Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 19 Apr 2024, 19:11

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Ubec
PostPosted: Wed 07 Jan 2009, 11:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Problem med att strömmen droppar i flyget och servorna storknar.
Kanske du behöver ett extra lätt batteri till ombordglöd.
Eller bara kunna växla mellan 5V/3A och 6V/3A

Lösningen kan då vara Li-Po och en Ubec
Fungerar med NiMh / NiCd / Li-Po

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jan 2009, 12:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
En Ubec borde fungera också till tändningen på en bensinare eller belysningen på flyget.
Lipo ackarna får flera användningsområden än bara till elflyget/heli.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 16:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
UBEC, Nu kan du använda LiPo-accar i din metanol/bensin-kärra!
Denna krets tar ned spänningen till 5 alt. 6 volt.
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=439

Input: 6V - 12.6V
Output: 5V / 6V

The UBEC is a switch-mode DC-DC regulator supplied with a 3-10 cells lithium battery pack and outputs a consistent safe power for your receiver, gyro and servos.
It is very suitable for big electric RC models. Using this UBEC, the receiver can obtain the power supply directly from the main battery pack, so the additional battery pack for receiver is unnecessary.

Compared with the linear mode UBEC, the overall efficiency of the switch-mode UBEC is much higher, so it can extend the working time of the receiver battery pack, and because a switch mode UBEC can significantly reduce the heat emission, it can avoid the loss of control caused by the over-heat problem which is frequently happened with the linear mode UBEC.


Så finns det något som heter sportbec också
http://www.dimensionengineering.com/SportBEC.htm
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ubec
PostPosted: Tue 31 Aug 2010, 09:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Vill man ha mera säkerhet på flyget kan man köra med en Turnigy twinbec.
Då har man möjlighet att köra med två ubec.

Turnigy Redundant Dual 8A UBEC Rx Power System
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14464

ImageImage

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ubec
PostPosted: Thu 18 Aug 2011, 23:17 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
På tal om BEC, hittade en intressant artikel idag. http://www.helifreak.com/showthread.php?t=266777

Denna är inriktad mot helis men samma sak gäller både flyg, båtar såväl som bilar. Det gäller den inbyggda BEC:en i ESC, den ligger ofta på strax under 6V och mellan 3 och 5 A. Man kopplar in en massa starka/snabba servon (desto starkare desto bättre är kontentan!), helst digitala för de är ju så mycket bättre! Endast ett standardservo kan dra upp mot 1,5 A, har man 4 servon som ska dela på 3A så kan ni kanske räkna ut vad som händer.

Det många inte tänker på att man då _enkelt_ överbelastar BEC:en när det blir lite motstånd i servona. ESC:en brinner upp och tar kanske motor och ack med sig. Piloten är förbannad och kallar det för skit-ESC för det var ju den som brann men när man får skylla sig själv i slutändan... Samma risk finns naturligtvis även med extern BEC men även i viss mån med NiMh ackar. Många servon, acken kan inte leverera ström, mottagaren får fnatt.

Det sorgliga i historien är i princip inga servotillverkare anger hur mycket ström deras servon drar...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ubec
PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 09:19 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
En annan sak. Jag har i min 1/8 bil installerat en kondensator som ska hjälpa till med strömförsörjningen. Det är alltså bara att plugga in den i mottagaren på en ledig kanal eller batteriplatsen. När det finns extra ström laddas kondensatorn, när spänningen sjunker vid extremfallen "skjuter den in" extra ström. Jag såg att HobbyKing har sådana för i princip gratis.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16223__TURNIGY_Voltage_Protector.html

Jag har en Spektrum, den har större kondensator, 4700uf men kostar si så där 3 gånger mera det vill säga kring 6 dollar. :lol:
Varken kostar, väger eller tar mycket plats, ska troligen ta ett gäng sådana nästa gång jag beställer och slänga in i mina modeller bara för att vara på den säkra sidan. Hjälper inte om du har alltför svag BEC men underlättar om man ligger på gränsen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ubec
PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 09:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Har också en kondensator att leka med och man blir snopen varje gång man stänger av flyget.
Lampan som lyser när flyget är på lyser några sekunder efter att man stängt av flyget.

Tyvärr har mitt flygande påverkat kondensatorns kontakter så den ena har gått av i lödningen av allt 3D flygandet.
Måste löda om den och sätta på en krympslang så den håller bättre, ser att HK:s verkar vara bättre byggda.

