Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 16 Jun 2024, 16:10

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 137 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat 01 Mar 2008, 18:35 
Offline
Besökare

Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:20
Posts: 20
Läst igen tråden och valde att delta lite eftersom jag anser att just nu är det extra hopplöst med alla avbrott osv.

Mailat med Ålcoms support hela denna vecka, fått lite svar osv, men ingen förändring har skett, värkar som mera händer här just nu, så kan lika gärna posta mina loggar här också.

Detta är loggar jag bara skrivit ner under den tid jag suttit och spelat World of Warcraft (Bespara kommentarer som spel osv osv osv osv osv osv osv, så kan vi fokusera på problemet istället)

===================

= 24 / 02 / 2008 =

14:48 - inget "avbrott" med otrolig laggspik = Ping (i ms) 1500+ Ospelbart.

17:08:40 - Avbrott kraftigt nog att kasta ut mig från spelservern 2 gånger i rad.

18:33.35 - Avbrott kraftigt nog att kasta ut mig från spelservern vid inloggning en ping på 4930ms, totalt ospelbart OCH! även så kraftigt att MSN inte klarade att hålla kontakten, när MSN anslöt igen var samtliga av mina ålänska kontakter offline, och kom tillbaka online vartefter att MSNs automatiska påloggning gjort sitt.


= 25 / 02 / 2008 =

16:20 - Lagg, resulterade i 570ms.


= 26 / 02 / 2008 =

23:03 - Så kraftigt lagg att jag tappade kontakten med spelservern, även andra Ålcom kunder tappade sin anslutning simultant, eftersom vi pratar via Teamspeak och kunde förmedla detta, även MSN drog offline = EXTRA kraftigt lagg! Avbrottet på utlandstrafiken varade i 14 minuter!!!! oj oj oj, trafiken inom Åland fnungerar fint, detta bevisas genom att jag hostar Teamspeak servern, vi Ålcomare kan tala, medans personer från utlandet bara tappar anslutningen mot mig och endast hör oss hacka och lagga på Teamspeak.



= 27 / 02 / 2008 =

15:49 - Några sekunders avbrott igen... tappade anslutning till spelserver.

16:02 - Några sekunders avbrott igen... tappade anslutning till spelserver, 3452ms... totalt ospelbart.

16:24 - Några sekunders avbrott igen... tappade anslutning till spelserver.

16:27 - Några sekunders avbrott igen... tappade anslutning till spelserver.

17:08 - Avbrott som varade i 25! minuter, TOTALT! död utlandstrafik, medans den inom Åland fungerar felfritt... (Samma typ av avbrott som "27 / 02 / 2008 15:49")

18:59 - Några sekunders avbrott igen... tappade anslutning till spelservern 2 gånger i rad!

19:11 - Några sekunders avbrott igen... tappade anslutning till spelserver.

20:07 - Några sekunders avbrott igen... tappade anslutning till spelserver.


= 28 / 02 / 2008 =

17:40 - Några sekunders avbrott igen... tappade anslutning till spelserver.

21:22 - Några minuters avbrott... tappade anslutning till spelserver helt i flera minuter.

21:52 - Några sekunders avbrott igen... tappade anslutning till spelserver.

23:44:45 - Varade i 20! minuter... igen... Tappade anslutningen ytterligare vid flera inloggningsförösk till spelet igen... vid lyckad inloggning hade jag 14000ms mot servern.


= 29/ 2 / 2008 =

21:13:50 - Tappade anslutningen till spelserver.

21:57 - Lagg resulterade i 1300ms, ospelbart.

22:11 - Tappade anslutningen till spelserver.

23:09:50 - Lagg resulterade i 2000ms, ospelbart.

23:09:50 - Lagg resulterade i 1655ms, ospelbart.

23:55:50 - Lagg resulterade i 1175ms, ospelbart.

23:58:50 - Lagg resulterade i 1575ms, ospelbart.

00:56:20 - Tappade anslutningen till spelserver.

00:58:31 - Tappade anslutningen till spelserver.

