motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Ombordglöd http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=19&t=5246 |
Page 1 of 2 |
Author: | Atte [ Fri 27 Feb 2009, 14:28 ] |
Post subject: | Ombordglöd |
Då det finns risk för att "glöden i pilotens ögon" på Piper Pawnee:n inte alltid är fullt tillräcklig för att säkerställa Saito boxerns störningsfria tomgång så har jag införskaffat en Microsens Electronics ombordglöd som skall matas med en Lipo 3,6V ca. 2000 mAh. ![]() Kan någon elektriskt bevandrad förklara hur det fungerar ![]() ![]() ![]() |
Author: | Mr X [ Fri 27 Feb 2009, 15:15 ] |
Post subject: | Re: Ombordglöd |
Atte wrote: Kan någon elektriskt bevandrad förklara hur det fungerar
![]() ![]() ![]() You can use either 2-3 NiCd / NiMH-cells or 1 LiPo-cell. With 2 plugs from 1000 mAh / 3.6V for 30-60min glowing, 1-2h flying Med en motor eller två motorer ska det vara jord men tydligen inte på en boxer som du har. Bilder http://www.microsens.at/rcflight/GLOW4LP_EN3.pdf |
Author: | MarcusG [ Fri 27 Feb 2009, 15:36 ] |
Post subject: | |
Jag antar att ena kabeln är jord, men det spelar ingen roll vilken del av glödstiftet som jordas. Så med en boxer (liksom med två motorer) går strömmen åt olika håll i de två stiften, men de glöder båda lika bra för det... |
Author: | Mr X [ Fri 27 Feb 2009, 15:59 ] |
Post subject: | |
marcusg wrote: Jag antar att ena kabeln är jord, men det spelar ingen roll vilken del av glödstiftet som jordas. Så med en boxer (liksom med två motorer) går strömmen åt olika håll i de två stiften, men de glöder båda lika bra för det...
Så är det nog, bara att med två maskiner måste båda jordas med varandra. |
Author: | MarcusG [ Fri 27 Feb 2009, 16:17 ] |
Post subject: | |
Skulle snarare säga att de måste kopplas ihop. Spänningen från drivaren delas ju mellan de två glödstiften, så kabeln däremellan är ju inte jord utan Vout/2... |
Author: | MickeM [ Fri 27 Feb 2009, 16:32 ] |
Post subject: | |
Sån där har Kamikaze. Vet ej vad som hände med den, men den gav upp? Väldigt luddig modell på ombordglöd. Blev ej klok på den. |
Author: | Atte [ Fri 27 Feb 2009, 18:28 ] |
Post subject: | |
AHA ![]() ![]() |
Author: | Kamikaze [ Fri 27 Feb 2009, 18:32 ] |
Post subject: | |
Den där skitglödaren gav mig gråa hår och ett hål i plånboken..!! Köp den här i stället...! http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... LXRYK3&P=0 |
Author: | Bernt [ Fri 27 Feb 2009, 18:35 ] |
Post subject: | |
Har 5 st Sullivan fungerar alltid,litet dyra men man kan lita på dessa. |
Author: | MarcusG [ Fri 27 Feb 2009, 18:52 ] |
Post subject: | |
Atte wrote: AHA
![]() ![]() Man får väl anta att glödtråden i de båda stiften har samma resistans... |
Author: | Atte [ Fri 27 Feb 2009, 18:56 ] |
Post subject: | |
Kamikaze wrote: Den där skitglödaren gav mig gråa hår och ett hål i plånboken..!!
Köp den här i stället...! http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... LXRYK3&P=0 Gråa hår kanske inte skulle vara så tokigt ![]() ![]() ![]() ![]() Jag återkommer när jag kopplat ihop trådarna och vet om det funkar eller inte ![]() |
Author: | Atte [ Sun 01 Mar 2009, 16:06 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Sån där har Kamikaze. Vet ej vad som hände med den, men den gav upp?
Väldigt luddig modell på ombordglöd. Blev ej klok på den. Installerat och justerat in ombordglöden med det ena stiftet urskruvat och "Automatic Programming Mode" fungerar enligt instuktionerna ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Author: | Atte [ Sun 01 Mar 2009, 16:12 ] |
Post subject: | |
Kamikaze wrote: Den där skitglödaren gav mig gråa hår och ett hål i plånboken..!!
