Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 19 Apr 2024, 01:20

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 14 Nov 2008, 16:21 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Är Depron enklare eller svårare att flyga än vanliga flyg (trainers)?

Det jag alltså undrar är om jag sku klara att hålla en sådan i luften. Micke, du borde kunna svara på det?

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 14 Nov 2008, 17:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Ett depronflyg rör sig långsammare vilket gör den enklare att flyga.
Det går att hitta både svårare och lättare modeller.
Den lättaste modellen som jag har sett är Pico-Stick http://www.modellhobby.com/product_info ... cts_id=725
Tror att alla kan lära sig flyga med den.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 14 Nov 2008, 22:18 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
måste vi sluta redan 20.30?

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 14 Nov 2008, 23:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
BlaaBMW wrote:
Är Depron enklare eller svårare att flyga än vanliga flyg (trainers)?

Det jag alltså undrar är om jag sku klara att hålla en sådan i luften. Micke, du borde kunna svara på det?

Flyger man ett vanligt depron inomhus utan vindar så är det nog som
att flyga en trainer utomhus. En trainer utomhus (kanske lite vind) så
kan kännas mer nervöst, men å andra sidan känns det som man har
mer tid på sig att flyga. Men ett depron är rätt hållbart och flyger
sakta och fint, samt att det inte kostar så mycket. Så japp, depron
är lättare att flyga, speciellt på stora ytor, annars måste man svänga
så ofta. Som Mr X säger finns det många andra elflyg också som flyger
sakta. Men ett depron kan man busa med, om man vill.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 16 Nov 2008, 16:26 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
MickeM wrote:
BlaaBMW wrote:
Är Depron enklare eller svårare att flyga än vanliga flyg (trainers)?

Det jag alltså undrar är om jag sku klara att hålla en sådan i luften. Micke, du borde kunna svara på det?

Flyger man ett vanligt depron inomhus utan vindar så är det nog som
att flyga en trainer utomhus. En trainer utomhus (kanske lite vind) så
kan kännas mer nervöst, men å andra sidan känns det som man har
mer tid på sig att flyga. Men ett depron är rätt hållbart och flyger
sakta och fint, samt att det inte kostar så mycket. Så japp, depron
är lättare att flyga, speciellt på stora ytor, annars måste man svänga
så ofta. Som Mr X säger finns det många andra elflyg också som flyger
sakta. Men ett depron kan man busa med, om man vill.

Har ju bara flugit depron en gång nu, men på något sätt tyckte jag det kändes stressigare än när jag flygit metanol. Beror väl lite på att det var första gången jag tog upp en plan jag byggt själv och som inte var intrimmat...

Personligen kände jag mig mer instängd när jag flög inomhus, kändes som om väggarna kom fort emot i början! Jag höll hyfsat hög hastighet med flyget, så jag behövde svänga mycket oftare än när jag flyger Härken (metanolare). Med Härken känner jag att jag kan vila mellan varje sväng, det finns så pass stora ytor att flyga på på Djäkenfältet. Tror dock att detta kan upplevas väldigt olika från person till person...

Om man går i backen är det med all sannolikhet mycket mera jobb att reparera ett metanolflyg. Depronen tycks man ju kunna reparera i hallen så man kan fortsätta flyga samma kväll!

Jag är alltså inte helt övertygad om att det är lättare med depron i början. Det är ju dock lite billigare, mindre meckande och lättare att reparera...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 16 Nov 2008, 18:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Att låta någon ta upp flyget och trimma in det före man själv flyger
första gångerna hjälper otroligt mycket. Och med depron kan man
flyga sakta =) Dom är ganska snälla och sega vid låg fart. Bara man
har flugit simulator före så man inte är helt bakom ljuset när man
provar första gången.

Depron = billiga + lätta att laga
Metanoltrainer = lättare flyga första gångerna


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 23:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
BlaaBMW wrote:
Är Depron enklare eller svårare att flyga än vanliga flyg (trainers)?

Det jag alltså undrar är om jag sku klara att hålla en sådan i luften. Micke, du borde kunna svara på det?

Måste nog ändra mig efter att ha flugit depron.
Ett depron flyger saktare ja men den måste flygas och lägger sig så man får räta upp den.
En trainer är nog enklare att lära sig flyga med.

Ska man börja lära sig med depron så ska man välja ett som är lättflyget och inte något 3D flyg.
I kväll hade vi en 6-7 åring som flög el-flyg i hallen så alla kan nog lära sig.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 23:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
BlaaBMW wrote:
Är Depron enklare eller svårare att flyga än vanliga flyg (trainers)?

Det jag alltså undrar är om jag sku klara att hålla en sådan i luften. Micke, du borde kunna svara på det?

Måste nog ändra mig efter att ha flugit depron.
Ett depron flyger saktare ja men den måste flygas och lägger sig så man får räta upp den.
En trainer är nog enklare att lära sig flyga med.

Ska man börja lära sig med depron så ska man välja ett som är lättflyget och inte något 3D flyg.
I kväll hade vi en 6-7 åring som flög el-flyg i hallen så alla kan nog lära sig.

Det är sant det där med att dom lägger sig, måste ha att göra med den
raka vingprofilen och att dom inte är V-formade, eller? Noll koll. Men
om man flyger en lågvingad/mittvingad/dubbeldäckare-metanol väldigt
sakta, så stallar dom också åt sidan. Min Ultimate flyger rakt och fint.

6-7-åringen flög styroks ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008, 23:45 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Min el-cessna är betydligt enklare att flyga än mitt depron. Nu var det väl prat om metanol trainers men ändå. Skillnaden mellan mina är som natt och dag. Cessnan glider riktigt fint, går sakta (men också snabbt om man så önskar) och rätar ut sig själv (speciellt med landningställ).

Mitt depron däremot, det flyger som man lämnar det i luften, det rätar inte ut sig det minsta. Det glider fruktansvärt dåligt, man ska endera ha lite ström kvar vid landning eller ha lite höjd så man kan dyka (som vid min avslutning idag då jag tappade propen). Sen har jag ju haft väldigt stora problem att få mitt depron intrimmat, har inte nära på haft lika mycket sådana problem med min cessna...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group