01:01:01 - Lagg resulterade i 1555ms, ospelbart.

01:38:15 - Tappade anslutningen till spelserver.

02:54 - Tappade anslutningen till spelserver.

===================

Som ni ser är detta verkligen inte OK, skulle det hända en gång i veckan skulle jag inte bry mig, kan nämligen hålla med Shade om vissa pukter han skriver om, just med Sonera och finska osv, men just därför hoppas jag även att detta åtgärdas, permanent! på ett eller annat sätt!

En sak till blev även ombedd av Supporten att testa ett program som hette "Etheral" men det gick inte ens att installera, maila och bad om ett annat men fick inte ens något svar, så Ålcom på detta forum, PM / maila mig om ni vill ha mera info (Loggarna är mailade till er så ni kan hitta mig via dom och komma i kontakt med mig även där), har nog en bred kunskap om datorer så hjälper gärna till med analys på min egen lina på ett eller annat sätt bara vi kan komma till en lösning på dessa beskymmer.

Får räcka så nu, orka skriva mera.

*EDIT*

Kom att tänka på det, Varför har inte Ålcom ett forum för deras kunder, verkar ju finnas ett behov för det? Kanske inte det vanligaste att ISP's har det, men Ålcom som är ett "litet" företag kan väl ha det för att ha ytterligare närmare kontakt med sina kunder?

_________________
Ät mig.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 02 Mar 2008, 16:46 
Offline
Besökare

Joined: Thu 28 Feb 2008, 21:11
Posts: 31
Tror inte supporten läser det är forumet, bara jag, men helt klart ser din linje inte ok ut och problemet ska naturligtvis åtgärdas.

Det finns både för- och nackdelar med ett supportforum, men den största orsaken till att inte ha ett är att under normala förhållanden så är de problem som uppstår unika för varje kundlinje. Ett supportforum skulle riskera att göra problemen värre, särskilt för de som inte är så datorkunniga, eftersom många skulle försöka lösa fel problem på basen av vad de har läst i forumet.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 03 Mar 2008, 15:13 
Offline
Besökare

Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:20
Posts: 20
HasseAlcom wrote:
Tror inte supporten läser det är forumet, bara jag, men helt klart ser din linje inte ok ut och problemet ska naturligtvis åtgärdas.

Det finns både för- och nackdelar med ett supportforum, men den största orsaken till att inte ha ett är att under normala förhållanden så är de problem som uppstår unika för varje kundlinje. Ett supportforum skulle riskera att göra problemen värre, särskilt för de som inte är så datorkunniga, eftersom många skulle försöka lösa fel problem på basen av vad de har läst i forumet.


En sak med just Ålcoms avbrott i nätet är att dom är helt 100% simultana med alla mina andra medspelare (Utom dom utan Ålcom såklart), hur det kan komma sig fattar jag inte, men tyder ju på att något är fel hos er, kan ju inte vara samma fel hos alla som jag känner, folk från hela Åland! Någonting som knyter samman alla kunder glappar, och det glappar bussigt mycket.

Även bra svar på forum frågan, fattar precis vad du menar.

_________________
Ät mig.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 03 Mar 2008, 15:42 
Offline
Besökare

Joined: Thu 28 Feb 2008, 21:11
Posts: 31
Just den typ av avbrott du beskriver beror sannolikt på någonting längre upp i nätet än din accesslinje. Vi har byggt om nätet en aning och kopplat ur viss utrustning i fredags och i helgen. Ser du någon skillnad nu?

Om det är när du spelar Wow så har jag luskat lite och det kan också bero på att en av våra upstream providers har haft peeringproblem med ett par operatörer i Tyskland. Problem som de andra operatörerna måste lösa.

Vet du inom vilken operatörs nät din server ligger?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 03 Mar 2008, 18:50 
Offline
Besökare

Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:20
Posts: 20
HasseAlcom wrote:
Just den typ av avbrott du beskriver beror sannolikt på någonting längre upp i nätet än din accesslinje. Vi har byggt om nätet en aning och kopplat ur viss utrustning i fredags och i helgen. Ser du någon skillnad nu?

