Jag funderade på det där med att filma mer...Att göra filmer som uppfyller folks höga krav idag som jämför allt med mångmiljon-views kräver en sponsrad hobbyfilmare som lägger ner många timmar på filmerna och inte flyger.
Jag känner ingen sån lokalt som dessutom gillar filma RC.
Men korta enkla filmer med en mall i grunden (kort intro, datum, var, info, kort outro) gör det lättare att i alla fall få ut lite filmer på de olika flygen som flyger på fältet.
Närbilder, starten, flygning (där man inte bara ser en prick på himlen i 95% av filmen, använd zoom), landning och om nån gillar prata framför kameran lockar det mycket mer viewers.
Och enligt mig är det totalförbjudet (skottpeng nästan) att filma med stående bild, det är så jobbigt vrida på datorskärmen och TVn...
men för mobiltelefon-användarna är det ju förstås lättare att slippa vrida på handen för att se en film.
Det blir mer som info-filmer för den nyfikne och inte bara stillbilder på grejer på ett bord som vi haft senaste åren.
Det skulle också bli som förr, dvs "dokumentationssyfte", kul att se i efterhand för den som flög själv och om det kraschas så lärde vi oss massor förr i alla fall.
Piloten sa "nåt gick sönder, jag kunde inte göra nånting!!!" när han hade kraschat. På filmen ser man att flyget stallade.
Jag använde förr ett program som gjorde att man kunde redigera filmen on the fly, filmen tog lika länge att redigera som det tog att se genom klippen. Nya program jag köpt är helt värdelösa.
Jag kommer fokusera på filma RC-flygandet. Men jag ser gärna att andra gör nåt liknande. Krångla inte till det. Enklast blir det om man vet att nån ska till fältet för att tex premiärflyga ett flyg och då filma lite och sen hem och få in filmklippen i datorn i videoredigeringsprogrammet och sen lägga upp det på en YouTube-kanal, är ju bara att labba på om allt är nytt.
Sen är det väl hövligt att fråga dem man filmar om man får filma/lägga ut filmen.
Jag köpte en systemkamera för att filma med, men det är helt värdelöst för RC-flyg. Visst blir närbilder och allt stationärt på marken lätt att filma, men när det börjar röra på sig, nope. Måste vara en vettig videokamera till det. Det knepiga är ju det där med formaten, är ju inte bara att köpa en kamera och ett program som jag gjorde. Det gick inte att använda GoPro- och Canon-filmer i Adobe-program utan en helvetes massa arbete. Så jag har börjat titta på videokamera och köpa ett program alla andra använder som funkar med den tillverkaren och videofilsformaten samt se om jag kan få lite fart på min kanal igen. Ser nu att jag har 200 offentliga filmer där (mycket RC, men inte endast) och jag har ju 99 prenumeranter ser jag, haha! Vem blir nr 100? In och titta på filmerna och ta en nostalgitripp nu!
Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/user/MickeMovies/videos