MickeM wrote:
BlaaBMW wrote:
Är Depron enklare eller svårare att flyga än vanliga flyg (trainers)?
Det jag alltså undrar är om jag sku klara att hålla en sådan i luften. Micke, du borde kunna svara på det?
Flyger man ett vanligt depron inomhus utan vindar så är det nog som
att flyga en trainer utomhus. En trainer utomhus (kanske lite vind) så
kan kännas mer nervöst, men å andra sidan känns det som man har
mer tid på sig att flyga. Men ett depron är rätt hållbart och flyger
sakta och fint, samt att det inte kostar så mycket. Så japp, depron
är lättare att flyga, speciellt på stora ytor, annars måste man svänga
så ofta. Som Mr X säger finns det många andra elflyg också som flyger
sakta. Men ett depron kan man busa med, om man vill.
Har ju bara flugit depron en gång nu, men på något sätt tyckte jag det kändes stressigare än när jag flygit metanol. Beror väl lite på att det var första gången jag tog upp en plan jag byggt själv och som inte var intrimmat...
Personligen kände jag mig mer instängd när jag flög inomhus, kändes som om väggarna kom fort emot i början! Jag höll hyfsat hög hastighet med flyget, så jag behövde svänga mycket oftare än när jag flyger Härken (metanolare). Med Härken känner jag att jag kan vila mellan varje sväng, det finns så pass stora ytor att flyga på på Djäkenfältet. Tror dock att detta kan upplevas väldigt olika från person till person...
Om man går i backen är det med all sannolikhet mycket mera jobb att reparera ett metanolflyg. Depronen tycks man ju kunna reparera i hallen så man kan fortsätta flyga samma kväll!
Jag är alltså inte helt övertygad om att det är lättare med depron i början. Det är ju dock lite billigare, mindre meckande och lättare att reparera...