motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Li-Po batterier
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=19&t=4597
Page 1 of 2

Author:  Mr X [ Thu 23 Oct 2008, 15:35 ]
Post subject:  Li-Po batterier

Nu när flera har skaffat nya batterier av typen lithium (Li-Po) dyker det säkert upp något.

Lite fakta och kanske svar på någon fråga hittar du här.
Li-Po handbok: http://www.fmadirect.com/tech_data/index.htm

Author:  MarcusG [ Thu 23 Oct 2008, 17:02 ]
Post subject: 

Kan vara bra att läsa igenom i.a.f. en del av det där! Bl.a. om ladding av Li-Po...

Author:  Mr X [ Wed 29 Oct 2008, 09:30 ]
Post subject: 

Vid laddning av Li-Po borde man alltid när man laddar ha batteriet i en blomkruka.
Det finns också riktiga påsar att köpa att ha när man laddar.

Risken är större med Li-Po att batteriet börjar brinna än med Nimh.

Author:  Machman [ Wed 29 Oct 2008, 10:33 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Vid laddning av Li-Po borde man alltid när man laddar ha batteriet i en blomkruka.
Det finns också riktiga påsar att köpa att ha när man laddar.

Risken är större med Li-Po att batteriet börjar brinna än med Nimh.


Inte bara brinna, de exploderar först och sen brinner de... Om batterit är ens det minsta skadat är det skäl att vara försiktig. Lämna aldrig ett LiPo batteri på laddning ifall du inte är hemma. Finns videon på t.ex. youtube, efter att ha sett de explodera så har jag fått respekt för LiPos. :shock:

Author:  MickeM [ Wed 29 Oct 2008, 11:46 ]
Post subject: 

Finns även de som råkat ut för att LiPosarna far iväg som raketer.
Så tungt lock på. Inte bara vid laddning, utan när som helst.

Author:  Kamikaze [ Wed 29 Oct 2008, 12:41 ]
Post subject: 

Tacka vet jag nimh :D

Author:  MarcusG [ Wed 29 Oct 2008, 12:44 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Tacka vet jag nimh :D


Absolut... Måste laddas ur innan de laddas, måste laddas fullt, minneseffekter... Skoj, skoj :wink:

Author:  Kamikaze [ Wed 29 Oct 2008, 12:47 ]
Post subject: 

marcusg wrote:
Kamikaze wrote:
Tacka vet jag nimh :D


Absolut... Måste laddas ur innan de laddas, måste laddas fullt, minneseffekter... Skoj, skoj :wink:


Några såna problem har i allafall inte jag haft! Ladda å flyg....!

Varför dena kampanj mot nimh.... :wink:

Author:  MickeM [ Wed 29 Oct 2008, 16:34 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Varför dena kampanj mot nimh.... :wink:

Är väl ingen kampanj mot NiMH :D
NiMH är bra till sina områden.
NiCd till sina.
Pb till sina.
LiPo till sina.
LiIon till sina...
Osv...

Skulle vara kul med en lista på fördelar och nackdelar.

Author:  Mr X [ Mon 17 Nov 2008, 16:23 ]
Post subject: 

Fick aldrig riktigt kräm ur lipo batteriet till CHRISTEN EAGLE
11.1V 1800mAh Li-Po batteri men laddaren bara sa att den är ett 2s

Laddade med 1,0 A och 3s tryckte på laddning, pang hela köket svart med en meter låga :shock:
Lipo både brinner och exploderar :oops:

Fick mera respekt för lipo nu

Author:  MarcusG [ Mon 17 Nov 2008, 16:55 ]
Post subject: 

:shock: Ingen skada skedd, hoppas jag!

Om laddaren trodde att den var ett tvåcells-LiPo så var det troligtvis så att batteriet var skadat - någon/några celler hade för låg spänning. Så vitt jag förstått är risken för katastorf mycket större då.

Author:  Kamikaze [ Mon 17 Nov 2008, 17:58 ]
Post subject: 

Va va det jag sa om lipo......! Inget att leka med...! Huset kunde ha stått i ljusanlåga...! Tur att ingen brand utbröt :shock:

Film: http://www.youtube.com/watch?v=KpUXuEg3fNE

Author:  MickeM [ Mon 17 Nov 2008, 22:19 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Va va det jag sa om lipo......! Inget att leka med...! Huset kunde ha stått i ljusanlåga...! Tur att ingen brand utbröt :shock:

Film: http://www.youtube.com/watch?v=KpUXuEg3fNE

Alltså lade dom 120V / 240V rakt på cellerna?

Author:  Kamikaze [ Mon 17 Nov 2008, 22:32 ]
Post subject: 

ingen aning.... 8)

Author:  MickeM [ Mon 17 Nov 2008, 23:22 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
ingen aning.... 8)

Jag tror jag går över till pappersflyg.

Author:  Mr X [ Mon 17 Nov 2008, 23:28 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Kamikaze wrote:
ingen aning.... 8)

Jag tror jag går över till pappersflyg.

Med pulsjet :twisted:

Author:  MickeM [ Mon 17 Nov 2008, 23:35 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
MickeM wrote:
Kamikaze wrote:
ingen aning.... 8)

Jag tror jag går över till pappersflyg.

Med pulsjet :twisted:

Nej, på sin höjd blyertsränder... :shock:

Author:  Machman [ Mon 17 Nov 2008, 23:55 ]
Post subject: 

Vad jag förstått så är det vid LiPo-explosion frågan om skadade celler. Svullna celler = ladda INTE LiPot.
Om laddaren identifierar batterit med mindre celler = försök INTE tvinga den att ladda samtliga celler utan att ha mätt upp cellernas condition.

Att celler blir dåliga kan bero på tre saker:
1, fabrikationsfel / ålder
2, Dålig balansladdare har överladdat en cell.
3, batterit har blivit urladdat för långt.

Punkt tre är det lätt att glömma men också lättast att göra något åt. Då strömmen bryts (vissa ESC stänger av motorn helt, andra drar ner på varv) så försök INTE hålla planet i luften, slå av motorn helt och landa. Vid nödfall finns det tillräckligt ström kvar för att ha på motorn nån sekund men detta kan vara förödande för LiPot, värt att ha i åtanke.

Author:  MickeM [ Sat 13 Dec 2008, 12:00 ]
Post subject: 

Tycker den här var lite roligt.
Två svenska heli-flygare gjorde allt för att skada en ny lipo-acc (obs,
alla är inte likadana)... och sen gjorde de ett vetenskapligt avslutstest :D
http://se.youtube.com/watch?v=KkzzAc1k-iE

Author:  Mr X [ Wed 14 Jan 2009, 19:47 ]
Post subject: 

Mätte min nya lipo ack som ej har varit laddad.

HI-1300mAh 11.V

11,5V cell 1: 3,86V cell 2: 3,86V cell 3: 3,86V

Page 1 of 2 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/