Om det är när du spelar Wow så har jag luskat lite och det kan också bero på att en av våra upstream providers har haft peeringproblem med ett par operatörer i Tyskland. Problem som de andra operatörerna måste lösa.

Vet du inom vilken operatörs nät din server ligger?


Inte testat spela än idag, skall ta och göra det nu, men polare har frågat om jag har problem än för att dom har det (Idag) random avbrott som sker simultant med andra som spelar.

Har ingen större aning om vem som hostar Wow servers åt Blizzard, har för mig att servrarna är fysiskt belägna i Frankrike (Rätta mig om jag har fel), vem som hostar har jag dock ingen större aning om. Om det är till någon hjälp är servern jag spelar på Shadowsong, men högst troligt är väl alla servers hostade av samma ISP.

Låter även troligt att det inte behöver vara hos er felet ligger, men var det än är så har det en stor effekt på hela nätet med tanke på att i alla olika kommuner jag känner folk så tappas anslutningen simultant för oss.

_________________
Ät mig.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 03 Mar 2008, 19:19 
Offline
Besökare

Joined: Thu 28 Feb 2008, 21:11
Posts: 31
Varje Realm är en egen server i princip och de finns på olika ställen. Din server ligger i Frankfurt.

Jag ska kolla vidare på det här.



Realm-listan har du här:
http://www.wowwiki.com/EU_English_Realms_Info

Det skulle vara intressant att veta om även en realm som t.ex. ligger på en server i Frankrike får avbrott samtidigt som "din".


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 03 Mar 2008, 19:40 
Offline
Besökare

Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:20
Posts: 20
HasseAlcom wrote:
Varje Realm är en egen server i princip och de finns på olika ställen. Din server ligger i Frankfurt.

Jag ska kolla vidare på det här.



Realm-listan har du här:
http://www.wowwiki.com/EU_English_Realms_Info

Det skulle vara intressant att veta om även en realm som t.ex. ligger på en server i Frankrike får avbrott samtidigt som "din".


Jo, vet att varje Realm är en egen server, högst troligt iaf.

Det med att se om en annan server skulle vara instabil vet jag inget om, men kan lova att det inte är deras server som kastar ut mig, skulle servern vara isntabil skulle nog ett antal tusen personer klaga på Blizzards forum, men ingen annan i spelet har avbrott som jag spelar med från runt om i europa, endast mina polare med Ålcom som ISP.

_________________
Ät mig.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 03 Mar 2008, 20:49 
Offline
Besökare

Joined: Thu 28 Feb 2008, 21:11
Posts: 31
Jo det var inte det jag menade, utan jag skulle vilja veta om man kan nå servern i Frankrike när det är avbrott mot servern i Frankfurt.

Om man kan nå den så har vi liksom identifierat problemet, nätverksmässigt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 03 Mar 2008, 21:01 
Offline
Besökare

Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:20
Posts: 20
HasseAlcom wrote:
Jo det var inte det jag menade, utan jag skulle vilja veta om man kan nå servern i Frankrike när det är avbrott mot servern i Frankfurt.

Om man kan nå den så har vi liksom identifierat problemet, nätverksmässigt.


Ok, kan absolut testa skapa en karaktär på en annan server i Frankrike och sitta där några timmar och se om jag kommer tappa den simultant som andra. Får återkomma med resultat av det när jag vet mera.

