motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Checklistor http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=19&t=4161 |
Page 1 of 2 |
Author: | MickeM [ Thu 07 Aug 2008, 19:43 ] |
Post subject: | Checklistor |
CHECKLISTOR Tjena pilots! Fler och fler har hamnat på en extra färd hem för att hämta något som glömts. Fler av oss har också kraschat. Why oh why? Glömmer grejer? Vi har för mycket grejjor som det skall hållas ordning på. Vi har glömt allt möjligt. Laddat, glömgt vingen, glömt sändaren, osv. Före start? Vi har flera erfarenheter av krascher som varit totalt onödiga. Vi har kraschat för att: vi inte dragit ut antennen, haft fel modell-minne, felreverserat servo, skevservokabel ej kopplad, expo fel, ej haft ack- varnare så man kunnat se om det fanns nåns ström kvar i mottagar- acken, flugit för långt bort, ej landat i tid, haft samma frekvens som någon annan, osv... vi har klantat oss rätt mycket, helt i onödan. Hur som, vi vet om detta och fler och fler har nämnt checklistor. Så nu tänkte jag dra igång en sån tråd. Jag skapar listorna här nedan. Allt kan vara på samma A4-papper om man så vill. Perfekt för nybörjare och för oss som "vet vad vi håller på med". Dessutom har fler och fler märkt att vi ifjol var nya och flög slöa, små lätta trainers på hög höjd. Och nu flyger vi stora tunga snabba jävlar. Vi är räddare nu... (Även varningar skall vara med, anser jag.) CHECKLISTA - ATT TA MED (inte i någon ordning än så länge) - Flyg - Vinge - Vingskruvar - Starter - Sändare - Bränsle - Glödstiftsnyckel - Andra verktyg? - Bränslepump - Kläder? (tvingas hem för att man fryser, nej fifan) - Mat och dryck? (jag glömmer alltid) - Starterbatteri - Sändarpult (jaja, bara jag som har, men ändå...) - Extra propellrar - Glödare - Ta med det du lovat ta med åt andra för annars kommer du störa dig på att du glömt det =) - Plastkasse ifall du kraschar - Pengar ifall nån säljer nåt hastigt - Stor portion glädje och humor! - Mer? CHECKLISTA - INNAN START (inte i någon ordning än så länge) - Har du tagit din frekvensnypa eller kollat att ingen annan kan störa din frekvens? - Tankat? - Alla roder fungerar som de skall (obs, folk har testat rodrena men de har ändå inte gått åt rätt håll och kraschat) - Ackvarnaren säger grönt (har du ingen ackvarnare? Skaffa en)? - Kontrollera att den som flyger kanske vill flyga ensam pga nytt flyg eller liknande. - Sitter vingen samt annat ordentligt fast? - Är antennen utdragen? - Har du gjort Range-check? (även efter hårdlandningar) - Går flyget rakt på marken med hjulet? Är sidorodret ställt rätt på flyget utefter detta? - Låt någon hålla upp flyget när du gasar för att se om det klarar stigning. - Går motorn som den skall? - Har du tankat? - Är du redo? - Låtit någon se över grejerna eftersom du själv oftast är ivrig och vill iväg. - Propellern balanserad (annars blir det vibrationer som förstör lager, flyget, spinnern, skruva lossnar osv...) Kan faktiskt få bränslet att skumma = ej bra. - .... Osv osv...mer? Fler Checklistor? JS och jag har funderat på bygga en enkel info-tavla som kan stå där vid frekvenslåddan. På den kunde man ha info om RC-flygandet vårt, samt dessa checklistor och bilder på olika manövrar osv. Sånt där man inte ork släpa med sig i pappersform för det bara blåser iväg. Laglösa Djäkenfältet börjar bli lite stort för att vara laglöst... visst skall vi ha kul, men det är inte värt vara dum ibland. =) Namnskylt på flyget, har du det? Namn, Adress, Telefonnummer, osv. Innan du far från fältet, kolla att du inte lämnat något efter dig samt att du satt tillbaks frekvensnypan. Är ju bara att skriva ut eller skriva av och skapa en egen checklista om det avviker. Skriv på i tråden! Jag och/eller någon annan fyller på vartefter. |
Author: | Dawson [ Sun 10 Aug 2008, 16:12 ] |
Post subject: | |
Ett litet tillägg. Innan start: Måla propellerns ändor vita, då minskar risken med att man stoppar dit fingrarna. Man ser ju ju yttersta spetsen då hela tiden när motorn snurrar.. Så tänker jag göra på alla proppar i framtiden.. |
Author: | Mr X [ Sun 10 Aug 2008, 16:18 ] |
Post subject: | |
Jag tycker att flyget ska sitta fast eller någon som håller i vid start. Brukar ibland se vådliga starter med flyg som varvar upp och händer nära propellen vid panik nästan varje gång jag är på fältet. Jag ryser bara av tanken på det här slarvet vid start, nej flyget ska sitta fast vid start av maskinen. Det konstiga är att alla bensinflyg slarvar 100% vid start har jag märkt. |
Author: | Dawson [ Sun 10 Aug 2008, 16:22 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: Jag tycker att flyget ska sitta fast eller någon som håller i vid start.
