motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Strömreserv i flyget/helikoptern
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=19&t=2323
Page 1 of 1

Author:  MickeM [ Sun 29 Jul 2007, 23:25 ]
Post subject:  Strömreserv i flyget/helikoptern

PowerBox Sensor - Automatisk Batteriströmbrytare

Jag och nån till har väl råkat ut för att strömmen i mottagaren lagt
av mitt i allt. Okej, man kan ju ha extra ackar med sig som man
laddat... jooobbigt byta. Eller så kan man ju ladda före man far och
sluta i tid... bökigt och så vet man ändå inte hur länge det egeeentligen
räcker.

Eller så köper man en liten grej från AirMedia som kopplar om
från ack nr 1 när den är dålig och kopplar in ack nr 2. Sen har
man ju garanterat koll på när det är slut, utan att råka ut för
låg spänning i ack nr 1 som man trodde skulle räcka.

http://www.airmedia.se/index.php?act=vi ... ductId=455

/MickeM

Author:  Mr X [ Mon 30 Jul 2007, 11:10 ]
Post subject: 

Bra mycket bättre med ett extra batteri så kan man skippa lite blyvikter bara att flytta batteriet tills det blir bra.
Bara fördelar med bättre strömförsörjning till mottagare och servon, nackdelen är ju priset men har men en dyr modell så är det nog värt det.

Author:  Mr X [ Sat 14 Mar 2009, 12:02 ]
Post subject: 

Nu har första powerboxen dykt upp bland våra flygare.
Flygen blir större och större och börjar kräva powerboxar.
Tänker man på säkerheten så är en powerbox klart att föredra.

Några har märkt att större servon drar mera ström.
Var gränsen går när man behöver dessa prylar är svårt att säga.
Klart är att har man flera servon på en vinge eller kör flera servon med pull-pull behövs det.
Kanske också med heavy duty servon om man vill vara på den säkra sidan.

JS Powerbox
Image

Author:  Mr X [ Sat 14 Mar 2009, 12:17 ]
Post subject: 

Undrar om inte alla lite större dubbeldäckare egentligen skulle behöva en powerbox.

Author:  MickeM [ Sat 14 Mar 2009, 12:26 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Undrar om inte alla lite större dubbeldäckare egentligen skulle behöva en powerbox.

Du tänker på dig och mig? =) (min är större än din, fniss :D)
Jag har inte kommit så långt att jag börjat tänka i dom banorna än,
men det måste ju gås igenom om det behövs. Är väldigt dåligt insatt
i vad dom egentligen gör och va det finns och vilken man väljer beroende
på ändamål och sånt.

Author:  Mr X [ Sat 14 Mar 2009, 12:38 ]
Post subject: 

Man får två servon på en kanal eller vinge om man tänker så.
Behovet av en powerbox packar på med en dubbeldäckare.

Väljer man lite enklare servon går det säkert utan.

En powerbox är att föredra för följande behov.

1. Har kraftiga servon
2. Flera servon på en kanal
3. Behöver dubbla batterin
3. Tänker på säkerheten för en powerbox har bättre brytare samt eliminerar störning mellan kanalerna.

Author:  MickeM [ Sat 14 Mar 2009, 13:18 ]
Post subject: 

Man kan ju göra som jag gjort på min FG.
Dvs dra en fet jordkabel från strömbrytare som är kopplad till acken.
Dra en fet matningskabel från strömbrytare som är kopplad till acken.
Och så en vanlig jordkabel från strömbrytaren till mottagare samt en
vanlig matningskabel till mottagaren. Sen drar man signalkabeln från
mottagaren till servot. Men det kräver ju lite lödning eller så är man
lat och köper kablarna, det finns.

Author:  Glidaren [ Sun 15 Mar 2009, 20:07 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Man kan ju göra som jag gjort på min FG.
Dvs dra en fet jordkabel från strömbrytare som är kopplad till acken.
Dra en fet matningskabel från strömbrytare som är kopplad till acken.
Och så en vanlig jordkabel från strömbrytaren till mottagare samt en
vanlig matningskabel till mottagaren. Sen drar man signalkabeln från
mottagaren till servot. Men det kräver ju lite lödning eller så är man
lat och köper kablarna, det finns.


Ursäkta att jag är lite dum :oops: men kan du utveckla resonemanget med den där
kopplingen så att också jag också (kanske) förstår :D

Author:  Glidaren [ Sun 15 Mar 2009, 20:14 ]
Post subject: 

Glidaren wrote:
Ursäkta att jag är lite dum :oops: men kan du utveckla resonemanget med den där
kopplingen så att också jag också (kanske) förstår :D


Har du en bild, typ den här? En bild är så beskrivande och säger mer en tusen ord....

Image

Author:  JS_ [ Sun 15 Mar 2009, 20:25 ]
Post subject: 

Glidaren wrote:
Glidaren wrote:
Ursäkta att jag är lite dum :oops: men kan du utveckla resonemanget med den där
kopplingen så att också jag också (kanske) förstår :D


Har du en bild, typ den här? En bild är så beskrivande och säger mer en tusen ord....

Image


Nån skillnad :roll:

Image

Author:  Glidaren [ Sun 15 Mar 2009, 20:30 ]
Post subject: 

JS_ wrote:
Glidaren wrote:
Glidaren wrote:
Ursäkta att jag är lite dum :oops: men kan du utveckla resonemanget med den där
kopplingen så att också jag också (kanske) förstår :D


Har du en bild, typ den här? En bild är så beskrivande och säger mer en tusen ord....


Nån skillnad :roll:



Jo, jag ser skillnaden :D du verkar ha mer utrymme för elektronik i ditt flyg :wink:

Author:  MickeM [ Sun 15 Mar 2009, 20:48 ]
Post subject: 

Glidaren wrote:
Ursäkta att jag är lite dum :oops: men kan du utveckla resonemanget med den där
kopplingen så att också jag också (kanske) förstår :D

Sorry, skrev ju lite luddigt, så här ska det vara.

- Dra en fet jordkabel från strömbrytaren (som är kopplad till acken) till servot.
- Dra en fet matningskabel från strömbrytaren (som är kopplad till acken) till servot.
- Och så en vanlig jordkabel från strömbrytaren till mottagare.
- Samt en vanlig matningskabel till mottagaren.
- Sen drar man signalkabeln från mottagaren till servot.

Men det kräver ju lite lödning eller så är man lat och köper kablarna, det finns

Author:  Mr X [ Thu 26 Mar 2009, 22:14 ]
Post subject: 

Läste i Emcotec manual och där står det att DPSI RV Mini 5 passar från 2m till 2,7 meters flyg.

The DPSI RV Mini 5 corresponds to pilots of the 2m to 2.7m air
acrobatic class who need up to 10 servos and where up to 2 servos
actuate one rudder

http://shop.rc-electronic.com/downloads ... ini_EN.pdf

Author:  Mr X [ Tue 21 Apr 2009, 10:00 ]
Post subject: 

När vi nu är inne på reservström går mina tankar till dom här produkterna.
Image
Image

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/