Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 19 Apr 2024, 17:30

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: ATTE:s hangar
PostPosted: Sat 03 Jan 2009, 17:39 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Efter "önskemål från fältet" så var jag ner i källaren med kameran...riggade upp en "studio" av lite presenning och ett gammalt lakan så att grejorna skall synas lite bättre....kanske inte direkt vackert men funktionellt, eller :?:. Det mesta har försvunnit under åren men det finns lite grejor kvar som en "fläkt av svunna tider". Som en liten mjukstart börjar vi "för länge sen" då ingen visste vad RC betyder
(det fanns "pulsradio" och förkortningen var knappast ens uppfunnen)
Dethär är nog något som jag hjälpte Linus bygga för snart 30 år sedan. Som synes har det varken flugit eller försetts med RC grejor :roll: ... kanske beroende på att den skulle drivas med miljövänligt gummiband :D
Image

Det kanske inte var riktigt ARF förr men byggbeskrivningarna var det inget fel på...man begriper även om man inte kan språket :roll:
Image

Dethär är en Autogiro (motor och rotor saknas) som skulle flygas CL (CL = control Line = linstyrning) med en glödstiftare på kanske 0,8 cc. Gissningsvis från någon gång i början på 60 -talet.

Image

Det kommer en fortsättning med äldre grejor :!: och småningom skall jag försöka bli lite seriösare.


Last edited by Atte on Sun 11 Jan 2009, 18:39, edited 3 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 10:23 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Fortsätter med lite från förRC-tid, dvs. slutet på 1950-talet och början på 1960-talet när det var CL som gällde.
Såhär såg "stuntmodellerna" ut på 50-talet, var man skicklig med linorna så kunde det flygas både inverterat, looping, åttor o.s.v. Flyget fick jag av min svåger i slutet på 60-talet. Motorn en Webra 2,5 R diesel är inte orginal. Den hittade jag i en av mina lådor och är av lite nyare datum, tidigt 60-tal. Mitt första egna CL plan från 1960 och andra tidiga egna plan finns enbart kvar i form av foton. Om jag lyckas överföra fotona till datorn så återkommer jag till detta.

Image
Av sidorodret framgår att det satt en Webra motor på dethär flyget.
Image
Redan på 60-talet flög vi Combat med två eller fler flyg samtidigt, en serpentin bakom flyget och så gällde det för de andra att klippa av den. Det blev en hel del lintrassel och skrot men en flygande vinge har överlevt;
Image


Last edited by Atte on Tue 06 Jan 2009, 10:18, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 10:28 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Nytt försök, här en bild på Combat modellen från början av 60-talet.
Image
Varför kom den inte med i första försöket :?
Som framgår så är Webra-motorn med igen som rekvisita, i orginalet så var det en "vassare" Oliver Tiger 2,5 cc diesel.


Last edited by Atte on Sun 04 Jan 2009, 10:30, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 10:30 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Läckert! :D Läckert med lite historia.

Roligt att din hangar har hängt med så länge....


Last edited by Glidaren on Sun 04 Jan 2009, 10:42, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 10:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
Varför kom den inte med i första försöket :?

Du hade ett mellanslag mellan [img] och länken. Jag fixade det.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 11:16 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Mitt linkontrollflygande var lite mer seriöst i mitten på 60-talet då jag tävlade och även deltog i FM. Nästan alla flyg och motorer är borta, de flesta är nog kraschade eller har helt enkelt blivit slängda, kanske även något blivit sålt. Kanske blir det några bilder överförda till datorn nångång :roll:
Jag deltog i FM i klass F-2, hastighetsflygning med max. 2,5 cc motorer. Åren 1965 - 1967 var standarden hög inom F-2 i Finland och jag har för mig att en finne t.o.m. hade världsrekordet på drygt 250 km/h en tid. Själv hamnade jag på en sjätte plats (6:a) i FM 1965 (kanske 1966?) med 184 km/h. Flyget finns inte kvar (tror att det blev kvar på klubben, Racer Kilta i Åbo). Vid Åbo-mästerskap och FM uttagningarna flög jag upp emot 230 km/h. En prototyp finns kvar och en reservmotor i delar, en egenhändigt trimmad Super Tigre G 2,5 (max rpm > 20 000). Motorfästet i form av en "pulka" i silumingjute är tyvärr borta;

