Li-Po/Li-ion Handhavande
VARNING!
Läs igenom instruktionerna noga innan Ni börjar använda Lithium Polymer/Ion batterier.
Säkerhetsinformation och hantering.
Lithium Polymer batterier (Li-Po, Li-Ion) är perfekta för att driva flygande r/c modeller på grund av att de kan leverera hög energi i förhållande till sin vikt.
Prestandamässigt har dessa batterier mer gemensamt med flygbränsle än någon tidigare batteriteknologi och förtjänar samma respekt. För säker hantering bör man ha samma respekt för Lithium Polymer/Ion batterier som för flygbränsle.
Dessa batterier har prestandamässigt mer gemensamt med flygbränsle än någon tidigare batteriteknologi och förtjänar samma respekt. För säker hantering ska man därför ha samma respekt för Lithium Polymer/Ion batterier som för flygbränsle.
Lithium Polymer/Ion batterier har visat sig vara en kontrollerbar, uppskattad och praktisk drivkälla för r/c modeller om de behandlas på ett korrekt och säkert sätt.
Li-po/Li-ion batterier kan förstöras av:
* Överladdning
* Överurladdning
* Urladdning av obalanserat batteripack
* Kortslutning
* Stötar mot cellerna (tex. om man tappar den eller tappar något på den)
* Kraschskador
Brand kan orsakas av:
* Skadat batteri (tex. i samband med krasch eller tappad i marken på annat sätt)
* Felaktigt handhavande av batteri och laddare
* Överladdning av batteriet
* Överurladdning av batteriet
* Kortslutning (tex. i samband med krasch eller tappad i marken på annat sätt)
* Laddning av skadat batteri
* Felaktig laddare
* Felinställd laddare
* Laddare driven av felaktigt nätaggregat
* Obalanserat batteripack
Handhavande för att undvika brand:
- Överladda aldrig batteriet (nya batterier levereras delvis laddade)
- Försök inte att "trycka" i extra många mAh
- Låt ALDRIG laddningsspänningen överstiga 4,20V/cell (ÖVERLADDNING)
- Använd alltid en specificerad Lithium Polymer/Li-ion laddare
- Försäkra dig om att laddaren är ansluten till en "ren" spänningskälla, tex. ett bilbatteri som inte står på laddning, direkt i vägguttaget utan förgreningsdosor
- Ladda aldrig med högre laddningsström än 1C. Tex. 1C = 1.8A för ett 1800mah batteri
- Ladda aldrig ur ditt batteri helt (landa direkt vid en märkbar effektförlust, överurladdning = överhettning, vilket oftast leder till brand)
- Koppla bort batteripaket helt från ESC med BEC (fartreglage) för att undvika långsam överurladdning.
- Se till att temperaturen på batteriet inte överstiger 70ºC och låt det svalna innan det laddas på nytt
- Ladda aldrig ett batteri som har en defekt eller "svullen" cell
- Batteriet ska hanteras med största aktsamhet och transporteras med försiktighet för att undvika deformation, stickskador och kortslutning
- Försäkra dig om att alla kontakter är ordentligt isolerade för att förhindra kortslutning vid hantering och förvaring
- Ladda inte batterier utan övervakning. Var alert och övervaka alltid laddningsprocessen
- Batteriet ska laddas på ett plant och om möjligt brandsäkert underlag
För att begränsa konsekvenserna av en eventuell brand:
- Ladda inte där du har värdesaker och brandfarliga ämnen
- Ladda inte när batteriet sitter i modellen
- Utrusta platsen för laddning med en pulversläckare eller brandfilt
- Batteriet ska laddas på ett plant och om möjligt brandsäkert underlag
- Ladda inte i ett fordon som rör sig eftersom brand kan uppstå vid en trafikolycka
Om batteriet har kraschat i en modell, placera det på en öppen plats för observation. Ta det aldrig direkt in i ett fordon eller byggnad. Om du observerar att en eller flera celler har börjat svälla, placera på ett brandsäkert ställe för observation. Om svällning uppkommer i samband med laddning, koppla ifrån omedelbart och placera på ett brandsäkert ställe för observation. Om du råkar kortsluta batteriet placera det omedelbart på ett brandsäkert ställe och observera i 15 minuter.