Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 22:13

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Arkbird AAT (Auto Antenna Tracking)
PostPosted: Tue 24 Jul 2018, 10:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Arkbird AAT (Auto Antenna Tracking)

En antenna tracker köptes in för ett tag sedan.

Vad är det?
En grej som man har vid sin FPV-markstation / "ground station" som man monterar en riktad antenn på som automatiskt med motorer riktar antennen mot flyget eller multicoptern för att få bästa signal och därmed räckvidd.

Varianter
Det finns olika sådana, vissa känner tex av varifrån signalen kommer genom att mäta styrkan åt flera olika håll och styr åt det håll där den är starkast. Denna antenna tracker i denna tråd använder GPS-informationen. Skillnaden att denna AAT kan användas för att både sända och ta emot eftersom den alltid riktar antennerna mot flygets eller multicopterns GPS-position.

Varför antenna tracker?
Sändare har normalt vanliga antenner som skickar ut signalen åt alla håll, dvs all effekt sprids ut istället för riktas och således blir räckvidden kortare. På samma sätt arbetar mottagarnas antenner, dvs en normal antenn tar emot från alla håll och kanter så de är inte lika bra att ta upp signalen från ett specifikt håll, således är den inte lika känslig och upptagningsförmågan är sämre så räckvidden blir kortare. Men om man har en runtsändande antenn på tex videosändaren på flyget och en riktbar antenn på marken så kan man rikta mottagande antennen mot flyget och koncentrera mottagningen åt det hållet, eftersom mottagarantennen är riktad uppfattas den svaga signalen fast den är längre bort, dvs räckvidden ökar. En riktad antenn har oftast knappt nån mottagning alls åt sidorna och bakåt, det är en smal vinkel framåt som den snappar upp signalen bäst på. Här kommer antenna trackern in i det hela... man kan ju inte stå på marken och rikta antennen manuellt när man flyger runt sig hit och dit, man tappar signalen om man flyger på sidan om eller bakom. Här ska antenna trackern, vrida antennen i rätt riktning, automatiskt.

Svagare sändare
En fördel med en antenna tracker är att man kan ha mycket svagare sändare på tex flyget så att man inte stör ut mottagarna eller andras grejer och dessutom följa dagens lagar och regler med vad man får sända med för effekter. Utan licens så får man egentligen knappt göra nånting alls, men tekniken har inte kunnat komma ifatt pga dessa regler om tillverkarna inte byggt och sålt grejer som sänt på kraftigare effekter, ingen hade köpt grejerna, utvecklingen hade stannat. Men nu när det hela börjar bli etablerat så har tekniken blivit bättre och bättre och snart kan man sända med löjligt svaga effekter och ändå få räckvidd som går att använda. Och svaga effekter är bättre för alla, så utmaningen för tillverkarna blev, pga lagar och regler, att ta fram produkter som fyller dagens krav. Man behöver inte alla dessa grejer för att kunna få väldigt lång räckvidd endast, utan även för att få bättre mottagning/sändning på korta avstånd för att höja kvaliteten.

Arkbird Antenna Trackern ser i alla fall ut så här (det kom med mer grejer, mer som dem i nästa inlägg):
Attachment:
AAT.JPG
AAT.JPG [ 47.67 KiB | Viewed 11291 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Arkbird AAT (Auto Antenna Tracking)
PostPosted: Tue 24 Jul 2018, 10:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mitt första användande
För mig blir det att först få igång den så att den riktar en 5.8GHz patchantenn för videomottagning mot en multicopter som sänder video åt alla håll. Väljer att testa från multicopter först eftersom en sådan är mer kontrollerbar än flyg under första testerna för att se att allt funkar som det ska. Grejerna måste kalibreras. Lite galet om man flyger FPV med ett flyg och så tycker antenna trackern att man är på andra sidan -> bilden borta.

