Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 26 Apr 2024, 10:06

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Nov 2008, 19:18 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Vet ju inte vad ni snackat om tidigare och hur saker och ting går till, men... Djäkenfältet är väl en punkt (betalning, gräsklippning, frekvenstavla, bord etc), och hur vi organiserar inomhussäsongen en annan. Äh, jag tror ni har betydligt bättre koll än mig vad som behöver tas upp...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Nov 2008, 19:35 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
marcusg wrote:
Vet ju inte vad ni snackat om tidigare och hur saker och ting går till, men... Djäkenfältet är väl en punkt (betalning, gräsklippning, frekvenstavla, bord etc), och hur vi organiserar inomhussäsongen en annan. Äh, jag tror ni har betydligt bättre koll än mig vad som behöver tas upp...

Jo det blir väl allt om Djäkenfältet och Mariehamns flygfält. Sjöflygande,
snöflygande, inomhusflygande, lite annat. Todi borde vara med, vet vi
om vi har kvar Djäkenfältet nästa år och såna grejer. Mässor och andra
platser vi vill visa upp oss på. Ju mer vi fixar o donar, desto fler blir vi.
MEN, vi ska hålla oss på den roliga sidan av hobbyn. =) Säkerhet,
tävlingar, resor, hemsida, hur få in fler flygare, nån gemensam plats, ...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Nov 2008, 20:25 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Jag skall höra med markägaren hur det blir med fältet för nästa år! Så jag borde veta det tills mötet på lö då.

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 06 Nov 2008, 22:43 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Hoppas-hoppas-hoppas! Vore inte roligt att bli av med Djäkenfältet! :shock:

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 Nov 2008, 15:00 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 04 May 2008, 09:55
Posts: 121
Sorry!
Vi får främmande från Sverige på lördag eftermiddag och kan inte komma med på mötet. Vi såg fram emot att få träffas, men nu går det tyvärr inte. Ha det så trevligt allihop och fatta bra beslut! :D
Tobben & Oscar

_________________
Flying greetings from The Red Baron in Salt Lake!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 Nov 2008, 15:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tobben wrote:
Sorry!
Vi får främmande från Sverige på lördag eftermiddag och kan inte komma med på mötet. Vi såg fram emot att få träffas, men nu går det tyvärr inte. Ha det så trevligt allihop och fatta bra beslut! :D
Tobben & Oscar

Du får ju gärna säga till här om det är nåt speciellt, så kan vi ta upp det eller framföra det.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Nov 2008, 06:39 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 04 May 2008, 09:55
Posts: 121
Jag tycker att ni gör ett jättebra jobb för vår hobby. Djäkenfältet är fint och jag hoppas att vi kan få behålla det. Den tekniska utvecklingen går ju av sig självt. Medlemmarna vill testa allt nytt så antagligen är vår klubb en av de progressivaste i Norden.
En sak som emellertid alltid kan förbättras är säkerheten. Vi hanterar flygande projektiler som kan döda flera människor på en gång om olyckan är framme. Det måste inpräntas i allas medvetande. Det är för oss som för ett jaktlag - säkerheten måste gå före allt annat. All lycka och glädje med vår hobby skulle vara borta för alltid den dag polis, ambulans och i värsta fall likbil måste rekvireras till fältet. Det här låter drastiskt, men så är det! Försäkringarna kan ersätta en skadad bil men inte en död eller allvarligt handikappad medlem.
Därför ska alla från början känna till vilka regler som gäller och klubbens ultimata målsättning ska vara att genom ett proffsigt säkerhetsarbete, bra information och konsekvent ledning minimera riskerna för både piloter och publik.
Så, diskutera gärna hur våra säkerhetsregler ska utformas (vi kan ju använda svenska förbundets), hur vi på bästa sätt kommunicerar ut dem till våra medlemmar och hur vi ser till att de implementeras och respekteras. Säkerheten är allas ansvar. Det ska vara kul att flyga och ingen ska behöva vara rädd! :D

_________________
Flying greetings from The Red Baron in Salt Lake!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Nov 2008, 10:42 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
håller fullständigt med, det här förekommit ett flertal incidenter som varit oroväckande nära! Det gäller bara att hitta en balansgång, så att de regler vi här tar bort en del av det roliga, eller är för komplicerade. Risken finns då att man struntar i dem, eller att man lägger av. En svår nöt att knäcka!

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Nov 2008, 11:42 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Jag tycker vi ålänningar över lag är lite insnöade och naiva när det gäller såna här helt självklara saker som säkerhet! Allt ska va så himla lättsamt och roligt hela tiden..... Men inte på bekostnad av säkerheten....Jag själv t.e.x har inte varit ett vitt lamm och föredömme för säkerheten men jag tycker att man är väl inte bättre än att man kan försöka ändra stil...Jag tycker djäkengänget... vi som började sircusen..nu oxå får styra utvecklingen mot lite mera säkerhet/ansvar......Vid fältet! Vet att vissa till o med tycker det är obehagligt att stå i depån när det flygs djäkenvis...Och det är ju inte meningen! Jag har haft svårt att lära om min vana att flyga över depån..och att inte starta utan att flyget är fastspänt...och att inte taxa ut och in i depån...men jag jobbar på det.....!

När norrtäljeborna va här och gästade så tyckte jag att alla tog säkerheten på lite mer allvar och t.e.x skrek landar ...ut på banan...startar ....o.s.v......Nåja slutpredikat från mitt håll...lite tankar bara.....mer nojs på mötet! Men som marcus sa...balansgången är viktig...får inte bli fööööör sterila regler.

Bra talat Tobben.. 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Nov 2008, 11:52 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 04 May 2008, 09:55
Posts: 121
Hej Marcus!
Du har rätt, vi ska inte ta bort det roliga. Den som vill ska fortsättningsvis kunna flyga både fort och häftigt. Jag har tre förslag som ni kan diskutera ikväll:
1. Avancerad flygning med hög fart och mycket akrobatik sker enbart öster om landningsbanan, alltså på andra sidan av diket. Då är risken för att flyga in i depån minimal. I varje fall hinner folk reagera om något inträffar.
2. Start och landning är precis som med verkliga flyg de moment som är mest riskfyllda. Om något oförutsett händer under start är huvudregeln att motorn genast dras av. Man får aldrig föröka rädda flyget om det är risk för att hamna in i depån. Hellre lite skador på flyget än kroppsskador på kompisar och publik.
3. Avbryt ett landningsförsök i god tid om något inte känns rätt. Stick upp igen och gör ett nytt försök. Om något går snett strax före eller när flyget tar mark (börjar studsa upp och ner, svänger eller något annat tokigt) är grundregeln att dra av gasen och göra det bästa möjliga för att minimera skadorna på flyget. Dra aldrig på och riskera att krascha inne i depån!
Det är några förslag som jag tror att skulle göra vårt fält säkrare utan att ta bort något av de roliga. :D

_________________
Flying greetings from The Red Baron in Salt Lake!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Nov 2008, 12:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Helt klart ett hett ämne med säkerhet. I början var det långsamma trainers
och oerfarna piloter. Nu har vi lärt oss styra dessa flyg samt att även flygens
vikt, storlek och fart har ökat. Alltså var det farligt då och är farligt än.

Tillika följer vi inte med den som flyger lika intensivt som förut, utan står
ofta och pratar med andra i depån, så man har ju ingen koll på flygen som
flyger
.

I början hade vi som regel att ropa Startar, Landar, Flyby osv. Och det
tycker jag vi borde införa igen.

Som flygare när det är fler i luften kan det vara tryggt ha nån invid sig
eller en person vid klungan som står och flyger som håller reda på "fara
och färde". Det är inte säkert flyga när man känner sig tvungen kika
åt sidan för att se vad det är som hörs och kommer närmare, fast man
vet att den flygaren nog har koll på sitt flyg, eller har den, med tanke
på att man själv ser åt olika håll?

Jag är själv och har varit den som flugit nära och farligt. I början flög
jag runt överallt och över depån. Sen slutade jag flyga över depån och
flyger väldigt sällan väster om banan. Som nybörjare är det svårt flyga
endast öster om banan och då måste man få friheten att flyga väster
om banan,
dvs runt banan. Åskådare måste vara medvetna om det bara.

Japp, säkerhet kommer att tas upp ikväll. Samt "krisplaner" om olika
saker händer så vi har det klart för oss.

Görs säkerheten förnuftig och naturlig och inte regelgalen så kommer
alla att kunna flyga och ha kul och inte känna att alla regler och krav
förstör hobbyn
, så kan vi nog flyga och ha kul. :D

Om man tänker tillbaks på varenda krasch och tillbud som skett sen
början och funderar lite vad alla dom berott på, så kan man i de flesta
fall hitta orsaken om det var pilotfel, flygfel, eller annat. Då skall vi
lära oss av dessa misstag, fast det är väldigt roligt se ett flyg krascha
av ett småroligt misstag man gjorde. MEN, nu är det ju så att alla nog
efter ett tag vet om dessa orsaker och ting man ska veta om, men
ändå så är man ibland "lost" och gör fel. Där kommer säkerheten in.
Det skall finnas säkerhet, fast vi har regler som alla kan. Det kan ändå
gå snett
.

Tex, jag vet att jag kan flyga, men flyget kan ju tappa kontakten
ändå och landa i publiken med fullgas... Vad hjälper regler då?
Då måste vi vara förebyggande.

Och vad händer om nån struntar i/missa reglerna och nåt händer?
Skall vi bli griniga och sura, straffa, morra och ... ?

En till sak jag kom på... vi borde kanske bara ha EN enda infart till
banan
och pilotrutan borde vara bredvid. Man har ingen koll på att
folk kör ut på fältet när man står 100m bort i pilotrutan och nån kör
ut i andra änden. Mitt i allt står nån på fältet och ska varmköra och
starta.

EDIT: Shit va text det blev, sorry...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Nov 2008, 13:30 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Håller absolut med Tobben om att akrobatisk flygning bör ske öster om fältet. Tycker dock att det i vissa fall bör vara tillåtet att flyga runt hela fältet, men vi behöver se över lite när och hur detta skall tillåtas.

Punkt två och tre är lite svårare att hålla sig till, det är ju mer eller mindre paniksituationer, och då kan tanke och handling gå lite skilda vägar. Men att ha riktlinjer för hur man bör handla är ju inte till skada.

Jag tycker absolut man bör ha någon som kan ansvara att hålla ordning på dem som flyger. Jag minns att jag själv flera gånger stått i ena ändan av banan och flugit, känt att jag behöver landa, men då i ögonvrån sett någon gå ut på landningsbanan för att testköra motorn o. dyl. Jag har ingen som helst möjlighet att ta kontakt med personen då jag står 50-100 bort!

Man borde alltså dels se till att alla piloter står lite mer samlat, samt att det finns någon som kan meddela alla att nu ska någon landa, provköra osv. Har ju kommit förslag att man skulle ha en huligantuta el. dyl. för att kunna få allas uppmärksamhet vid behov. Och ska man ut på banan, se till att alla som flyger är medvetna om det, och att de säger att det är okej! Vi får fundera på hur man praktiskt löser detta...

Vad gäller varvandet i depån... Är det realistiskt att förbjuda provkörning i depån? Svenskarna sade ju att det fanns vissa som hade som regel att man inte ens fick taxa i depån, d.v.s. man var tvungen att bära ut flyget. Personligen är jag mer rätt att gå och bära på ett flyg än vad jag är att sakta taxa ut det! :shock:

Däremot så brukar planen stå vända åt både det ena och det andra hållet. Har hänt att fyra plan stått i en cirkel, alla riktade inåt, och alla startas. Känns ju lagom säkert! :? Vi bör få någon ordning på hur och var planen ska startas. Och kanske skaffa lite fler linor att fästa planen i? Ska man kanske ställa plan som inte ska flygas på en stund på någon annan plats?

Jag kan tänka mig att man får provköra i depon, och även taxa in och ut, men det måste till mer ordnade former, för det har hänt att plan varit på väg att rusa iväg när de stått i depån.

Hur är det med propellrar med vitmålade spetsar? Gör det så stor skillnad att det är värt att måla alla propellrar? Jag har för närvarande ingen färg för det hemma, men om vi anser att alla bör måla kan man ju alltid försöka införskaffa en gemensam färgburk och förvara den på någon klok plats...

Vi löser kanske inte detta på en kväll, men vi bör väl få ihop en god grund att fortsätta att arbeta på. Var det förresten inte tal om en info-tavla vid fältet? Ypperlig plats att klistra upp ett blad med de regler vi kommer fram till, och som man kan be alla som kommer till fältet att läsa igenom...

Puh, som vi skriver här lär det bli ett långt möte med massor av intressanta (och viktiga) diskussioner. Någon som kan ta med lite kaffe vi kan brygga och förtära? :D

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Nov 2008, 14:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Får ej tag på Bernt...
Vilken dörr släpps vi in i?
Vilken tid kan vi vara där?
Vilken tid skall mötet börja (19 va?)?
Hur länge får vi vara / skall vi vara där?

Jag tar med dator och hoppas kunna surfa eftersom man då kan ögna
igenom forumet och snappa upp ämnen som kan diskuteras. Skriver
även ner vartefter. Detta kan vi ju dela upp lite.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Nov 2008, 15:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Så där...

När var och hur!

Efter 18.00 när som helst.
Parkera direkt till vänster, ingång väster (Bernt släpper in oss).
Vi börjar när Marcus kommit (då har väl alla andra kommit redan).
Vi får vara där hela kvällen.

Väldigt schysst, eloge :D

Jag tar med dator och säkert tar nån till med sin.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Nov 2008, 15:08 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Hej, vad menar du med att jag skulle komma sist? :wink:

Tar väl med min dator också, kommer någon gång mellan 18.30 och 19.00.

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Nov 2008, 16:32 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
marcusg wrote:
Tycker dock att det i vissa fall bör vara tillåtet att flyga runt hela fältet, men vi behöver se över lite när och hur detta skall tillåtas.



Klart som fan att man ska få flyga runt fältet! En god portion god bondförnuft...räcker väldigt långt....!!!!!!!!!

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Nov 2008, 16:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
marcusg wrote:
Hej, vad menar du med att jag skulle komma sist? :wink:

Tar väl med min dator också, kommer någon gång mellan 18.30 och 19.00.

Ja vi sku ju ha mötet 18-tiden, men du ville äta middag av nån
anledning och kunde tänka dig 19, så det blev så bara... :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Nov 2008, 17:09 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Så när blir det nu då...!

18 eller 19 :?:

Inväntar svar..... 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Nov 2008, 17:19 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
jag far dit till ca 18,00.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 Nov 2008, 23:01 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Tack för ett trevligt och givande möte om RC-ÅLAND 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 61 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group