Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 19 Apr 2024, 20:41

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Li-Po batterier
PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 15:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Nu när flera har skaffat nya batterier av typen lithium (Li-Po) dyker det säkert upp något.

Lite fakta och kanske svar på någon fråga hittar du här.
Li-Po handbok: http://www.fmadirect.com/tech_data/index.htm

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 17:02 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Kan vara bra att läsa igenom i.a.f. en del av det där! Bl.a. om ladding av Li-Po...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 09:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Vid laddning av Li-Po borde man alltid när man laddar ha batteriet i en blomkruka.
Det finns också riktiga påsar att köpa att ha när man laddar.

Risken är större med Li-Po att batteriet börjar brinna än med Nimh.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 10:33 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Mr X wrote:
Vid laddning av Li-Po borde man alltid när man laddar ha batteriet i en blomkruka.
Det finns också riktiga påsar att köpa att ha när man laddar.

Risken är större med Li-Po att batteriet börjar brinna än med Nimh.


Inte bara brinna, de exploderar först och sen brinner de... Om batterit är ens det minsta skadat är det skäl att vara försiktig. Lämna aldrig ett LiPo batteri på laddning ifall du inte är hemma. Finns videon på t.ex. youtube, efter att ha sett de explodera så har jag fått respekt för LiPos. :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 11:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Finns även de som råkat ut för att LiPosarna far iväg som raketer.
Så tungt lock på. Inte bara vid laddning, utan när som helst.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 12:41 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Tacka vet jag nimh :D

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 12:44 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Kamikaze wrote:
Tacka vet jag nimh :D


Absolut... Måste laddas ur innan de laddas, måste laddas fullt, minneseffekter... Skoj, skoj :wink:

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 12:47 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
marcusg wrote:
Kamikaze wrote:
Tacka vet jag nimh :D


Absolut... Måste laddas ur innan de laddas, måste laddas fullt, minneseffekter... Skoj, skoj :wink:


Några såna problem har i allafall inte jag haft! Ladda å flyg....!

Varför dena kampanj mot nimh.... :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 16:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Varför dena kampanj mot nimh.... :wink:

Är väl ingen kampanj mot NiMH :D
NiMH är bra till sina områden.
NiCd till sina.
Pb till sina.
LiPo till sina.
LiIon till sina...
Osv...

Skulle vara kul med en lista på fördelar och nackdelar.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 16:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Fick aldrig riktigt kräm ur lipo batteriet till CHRISTEN EAGLE
11.1V 1800mAh Li-Po batteri men laddaren bara sa att den är ett 2s

Laddade med 1,0 A och 3s tryckte på laddning, pang hela köket svart med en meter låga :shock:
Lipo både brinner och exploderar :oops:

Fick mera respekt för lipo nu

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 16:55 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
:shock: Ingen skada skedd, hoppas jag!

Om laddaren trodde att den var ett tvåcells-LiPo så var det troligtvis så att batteriet var skadat - någon/några celler hade för låg spänning. Så vitt jag förstått är risken för katastorf mycket större då.

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 17:58 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Va va det jag sa om lipo......! Inget att leka med...! Huset kunde ha stått i ljusanlåga...! Tur att ingen brand utbröt :shock:

Film: http://www.youtube.com/watch?v=KpUXuEg3fNE

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 22:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Va va det jag sa om lipo......! Inget att leka med...! Huset kunde ha stått i ljusanlåga...! Tur att ingen brand utbröt :shock:

Film: http://www.youtube.com/watch?v=KpUXuEg3fNE

Alltså lade dom 120V / 240V rakt på cellerna?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 22:32 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
ingen aning.... 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 23:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
ingen aning.... 8)

Jag tror jag går över till pappersflyg.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 23:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Kamikaze wrote:
ingen aning.... 8)

Jag tror jag går över till pappersflyg.

Med pulsjet :twisted:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 23:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
MickeM wrote:
Kamikaze wrote:
ingen aning.... 8)

Jag tror jag går över till pappersflyg.

Med pulsjet :twisted:

Nej, på sin höjd blyertsränder... :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 23:55 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Vad jag förstått så är det vid LiPo-explosion frågan om skadade celler. Svullna celler = ladda INTE LiPot.
Om laddaren identifierar batterit med mindre celler = försök INTE tvinga den att ladda samtliga celler utan att ha mätt upp cellernas condition.

Att celler blir dåliga kan bero på tre saker:
1, fabrikationsfel / ålder
2, Dålig balansladdare har överladdat en cell.
3, batterit har blivit urladdat för långt.

Punkt tre är det lätt att glömma men också lättast att göra något åt. Då strömmen bryts (vissa ESC stänger av motorn helt, andra drar ner på varv) så försök INTE hålla planet i luften, slå av motorn helt och landa. Vid nödfall finns det tillräckligt ström kvar för att ha på motorn nån sekund men detta kan vara förödande för LiPot, värt att ha i åtanke.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 13 Dec 2008, 12:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tycker den här var lite roligt.
Två svenska heli-flygare gjorde allt för att skada en ny lipo-acc (obs,
alla är inte likadana)... och sen gjorde de ett vetenskapligt avslutstest :D
http://se.youtube.com/watch?v=KkzzAc1k-iE


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 19:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Mätte min nya lipo ack som ej har varit laddad.

HI-1300mAh 11.V

11,5V cell 1: 3,86V cell 2: 3,86V cell 3: 3,86V

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 59 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group