Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 25 Apr 2024, 14:31

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Mar 2009, 14:41 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Här står lite nyttigt att veta om olika batterier http://arne.nohlberg.com/smfk/laddn_celler.htm

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Mar 2009, 23:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Börjar bli en hög med lipo-ackar.
Räknade att man har 21st nu, hur nu de gick till :shock:
Behöver egentlige tre till 5000mAh ackar.

Dax att börja tänka på förvaringen av dessa bränsleceller.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Mar 2009, 23:11 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
5000mAh?? :shock:

Stavfel eller har du nån episk elkonvertering på g? :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Mar 2009, 23:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Machman wrote:
5000mAh?? :shock:

Stavfel eller har du nån episk elkonvertering på g? :shock:

Ja JS har 2x4900mAh så jag måste vara värre :lol:
https://www.hobbycity.com/hobbycity/sto ... _2S1P_20C_

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Mar 2009, 23:46 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Mr X wrote:
Machman wrote:
5000mAh?? :shock:

Stavfel eller har du nån episk elkonvertering på g? :shock:

Ja JS har 2x4900mAh så jag måste vara värre :lol:
https://www.hobbycity.com/hobbycity/sto ... _2S1P_20C_

Attan, hur kunna jag missa att det fanns 5000mAh :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Mar 2009, 23:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Stora pojkarna kör så här.
2st Flight Power 2s 3700 LiPo matning till box
1st Flight Power 2s 2170 LiPo för tändning via Emcotec mini RV
1st Flight Power 2s 2170 LiPo för rökpump via Emcotec mini RV

Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 11 Apr 2009, 12:01 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Li-Po/Li-ion Handhavande

VARNING!

Läs igenom instruktionerna noga innan Ni börjar använda Lithium Polymer/Ion batterier.

Image

Säkerhetsinformation och hantering.

Lithium Polymer batterier (Li-Po, Li-Ion) är perfekta för att driva flygande r/c modeller på grund av att de kan leverera hög energi i förhållande till sin vikt.
Prestandamässigt har dessa batterier mer gemensamt med flygbränsle än någon tidigare batteriteknologi och förtjänar samma respekt. För säker hantering bör man ha samma respekt för Lithium Polymer/Ion batterier som för flygbränsle.

Dessa batterier har prestandamässigt mer gemensamt med flygbränsle än någon tidigare batteriteknologi och förtjänar samma respekt. För säker hantering ska man därför ha samma respekt för Lithium Polymer/Ion batterier som för flygbränsle.
Lithium Polymer/Ion batterier har visat sig vara en kontrollerbar, uppskattad och praktisk drivkälla för r/c modeller om de behandlas på ett korrekt och säkert sätt.

Li-po/Li-ion batterier kan förstöras av:
* Överladdning
* Överurladdning
* Urladdning av obalanserat batteripack
* Kortslutning
* Stötar mot cellerna (tex. om man tappar den eller tappar något på den)
* Kraschskador

Brand kan orsakas av:
* Skadat batteri (tex. i samband med krasch eller tappad i marken på annat sätt)
* Felaktigt handhavande av batteri och laddare
* Överladdning av batteriet
* Överurladdning av batteriet
* Kortslutning (tex. i samband med krasch eller tappad i marken på annat sätt)
* Laddning av skadat batteri
* Felaktig laddare
* Felinställd laddare
* Laddare driven av felaktigt nätaggregat
* Obalanserat batteripack


Handhavande för att undvika brand:

- Överladda aldrig batteriet (nya batterier levereras delvis laddade)
- Försök inte att "trycka" i extra många mAh
- Låt ALDRIG laddningsspänningen överstiga 4,20V/cell (ÖVERLADDNING)
- Använd alltid en specificerad Lithium Polymer/Li-ion laddare
- Försäkra dig om att laddaren är ansluten till en "ren" spänningskälla, tex. ett bilbatteri som inte står på laddning, direkt i vägguttaget utan förgreningsdosor
- Ladda aldrig med högre laddningsström än 1C. Tex. 1C = 1.8A för ett 1800mah batteri
- Ladda aldrig ur ditt batteri helt (landa direkt vid en märkbar effektförlust, överurladdning = överhettning, vilket oftast leder till brand)
- Koppla bort batteripaket helt från ESC med BEC (fartreglage) för att undvika långsam överurladdning.
- Se till att temperaturen på batteriet inte överstiger 70ºC och låt det svalna innan det laddas på nytt
- Ladda aldrig ett batteri som har en defekt eller "svullen" cell
- Batteriet ska hanteras med största aktsamhet och transporteras med försiktighet för att undvika deformation, stickskador och kortslutning
- Försäkra dig om att alla kontakter är ordentligt isolerade för att förhindra kortslutning vid hantering och förvaring
- Ladda inte batterier utan övervakning. Var alert och övervaka alltid laddningsprocessen
- Batteriet ska laddas på ett plant och om möjligt brandsäkert underlag

För att begränsa konsekvenserna av en eventuell brand:
- Ladda inte där du har värdesaker och brandfarliga ämnen
- Ladda inte när batteriet sitter i modellen
- Utrusta platsen för laddning med en pulversläckare eller brandfilt
- Batteriet ska laddas på ett plant och om möjligt brandsäkert underlag
- Ladda inte i ett fordon som rör sig eftersom brand kan uppstå vid en trafikolycka

Om batteriet har kraschat i en modell, placera det på en öppen plats för observation. Ta det aldrig direkt in i ett fordon eller byggnad. Om du observerar att en eller flera celler har börjat svälla, placera på ett brandsäkert ställe för observation. Om svällning uppkommer i samband med laddning, koppla ifrån omedelbart och placera på ett brandsäkert ställe för observation. Om du råkar kortsluta batteriet placera det omedelbart på ett brandsäkert ställe och observera i 15 minuter.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 63 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group