Uppbyggnad
Basplattan består av sugproppar och ett hål för att fästa den på tex ett biltak eller ett stativ. På plattan finns ett kort där man ansluter matningsspänningen och där man tar ut videosignalen.
Ovanpå basplattan finns en roterande axel som själva modulen är på, finns ingen kontakt utan sliders används för 360 graders rotation. På denna modul är ovandelen fäst, dvs plattan som styrs i vertikalled med ett servo. På denna ovandel monteras antenn/antennerna, mottagare, osv beroende på hur man ska använda trackern. Modulen som är i flyget/multicoptern kallas "Airborne Module" och den man har på marken, själva antenna trackern, kallas "Ground Module".

Varför valde jag just denna?
Orsaken till att jag valde denna var för att den kan rikta sändande och mottagande signaler. Dessutom så orkade jag inte sätta mig in i alla special-hembyggen och DIY-kit utan köpte det som enligt marknaden var en bra, men "dyr" lösning som fixar allt. Första versionen av produkten kom januari 2015. Men mitt kit verkar ändå nyare eftersom GPS-modul ingick samt uppdaterings-grejerna och strömkabel med XT60 och inte Deans, mm. Säkert nyare firmware också.

Köpa?
Vill man köpa så finns den lite överallt, tex HobbyKing:
https://hobbyking.com/en_us/arkbird-aat ... tore=en_us

Manualen
https://www.foxtechfpv.com/product/trac ... Manual.pdf

Diskussion
Vill man läsa om den och vad användare tycker så finns ju alltid diskussionsforumet RCGroups (53 sidor och 786 inlägg i dags dato):
https://www.rcgroups.com/forums/showthr ... na-Tracker

Specifikationer
- Den är gjord för videoöverföring med lång räckvidd (men man kan ju ändå använda den för ytterligare annat när den ändå följer flyget/multicoptern)
- Två sensorer, dels magnetisk kompass och intertial navigation compass (flera gyroskop) för att säkerställa att positionen är rätt (detta är antagligen i Airborn-modulen?!)
- 2-kanals överföring för video och audio (dubbel säkerhet), 50Hz GPS-info på video, 10Hz på Audio
- Plug n Play, även om man vill använda Arkbirds OSD
- Takeoff-point-koordinater sparas när man startar och om man använder extern GPSen till Ground-modulen, dvs antenna trackern, så kan man även traska runt med Ground-modulen
- Man kan flytta runt antenna trackern fast man flyger eftersom den vet var den själv är pga GPSen, tex om man åker bil samtidigt
- Den är lämplig för flyg, quad och multirotor (detta skrev jag hit eftersom jag tycker det är lite roligt beskrivet, quad ÄR en multirotor)
- Finns även OSD som passar systemet (Arkbirds eget)
- 2 kg motor som roterar allt med sliders (kontaktlöst)
- 12 kg-servo för ovandelen

Hur vet ground-modulen var flyget är?
Tydligen så trycks GPS-signalen in i videosignalen (och audio) med hjälp av Airborne-modulen som är i flyget, så videosignalen sänds som vanligt till marken, men med GPS-signalen inbakad.Så länge du har bild, har du kontakt. Så video ska det sändas eftersom det är där GPS-infot kommer. Endast telemetri funkar alltså inte, eller endast RC-länk, man måste ha videosignalen inblandad. Dvs om man ska ha en RC-länk så får man se till att montera det på antenna trackerns ovandel som ett skilt system, det riktas ju ändå åt samma håll. Samma med telemetri. Dock får man tänka på att man inte flyger runt sig själv för många varv då dessa grejers signalen inte går via "slidern". Sen i sin tur räknar Ground-modulen ut vart den ska peka utgående från GPS-signalen som kommer via videolänken från flyget och utgående från var den själv är. Smart!


GROUND-MODULEN / ANTENNA TRACKERN

Kontakter på basplattan:
- Strömkontakt för att ansluta 12V (eller 3S-ack) och drar 800mA vid 12V
- RCA-kontakt för att få ut Video, men var man får ut Audio, det framgår inte
- 4-pin JST-kontakt för... ingen aning, men det kan vara den de menar att är för kommande bruk och uppgraderingar
- Det går 8 ledare från basplattan via roterande slidern upp till den modulen

Kontakter på modulen:
- 4-pin JST-kontakt på baksidan är för att ansluta den externa GPS-antennen, står GPS: 5V, GND, RX och --.
- 6-pin JST-kontakt på framsidan för att ansluta videomottagaren på ovandelen. Kontakten: Audio, GND, Vedio (Video antar jag, bra engelska, men har sett att det finns en del folk som skriver Vedio och inte Video, hm), GND, 12 V, GND. Det kom med en kabel-klunga som ska anslutas till denna kontakt. I andra änden är det matning (vanlig rund 12V-kontakt som används i vanliga videomottagare), gul RCA för video och vit RCA för audio.