*EDIT*

Skapade en karaktär på Argent Dawn nu, en Paris server i listan så får vi se, sitter på Teamspeak för att höra när andra tappar kontakten om jag själv kommer göra det

_________________
Ät mig.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Mar 2008, 01:58 
Offline
Besökare

Joined: Thu 28 Feb 2008, 21:11
Posts: 31
Jag skulle gissa att kontakten till Wow-servern blev dålig någon gång efter 01.00. Skulle du säga att det stämmer, eller kan du ta reda på det?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Gör såhär t.ex.
PostPosted: Tue 04 Mar 2008, 05:14 
Offline
Ny

Joined: Tue 04 Mar 2008, 05:06
Posts: 5
Är ju tydligen inte ensam om att ha problem med internet men ett bra sätt enligt mig är att t.ex. installera PingPlotter (www.pingplotter.com) och välja pro versionen, är en 30 dagars test men det räcker. Lägg in www.alcom.ax som targetname, förstora den nedre rutan och välj t.ex. 24 hour. Då ser man en tidsperiod över 1-dygn, när tiden gått så tar man "save image" och mailar den till ålcom support. Där har du tider och längder på alla avbrott.

Vet inte om det är fler som tänkt på detta men nu är vi åtminstone 3st som gjort det och då ser man precis när.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Mar 2008, 09:34 
Offline
Besökare

Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:20
Posts: 20
HasseAlcom wrote:
Jag skulle gissa att kontakten till Wow-servern blev dålig någon gång efter 01.00. Skulle du säga att det stämmer, eller kan du ta reda på det?


Var nog tyvärr ingen online vid den tiden, arbetet måste skötas också, hur kul Wow än må vara ;) Kan höra men tror inte att någon var online. Mitt test med en annan server igår gav inget än, var inget avbrott under den tiden jag var online, testar mera idag.

StefanS wrote:
Är ju tydligen inte ensam om att ha problem med internet men ett bra sätt enligt mig är att t.ex. installera PingPlotter (www.pingplotter.com) och välja pro versionen, är en 30 dagars test men det räcker. Lägg in www.alcom.ax som targetname, förstora den nedre rutan och välj t.ex. 24 hour. Då ser man en tidsperiod över 1-dygn, när tiden gått så tar man "save image" och mailar den till ålcom support. Där har du tider och längder på alla avbrott.

Vet inte om det är fler som tänkt på detta men nu är vi åtminstone 3st som gjort det och då ser man precis när.


Blev precis rekommenderad av en arbetskamrat att testa det, har en server online 24/7 så kommer att genomföra det test med det idag, dock mot en server i utlandet, trafiken inom Åland fungerar alltid det som klipper är utlandstrafiken, och genom en tracert kommer ändå Ålcoms servers med, iaf dom som hanterar utlandstrafik.

_________________
Ät mig.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Mar 2008, 10:07 
Offline
Besökare

Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:20
Posts: 20
Pingplotter körs just nu, får se lite mera resultat efter jobbet mot 15:00 tiden som tidigast.

Dock är det inte lätt att Pingplotta saker, eftersom vissa servers ger 100% packet loss varför är jag osäker på, finns säkerligen en förklaring, vilket i sin tid medför att bilden blir helt röd om inte slutdestination nås men man kan ändå se individuella servers hela vägen, så kan se om någon tappar paket var för sig.

Testar just nu pinga

www.cnn.com
80.239.233.35 (Shadowsongs server så vitt jag tolkade listan du gav Hasse)
www.wikipedia.com
www.wow-europe.com
www.alcom.ax

Något speciellt du vill att jag skall testa Pingplotta annars Hasse? tog lite random sidor jag vet att har 100% garanterat utlands ursprung, för inte hostar Ålcom CNN inte :P

*EDIT*

Packet loss 100% på vissa servers kanske beror på att jag direkt testar tracka på DNS namn, eller? kanske borde ha slutdestinations IP endast?

_________________
Ät mig.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Mar 2008, 10:36 
Offline
Besökare

Joined: Thu 28 Feb 2008, 21:11
Posts: 31
IP eller namn spelar ingen roll, men de släpper inte igenom trafik hela vägen till alla servrar. Det du måste göra då är att pinga den router längst bort från dig på väg till servern som fortfarande släpper igenom ping. Det hittar du oftast genom att göra en traceroute och se var i kedjan den slutar ge svar.

