Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 10:56

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Ombordglöd
PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 14:28 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Då det finns risk för att "glöden i pilotens ögon" på Piper Pawnee:n inte alltid är fullt tillräcklig för att säkerställa Saito boxerns störningsfria tomgång så har jag införskaffat en Microsens Electronics ombordglöd som skall matas med en Lipo 3,6V ca. 2000 mAh.

Image

Kan någon elektriskt bevandrad förklara hur det fungerar :?: :oops: ... det skall inte vara någon "jordkabel" till motorn utan endast de två gula kablarna som skall gå till var sitt glödstift :?

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ombordglöd
PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 15:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Atte wrote:
Kan någon elektriskt bevandrad förklara hur det fungerar :?: :oops: ... det skall inte vara någon "jordkabel" till motorn utan endast de två gula kablarna som skall gå till var sitt glödstift :?

You can use either 2-3 NiCd / NiMH-cells or 1 LiPo-cell.
With 2 plugs from 1000 mAh / 3.6V for 30-60min glowing, 1-2h flying

Med en motor eller två motorer ska det vara jord men tydligen inte på en boxer som du har.

Bilder
http://www.microsens.at/rcflight/GLOW4LP_EN3.pdf

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 15:36 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Jag antar att ena kabeln är jord, men det spelar ingen roll vilken del av glödstiftet som jordas. Så med en boxer (liksom med två motorer) går strömmen åt olika håll i de två stiften, men de glöder båda lika bra för det...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 15:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
marcusg wrote:
Jag antar att ena kabeln är jord, men det spelar ingen roll vilken del av glödstiftet som jordas. Så med en boxer (liksom med två motorer) går strömmen åt olika håll i de två stiften, men de glöder båda lika bra för det...

Så är det nog, bara att med två maskiner måste båda jordas med varandra.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 16:17 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Skulle snarare säga att de måste kopplas ihop. Spänningen från drivaren delas ju mellan de två glödstiften, så kabeln däremellan är ju inte jord utan Vout/2...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 16:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sån där har Kamikaze. Vet ej vad som hände med den, men den gav upp?
Väldigt luddig modell på ombordglöd. Blev ej klok på den.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 18:28 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
AHA :idea: det fungerar i princip som två seriekopplade motstånd (glödstift)...eller :? Hur denhär grejen sen skall veta att båda stiften glöder lika mycket är icke mig förunnat att begripa men förhoppningvis kan jag berätta om/hur det fungerar imorgon.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 18:32 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Den där skitglödaren gav mig gråa hår och ett hål i plånboken..!!

Köp den här i stället...!

http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... LXRYK3&P=0

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 18:35 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Har 5 st Sullivan fungerar alltid,litet dyra men man kan lita på dessa.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 18:52 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Atte wrote:
AHA :idea: det fungerar i princip som två seriekopplade motstånd (glödstift)...eller :? Hur denhär grejen sen skall veta att båda stiften glöder lika mycket är icke mig förunnat att begripa men förhoppningvis kan jag berätta om/hur det fungerar imorgon.

Man får väl anta att glödtråden i de båda stiften har samma resistans...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Feb 2009, 18:56 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Kamikaze wrote:
Den där skitglödaren gav mig gråa hår och ett hål i plånboken..!!

Köp den här i stället...!

http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... LXRYK3&P=0


Gråa hår kanske inte skulle vara så tokigt :D ...men det förutsätter väl att man har hår :(.... om det är så att det växer ut så får jag nog beställa några till :D :D

Jag återkommer när jag kopplat ihop trådarna och vet om det funkar eller inte :roll:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 01 Mar 2009, 16:06 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Sån där har Kamikaze. Vet ej vad som hände med den, men den gav upp?
Väldigt luddig modell på ombordglöd. Blev ej klok på den.


Installerat och justerat in ombordglöden med det ena stiftet urskruvat och "Automatic Programming Mode" fungerar enligt instuktionerna :D och glöden på det lösa stiftet följer med gaspådradet precis som det ska :D :D När jag sen skruvar tillbaka stiftet och aktiverar "start mode" så fungerar ingenting :? ...provat tre gånger så jag är benägen att hålla med dig :shock: ..skall göra ett ytterligare försök före jag ger upp :evil:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 01 Mar 2009, 16:12 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Kamikaze wrote:
Den där skitglödaren gav mig gråa hår och ett hål i plånboken..!!

Köp den här i stället...!

http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... LXRYK3&P=0


Just nu håller jag helt med dig :( ....jag skall göra ett ytterligare försök ( se mitt svar till Micke).