Kontakter på ovandelen:
- Inga kontakter alls. Det är där man monterar antenn mm. Föreslagsvis en platta per system, bara att byta ut.

Behöver GPS till Ground-modulen, för då kan den veta var den är relativt flyget/multicoptern. Sen om man råkar krascha ute i skogen nånstans så tar man stativet med antenna trackern med sig och traskar iväg, antennen kommer rikta sig mot flyget medans du går. Smart!

LEDs och knappar på modulen
- Röd LED = Home och knappen under = Home
- Gul LED = Vedio och knappen under = Calibration
- Grön LED = Audio och knappen under = Offline

Det kom även med en strömkabel med XT60 för att ansluta 3S-ack till bottenplattan. Som i sin tur matar allt om man så vill.


AIRBORNE-MODULEN

Det kom bara med en Airborne-modul så om man ska använda i flera flyg eller multicoptrar så måste man flytta runt modulen eller skaffa fler. Vet inte hur det funkar om man skaffar fler gällande om det finns ID eller nåt sånt på dem. Men knappast så krångligt. Airborne-modulen ändrar baudraten automatiskt om kvaliteten sjunker, just för att bibehålla kontakten så gott det går. Airborne modulen drivs på 2-4S och drar 200mA vid 12V. Det kom med en GPS-modul, men den passar även Ground-modulen, så får se var jag använder den.

Airborne-modulen har tre kontakter
- 4-pin JST är dit man ansluter GPS-modulen: +5V för att driva GPS-modulen, GND, GPS In-signalen, NC (Not Connected)
- 3-pin-kontakten är Video IN: GND, +12V (kanske är ut för att mata kameran? Sen använda stepdown till +5V om man har en sån kamera?), Video IN. Det kom ej med kabel.
- 4-pin-kontakten är Video och Audio OUT: GND, +12V, Video Out, Audio Out. Jag fattar dock inte hur man får Audio OUT om man inte anslutit Audio IN...

Man kan ansluta Airborne-modulen på tre sätt med GPS
1. Man parallell-kopplar den till GPSen som man använder till den flight controller man använder (APM, Pixhawk eller dylik), detta funkar för mig.
2. Till Arkbird Flight Controllern som har en enkom port för denna antenna tracker där GPS-signalen kommer ifrån Arkbirdens GPS (har ej ArkBird FC jag så slopar denna)
3. Eller använda medföljande GPS-modul.

För min del blir det säkert att jag kopplar multicopterns GPS-signal även till Airborne-modulen utöver till Flight Controllern i Multicoptern (APM/Pixhawk). Och sen använde jag medföljande GPS till Ground-modulen. Så för att få Airborne-modulen flyttbar behöver den placeras lättillgänglig och anslutas via tre kontakter. Video IN-kontakten, Video UT-kontakten och GPS IN-kontakten (Piggyback). Vill man inte flyga med Airborne-modulen så blir det väl att dra en kabel mellan Video IN-kontakten och Video UT-kontakten. Så lite extra jox blir det. MEN, om man har ett FPV-flyg UTAN Flight Controller och GPS så måste man ändå ha en GPS kopplad till både Airborne-modulen och Antenna trackern. Så bäst skulle vara att ha flera GPS-moduler så man slipper flytta dem också.

Men man kan ju som sagt även flyga utan GPS i Ground-Modulen, men då måste man spara Home-position vid start som den gör automatiskt, men då anser den att hem-platsen är där flyget är. Inte så bra att flytta Ground-modulen efter start alltså.

Man ska köra in firmware version 3.10.25 eller senare.