Egentligen är nog dessa kondensatorerna mera passande i elbilar som drar mycket vid accelerationen och kan orsaka att mottagaren startar om.
3-kanals mottagare som tex R604FS och R603FS kan vid elbilskörning sluta fungera då fartreglagens BEC kretsar inte orkar hålla spänningen uppe vid en kraftig acceleration.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ubec
PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 11:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kondensatorerna ska väl nog hålla spänningen kvar så inte dippar startar om mottagaren.
Dessutom kan den hålla upp spänningen lite bättre om nåt servo en kort tid drar för mycket
ström så spänningen sjunker, dvs samma som i föregående mening. Kondensatorn hålls
laddad så länge det finns spänning. Tycker det låter som en smart grej om man har valt
för klena ackar som tappar orken (spänningen sjunker) när man gör nåt som drar ström. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ubec
PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 12:04 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Kondensatorn hjälper även vid det jag skrev om tidigare här, alltså då man har för strömkrävande servon. Detta gäller alla farkoster. I artikeln på Helifreak nämns ett Hitec servo (HS-6975HB) som drar 3 A @ 6 V som max (stall current)! Två sådana som får jobba så har du startat en fin liten brand med 3A BEC/ESC.

Det är kanske vanligast med kondensator i bilar som du säger, de drar enorma strömpikar vid gaspådrag! Dessutom har det blivit lite av hysteri på starkt styrservo, nu säger många att man i en 1/8 buggy ska ha minst 15 kg dragkraft och digitala ska det vara. För några år sedan vann man VM-titlar med 6 kg analoga servon... Men risken med för strömkrävande servon är kanske störst i helis skulle jag tro. För att citera artikeln:
Because of the insanely fast response of the new Digital Servos, and the fact that they instantly go to full power every time you move the stick, they pull HUGE amounts of current every time they move. The new digital servos basically pull the full stall current of the servo every single time you make any control movement on the sticks. Due to the fact that almost all of the helicopters made today use CCPM mixing, there are 3 servos attached directly to the swashplate.

Any time you make a collective pitch change, all 3 servos move together in unison, starting and stopping at exactly the same time. This means that every single time you move the collective stick, you are hitting full stall current on all three cyclic servos for a brief period of time. As I have said earlier, these new digital often pull 2 amps of current or more in a stall, so when you multiply that by 3 servos, you are pulling current spikes that are 6 amps or more every time the colective stick is moved.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ubec
PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 12:21 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
Tycker det låter som en smart grej om man har valt
för klena ackar som tappar orken (spänningen sjunker) när man gör nåt som drar ström. =)

Det finns två basfall:
- Motorn drar mera än vad acken kan leverera. Detta brukar kunna märkas på att motorn går "ojämnt" vid full gas samt eventuellt störningar. Samma sak gäller om du ligger på gränsen för vad ESC:en klarar ge ut.

- Servon som drar för mycket ström. När det gäller servon som drar mycket ström så är acken irrelevant, den kan (nästan) alltid leverera de få ampere som servona drar. Du kan alltså i varje fall teoretiskt ha motorn avstängd och ändå bränna upp saker i drivlinan. Då är det BEC:en som inte kan leverera. Även fast man skulle ha Olkiluoto 2 direkt kopplad till ESC skulle BEC endast leverera det den är dimensionerad för. Drar servona för många ampere, ja, då brinner det någonstans. Oftast är det inte servona som stryker med.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ubec
PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 12:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
och $1.99 från HK är klart billig lösning :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ubec
PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 13:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Eller så köper man inte kines-skit-ESC utan nåt bra som stänger av när det drar för mycket ström / matningsspänningen blir för låg. ;-) Eller lär sig programmera sitt ESC man köpt för 1 dollar från Asia! :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ubec
PostPosted: Mon 22 Aug 2011, 22:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Efter att ha läst runt lite blev man rädd att köpa en billig BEC. Om den poffar kan all elektronik gå åt pipan och en dyr heli gå i backen.
Kör man Lipo ack och den går sönder sänder man hela spänningen ut till elektroniken och mera prylar ryker.

