Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Wed 01 May 2024, 00:14

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Elektronik - Spänningsomvandlare
PostPosted: Tue 19 Dec 2006, 14:21 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Jag skulle behöva en omvandlare från 12V i bilen till 16V 2,5A, hur går man tillväga då?

Är lite insatt, i elektronik och förstår att man måste använda sig av U = R * I
och då kommer ja fram till följande:

12 = R * 2,5
R = 12 / 2,5
R = 4,8 ohm

16 = R * 2,5
R = 16 / 2,5
R = 6,4 ohm

6,4 - 4,8 = 1,6

Men sen då, vad gör man med dessa upgifter?
Inte är det väl så enkelt att man lägger ett 1,6ohms motstånd och sen har man vad man behöver? Låter fel i mina öron, känns lite som man är ute o cyklar.

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006, 14:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31444
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Du är helt borta nu!

Du kan inte öka en spänning från 12V till 16V med ett motstånd.
Finns upptransformatorer. Finns nog färdiga komponenter som
klarar det. Att bygga en själv är bara bökigt och dyrt. I en bil
brukar de konvertera 12V likspänning till växelspänning och
sen sparka upp den till 240VAC.

Vill du dela/minska en spänning kan du använda två motstånd, men
det slukar bara energi. Klokare att då använda en spänningsregulator.
Dvs kör in tex 16V och så ger den ut 12V. Tror den trebenta
komponenten hette 7812 för 12V och 7805 för 5V då när jag
pysslade med elektronik. :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006, 15:15 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
MickeM wrote:
Du är helt borta nu!

Hehe, det va nog det jag trodde oxå :D

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006, 19:23 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
sök på ELFA de har ju de mesta inom elektronik

ta en generator från en lastbil de har väl 24 v o sedan omvandla till 16...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006, 21:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Köp en DC/DC converter och du kan ha 24volt eller 220volt i bilen. Att sänka volten till 16V är lätt.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006, 22:11 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Hmm, okej,, tanken va att ja ska ha en bärbar dator i bilen, men det lättaste verkar nog vara att köpa en konverter till 230V och sedan använda datorns nätdel helt vanligt som konverterar till just 16V DC

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006, 22:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Konverter till dator blir DC/AC
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006, 22:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31444
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Justja, du skulle ha 2,5A... det orkar inte en 7812 med... :lol:

Håller med MrX.... 12DC->240AC-Converter är vad du ska ha :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 20 Dec 2006, 01:44 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Okej, verkar enklast o smidigaste.

12V DC --> 230V AC --> 16V DC

Är det inte mycket förlust när man converterar så där?

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 20 Dec 2006, 10:05 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 26 Jan 2006, 22:04
Posts: 144
Location: mariehamn
Var försiktig med dc -ac omvandlarna! Om du ska ha en spännings omvandlare i bilen för att köra datorn med så ska du satsa på en med överströmskydd och så lik sinuskurva som i det fasta nätet. Nätladdarna till fin eletronik kan vara väldigt känsliga.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 20 Dec 2006, 12:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31444
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ska det vara en dator i bilen kanske inte en portabel gjord för
inomhusbruk är så bra att ha i en rå, kall och fuktig bil som
tempen varierar rätt kraftigt i? Finns väl datorer enkom gjorda
för bilbruk? Eller hur är det på den fronten?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group