För samtliga Wow-servrar verkar det vara 80.91.249.237 som är routern längst ut.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Mar 2008, 11:08 
Offline
Besökare

Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:20
Posts: 20
HasseAlcom wrote:
IP eller namn spelar ingen roll, men de släpper inte igenom trafik hela vägen till alla servrar. Det du måste göra då är att pinga den router längst bort från dig på väg till servern som fortfarande släpper igenom ping. Det hittar du oftast genom att göra en traceroute och se var i kedjan den slutar ge svar.

För samtliga Wow-servrar verkar det vara 80.91.249.237 som är routern längst ut.


Ok, fixar om lite och återkommer med mera info senare.

*EDIT*

Har lagt om alla pings nu till sista routern före själva servern, reslutat kommer senare, har dock en kännsla av att avbrotten kommer mera mot kvällarna, eller så är det mest inbillning för att man befinner sig mera vid datorn just då.

_________________
Ät mig.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Mar 2008, 11:19 
Offline
Besökare

Joined: Thu 28 Feb 2008, 21:11
Posts: 31
Igår kom det störningar väldigt sent, men efter det har det gjorts lite omläggningar av trafik hos vår upstream i Stockholm så ikväll skulle jag kunna tänka mig att det inte blir några störningar alls.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Mar 2008, 12:57 
Offline
Besökare

Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:20
Posts: 20
HasseAlcom wrote:
Igår kom det störningar väldigt sent, men efter det har det gjorts lite omläggningar av trafik hos vår upstream i Stockholm så ikväll skulle jag kunna tänka mig att det inte blir några störningar alls.


Låter ju lovande! får se mera av det ikväll, just nu ser det ut såhär i Pingplotter iaf.

http://home.aland.net/jonnaj-p3/pingplotter.png

Vad Andelsbaken gör där vete tusan, valde www.alcom.ax att pinga.

*EDIT*

Detta ser ju ut att kunna vara något?

http://home.aland.net/jonnaj-p3/pingplotter2.png

Dock är inte samma avbrott i alla olika loggarna och problemet kvarstår att all utlandstrafik jag kan tänkas använda är drabbad när jag får avbrotten, får se om värre saker dyker upp.

*EDIT*

Uppdaterade bilderna!

_________________
Ät mig.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Mar 2008, 19:09 
Offline
Ny

Joined: Tue 04 Mar 2008, 05:06
Posts: 5
Mina avbrott är periodvis, har kört pingplotter sen i söndags och då på kvällen var det mellan 21.30-22.15, sen på natten var det mellan 05.30-08.30 och på eftermiddagen 17.00-18.30 sen vart det igen mellan 20.00-23.30 och sista natten 05.30-06.45 och nu ikväll 15.50-19.00 så problemet kvarstår.

Har inte vart o spelat nåt nu men i helgen satt jag i geta och då vart vi bara frysta 2ggr på Shadowsong men inte utkastade så där verkar det vara stabilare. Men alla jag känner här i Goodbye (Godby) har samma problem som mig och vissa t.o.m. värre.

Idag när jag ringde Ålcom så fick jag beskedet att imorrn borde det vara fixat, vilket jag verkligen hoppas för det känns rätt surt att betala dyra pengar för en tjänst som har sådana brister som det är nu så hoppeligen kommer det någonform av kompensation till kunderna.

Skulle vara intressant att veta hur det går fiber över ön, går det till Godby/Grelsby så är jag nog inte så vidare sen med att haka på där. En inkoppling på 2000€ eller mindre är nog alla ggr värt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Mar 2008, 20:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
StefanS wrote:
Skulle vara intressant att veta hur det går fiber över ön, går det till Godby/Grelsby så är jag nog inte så vidare sen med att haka på där. En inkoppling på 2000€ eller mindre är nog alla ggr värt.

Jag tyckte de var värt det.
Väntar nu på fiber till huset :lol:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 04 Mar 2008, 20:51 
Offline
Besökare

Joined: Thu 28 Feb 2008, 21:11
Posts: 31
Alla centraler (både telefoncentraler och LBC) har fiber, så visst finns det i Godby.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 137 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group