Köp den här i stället...! http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... LXRYK3&P=0 Just nu håller jag helt med dig ![]() Denhär Sullivan ombordglöden verkar ju funka så jag får väl skaffa en sån ![]() ![]() |
Author: | Mr X [ Sun 01 Mar 2009, 16:21 ] |
Post subject: | |
Take off the PROG jumper, put throttle lever on idle position. Switch on the transmitter and the receiver. The green led flashes shortly after c. 5 sec. Put the throttle lever to full speed. The green led flashes once again shortly. Now move the throttle lever Gashebel slowly in direction to idle position. The status led is flashing fast in red. Stop it as soon as the desired glow strength is reached. Don´t put it to idle position instantly, there is the highest glow current dimensioned for cold plugs. A hot or middle plug could blow! When the glow plug current is interrupted there is no fast flashing red LED and no storing is possible. Put the PROG jumper on again, the values are stored. Now the SM can be released by a fast movement of the throttle lever from idle position to full speed and back. Om man inte gör det så fungerar tydligen inte ombordglöden. SM is finished for safety reasons after 90sec. It can be reactivated anytime with the fast throttel lever movement, even during flight. Undrar vad det här betyder, ska den inte fungera hela tiden. |
Author: | Atte [ Sun 01 Mar 2009, 16:36 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: Take off the PROG jumper, put throttle lever on idle position.
Switch on the transmitter and the receiver. The green led flashes shortly after c. 5 sec. Put the throttle lever to full speed. The green led flashes once again shortly. Now move the throttle lever Gashebel slowly in direction to idle position. The status led is flashing fast in red. Stop it as soon as the desired glow strength is reached. Don´t put it to idle position instantly, there is the highest glow current dimensioned for cold plugs. A hot or middle plug could blow! When the glow plug current is interrupted there is no fast flashing red LED and no storing is possible. Put the PROG jumper on again, the values are stored. I have just followed the am. instructions three times ![]() Allt detdär fungerar helt enligt instruktionerna men sen när jag skruvar dit stiftet och ställer in "start mode" (gasreglaget snabbt från tomgång till fullgas och tillbaka) så blir varken en "fast red flashing led" och ingen glöd på stiften...dendär PROG jumpern är en liten ![]() Instruktionerna är ganska OK trots lite "tokigheter" i översättningen från tyska...jag skall samla mig lite och göra ett försök till ![]() |
Author: | Atte [ Mon 02 Mar 2009, 14:49 ] |
Post subject: | |
Ombordglöden FUNGERAR ![]() ![]() ![]() ![]() Felet jag antagligen gjorde tidigare var att ställa glöden för "lågt" och detta "blev kvar" ![]() Nu gick jag igenom och ställde in alltihop en gång till och nu fungerar det som tänkt, startglöd och linärt minskande glöd från tomgång till ungefär halvfart...kört motorn en halvtimme och testat, lite finjustering av förgasaren får göras när det blir dags för provtur. |
Author: | Mr X [ Mon 02 Mar 2009, 15:11 ] |
Post subject: | |
Vad roligt att du fick det och fungera. Personligen tycker jag att en 4-takt ska kunna gå utan ombordglöd. För inte gör man väl så dåliga maskiner att man måste ha ombordglöd. |
Author: | MickeM [ Mon 02 Mar 2009, 16:53 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: Personligen tycker jag att en 4-takt ska kunna gå utan ombordglöd.
För inte gör man väl så dåliga maskiner att man måste ha ombordglöd. Ja varför måst eman ha ombordglöd egentligen. =) Dåligt inställd motor kyler väl stiftet på tomgång och så stannar den? |
Author: | Atte [ Mon 02 Mar 2009, 19:45 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Mr X wrote: Personligen tycker jag att en 4-takt ska kunna gå utan ombordglöd. För inte gör man väl så dåliga maskiner att man måste ha ombordglöd. Ja varför måst eman ha ombordglöd egentligen. =) Dåligt inställd motor kyler väl stiftet på tomgång och så stannar den? På en 4-taktare så blir det lite tid mellan arbetstakterna så t.ex vid kall väderlek och/eller med för fet bränsleblandning på lågvarv/tomgång så svalnar glödstiftet.....med ombordglöd får man m.a.o. lite större marginaler för att ställa in bränslet ![]() Tillverkaren säger inget om att det skulle behövas ombordglöd. Jag kan tänka mig att "problemet" är mindre i varmare länder. En riktigt inställd 2-cyl. motor skall givetvis funka utan ombordglöd inom hela varvtalsregistret men antagligen kräver det lite mer finjustering av bränslet och för att säkerställa av båda cylindrar jobbar lika mycket ... med ombordglöd så minskar man förhoppningsvis t.ex risken att motorn stannar när man kommer in för landning på tomgång. |
Author: | MickeM [ Mon 02 Mar 2009, 21:00 ] |
Post subject: | |
Vad finns det för ombordglöd? Och i vilka webshops hittar man dem? Skall själv skaffa en till Cessna 182an och dess OS FS 70 Ultimate småningom. |
Page 1 of 2 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |