Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 22:15

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Blåskontroll västernäsvägen.
PostPosted: Thu 15 Aug 2013, 21:38 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 Dec 2007, 16:28
Posts: 331
Location: Mariehamn
Kör: Hoj & F150
Vet inte vart jag skall ventilera detta, men tycker det måste göras något åt detta förbannade översittarsamhället. Så skriver här, dels därför att jag vet att en del politiker är aktiva här.

Fick böter med bil idag, i blåskontroll (eller vad fan de kallade det?). Tydligen hade jag 10mm bredare däck än vad som stod i registret, samt 17" fälgar.
Det skulle dom ha 150€ för!
Hade blåst och visat alla papper, och konstapeln skulle släppa iväg mig. Då ser man hur en gammal kärring, övre konstapel, nog välkänd, kommer joggande och skriker "kolla däcken?!" -Ja, de ser väl bra ut säger konstapeln. Sedan börjar kärringjäveln nojsa fram pappren på bilen igen, med ett riktigt hånflin på läpparna.
Kunde fan inte tro mina öron att de skulle klaga på något så oerhört trivialt. (har man lite större motor (m3) är standard dimension ännu bredare på samma kaross dessutom).
Har besiktat med dessa däck (eller samma dimension, dessa ringar är i princip nya) & fälgar sedan 2008, inklusive en ändringsbesiktning då jag frågat besiktningsman om detta var ok. "Jodå, det har absolut har ingen betydelse" var hans svar.
Ingenting står ut, sprojlans nya däck vad är problemet? frågar jag, "Står inte i registret, sån är lagen" är det ända jag får till svar.
VAFAN? Är det dessa pajjasar vi förlitar vår säkerhet till?!
Påpekar att det inte finns någon fysisk grund till varför detta skulle vara något problem, även i väldigt små ord om varför bredden på däcken & fälgdimensionen inte påverkar hastighetsmätaren, utan endast den totala höjden på däcket åt nån som nog var tappat på huvet både en och två gånger. Och de håller med, det ända som möjligen kan hända då karossen har plats för ännu bredare däck är att jag möjligen har lite mer grepp om jag behöver stanna av någon anledning, men böter skall de ha!
Frågar om vi är överens om att det inte finns någon rimlig fysisk grund för denna lagen, och att jag genom att vara så hänsynslös att köra med 10mm för breda däck inte kan skada någon annan, människa, djur, eller förening vare sig fysisk, psykisk eller ekonomiskt?
"-Ja," var svaret, om än lite motvilligt.
"-Då är ju detta fullkomligt obefogat paragrafrytteri, med andra ord?" Säger jag.
Då, DÅ, DÅ! Tamefan ser man hur överkonstapelkärringen lyser upp som en litet barn och flinar; "-Ja, det kan du tro va?" säger hon glatt. Bara en sån sak borde hon ju få kicken för, om inte i tänderna, så åtminstone från jobbet, så beter man sig fan inte i förtroende position.

Och sen undrar de varför folk saknar respekt och förtroende för dem, och politiker?
Om politikerna skulle ge fan i att göra kriminella av vanliga medborgare som inte gör något fel, och polisen inte skulle använda "lagen" som nån j***a ursäkt för att bete sig som rövhål, även om tom de själva kan hålla med om att den petitessartad, skulle det ju vara en bra början? Detta börjar fan kännas som trakasserier och förtryck, ska inte staten, lagen, och polisen vara till för folkets väl, och inte för att rent ut sagt jävlas med vanliga medborgare?
Det är inte första gången nått sånt här har utspelat sig, och listan med liknande exempel kan göras lång, både i trafiklagstiftning och på andra håll, konstigt att de inte har resurser för riktig kriminalitet? Även om de kostar samhället (oss) mycket pengar?

Lägg krutet där det spelar roll, och ge för fan fan i att peta i vanliga människors liv.

Det finns för fan dagisbarn som begriper detta, varför är det så j***a svårt när man jobbar för staten?! (alt. landskapet)

_________________
//Stefan P

0405420967


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Blåskontroll västernäsvägen.
PostPosted: Fri 16 Aug 2013, 07:32 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
vad står de i dina papper att du får ha för storlek på däckena?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Blåskontroll västernäsvägen.
PostPosted: Fri 16 Aug 2013, 13:02 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Haha, det var en fin berättelse det jäkliga var ju att det sattes resurser på fel ställe igen..

Du har helt rätt sånt som uppfattas som onödigt påhopp av 99% leder direkt till ett myndighets förakt då de utnyttjar sin uniform på ett osmidigt sätt.

Finns fler exempel..tex min kompis körde ut mot hammarland i laglig fart med bil och trailer bakom sig allt fungerade alltså han mötte polisbilen på 90 väg....polisbilen gjorde en u-sväng följde efter och vinkade in ekipaget och förstås böter med böter som påföljd..Många gånger känns det som att pengarna är slut i bull/eller korvkassan och då ska det ordnas in pengar på typ såna här sätt..

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Blåskontroll västernäsvägen.
PostPosted: Fri 16 Aug 2013, 16:24 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Nov 2007, 22:11
Posts: 268
Location: black hole
du får ha 10 mm bredare däck än det står i utdraget! det har polisen sagt till mig. det sa vi åt kunderna då ja fortfarande jobba på rollic, och conny (chefen) bruka va med som kontrollant på polises razzior, o då sa dom det åt bilister på det viset.. dessutom ha besiktningen sagt samma sak. så den kvinliga (ganska manliga) polisen hade fel!

http://www.youtube.com/watch?v=1-ZqNwv1SGY

_________________
Ford 1936 Hot Rod pick-up "Hilpeä hylsy"

4-SALE


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Blåskontroll västernäsvägen.
PostPosted: Fri 16 Aug 2013, 18:37 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 Dec 2007, 16:28
Posts: 331
Location: Mariehamn
Kör: Hoj & F150
rat wrote:
du får ha 10 mm bredare däck än det står i utdraget! det har polisen sagt till mig. det sa vi åt kunderna då ja fortfarande jobba på rollic, och conny (chefen) bruka va med som kontrollant på polises razzior, o då sa dom det åt bilister på det viset.. dessutom ha besiktningen sagt samma sak. så den kvinliga (ganska manliga) polisen hade fel!

http://www.youtube.com/watch?v=1-ZqNwv1SGY

Tyvärr var det 2" större fälgar än orginal vilket de säkert är snabba att påpeka om man överklagar.
Men frågan kvarstår vad s***n har regeringen med detta att göra över huvud taget?
Hur mycket bullshit ska de få lagstifta om, och hur vansinniga lagar ska polisen få tillämpa, vare sig det står skrivet i lag eller ej. Innan vi (allmänheten) säger i från.

Enligt mig har de fan gått för långt!

_________________
//Stefan P

0405420967


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Blåskontroll västernäsvägen.
PostPosted: Sat 17 Aug 2013, 07:57 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
För ett tag sen ändrade dom från att få lägga 3" större/mindre utan att behöva ändringsbesikta till att de bara är 1" de får skilja mot va de står på registerpappret.Men konstigt att dom inte sa nånting åt mig häromdagen angående bredden på däckena.jag har 235/40 fram och 255/40 bak och i mina papper så är de 225.och då tittade dom noga på däckena och sa inte ens nånting om att bak så sticker dom ut lite från skärmen...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group