Välja vinterflyg?Lyfter en gammal tråd som hade rätt rubrik.
Jag har mer och mer kommit fram till att man flyger rätt säsongsbetonat.
Det är en del pyssel göra om flyg från mark, snö, vatten osv.
Så det bästa kanske är att ha ett flyg för varje ändamål.
Har planer på att fixa mig ett vettigt sjöflyg till somrarna för stugan
bara vägen blir klar dit och att bryggan får sig en översyn. Fin lugn vik
med rätt form för sjöflyg, och hämtbåt. Hur som, sjöflyg är en annan
tråd. Nu är det vinter och kallt och man tänker bara på skidor och snö
samt vinterbus... eller?
Tänkte att om man är fler som har ett vinterflyg, så är ju säkert vinter-
flyget klart inför vintrarna och man kan vara redo mycket enklare och
fler kan träffas samtidigt och flyga några ggr tillsammans under vintern
än att man flyger på eget håll lite överallt. Bättre stärka än sprida.
Så... om man vill ha ett vinterflyg, vad ska man egentligen satsa på
för att få avnjuta vinterflygning som bäst?
- El, metanol, bensin, jet, ... ?
- Vid vilken minus-temperatur bör man ge upp?
- Skidor, ponton-varianter för snö eller helkropps?
- Vilken flygmodell? Trainer som är fula men man får flygtid? Skalaflyg som är finare att se på?
- Vad som behövs som vinterflygare?
- Nåt mer att tänka på?