Ja ha inte blev det lättare att välja en BEC till min heli som bör vara 10A men den här blev det nu, fick öppna lädret lite mera.
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ubec
PostPosted: Mon 22 Aug 2011, 22:30 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Grym sak!
Smakar det så kostar det, tyvärr.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ubec
PostPosted: Mon 22 Aug 2011, 23:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Om man vill titta lite närmare på GVR-7020
Manualen här: http://www.freakware.de/technik/Gryphon ... 20_eng.pdf
Video: http://www.soundsofnepal.com/videos/vid ... -7020.html

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ubec
PostPosted: Sun 11 Sep 2011, 18:52 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Installerade en sbec i min 1/8 buggy. Fick lite kalla fötter efter att mitt förra ESC brann upp... Misstänker att det var den inbyggda BEC:en som brann och kortslöt något annat...

Bilder + kopplingsschema:
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=60&t=7446&p=106816#p106816


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ubec
PostPosted: Sat 05 Apr 2014, 14:37 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Hej,

Mina gamla NiMh ackar har gjort sitt och jag behöver förnya mej

:arrow: Vilken storlek på UBEC behövs till en standard 40" metanolkärra, typ Twist 40 eller en trainer? Räcker 3A? Behövs 6A?

:arrow: Vilken storlek på UBEC behövs till en bensinare 60" - 80", typ Grate Planes Extra ( med rök :wink: )?

:arrow: Vilken storlek på UBEC behövs till tändningen till en bensinare?

:arrow: Kan man ta strömmatning till tändning och mottagare (2.4GHz) via samma UBEC eller blir det störningar?

Finns det åsikter eller tips?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ubec
PostPosted: Sat 05 Apr 2014, 18:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
:arrow: Vilken storlek på UBEC behövs till en standard 40" metanolkärra, typ Twist 40 eller en trainer? Räcker 3A? Behövs 6A?

:arrow: Vilken storlek på UBEC behövs till en bensinare 60" - 80", typ Grate Planes Extra ( med rök :wink: )?

:arrow: Vilken storlek på UBEC behövs till tändningen till en bensinare?

:arrow: Kan man ta strömmatning till tändning och mottagare (2.4GHz) via samma UBEC eller blir det störningar?

Finns det åsikter eller tips?

Det spelar stor roll på vad det är för servon i flyget och din flygstil samt hur bra du fixat så roder rör sig lätt, samt hur stora utslag du har och om du har rätt dimensionerade servon.

3A kan nog räcka till smårörelser och 40-trainers, men jag skulle använda 5A så är du på säkra sidan, 5A ska räcka till 3D-kärra, men 8A så är du säker.
Större flyg... större servon... digitala drar mer. 6V drar ju också mer än 4.8V. Kanske 8A räcker? Finns ju större. UBECs är ju inte så tunga. =)

Tändningen, finns olika sådana, vad ska din ha för inspänning? 4.8? 5? 6? 7.4? De drar väl 500mA på en timme? Eller va det 1000? Vet ej...

Tändning ska var skilt system helst pga eventuella spikar till mottagaren. Men det finns ju filter, ferritringar, tvinnade kablar, osv...

LiPo-val? 2S (eller kanske 3S om du inte har eller vill ha 2S). Du ska ju bara ha 4-8.7.4V beroende på servon och mottagare. Så 11,1 (12,6V) bränner bara bort värme.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ubec
PostPosted: Sat 05 Apr 2014, 19:53 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Det spelar stor roll på vad det är för servon i flyget och din flygstil

Inkluderar flygstil start och landning? Unik skulle jag säga 8)

MickeM wrote:
Tändningen, de drar väl 500mA på en timme? Eller va det 1000? Vet ej...

Oj, drar tändningen så pass mycket :shock: 0,5 Ah x 5V gör 2,5 Wh. Då borde man ha över 2000mAh x 11.1V om man skall flyga några timmar.

Var köper man UBEC från en bra, snabb webbutik ?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ubec
PostPosted: Thu 01 May 2014, 18:09 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Lite erfarenhet från test...

När jag skaffade UBEC för några veckor sedan kopplade jag några Futaba 3010 servon till mottagaren och provocerade/simulerade belastning. Då jag först testade med 6 volt NiMh acken visade det sej ganska omgående att spänningen vid hög belastning sjönk ner mot och under 4 V.
Intressant var att när jag sedan testade med 5A UBEC och 11.1V LiPo så var det helt omöjligt att provocera fram spänningsfall överhuvudtaget. Resultat är att jag helt övertygad om fördelen med att använda UBEC med LiPo jämfört med att använda NiMh. Inget nytt i sig men testen var väldigt övertygande om vad man bör använda,


Sent from my iPad using Tapatalk


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group