Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 19 Jun 2025, 00:25

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 137 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu 28 Feb 2008, 21:35 
Besökare

Det stämmer att det, förutom ett underhållsarbete och ett ordentligt haveri i Telefonandelslagets nät häromdagen, även förekommer sporadiska nerkopplingar i vissa delar av ADSL-nätet just nu.

Det beror på programvaran i viss nätverksutrusning hos telefonbolagen som helt enkelt inte är stabil i den version vi har nu. Vi har gått från artigt påpekande, via hotfullt mumlande till nuvarande knytnävar mot skrivbordsskivan i vår strävan efter en fix från leverantören. På grund av det här så har vår personal en rejäl press på sig just nu för att hålla efter och starta om grejerna vid behov från morgon till kväll.

Det här medför även totalt ologiska fel som att IPTV-nätet kan tappa en eller ett par kanaler, medan de andra 30+ funkar perfekt.

Jag kan försäkra er om att vi på intet sätt tar lätt på det här, tvärtom är det så att flere nya projekt ligger stilla just nu på grund av arbetet med att hålla igång nätet för alla och hitta en lösning på problemet.

Om det uppstår fel är vi tacksamma om man rapporterar in det till support@alcom.ax . Det är bra om man är så specifik som möjligt om VAR man är inkopplad, NÄR problemet uppstår och HUR det visar sig. På så sätt kan vi lättare avhjälpa felet. Det gör heller ingenting om man försöker vara lite konstruktiv, vår support gör allt de kan för att hjälpa dig att få så mycket fart som möjligt i din internetanslutning.

Vad gäller prisdiskussionen så är jag beredd att ta den med vem som helst, det är bara att fråga.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 28 Feb 2008, 22:19 
Besökare

Jo en sak till:

Är den där namninsamlingen verkligen avsedd att skickas till oss?

Den verkar tyvärr ha urartat i åländska mästerskapen i fula ord, vilket väl ändå inte var meningen när den startades?

Är det där verkligen det smartaste ni kan skicka till oss på Ålcom för att få oss att inse att produkterna borde bli bättre och billigare och att vi borde tänka mer på er användare?

Jag inser att det i många fall rör sig om våra kunders tonåriga barn som skrivit på listan, men för oss räknas alla användare och därför vill jag kunna ta alla användare på allvar. Kommentarerna på listan hjälper inte riktigt till med det just nu.

Profile  

Post subject: Alltså
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 00:31 
mp.net beroende

Alltså nu börjar jag tröttna på att internet inte fungerar jag också MEN tror ni att det hjälper att börja "fittas" med de stackrarna som jobbar febrilt för att lösa problemen?

Ni ska vara jävligt tacksamma att Ålcom finns och har satsat att bygga ut nätet som det ser ut idag.

Vi lider av ett ILANDS problem och kan inte göra något / blir helt paralyserade när inte internet/el finns.....

Tänk på de som sitter i supporten som ska försöka va trevliga emot alla som ringer och skäller ner dom hela dagarna... kul jobb att ta s*** från en massa löjliga människor som tydligen inte har något bättre för sig än att hacka på de stackrarna.
Nej tacka vet jag ålcom och deras överlag trevliga och kunnande.

Tänk er att ni skulle bo i sverige ? Ute på "landet"... då får man för det första vänta flera veckor innan de installerar det åt en och sen om man får problem tar det ännu längre tid. Var glada åt den närhet man får med sin operatör här på Åland.

Sen så skiter Telia i sina kunder t.ex. där är du bara en i mängden medans hos Ålcom är du en kund som alla andra och behandlas med bästa service.

Byt till sonera om ni tror att det blir bättre men ack vad ni stackare kommer bli besvikna, där har de usel j***a support/kundtjänst och personal, och betjäning på finska! STÖD de åländksa företagen eller välj att skjutsa ut pengarna raka vägen österut och aldrig se att de går tillbaka till oss ålänningar.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 00:56 
Inventarie

Ålcoms personalen är trevliga när man ringer och har problem så inget att klaga på där.