Denhär Sullivan ombordglöden verkar ju funka så jag får väl skaffa en sån :oops: ...kan man få tag på den på närmare håll :?:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 01 Mar 2009, 16:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Take off the PROG jumper, put throttle lever on idle position.
Switch on the transmitter and the receiver. The green led flashes shortly after c. 5 sec.
Put the throttle lever to full speed. The green led flashes once again shortly.
Now move the throttle lever Gashebel slowly in direction to idle position. The status led is flashing fast in red. Stop it as soon as
the desired glow strength is reached. Don´t put it to idle position instantly, there is the highest glow current dimensioned for cold
plugs. A hot or middle plug could blow! When the glow plug current is interrupted there is no fast flashing red LED and no storing
is possible.
Put the PROG jumper on again, the values are stored.

Now the SM can be released by a fast movement of the throttle lever from idle position to full speed and back.
Om man inte gör det så fungerar tydligen inte ombordglöden.

SM is finished for safety reasons after 90sec. It can be reactivated anytime with the fast throttel lever movement, even during flight.
Undrar vad det här betyder, ska den inte fungera hela tiden.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 01 Mar 2009, 16:36 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Mr X wrote:
Take off the PROG jumper, put throttle lever on idle position.
Switch on the transmitter and the receiver. The green led flashes shortly after c. 5 sec.
Put the throttle lever to full speed. The green led flashes once again shortly.
Now move the throttle lever Gashebel slowly in direction to idle position. The status led is flashing fast in red. Stop it as soon as
the desired glow strength is reached. Don´t put it to idle position instantly, there is the highest glow current dimensioned for cold
plugs. A hot or middle plug could blow! When the glow plug current is interrupted there is no fast flashing red LED and no storing
is possible.
Put the PROG jumper on again, the values are stored.


I have just followed the am. instructions three times :evil:...

Allt detdär fungerar helt enligt instruktionerna men sen när jag skruvar dit stiftet och ställer in "start mode" (gasreglaget snabbt från tomgång till fullgas och tillbaka) så blir varken en "fast red flashing led" och ingen glöd på stiften...dendär PROG jumpern är en liten :!: rackare till brygga, endast ca. 4x4x1 mm, som kräver stadig hand och syn som en tonåring för att hantera.
Instruktionerna är ganska OK trots lite "tokigheter" i översättningen från tyska...jag skall samla mig lite och göra ett försök till :wink:

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 14:49 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Ombordglöden FUNGERAR :D :D :D och nu går "boxern" att köra på tomgång :!:
Felet jag antagligen gjorde tidigare var att ställa glöden för "lågt" och detta "blev kvar" :?: tills jag gjorde glödaren strömlös m.a.o. kopplade bort Lipo:n.
Nu gick jag igenom och ställde in alltihop en gång till och nu fungerar det som tänkt, startglöd och linärt minskande glöd från tomgång till ungefär halvfart...kört motorn en halvtimme och testat, lite finjustering av förgasaren får göras när det blir dags för provtur.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 15:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Vad roligt att du fick det och fungera.

Personligen tycker jag att en 4-takt ska kunna gå utan ombordglöd.
För inte gör man väl så dåliga maskiner att man måste ha ombordglöd.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 16:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Personligen tycker jag att en 4-takt ska kunna gå utan ombordglöd.
För inte gör man väl så dåliga maskiner att man måste ha ombordglöd.

Ja varför måst eman ha ombordglöd egentligen. =)
Dåligt inställd motor kyler väl stiftet på tomgång och så stannar den?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 19:45 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Mr X wrote:
Personligen tycker jag att en 4-takt ska kunna gå utan ombordglöd.
För inte gör man väl så dåliga maskiner att man måste ha ombordglöd.

Ja varför måst eman ha ombordglöd egentligen. =)
Dåligt inställd motor kyler väl stiftet på tomgång och så stannar den?


På en 4-taktare så blir det lite tid mellan arbetstakterna så t.ex vid kall väderlek och/eller med för fet bränsleblandning på lågvarv/tomgång så svalnar glödstiftet.....med ombordglöd får man m.a.o. lite större marginaler för att ställa in bränslet :roll:.
Tillverkaren säger inget om att det skulle behövas ombordglöd. Jag kan tänka mig att "problemet" är mindre i varmare länder. En riktigt inställd 2-cyl. motor skall givetvis funka utan ombordglöd inom hela varvtalsregistret men antagligen kräver det lite mer finjustering av bränslet och för att säkerställa av båda cylindrar jobbar lika mycket ... med ombordglöd så minskar man förhoppningsvis t.ex risken att motorn stannar när man kommer in för landning på tomgång.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 02 Mar 2009, 21:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vad finns det för ombordglöd? Och i vilka webshops hittar man dem?
Skall själv skaffa en till Cessna 182an och dess OS FS 70 Ultimate småningom.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 210 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group