Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 23:43

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Strömreserv i flyget/helikoptern
PostPosted: Sun 29 Jul 2007, 23:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
PowerBox Sensor - Automatisk Batteriströmbrytare

Jag och nån till har väl råkat ut för att strömmen i mottagaren lagt
av mitt i allt. Okej, man kan ju ha extra ackar med sig som man
laddat... jooobbigt byta. Eller så kan man ju ladda före man far och
sluta i tid... bökigt och så vet man ändå inte hur länge det egeeentligen
räcker.

Eller så köper man en liten grej från AirMedia som kopplar om
från ack nr 1 när den är dålig och kopplar in ack nr 2. Sen har
man ju garanterat koll på när det är slut, utan att råka ut för
låg spänning i ack nr 1 som man trodde skulle räcka.

http://www.airmedia.se/index.php?act=vi ... ductId=455

/MickeM


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 30 Jul 2007, 11:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Bra mycket bättre med ett extra batteri så kan man skippa lite blyvikter bara att flytta batteriet tills det blir bra.
Bara fördelar med bättre strömförsörjning till mottagare och servon, nackdelen är ju priset men har men en dyr modell så är det nog värt det.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Mar 2009, 12:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Nu har första powerboxen dykt upp bland våra flygare.
Flygen blir större och större och börjar kräva powerboxar.
Tänker man på säkerheten så är en powerbox klart att föredra.

Några har märkt att större servon drar mera ström.
Var gränsen går när man behöver dessa prylar är svårt att säga.
Klart är att har man flera servon på en vinge eller kör flera servon med pull-pull behövs det.
Kanske också med heavy duty servon om man vill vara på den säkra sidan.

JS Powerbox
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Mar 2009, 12:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Undrar om inte alla lite större dubbeldäckare egentligen skulle behöva en powerbox.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Mar 2009, 12:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Undrar om inte alla lite större dubbeldäckare egentligen skulle behöva en powerbox.

Du tänker på dig och mig? =) (min är större än din, fniss :D)
Jag har inte kommit så långt att jag börjat tänka i dom banorna än,
men det måste ju gås igenom om det behövs. Är väldigt dåligt insatt
i vad dom egentligen gör och va det finns och vilken man väljer beroende
på ändamål och sånt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Mar 2009, 12:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Man får två servon på en kanal eller vinge om man tänker så.
Behovet av en powerbox packar på med en dubbeldäckare.

Väljer man lite enklare servon går det säkert utan.

En powerbox är att föredra för följande behov.

1. Har kraftiga servon
2. Flera servon på en kanal
3. Behöver dubbla batterin
3. Tänker på säkerheten för en powerbox har bättre brytare samt eliminerar störning mellan kanalerna.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Mar 2009, 13:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Man kan ju göra som jag gjort på min FG.
Dvs dra en fet jordkabel från strömbrytare som är kopplad till acken.
Dra en fet matningskabel från strömbrytare som är kopplad till acken.
Och så en vanlig jordkabel från strömbrytaren till mottagare samt en
vanlig matningskabel till mottagaren. Sen drar man signalkabeln från
mottagaren till servot. Men det kräver ju lite lödning eller så är man
lat och köper kablarna, det finns.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Mar 2009, 20:07 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Man kan ju göra som jag gjort på min FG.
Dvs dra en fet jordkabel från strömbrytare som är kopplad till acken.
Dra en fet matningskabel från strömbrytare som är kopplad till acken.
Och så en vanlig jordkabel från strömbrytaren till mottagare samt en
vanlig matningskabel till mottagaren. Sen drar man signalkabeln från
mottagaren till servot. Men det kräver ju lite lödning eller så är man
lat och köper kablarna, det finns.


Ursäkta att jag är lite dum :oops: men kan du utveckla resonemanget med den där
kopplingen så att också jag också (kanske) förstår :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Mar 2009, 20:14 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Glidaren wrote:
Ursäkta att jag är lite dum :oops: men kan du utveckla resonemanget med den där
kopplingen så att också jag också (kanske) förstår :D


Har du en bild, typ den här? En bild är så beskrivande och säger mer en tusen ord....

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Mar 2009, 20:25 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Glidaren wrote:
Glidaren wrote:
Ursäkta att jag är lite dum :oops: men kan du utveckla resonemanget med den där
kopplingen så att också jag också (kanske) förstår :D


Har du en bild, typ den här? En bild är så beskrivande och säger mer en tusen ord....

Image


Nån skillnad :roll:

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Mar 2009, 20:30 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
JS_ wrote:
Glidaren wrote:
Glidaren wrote:
Ursäkta att jag är lite dum :oops: men kan du utveckla resonemanget med den där
kopplingen så att också jag också (kanske) förstår :D


Har du en bild, typ den här? En bild är så beskrivande och säger mer en tusen ord....


Nån skillnad :roll:



Jo, jag ser skillnaden :D du verkar ha mer utrymme för elektronik i ditt flyg :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Mar 2009, 20:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Glidaren wrote:
Ursäkta att jag är lite dum :oops: men kan du utveckla resonemanget med den där
kopplingen så att också jag också (kanske) förstår :D

Sorry, skrev ju lite luddigt, så här ska det vara.

- Dra en fet jordkabel från strömbrytaren (som är kopplad till acken) till servot.
- Dra en fet matningskabel från strömbrytaren (som är kopplad till acken) till servot.
- Och så en vanlig jordkabel från strömbrytaren till mottagare.
- Samt en vanlig matningskabel till mottagaren.
- Sen drar man signalkabeln från mottagaren till servot.

Men det kräver ju lite lödning eller så är man lat och köper kablarna, det finns


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 26 Mar 2009, 22:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Läste i Emcotec manual och där står det att DPSI RV Mini 5 passar från 2m till 2,7 meters flyg.

The DPSI RV Mini 5 corresponds to pilots of the 2m to 2.7m air
acrobatic class who need up to 10 servos and where up to 2 servos
actuate one rudder

http://shop.rc-electronic.com/downloads ... ini_EN.pdf

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 21 Apr 2009, 10:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
När vi nu är inne på reservström går mina tankar till dom här produkterna.
Image
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group