Det största problemet är att efter 3 dagar med trög lina går man i tak.
IP-Tv hackar och bredbandet laggar så då slinker det lätt fula ord ur munnen.
Folk har tydligen börjat tröttna på sega linor.

Ålcom har tyvärr inte förstått att lösningen heter fiber.

Profile  

Post subject: .
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 01:02 
mp.net beroende

haha jag måste skratta åt dig och det där inlägget....
Ålcom ERBJUDER DEJ fiber om du vill.
Jag lovar att de drar in det till dig inga problem bara att hosta upp med stålarna och de fixar.

Men att dra fiber ut till skogarna. Tänk efter lite vad fan det skulle bli och kosta och skulle då någonsin kunna göra en vinst på det ?
Nja det kan nog bli svårt.

Och sen så vad skulle alla vanliga användare behöva ha fiber till.
Det är som att du sätter en 250Hp racing motor på din snipa.
Finns väldigt få som kan motivera att ha fiber. Ladda ner en massa filmer osv osv eller inte påtal om youtube som suger bandbredd något enormt.

Nä sluta drömma å vakna

Profile  

Post subject: Re: .
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 01:09 
Inventarie

Shade wrote:
haha jag måste skratta åt dig och det där inlägget....
Ålcom ERBJUDER DEJ fiber om du vill.

Nä sluta drömma å vakna

Skratta du bara för du vet inte vad du pratar om.
Har varit till Ålcom flera gånger men tyvärr utan att få ett vettigt svar.
Snart har hela skärgården vaknat med fiber men fortsätt drömma du.

Profile  

Post subject: .
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 01:17 
mp.net beroende

Jag "lovar" att ålcom kommer erbjuda dig fiber om du är seriös och vill ha det. Och är villig att betala för det.. (är ju deras sak om det är möjligt men det mesta är möjligt om man öppnar börsen tillräckligt)

Ja det börjar närma sig en realitet med fiber men det handlar inte om 1 vecka eller 2. är lite längre perskeptiv så att i framtiden får vi hoppas att alla har fiber. Men att börja dra fiber hem till varmans hus utan att få ngt slags bidrag så är det vansinne. Även fast det har blivit mycket billigare än det varit.

Överlag i sverige så är det ju vissa områden som har fiber (tänker på privat hus) uppe i umeå finns det ju några bl.a. de hade ju ett projekt där att kommunen betalade en stor del så att de skulle få folk att flytta ut på landet / bo kvar.

Men vill ni ha fiber flytta till Fiber land sverige. och bo i en rutten koja eller Lägenhet :D

Och nej jag har absolut inte en aning om vad jag skriver om, hur skulle jag kunna ha det. Du har rätt jag har fel.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 01:57 
Besökare

Shade, jag måste korrigera dig lite där. Alla telefonlinjer och telefoniutrustning i centralerna vilket inbegriper DSLAM'arna dit bredbandsanslutningarna går ägs av telefonbolagen. Det gäller även all fiberdragning både till centralerna och till de som beställer fiber hem. Så vill man diskutera fiberdragning så är det ÅTA eller MTEL man skall vända sig till. Vi skulle gärna se att alla hade fiber hem! Om inte annat skulle vi slippa felsöka trilskandes telefonfilter, spikar i telefonledningarna och vallpojkar som stör telefonlinjen...

/Kitte
(också Ålcomanställd men figurerar inte som någon form av talesman - det står Hasse för)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 10:06 
Inventarie

Vi får hoppas att nätet blir stabilare efter byte av utrustning under dagen som Ålcom meddelar.
I natt var det otroligt trögt och vissa tider slutade det att fungera helt till utlandet.
Har redan på morgonen gått i taket efter 10 minuter på nätet.
Nätet är otroligt svajigt

----------------------------------------
Nätverksproblem på landsbygden
2008-02-27

15:50 Ålands Telefonandelslag har kraftiga störningar i sitt fibernät som drabbar både bredband och IPTV. Felsökning pågår.