Brukar ibland se vådliga starter med flyg som varvar upp och händer nära propellen vid panik nästan varje gång jag är på fältet. Jag ryser bara av tanken på det här slarvet vid start, nej flyget ska sitta fast vid start av maskinen. Har vi krokar och snören så det räcker där då? Samma sak där, när man har använt en krork och ett snöre, så skulle man kunna dra upp kroken och snöret från marken och sätta i de tavlan för frekvensklämmorna.. Då minskar ju risken på att ni som är så snälla och klipper vårat fällt att slå sönder era bett.. |
Author: | Kamikaze [ Sun 10 Aug 2008, 16:25 ] |
Post subject: | |
s*** i krokarna! Har sett att dom har nå träklykor på svenska sidan som man lägger stjärten i...! Är nog en bättre och permanentare lösning ![]() Kanske nån har en bild på en dylik anordning ![]() |
Author: | JS_ [ Sun 10 Aug 2008, 16:26 ] |
Post subject: | |
![]() ![]() |
Author: | Mr X [ Sun 10 Aug 2008, 16:37 ] |
Post subject: | |
Kamikaze wrote: s*** i krokarna! Har sett att dom har nå träklykor på svenska sidan som man lägger stjärten i...! Är nog en bättre och permanentare lösning
![]() Kanske nån har en bild på en dylik anordning ![]() Nej s*** inte i krokarna utan se till att era flyg sitter fast för skenande flyg är det sista vi vill ha. På vilket vis dom sitter fast har ingen betydelse utan bara dom sitter fast. |
Author: | Kamikaze [ Sun 10 Aug 2008, 16:44 ] |
Post subject: | |
JS_ wrote: ![]() ![]() Nej ingen sån där monstersak...! Man trycker ner den i marken med foten...! Ser ut som en stor stämgaffel med krokar ungefär ![]() |
Author: | JS_ [ Sun 10 Aug 2008, 16:58 ] |
Post subject: | |
Mr X o jag stog o titta på den där monstersaken i Norrtälje o tyckte den va perfekt för våra dåliga ryggar. |
Author: | MickeM [ Sun 10 Aug 2008, 20:48 ] |
Post subject: | |
Tipsen haglar in. SKitbra! ![]() förbättra vartefter (antar jag). Jag har också sett flera glömt sätta på sändaren eller mottagaren före start. Ajaj... har sett och hört om 4 pers som gjort det totalt 5 ggr tillsammans. Inte bra. Dock så klarade sig alla men men... Skall införa ändringarna småningom... ![]() - Måla propändorna (mycket bra, man ser banne mig inte dom svarta) - Krok i marken med snören, jo, men kroken (borde vara ögla, inte krok) rör sig upp ibland har jag sett... huga. Måste vara nåt bättre. Kamikazes träkrok låter bra. Man får ha några olika bara. Bastanta skall dom vara. Bägge bör finnas så kan man göra olika. Den där monstergrejen låter som ett projekt, men visst för dem som vill ha ryggen i behåll så borde det finnas nåt sånt? Och kan man inte ha flyget fast, så skall nån hålla i det. Jag tycker också att flyget alltid skall sitta fast. Vi har levt på tur rätt länge... (kroken och snöret kan vara utan för gräskanten som klipps, så gjorde Shade och jag, men den som klipper klipper ju bara större och större ![]() - Vi borde skaffa en tuta som vi kan tuta i så folk hör att nåt är galet, ibland hör man inte att nån ropar "aktaaaa, mayday..." när ett flyg kommer mot depån. Har sett det och det ser farligt ut. Ajaj. |
Author: | JS_ [ Sun 10 Aug 2008, 21:34 ] |
Post subject: | |
Så här hade dom i Norrtälje,ett bord för varje flyg. ![]() ![]() |
Author: | Glidaren [ Sun 10 Aug 2008, 22:01 ] |
Post subject: | |
JS_ wrote: o tyckte den va perfekt för våra dåliga ryggar.