Så här ser i alla fall Airborne-modulen ut (GPS-modulen/pucken saknas på bilden):
Attachment:
AATGPS.jpg
AATGPS.jpg [ 50.99 KiB | Viewed 11289 times ]


Uppdaterings-kort och kablage
Det kom även med ett kort med en USB-kontakt och 5-pin-kablage som passar ett litet adapterkort för att använda den smala tunna 4-pin kabeln som i sin tur ansluts till "Airborne-modulen" för uppdateringar.
Attachment:
AATCom.jpg
AATCom.jpg [ 51.86 KiB | Viewed 11289 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Arkbird AAT (Auto Antenna Tracking)
PostPosted: Wed 25 Jul 2018, 13:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Uppdaterade bägge inlägg ovan rätt ordentligt igår.

Har kommit så långt nu att jag kommer använda Reptile 500-spider-quaden för att testa detta. Kommer använda Owl FPV-kameran tillsammans med nån 5.8GHz-videosändare och placera Airborne-modulen i multicoptern ansluten mellan FPV-kameran och videosändaren. Kommer sen ansluta APMens GPS till Airborne-modulen. Sen på marken blir det att använda medföljande GPS-modul och en större 5.8GHz patch-antenn ansluten till en videomottagare. Jag måste försöka få hem en duo-videomottagare så jag kan ha en vanlig spironet/skewplanar-antenn också så jag kan flyga säkrare på nära avstånd. Har läst på lite hur man har koll på LEDar och swtichar. Det är som vanligt en massa olika typer av blink man ska ha koll på. Långsam blink, dubbelblink, 10Hz-blink och sen till på det tre LEDar som blinkar samt den i flyget/multicoptern. Vad är det för fel på en LED per funktion, grön = OK, röd = fel osv? I det här fallet skulle en Power-LED vara givande som lyser grönt när grejen är på, grön LED som lyser grön när GPS är fixed, grön som lyser när video är OK, grön som lyser när audio är OK... osv. Men att samma LED eller en LED bredvid blinkar rött när det är fel eller inte OK, eller gult om nästan OK/varning. Febrilt blinkande i 10 Hz är tydligen status = OK med dessa LEDar, inte lugnt blinkande eller lysande. Nå, får bli en påklistrad luntlapp. Nästa steg? Håller på monterar ihop Reptile 500an så att den blir flygklar, sen fortsätta med Antenna Trackingen.

Kommer montera trackern typ så här, men med mindre patch-antenn (fast jag nog har en liknande bjässe, men det är för 1.3GHz):
https://static.rcgroups.net/forums/atta ... G_1713.jpg

På tal om det där med Vedio och Video:
"Why do a lot of people misspell "video" as "vedio"? I've observed this mainly with Indians, and I have a theory that might answer the question that's applicable only in the Indian context - Most (if not all) Indian languages are more exhaustive than the English language in the sense of having a single vowel/consonant for a specific sound. This makes the possible pronunciation of an unknown word less ambiguous. In the word video, the ‘i’ is pronounced the way you would say ‘e’. ‘Vi’ and ‘de’ rhyme with each other inspite of them ending with two different vowels. (This, to a person who reads/writes/communicates in an Indian language is an inconsistency because, when it comes to the language s/he is used to, every vowel/consonant has its own sound). Because of this inherent ambiguity in the English language, the spelling of certain English words might seem confusing, leading to such mistakes.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Arkbird AAT (Auto Antenna Tracking)
PostPosted: Thu 09 Aug 2018, 22:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
jösses vad ska du bli när du blir stor.

Kul att du tar ett steg längre med auto tracking och får en stabilare upplink.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Arkbird AAT (Auto Antenna Tracking)
PostPosted: Thu 09 Aug 2018, 23:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
jösses vad ska du bli när du blir stor.

Kul att du tar ett steg längre med auto tracking och får en stabilare upplink.

Jo, den ska bli intressant testa. Test-multicoptern ska bara får mjukvaran inkörd och inställd, får se om den blir klar i helgen, har lite andra RC-projekt i pipe'n.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Arkbird AAT (Auto Antenna Tracking)
PostPosted: Tue 02 Apr 2019, 21:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Har du labbat något mera med den nu?

Fungerar systemet?