19:30 Trafiken fungerar normalt igen, kortvariga störningar kan fortfarande förekomma om utrustning behöver startas om.
28/2 14.00 Det förekommer fortfarande störningar på vissa platser i bredbandsnätet på landsbygden. Vi jobbar tillsammans med Ålands Telefonandelslag på att lösa problemen.

29/2 09:00 Vi kommer under dagen att byta ut en utrustning som orsakat störningar för våra privatkunder.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 10:13 
Besökare

Angående fiber så har vi redan en produkt för det, och det finns hushåll både i Mariehamn och på landsbygden som redan i dag har bredband via 100 Mbit ethernet. Vi kan helt enket inte gå ut med det i annonser eftersom det är så få som kan få det just nu helt enkelt på grund av att fibern ofta inte är dragen den sista biten hem till folk. Det finns även många fall där det finns fiber nära ett höghus, men där det inte finns något fastighetsnät (som är fastighetägarens ansvar).

Det håller på att bli bättre, vi har ju långsiktigt jobbat så med t.ex. telefonandelslaget att de bygger undercentraler och flyttar bredbandet (och därmed fibern) närmare kunden. Till slut drar man fiber hela vägen fram till folk vilket man har börjat med nu. Det kostar naturligtvis en slant i inkopplingsavgift, ungefär lika mycket som i stadsnäten i Sverige, vilket folk säkert inte tänker på eftersom man ju sällan läser om några startavgifter i svenska medier och säkert tror att stadsnäten kopplar in fiber gratis till folk (det brukar vanligen kosta 20-25 tusen kronor, iallafall hos de trettiotal stadsnät jag varit i kontakt med).

Så det hänger inte bara på oss, vi har som sagt redan i skrivande stund utrustning, produkter och ett nätverk dimensionerat för att ta hand om fiberanslutningar till åländska hushåll.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 10:34 
Inventarie

Kör: Trans Am GTA/Targa
Dom lovar brett men håller tunt.... :evil: Fan va det jävlas med dett bredbandet här i Eckerö! Fan man sitter och betalar för snabbaste bredbandet på holmen...men prestandan är sämre än modem.......Ja du milde....nåt är på tok för underdimensionerati detta bredbandsnät....Själv är jag ingen expert.....Men en stor jäkla propp sitter i vägen nånstans på väg hit till Eckerö iallafall :evil:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 10:36 
Inventarie

En sak är säker...folk börjar bli upprörda över denna eländiga seghet..... :!:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 10:45 
Inventarie

HasseAlcom wrote:
Så det hänger inte bara på oss, vi har som sagt redan i skrivande stund utrustning, produkter och ett nätverk dimensionerat för att ta hand om fiberanslutningar till åländska hushåll.

Tycker att det hänger lite på er för ÅTA drar nog fiber till den som vill ha om det finns möjlighet.
Söker man på er hemsida hittar man ingen info om hastighet eller priser som privatkund.
Pratar man med supporten får man inget svar för dom vet ej.

Sitter med ADSL på 23Mbit/s men till Eckerö är det segt med ADSL

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 10:54 
Besökare

Mr Kamikaze: Har du haft problem en kvart, en månad eller ett år? Om det är något av de två sistnämnda så vill jag att du kontaktar supporten och försöker ge dem så mycket information som möjligt om din linje och de störningar som är. Det är inget speciellt med nätet till Eckerö som skulle göra att det går långsammare, så länge som allting fungerar normalt.

Mr X: Supporten kan inte ge dig ett svar, men om du har en fiber (eller kommer beställa inkoppling av en) så garanterar jag att du får ett pris om du mailar in till oss. Och jag är rätt så säker på att du kommer att vara nöjd med priset.

Orsaken till att vi inte går ut med det och slår på stora trumman är att 90% av våra kunder inte kan få en fiberanslutning just nu. Istället marknadsför vi oss direkt till de hushåll som drar fiber och fastighetsnät i samband med renovering och nyproduktion.

Den första fiberanslutna kunden kopplades in 2003 i Mariehamn om jag minns rätt.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 11:05 
Inventarie

HasseAlcom wrote:
Mr X: Supporten kan inte ge dig ett svar, men om du har en fiber (eller kommer beställa inkoppling av en) så garanterar jag att du får ett pris om du mailar in till oss. Och jag är rätt så säker på att du kommer att vara nöjd med priset.

Tack HasseAlcom jag ska göra det för tredje gången och har varit till er två gånger så vi får se om det löser sig.
Ni är lite hemlighetsfulla av er tycker jag :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 12:23 
Inventarie

HasseAlcom wrote:
Mr Kamikaze: Har du haft problem en kvart, en månad eller ett år? Om det är något av de två sistnämnda så vill jag att du kontaktar supporten och försöker ge dem så mycket information som möjligt om din linje och de störningar som är. Det är inget speciellt med nätet till Eckerö som skulle göra att det går långsammare, så länge som allting fungerar normalt.

Orsaken till att vi inte går ut med det och slår på stora trumman är att 90% av våra kunder inte kan få en fiberanslutning just nu. Istället marknadsför vi oss direkt till de hushåll som drar fiber och fastighetsnät i samband med renovering och nyproduktion.

Den första fiberanslutna kunden kopplades in 2003 i Mariehamn om jag minns rätt.

Har varit segt ända från början! Jag har haft hit telefonbolaget hit till mitt hus och mätit upp alla kablar o.s.v. Det va ett år sedan! Har ringt ålcom tusen gånger.....När dom ej kan fixa felet hänvisar dom till er...och ni hänvisar till ålcom....Hmmmmmm.... Bollen går mellan er två och vi kunder får dålig hjälp.......Vad göra...För bredband ska ju inte vara sämre än modem eller...... :roll:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 13:56 
Motorportalare

Jag är skitnöjd med supporten från Ålcom och deras bemötande till mig som kund.
Men jag är inte nöjd med hur det funkar med hastigheten som inte är den det ska här hemma.
Men nu verkar det vara på G förhoppningsvis. Jag håller tummarna annat kan man ju inte göra.

Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 14:04 
Besökare

Tjänare Pierre!

Nettan från vår support har försökt få tag i dig under dagens lopp men utan framgång (gällde tydligen någon helt annan sak), så om du kan ringa till supporten vore det bra. Detta ska såklart inte bli någon supporttråd för Ålcom, men det låter märkligt att du skulle ha så låg fart i ditt bredband. Du är nu kopplad till Storbycentral och har en linjelängd på 800 m. Ditt modem är påsignat mot oss med ca 22 Mbit/s just nu, och den farten har du alltså hela vägen från oss till ditt modem.

Men ring supporten på 23500 för tydligen finns det frågor att reda ut!

/Kitte

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 14:27 
Inventarie

kitte wrote:
Tjänare Pierre!

Nettan från vår support har försökt få tag i dig under dagens lopp men utan framgång (gällde tydligen någon helt annan sak), så om du kan ringa till supporten vore det bra. Detta ska såklart inte bli någon supporttråd för Ålcom, men det låter märkligt att du skulle ha så låg fart i ditt bredband. Du är nu kopplad till Storbycentral och har en linjelängd på 800 m. Ditt modem är påsignat mot oss med ca 22 Mbit/s just nu, och den farten har du alltså hela vägen från oss till ditt modem.

Men ring supporten på 23500 för tydligen finns det frågor att reda ut!

/Kitte

Inte meningen att smutskasta vare sig Ålcom eller Ålands telefonbolag! Mera det att ögonbryn borde höjas om att det är knas på linjen så att säga :lol:

Mvh/ Pierre :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 01 Mar 2008, 14:27 
Besökare

Vi tycker inte att det är nån smutskastning, tvärtom så får ju alla ha en åsikt. Men om det är problem med linjen borde du verkligen reda ut det tillsammans med supporten, det är det de är tilll för.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 137 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next

All times are UTC + 2 hours