Image
Styrningen sköttes med en lina :!: som man tvinnade med ett speciellt handtag, detta för att minska luftmotståndet jämfört med traditonella två linor. Sen skulle man snurra runt med "handtaget" i en klyka i en "pylon" för att säkerställa konstant radie på flygcirkeln, med ett avstånd på 15,92 m mellan "pylonen" och centerlinjen blir ett varv 100m och gällde det att flyga 10 varv för tidmätningen :roll: Det var minst sagt ett konststycke att flyga på konstant höjd med detta arrangemang men ibland lyckades det och då gick det fort :o
Image


Last edited by Atte on Tue 06 Jan 2009, 10:29, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 11:19 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Atte wrote:
Varför kom den inte med i första försöket :?

Du hade ett mellanslag mellan [img] och länken. Jag fixade det.


Tack för detta :D Är det begränsat utrymme när man "besvarar"...dialogrutan tar ju slut :? och så får jag börja på ny kula med "besvara" :?:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 11:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
MickeM wrote:
Atte wrote:
Varför kom den inte med i första försöket :?

Du hade ett mellanslag mellan [img] och länken. Jag fixade det.


Tack för detta :D Är det begränsat utrymme när man "besvarar"...dialogrutan tar ju slut :? och så får jag börja på ny kula med "besvara" :?:

Nej man kan ha vääääldigt långa inlägg. Bara att skriva på, rutan är bra
mycket större än den ser ut att vara ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 11:43 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Den enda återstående helt intakta linkontrollmodellen som jag har kvar är en F-3 som jag flög i Åbo-mästerskapen 1965- 66;
F-3 l=430 spv.560 motor OS .29 (<5,0 cc) toppfart drygt 220 km/h
Image

På den tiden gjorde vi klistermärken själva på frihand :D. OH 530 är numret på min internationella tävlingslicens 8)

Image

Nu får det räcka med CL...nästa inlägg får bli RC :eat:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 12:49 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
För att göra övergången från CL till RC lite smidigare sätter jag in ett "hydroplan" som ursprungligen byggdes av min bror och skulle köras fritt i en cirkel med en dieselmotor på 2,5 - 3,5 cc.
Ursprunget är från första hälften av 60-talet men någon gång i början på 80-talet så byggde jag om den för RC (gas & roder) och satte på en större motor, först en Webra 3,5 cc (satt urspungligen i Tobbens Westerly)
och sen en OS Max FP på 5,0 cc.

GREEN MONSTER 196?/198?
l=720 br.=350 Webra 3,5/OS 5,0cc
Image
Den gick att köra med på lungt vatten men jag lyckades aldrig få någon riktig fart på ekipaget, endast något mellan 10 - 15 knop så den får återgå till fortsatt lungt åldrande längst in i källaren


Last edited by Atte on Tue 06 Jan 2009, 10:32, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 12:51 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Du milde vilken historik! Hur läckra fåglar som helst!!

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 13:23 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Nu övergår jag från "historia" till RC och nutid, m.a.o. från ca. 1972 och framåt.

WESTERLY
Mitt första riktiga RC flyg var Westerly som inköptes med lite "småskador" av Tobben 197?. Den genomgick flera skeden, ny kropp byggdes och vingarna försågs med skevroder, större motor monterades och jag flög den i några år både med hjul, pontoner och skidor. Radion, en Pro Line, köpte jag även den av Tobben. Vid genomgång av mina "arkiv" för en tid sedan hittade jag ritningarna så det finns en möjlighet att det kan bli en ny Westerly. Jag har ingen bild men den finns beskiven på Tobbens hemsida.

MIDDLE STICK
Byggsats inköpt från Tobben:s RC Hobby i medlet på 1970-talet.
l.=980 spv.=1400 OS Max .30 och OS Max .40 m. pipa med pontoner
Image
Image
Image
Styrning till vattenroder från nosstället 8)
Image

"Sticken" flög jag rätt mycket såväl på MHQ flyggfält, på Slemmerns is med skidor och med pontoner på mina föräldrarnas sommarstuga.
Flög den senast för ca. 25 år sedan men det torde inte vara helt uteslutet att få upp den i luften igen.


Last edited by Atte on Tue 06 Jan 2009, 10:36, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 16:20 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Nu är det bara ungefär 30 år kvar så kommer jag fram till dagens flyg :D. Från andra hälften på 70-talet och en bit in på 80-talet minskade RC flygandet för min del då mesta tiden gick till jobb, husbygge och barn :D . Jag hann dock med att en införskaffa byggsats till en dubbeldäckare av Tobben och RC Hobby 1981.

WAYFARER
l=1100 spv.= 1380/1220 OS Max .60
Image

Det är bra för minnet att skriva in tillverkningsår :roll:
Image

Jag flög Wayfarern några gånger på MHQ flyfält samt på Slemmern i början på 80-talet.
Med fäskt bränsle, nytt Rx batteri och lite finjustering av motorn så flög jag den igen på Djäkenfältet 2008 :o ...det finns dokumenterat med bilder på forumet

Image

MOTOR-DRACHEN
l=660 spv.=1600 motor Enya .15
Jag hittade lådan i mina gömmor med bild på "Ultralighten" som jag aldrig fick att flyga ordentligt

Image

ULTRALIGHT HPD
l= urspunglig ca.600, idag 1100 spv.= det blir ca. 1500
Någon gång under 1981-82 köpte jag en RC "Ultralight flygande vinge" byggsats med vinge av duk på al-stomme och en liten .15 Enya motor. Lyckades dock aldrig få den att flyga ordentligt varför jag byggde en ny kropp av furulist med roder och stabbe av al-tråd med duk-klädsel. Men inte fick jag den att flyga med "tygvingen" nu heller. Sedan gjordes ett nytt försök med vingen från Westerlyn och då flög den behjälpligt. Idag återstår bara kroppen och tanken är att sätta en lämplig vinge på den vid tillfälle för ett nytt försök....
Image


Last edited by Atte on Sat 21 Feb 2009, 09:10, edited 6 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 17:41 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
1985 flyttade jag till England och året efter gick jag med i den lokala RC klubben, Thanet Model Flying Club. Traditionen där var att man byggde flygen från "scratch" utgående från en ritning, det sågs inte riktigt seriöst med något så enkelt som en byggsats :)
Dom två första flygen jag byggde i England var en TIGER MOTH
spv. < 1000 och med en Enya .20. Den andra var en byggsats på en trainer MASCOT åt Linus, spv. ca. 1400 med en OS Max .30. Dom här två lämnade jag på klubben i Ramsgate.

För att ha något lite mer avancerat att flyga med byggde jag en högvingad stryktålig kärra (byggsats);

WOT 4
l=1130 spv.=1320 urspr. Thunder Tigre .40 sedan TT .46 och idag en Super Tigre .45
Image
Trots några krascher redan i England och några till på Djäkenfältet så är den "still going strong" och fortfarande helt "fit for fight"

När jag hittade en ritning i en RC tidning så köpte jag lite balsaflak etc. och byggde en "jet", torde varit 1986;

GRIPEN
l=880 spv.= 660/300 OS.Max .15
Image

Det är ju bra att sätt in en adresslapp om den flyger bort.. :lol:
Image

Kanske fanns det elektronisk mixer men för "flapperon" (kombination av flaps och aileron) fick man själv greja till en "släde"...fungerar alldeles utmärkt :o
Image

Den flyger alldeles utmärkt så länge motorn går, därefter ungefär som en tegelsten :). Den är nog i flygskick men jag tror den är lite för snabb för mig idag... :(

Följande projekt blev en "byggsats" som bestod av en låda med virke och en ritning på en "Oldtimer". Den skulle vara enbart högvingad men jag ritade om den till en dubbeldäckare och försåg den övre vingen med skevroder;

UTILITY
l=1050 spv. = 1400/1140 OS .40 4-t
Image
Den flyger lungt men tål inte så mycket vind, det är inte helt uteslutet att den skall upp i luften igen när och om jag känner att jag fått lite mer rutin :roll:

Den sista kärran från tiden i England är konstruerad av samma kille som ritat WOT 4, en lågvingad sak för konstflygning, en byggsats med färdigt "plankade" vinghalvor och utskurna kroppsidor i balsa, limma ihop, klä med Solarfilm och måla fick man göra själv...men vi närmar oss ARF :roll:

ACRO WOT[/b]
l=1180 spv.= 1430 Thunder Tigre .46 och idag Saito .72 4-t
Image

Det är bra med instruktioner åt piloten för att hitta hem... :)
Image

nu blir den lite "övermotoriserad" med Saito .72...skall köra in den så blir det kanske flygning i vår :P

Image

Nu får det räcka för en stund...bara ungefär tjugo år kvar till 2009 :eat:


Last edited by Atte on Tue 06 Jan 2009, 10:52, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 17:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Fina bilder och roligt att läsa lite historia.

Tänk att du nu har fått en nytändning är också roligt.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 19:11 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Todi wrote:
Du milde vilken historik! Hur läckra fåglar som helst!!


Ja, bara att hålla med: Du milde vilken historik! Hur läckra fåglar som helst!! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Jan 2009, 22:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Herregud va flyg!!! Och historia!!! Häftigt! Och mycket info om dem.
Gillade "flaperon-släden" :D Här sitter vi idag och klickar på "Köp"
på Webshops och sen bygger vi ihop ARFarna på nån kväll och flyger
dem några ggr tills dom är hälften kortare. Det bleknar ju när man
tänker på att dom där är byggda för hand... och till på köpet är
hela än!!! :shock: Nu vill jag se fler veteran-trådar =) Finns ju
ett gäng, men inte många flyger idag.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Jan 2009, 11:42 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
Någon gång 1981-82 köpte jag en begagnad komplett helikopter av en kille på fastlandet. Jag fick nog upp den från marken nån gång men lyckades aldrig med någon kontrollerad flygning. Senare berättade någon för mig att med gyron, heli-radio och en del annan specialutrustning skulle det varit betydligt enklare. Jag sålde den 1985 och efter kontakt med nuvarande ägaren kan jag konstatera att den nu försetts med nödiga gyron. Med nya accar så torde den vara flygklar under våren :shock: Idag finns det ju heli-experter på holmen så kanske vi får se den ute på fältet nångång :D

MINI BABY
Rotordia > 1m motor OS 6,5 cc
Jag köpte den 1981-82 och sålde den till dick Aakula när jag flyttade till England 1985

Image
Image
Image
Image
Image

Hoppas vi får se den flyga :!:


Last edited by Atte on Tue 06 Jan 2009, 11:00, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Jan 2009, 12:19 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1723
Location: Mariehamn
I början på 1990-talet blev det lite flyga här hemma igen och vi var några stycken som fick till det med ett fält en bit in på norra sidan om Hammarlandsvägen vid avtaget till Kungsö. Vi blåste liv i RC-klubben Red Baron (Tobben återkommer säkert med historik vid tillfälle) men det blev inte så långlivat..... :(

För att komma igång igen satt jag igång ett "scratch" hembygge från lite egna skisser men det blev inte mer än "träfärdigt";

AJN Sport
l=750 spv. = 950 motor Enya .15 (kanske blir det el istället ?)
Image
Image
Image

Tanken var att sätta ihop något som gick att få in i bilen (hade väl inte så stor bil då) helt flygfärdigt, m.a.o. ingen montering på fältet. Om tid, ork och intresse kvarstår så skall jag göra den klar i vinter....kanske :roll:

Nu är det bara provflygningen som saknas :D :D

Image


Last edited by Atte on Mon 19 Jan 2009, 19:31, edited 3 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Jan 2009, 12:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tuff helikopter, måste ju vart en heltokig utmaning att få kontroll på
en sådan på den tiden simulatorer och dylika hjälpmedel som heading-
hold-gyron osv inte fanns. Kankse ägaren har mer flyg och helis och
dyker upp på Djäkenfältet en dag. =)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group