Hm,,, kanske monstret inte är så dumt ![]() |
Author: | Glidaren [ Tue 12 Aug 2008, 22:15 ] |
Post subject: | |
Glidaren wrote: Går och lastar i bilen nu för en flygning:
1.Tankat flyg med vinge 2.Radio 3.Glödare 4.En skruvmejsel Av egen erfarenhet så kan man komplettera denna kompakta checklista med gummisnoddar till vingen såvida man är i trainer stadiet ![]() |
Author: | Kamikaze [ Wed 13 Aug 2008, 10:37 ] |
Post subject: | |
Bernt och jag ska bygga ett gäng såna där monster som finns på första biden bara han kommer från sverige ![]() ![]() |
Author: | Todi [ Wed 13 Aug 2008, 11:38 ] |
Post subject: | |
Blir ju perfekt ståhöjd också! Bra för en som inte har en rygg som en ungdom mera... |
Author: | Mr X [ Thu 21 Aug 2008, 20:01 ] |
Post subject: | |
Hittade en till modell på bänk att bygga. När jag tittade närmare på bilden såg jag jätte fina bord av kabelrullar. ![]() ![]() ps ser ni vilket fint flyg på bordet ![]() |
Author: | Sami S [ Fri 10 Jul 2009, 14:57 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: Hittade en till modell på bänk att bygga.
När jag tittade närmare på bilden såg jag jätte fina bord av kabelrullar. ![]() ![]() ps ser ni vilket fint flyg på bordet ![]() Ser ni den där sändarhållaren på startbänken? Många har ju funderat på att man måst ha nån invecklad upphängningsanordning för sändaren i fältlådan, men många har ju ändå sändaren på marken. Skulle det inte vara praktiskt med såna där sändarhållare på våra startbord?? |
Author: | Bernt [ Fri 10 Jul 2009, 15:03 ] |
Post subject: | |
Helt OK, men av erfaren het så tycker jag att den är för nära propellern, är ok men åt ett annat håll. |
Author: | MickeM [ Fri 10 Jul 2009, 18:11 ] |
Post subject: | |
Den ska ju bara vara där medans man startar upp och så. Man vill kunna nå motor och sändare samtidigt. Tycker det verkar riktigt bra. Bara det inte blir nån knepig lutning så ett långvingat flygs vinge tar i sändaren. Samt att man inte får pipans avgaser på sändaren. Märkte också att en liten stopplist längst fram på det utstickande brädet kan vara bra. Märkte det när Mackes flyg bara ville rulla av ställningen när han tagit bort vingen / före man stoppar dit vingen. Och ett hål för glödaren. =) |
Author: | Mr X [ Fri 24 Jul 2009, 18:58 ] |
Post subject: | |
Den här tråden handlar mera om våra bänkar än checklistor. På tal om bänkarna undrar jag vad som händer om maskinen slår back. Full gas och shoop flyget åker ut bakvägen, behövs det en stoppare längst bak. |
Page 1 of 2 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |