Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 12:43

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Flyga vintertid
PostPosted: Sat 09 Jan 2021, 11:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flyga vintertid

Finns fler trådar om vinterflygning men de var så gamla och innehöll mest annat.
Om man ska flyga vintertid så vill man inte frysa och vad ska man flyga? :-)

Vad har ni för tips och rekommendationer?
Jag brukar förbättra nåt varje gång, man lär sig vartefter.

Kalla aluminiumspakar
Dom har för mig alltid varit kalla att hålla i, de drar värmen ur fingrarna och blåser det lite så är det ännu värre.
Har använt riktigt tunna vita fingervantar men de tar bort mycket av känslan då de jag har är för små och drar ihop fingrarna.
Har även provat samma tunna fingervantar utan fingerspetsar och de funkar mycket bättre, men då är ju aluminiumspakarna kylande.
Såg ett tips för flera år sedan, sätt krympslang på spakarna! So I did! Ska provas idag.

Attachment:
IMG_3473.JPG
IMG_3473.JPG [ 134.76 KiB | Viewed 6860 times ]


Förr verkade vi inte bry oss om lite snö... 1 feb 2014:
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flyga vintertid
PostPosted: Sun 10 Jan 2021, 10:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Igår flög jag med krympslang på spakarna och hur var det då?
Visst, det tar bort den isande känslan det kalla aluminiumet har på fingerspetsarna, men det handlade om så liten yta så det gjorde väldigt lite skillnad i det stora hela.
Jag kommer ha kvar krympslangen under vintern dock.
Men att flyga med bara händer är nog 95% av problemet med kylan på fingrar/händer.

Utvecklingen går vidare att kunna flyga vintertid...
Så det är nog fingervantar eller -handskar som gäller.
Fingerhandskar brukar bli lite väl bökiga då de är tjockare och man tappar flygkänslan lite.
Tänker prova fingerspetslösa fingervantar nästa gång, dvs klippa bort fingerspetsarna på ett par.
Då jag bara använder pekfinger och tumme på bägge händer när jag håller i spaken räcker det med att ta bort fingerspetsarna på dem.
De fingervantar jag har är väldigt tunna (tunnare än T-shirts) och värmer inte så mycket, men det kanske räcker.
Problemet är att de jag har så har är för små och har så korta fingrar... vet nån var man får tag på dessa tunna fingervantar?
De jag haft under åren är vita, men även vita med gummiduttar på hela handflatesidan.

Med rätt fingervantar/handskar så blir det ju ett bra tips till de som flyger på vintern, att bibehålla känslan och inte frysa.
Jag använder switcharna under flygning så jag vill ha något smidigt heller än att flyga jättelänge.

Mätte på skoj tjockleken på tyget på en vanlig t-shirts tyg och det är 0,38mm om man pressar ihop med skjutmåttet (vek flera ggr och delade).
De vita fingervantarna är 0,29 mm.

Attachment:
IMG_3478.JPG
IMG_3478.JPG [ 122.44 KiB | Viewed 6852 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flyga vintertid
PostPosted: Sun 10 Jan 2021, 10:56 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Igår flög jag med krympslang på spakarna och hur var det då?
Visst, det tar bort den isande känslan det kalla aluminiumet har på fingerspetsarna, men det handlade om så liten yta så det gjorde väldigt lite skillnad i det stora hela.
Jag kommer ha kvar krympslangen under vintern dock.
Men att flyga med bara händer är nog 95% av problemet med kylan på fingrar/händer.

Utvecklingen går vidare att kunna flyga vintertid...
Så det är nog fingervantar eller -handskar som gäller.
Fingerhandskar brukar bli lite väl bökiga då de är tjockare och man tappar flygkänslan lite.
Tänker prova fingerspetslösa fingervantar nästa gång, dvs klippa bort fingerspetsarna på ett par.
Då jag bara använder pekfinger och tumme på bägge händer när jag håller i spaken räcker det med att ta bort fingerspetsarna på dem.
De fingervantar jag har är väldigt tunna (tunnare än T-shirts) och värmer inte så mycket, men det kanske räcker.
Problemet är att de jag har så har är för små och har så korta fingrar... vet nån var man får tag på dessa tunna fingervantar?
De jag haft under åren är vita, men även vita med gummiduttar på hela handflatesidan.

Med rätt fingervantar/handskar så blir det ju ett bra tips till de som flyger på vintern, att bibehålla känslan och inte frysa.
Den där påsen jag köpte av dig där man får in såväl sändare som händer tycker jag fungerade alldeles utmärkt ... det går ju t.o.m att sätta in en "kemisk" värmepatron och då blir det rena bastun.
Jag använder switcharna under flygning så jag vill ha något smidigt heller än att flyga jättelänge.

Mätte på skoj tjockleken på tyget på en vanlig t-shirts tyg och det är 0,38mm om man pressar ihop med skjutmåttet (vek flera ggr och delade).
De vita fingervantarna är 0,29 mm.

