Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 23 Apr 2024, 22:11

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Säkerhet i luften o på marken
PostPosted: Thu 09 Aug 2007, 14:04 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Kanske vi borde med ordning sätta oss ned o tänka över vår
säkerhet vid fältet.
Vi har haft litet för mycket osäkerhet runt om oss vid flera tillfällen.
Flyg har störtat lite här o där, i depån , nära depån,nära bilar
o människor.
Tänk om olyckan är framme med personskador som följd inte
trevligt.
Kunde vi ta en kväll o prata om saken. Som det ser ut kommer vi
att öka med flygare framöver så kanske innan hösten är vi 20 st ?
Med sannoligt stor oreda o kanske sura miner eller en total
haveri av det vi har byggt upp under vår o sommar. Tänk om.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 09 Aug 2007, 14:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Japp låter som en bra idé. Jag har skrivit ut reglerna Todi lade ihop och
haft dem med mig lite nu och då. Men de flesta vill flyga när de är på
fältet. =) Vi kanske borde flytta depå och sånt så det blir säkrare också...
Vi tar det när fler är tillbaks.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 09 Aug 2007, 15:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Regler har vi men problemet är att ingen följer dom.
Två enkla saker som att inte flyga över depån eller stå ute på landningsbanan ska väl inte vara så svårt att följa.

Problemet ligger nog i att ingen säger till när någon gör fel, det är så lätt hänt att man inte tänker sig för och när olyckan är framme så går det fort.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 09 Aug 2007, 15:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
[b]Problemet ligger nog i att ingen säger till när någon gör fel[/b, det är så lätt hänt att man inte tänker sig för och när olyckan är framme så går det fort.

Sant! Och så länge inget händer så är det väl samam gamla visa...
skrattar lite åt det som hänt och flyger vidare.... :shock:

Kanske borde införa en regel som säger att om man flyger mer än EN
så SKALL man ha en "roteman" med sig. Annars flyger man inte. Jag
har flera ggr haft flyg jäkligt nära mig. Två ggr stod jag på andra sidan
fältet (för där är det lugnare och man kan koncentrera sig bättre, humm).
Men flera ggr har jag stått i pilotruta och liknande platser och kännt
oro när flyg far över huvvet och framför och bakom osv... Bäst är väl
att stå så nära de andra som flyger så vet man att man inte får ett flyg
i huvet... som det är nu. Ta med hagelgevär så skjuter vi ner dom flyg
som är på fel ställe ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 09 Sep 2007, 03:51 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Regler för modellflygfält vid H:land

Dessa regler är ej lagstadgade utan bara uttagna från andra klubbars regler i swe. Har sen modifierat det lite så det skall passa oss bättre.


1. Pilotrutor

Den pilot som är förste pilot att flyga för dagen väljer med hänsyn till rådande vindrikting lämplig pilotruta. Vald pilotruta markeras med ett tyngre föremål och är gällande tills den första piloten väljer att lämna över rutan till nästa flygare.

2. Frekvenser

Innan du sätter igång din sändare skall du förvissa dig om att ingen på fältet använder samma signal som dig själv. En lista ( frekvens tavla ) över dom aktuella frekvenserna som används under dagens flygning skall alltid finnas till påseende i depån.

3. Motortest

Motortestande med mycket högvarvning får inte förekomma i depån. Uppklippt område mellan depå och flygfält skall användas.

4. Säkerhetsfraser ” Viktigt”

I förekommande fall skall följande säkerhetsfraser meddelas klart och tydligt till övriga piloter i pilotrutan:

1. ”Nödlandning” = Nödläge
2. ”Jag hämtar” = Hämtar modell
3. ” Banan fri” = Banan hinderfri
4. ”Landning” = Normal landning
5. ”Start” = Normal start
6. ”Jag taxar ut” = Taxning till banan

5. Helikopterflygning

All hovringsträning skall utföras i helikopterrutan. Ej på landningsbana eller i depån. All flyggning med Heli skall utföras från gällande pilotruta.

6. Rökning
Rökning är förbjuden i depå, pilotruta.

7. Åskådare
Åskådare skall uppehålla sig upp på grusvägen. Dvs aldrig i depån eller på fältet. Fordon skall heller inte parkeras ute på fältet utan lämnas en bit i från själva flygområdet. Småbarn MÅSTE vara under uppsikt av sina föräldrar samt ej befinna sig i depån!

8. Gästflygning
Om du skall flyga ensam på fältet och är gästflygare MÅSTE du först kontakta följande: Thord Sjöblom Tel: 018/37990
Om andra modellflygare finns på fältet när du skall flyga måste du tydligt ta kontakt med dessa och få klart att det är ok att flyga, samt få läsa igenom reglerna för flygplatsen.

9. Bränsle
Spill av bränsle på marken är absolut förbjudet likaså nedskräpning av området.

10. Hundar
Besökare skall ha sina hundar kopplade inom själva flygområdet. Ägaren ansvarar själv för hundens förehavande.

11. Gräsklippning
Fullständing flygförbud råder så länge som gräsklipparen befinner sig ute på bansystemet.

12. Mobiltelefoner
Mobiltelefoner skall vara avstängda om sådan medförs till pilotrutan.



Rc Piloter som vill börja flyga flera än en gång vid flygfältet ombedes ta kontakt med Thord Sjöblom på Tel: 018/37990. Detta pga så att vi kan registrera vem som rör sig på området samt tillkänna ge sin frekvens på medhavd sändare.
Fältet är endast till för Rc Flygplan. Alltså inga Rc bilar eller liknande.

Ser vi till att vi följer dessa regler samt värnar om markområdet så hoppas jag att vi kan erbjuda Rc Flygare samma underbara fält även nästa år…

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 09 Sep 2007, 08:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Du Todi, den där är väl inte senaste versionen? 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 09 Sep 2007, 13:52 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
MickeM wrote:
Du Todi, den där är väl inte senaste versionen? 8)


Nå, har sökt o sökt men hittar den inte! Har du den så skicka den till mig så ändrar jag det! Tänkte att vi börjar bli så många nu att det är dax att vi börjar följa lite regler!

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 09 Sep 2007, 15:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Todi wrote:
MickeM wrote:
Du Todi, den där är väl inte senaste versionen? 8)


Nå, har sökt o sökt men hittar den inte! Har du den så skicka den till mig så ändrar jag det! Tänkte att vi börjar bli så många nu att det är dax att vi börjar följa lite regler!

Man borde sätta upp en tvåbent skylt med "tak" och på den skylten sätta
nåt plexiglas eller nåt som man kan sätta reglerna bakom. Hur låter det?
Svart skylt förstås så det matchar frekvensboxen ;-)

Jag tar med dokumentet jag har (är nog samma) så kan vi prata lite
om det ikväll kanske.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 30 Aug 2008, 11:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skall vi slänga ihop en tråd som vi klistrar med regler för Djäkenfältet?
Vi är laglösa där, men pga säkerheten för oss själva samt gäster så
måste vi nog ha lite regler. Eller vad tycker ni? Det behövs undantag
också för att få det friare så vi inte trycker bort flygare. Dvs att om man
är nybörjare så FÅR man flyga över västra sidan också osv, bara alla
på fältet är införstådda om säkerheten just då. Osv.

Tycker jag mer och mer hör folk som börjar tänka på säkerheten. Och
oftare och oftare ser jag samma människor vara lika farliga. Så det är
lite väl laglöst nu och adrenalinet som styr.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 30 Aug 2008, 12:32 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Håller med om det! Och så kanske vi borde börja följa reglerna.. hehe.. eller om man säger så här " regler är ju till att brytas".

Nej nog me skitsnack, Men vi vet hur det kan gå om en olycka inträffar.. Vi är ju ett par pers som har haft handen i proppen, tänmk om man får ett flyg i huvudet eller någon annan stans på kroppen? Skandal säger jag bara.

Kanske vi skulle ta o oss i kragen med reglerna, vi är ju ändå vuxna människor som flyger, så de finns visserligen något mellan våra öron hoppas jag.. :roll:

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 09 Nov 2008, 00:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Vi gick igenom säkerheten på mötet i kväll.
Tydligen en svår nöt att knäcka för mötet drog ut på tiden från 18.00 till 22.00

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group