motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

KRASCH-statistik
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=19&t=2034
Page 1 of 1

Author:  MickeM [ Thu 24 May 2007, 23:25 ]
Post subject:  KRASCH-statistik

Tänkte börja en ny givande tråd. Folk verkar ju krascha sina fåglar
i rask takt och jag tänkte att man kan skriva in här orsaken till
varför kraschen uppstod. Det kan vara givande att veta sånt så
att man kan jobba lite på att eliminera orsakerna så man inte gör
samma fel igen, försöker... =)

Fick ideen från nåt ställe där de hade registrerat klubbens alla krascher
och kommit fram till de vanligaste orsakerna.

Så om ni kan och kommer ihåg, skriv in datum, kraschorsak o sånt
så kanske detta kan bli nåt =) Eller vad tror ni? Skriv på så fyller jag i.
Blir det för mycket? Jobbigt?

Rätta mig om jag har fel?

Här saknas en massa, fyll i =)

Bernt - 25 maj 2007 - Elektronikfel eller störningar - Elektronik
Todi - 25 maj 2007 - För låg starthastighet och steg för fort - PilotError
MickeM - 25 maj 2007 - Avståndsbedömning och kraschade i grantopparna - PilotError
Glidaren - 25 maj 2007 - För låg starthastighet och steg för fort - PilotError

Author:  Kamikaze [ Fri 25 May 2007, 03:27 ]
Post subject: 

Kamikazes första flygtur blev en riktig fadäs! Jag gjorde ett vanligt nybörjarfel! Kopplade Aileron fel!Så dom gick tvärtom! När jag om upp i luften så va höger vänster och tvärtom! Inte så kul första gången du tar upp en metanolkråka om allt tvärtemot :shock:

Kamikazes andra flygförsökblev en dikeskörning! Försök ej ta upp ett flyg på en smal väg om du är nybörjare

Kamikazes 3 försök! Då drog jag på för fulla muggar tills jag hade toppfart på marken! Sen drog jag fulla höjdroder med förstora utslag! Resultatet blev detta http://www.motorportalen.net/filmer/200 ... light2.mpg

Så halvfart på marken sen små mjuka rörelser på höjdrodret :wink:

Sen en dag så tog jag upp den mjukt och fint och hade kontroll i luften! Men sen började vurporna igen när jag skulle landa!Man ska Göra många låga flygningar över banan tills man kan hålla samma höjd och flyga rakt över banan! Sen kan man försöka landa när du bemästrar detta 8)

Author:  MickeM [ Mon 02 Jul 2007, 23:29 ]
Post subject: 

Uff, denna statistik-tråd vart bortglömd... inte lätt på efterhand komma
ihåg allt man gjort...

Men jag har iaf totalskrotat två ggr med Trainer 60an. Och en gång i skogen med småsmå skador bara. Flyget är slutt! :D

Author:  Mr X [ Tue 03 Jul 2007, 08:37 ]
Post subject: 

Största orsaken varför man skrotar en trainer är nog för att den inte är byggd för att köra 3D och att man har för lite rutin.
En trainer ska köras lugnt och när man ska busa köp ett till flyg som är byggt för det.

Author:  MickeM [ Tue 03 Jul 2007, 09:09 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Största orsaken varför man skrotar en trainer är nog för att den inte är byggd för att köra 3D och att man har för lite rutin.
En trainer ska köras lugnt och när man ska busa köp ett till flyg som är byggt för det.

Helt sant. Hittills har ingen av mina tre krascher varit något sådant =)
1 - Miss i avståndsbedömning
2 - Pilot-error
3 - Kommunikations-fel

Undras vad 4 blir... :D

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/