Attachment:
IMG_3478.JPG

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flyga vintertid
PostPosted: Sun 10 Jan 2021, 11:00 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
... vet inte vad som hände :roll: men jag ville bara säga att den där "påsen" som jag köpte av dig där man kan sätta in såväl händer som sändare fungerade alldeles utmärkt för mig när det var kallt. Kompletterar man med en sådan där kemisk värmepåse så blir det rena bastun.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flyga vintertid
PostPosted: Sun 10 Jan 2021, 11:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
... vet inte vad som hände :roll: men jag ville bara säga att den där "påsen" som jag köpte av dig där man kan sätta in såväl händer som sändare fungerade alldeles utmärkt för mig när det var kallt. Kompletterar man med en sådan där kemisk värmepåse så blir det rena bastun.

Bra tips!
Men funkar den bra? Du har alltid sagt att det är för kallt för händerna att flyga på vintern, men jag har aldrig sett dig använda den. ;-) Är den för jobbig att använda? Jag sålde den för jag har för mig att jag inte kunde använda pultarna som jag använde eller om det var för att den kom åt switcharna längt upp i hörnen på sändaren. Eller så var det för att plasten låg emot händerna och det var livsfarligt när man flög med helikopter. Det skulle säkert gått att förbättra den, men jag brydde mig väl inte. :lol: Jag har klarat mig bra hittills och det fungerar bra, men kan alltid ta upp ämnent, enda gången det började bli lite väl kallt så det störde mig var när jag satte flygtid-rekord med OH-EJB.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flyga vintertid
PostPosted: Sun 10 Jan 2021, 13:59 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Atte wrote:
... vet inte vad som hände :roll: men jag ville bara säga att den där "påsen" som jag köpte av dig där man kan sätta in såväl händer som sändare fungerade alldeles utmärkt för mig när det var kallt. Kompletterar man med en sådan där kemisk värmepåse så blir det rena bastun.

Bra tips!
Men funkar den bra? Du har alltid sagt att det är för kallt för händerna att flyga på vintern, men jag har aldrig sett dig använda den. ;-) Är den för jobbig att använda? Jag sålde den för jag har för mig att jag inte kunde använda pultarna som jag använde eller om det var för att den kom åt switcharna längt upp i hörnen på sändaren. Eller så var det för att plasten låg emot händerna och det var livsfarligt när man flög med helikopter. Det skulle säkert gått att förbättra den, men jag brydde mig väl inte. :lol: Jag har klarat mig bra hittills och det fungerar bra, men kan alltid ta upp ämnent, enda gången det började bli lite väl kallt så det störde mig var när jag satte flygtid-rekord med OH-EJB.

Jag har använt den och det fungerade alldeles utmärkt. Du kan ju alltid få låna den och prova.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flyga vintertid
PostPosted: Sun 10 Jan 2021, 21:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Atte wrote:
MickeM wrote:
Atte wrote:
... vet inte vad som hände :roll: men jag ville bara säga att den där "påsen" som jag köpte av dig där man kan sätta in såväl händer som sändare fungerade alldeles utmärkt för mig när det var kallt. Kompletterar man med en sådan där kemisk värmepåse så blir det rena bastun.

Bra tips!
Men funkar den bra? Du har alltid sagt att det är för kallt för händerna att flyga på vintern, men jag har aldrig sett dig använda den. ;-) Är den för jobbig att använda? Jag sålde den för jag har för mig att jag inte kunde använda pultarna som jag använde eller om det var för att den kom åt switcharna längt upp i hörnen på sändaren. Eller så var det för att plasten låg emot händerna och det var livsfarligt när man flög med helikopter. Det skulle säkert gått att förbättra den, men jag brydde mig väl inte. :lol: Jag har klarat mig bra hittills och det fungerar bra, men kan alltid ta upp ämnent, enda gången det började bli lite väl kallt så det störde mig var när jag satte flygtid-rekord med OH-EJB.

Jag har använt den och det fungerade alldeles utmärkt. Du kan ju alltid få låna den och prova.

Absolut! Då finns det hopp.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flyga vintertid
PostPosted: Sun 10 Jan 2021, 21:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur är det med skor då? Jag köpte fodrade vattentäta Goretex-kängor, dyra va dom, 300€... och dom är helt värdelösa. Läcker vatten och är kalla.
Fick tips ikväll om Viking kängor (lätta, smidiga, varma, täta, osv), nån som vet om de säljs på Åland? Mattssons i Godby har stövlar fick jag höra, nån som vet mer?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flyga vintertid
PostPosted: Sun 10 Jan 2021, 22:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Sportia i maxinge säljer viking skorna men just nu har dom bara små nummer.
Mattssons i Godby har också dom skorna.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flyga vintertid
PostPosted: Sun 17 Jan 2021, 16:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
De fingerspetskapade (pekfinger och tumme) fingervantarna fungerade riktigt bra idag, men det var bara -1 eller nåt sånt och ingen vind.
Kängorna som ska bytas till nästa gång, gäller hitta svaga punkten och åtgärda. :mrgreen: Annars blir det ju inget flyga...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flyga vintertid
PostPosted: Sun 07 Feb 2021, 16:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Fungerar riktigt bra att klippa av fingerspetsarna och flyga.
Kortar man ner flygtiden och vistelsen ute något är det inget problem att flyga på vintern.
Bara att klä sig varmt och välja en dag som det inte blåser och passligt flyg.

Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flyga vintertid
PostPosted: Thu 11 Feb 2021, 09:26 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Hur är det med skor då? Jag köpte fodrade vattentäta Goretex-kängor, dyra va dom, 300€... och dom är helt värdelösa. Läcker vatten och är kalla.
Fick tips ikväll om Viking kängor (lätta, smidiga, varma, täta, osv), nån som vet om de säljs på Åland? Mattssons i Godby har stövlar fick jag höra, nån som vet mer?

Jag köpte Jalas vinterstövlar på Knegarn. Mjuka o följsamma för att va höga stövlar. Runt 150-200€ men värda varenda cent

Attachment:
Jalas.jpg
Jalas.jpg [ 4.25 KiB | Viewed 6692 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flyga vintertid
PostPosted: Thu 11 Feb 2021, 20:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ah, justja, dom har ju grejjor också.
Jag går fortfarande runt med finskor dagtid. :-D
Inget för Djäkenfältet dock, kommer snö in i dem då.

Skaffat Merino-ull-underställ, lär ska vara bra också.
Men om vi ändå inte flyger...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flyga vintertid
PostPosted: Sat 11 Dec 2021, 19:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En annan sak jag "stött på" vintertid är att det är snö, is eller vatten på borden.
Finns en del prylar man inte vill lägga på ett sånt bord.
Hur skulle ni åtgärda det?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flyga vintertid
PostPosted: Sun 12 Dec 2021, 08:18 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sun 10 Jan 2010, 12:57
Posts: 449
Flyga på sommaren. Thats it


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flyga vintertid
PostPosted: Tue 21 Dec 2021, 18:35 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
Vi kör med "sändarpåse" som vi bland annat kör en sätesvärmare
Från tex biltema i med ett lipo. Fungerar riktigt bra och man slipper vantar och annat trassel som tar bort känslan

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flyga vintertid
PostPosted: Tue 21 Dec 2021, 18:37 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
En annan sak jag "stött på" vintertid är att det är snö, is eller vatten på borden.
Finns en del prylar man inte vill lägga på ett sånt bord.
Hur skulle ni åtgärda det?


En sopsäck med en filt över :wink:

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flyga vintertid
PostPosted: Tue 21 Dec 2021, 20:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag som sålde min sändarpåse... tror Atte har den nu.
Jag har för mig att fönstret var för nära spakarna eller nåt, har långa spakar, eller om det var nåt annat.
Använde den aldrig. Men börjar bli sugen på börja använda.
Vintern kan ju inte hindra en att flyga. Vi är ju flera här som har flugit i -25. Va ha ni blitt för veklingar? :mrgreen:

Sopsäck brukar vi ha till annat... :lame: :roll:
Men har inte haft någon sån med på länge nu... men det där är ju ett skäl att ta med, fast jag antar att allt blåser av bordet för det brukar göra det. Vanliga turen som kickar in.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flyga vintertid
PostPosted: Wed 22 Dec 2021, 12:17 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1722
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Jag som sålde min sändarpåse... tror Atte har den nu.
Jag har för mig att fönstret var för nära spakarna eller nåt, har långa spakar, eller om det var nåt annat.
Använde den aldrig. Men börjar bli sugen på börja använda.
Vintern kan ju inte hindra en att flyga. Vi är ju flera här som har flugit i -25. Va ha ni blitt för veklingar? :mrgreen:

Sopsäck brukar vi ha till annat... :lame: :roll:
Men har inte haft någon sån med på länge nu... men det där är ju ett skäl att ta med, fast jag antar att allt blåser av bordet för det brukar göra det. Vanliga turen som kickar in.


Påsen fungerar alldeles utmärkt, jag använde den flera gånger. Du vet var den finns så vi kan göra affär när du kommer hit med mottagaren.

_________________
OH 530


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Flyga vintertid
PostPosted: Wed 22 Dec 2021, 14:05 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
Här är en variant av påse. påsen hänger i en nackrem, sen en till rem i påsen som sändarn hänger i vilket gör att plasten/påsen aldrig rör radio/händer


Attachments:
Resizer_16401745568410.jpg
Resizer_16401745568410.jpg [ 334.9 KiB | Viewed 5521 times ]

_________________
SAB RAW 580
Consept 30
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group