "svensk" bil hit till åland

Om det är en flyttbil så är man ute på djupt vatten men normalt är det som du säger.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 06 Feb 2008, 12:24 
Avancerad medlem

vwrob wrote:

så var min Camaro, blev som du sa en vanlig "svensk" bil

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 2 hours