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Arkbird AAT (Auto Antenna Tracking)
PostPosted: Tue 02 Apr 2019, 22:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Har du labbat något mera med den nu?

Fungerar systemet?

Höll på timtal förut och den ville inte överföra GPS-positionen över videolänken och "gå i grönt". Så nopp.
Tror jag måste försöka utomhus eller nåt.
Det är en GPS-modul på marken och i luften, bägge fick väl nog GPS-position, men det ska ju överföras mellan så antenna trackern vet var "flyget/multicoptern" är där uppe, men den delen låste aldrig.
Nåja, vid tillfälle...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Arkbird AAT (Auto Antenna Tracking)
PostPosted: Tue 09 Jul 2019, 17:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Uppdatering av firmware!

Finns manual, USB-driver och uppdateringsprogram att ladda ner.

Skruvade bort bakplåten på Antenna Trackern (där GPSen är ansluten).
Windows 7:
Installerade driver för USB-TTL-enheten (PL-2303HX_Driver).
Anslöt USB-TTL-enheten och den installerades.
Drog ur den och anslöt kablaget mellan USB-TTL-enheten och GPS-porten enligt manualen.
Höll in knappen inne i AAT och anslöt USB-TTL-enheten till datorn.
Startade programmet MCUISP.exe.
Följde guiden och läste fram ett ID.

Sen gjordes samma sak för Airborne-modulen.

Bägge ID skulle sen mailas till Arkbird så man fick nya filer för firmwares, inom 2 arbetsdagar står det. :-)

Så det kommer del två...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Arkbird AAT (Auto Antenna Tracking)
PostPosted: Wed 10 Jul 2019, 04:25 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Att grejer inte ska fungera direkt ur lådan....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Arkbird AAT (Auto Antenna Tracking)
PostPosted: Wed 10 Jul 2019, 19:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Att grejer inte ska fungera direkt ur lådan....

De flesta har nog fått dem att funka, men oftast inte direkt. =)
Jag har läst om nån enstaka som skickat tillbaks den, men då oftast utan att prova så mycket.
Ett krav har varit PAL-kamera fast tillverkaren säger att det funkar med NTSC och de har även testat med exakt samma videolänk och kamera (köpt samma).
Det finns ju många SBS (stolpskott bakom spakarna) också, jag hör dit ibland, men nu tycker jag att jag har en plan i alla fall. :-D
Finns en tråd (110 sidor) på RCGroups men det är som vanligt 90% tjafs i dem "nu har jag också köpt en, kan inte vänta!!" och nån vecka senare "skärmdump på att paketet är halvvägs" osv.
Men många har fått det att funka med NTSC också.
Många har bytt videomottagare eller -sändare och fått det att funka.
Det verkar som att den där GPS-koordinat-informationen är känslig få med i bilden (50Hz) och som reserv använder systemet ljudkanalen (bara 10Hz) om videobilden blir dålig.
Men för mig har videobilden varit bra.
De som köpts där jag köpte så borde ha varit uppdaterade redan med den firmware som ska funka med NTSC.
Men lika bra uppdatera till senaste, sen testa med andra mottagare (har provat 2-3 nu, blev lite osäker).
Sen om det inte funkar så blir det ImmersionRC-sändare istället för TS5823.
Vissa videosändare och -mottagare har ju filter och annat så det kan ju hända att signalen som behövs blir korrupt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Arkbird AAT (Auto Antenna Tracking)
PostPosted: Thu 01 Aug 2019, 20:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skulle uppgradera vilket innebär att man ska ansluta grejerna med USB-kabel och använda ett program för att få reda på respektive ID och sedan maila dessa till Arkbird och få nyare firmware. Svarstid 2 dagar sägs det. Har inte sett nåt svar än och det har väl gått veckor... Arkbird ger jag inte mycket för.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Arkbird AAT (Auto Antenna Tracking)
PostPosted: Sat 30 Nov 2019, 15:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick lite respons på ett forum 3 september, men sedan dess ingen respons. Inte ens på mail. Arkbird får snart inte ens 1 av 10 av mig. (den 1an är var för att det är rätt rejäla grejer i alla fall, men det är snart allt...).


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group