Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 00:03

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Fri 13 Jul 2018, 23:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
MickeM wrote:
Fick tag på en 22" rätt så tunn och lätt bildskärm/TV som har dubbla HDMI, SCART, VGA, Antenn, RCA, USB-portar osv osv
som borde funka bra för FPV och kanske mer om behövs, som Mission Planner, QGC eller nåt. Vet ej om den är FullHD eller
bara vanlig 720HD, men det räcker eftersom jag troligtvis kommer klara mig med 720p-sändning till en början.

Attachment:
IMG_2191.JPG

Den där TVn som Sedins sålde åt mig funka ju int med nånting förutom antenn IN. Ägnat en hel timme åt att försöka få Video in att funka via RCA/SCART, SV IN, HDMI1 och HDMI2 från olika källor. Nopp, "ingen videosignal" säger den bara. Nån som vet om nån bra större skärm som klarar VGA, HDMI, RCA/SCART? Annars blir det att köpa konverterare. Dessutom ska skärmen funka på 12V. Förslag?

Var in med skärmen till Sedins och testade, allt funkar. Huh! Begriper ej, testade olika källor och skärmar och allt funkade för mina andra grejer på allt jag hade hemma, men inte på denna bildskärm (Scart/RCA, SV In, HDMI 1 och 2 osv). Nåja, får testa igen, på "samma sätt".

När skärmen väl fungerar... nästa steg att flyga från bilen är nog att få hem ett LRS-system så jag kan dra ut antennen för RC-länken på taket (behöver kontakt för TSLRS eller vänta på leveransen av Crossfire). Men jag kommer testa "utomhus" först som RC-flyg bara och kanske med FPV-brillor eller lilla skärmen. Step by step. Jag kom ju se på att jag vill ha Mission Planner också. Men det får väl bli på en laptop bredvid inne i bilen.

Men vilket flyg ska man använda... är jag tex ensam så blir det bökigt att först kasta iväg flyget och sen sätta sig i bilen, såvida man inte har ett auto launch-system som låter flyget sticka iväg åt ett håll upp i en viss vinkel och går in i loiter tills jag slår om. Eller så har man ett flyg med landställ och startar manuellt från marken och landar manuellt, i lugn och ro.

Om man tappar kontakten när man sitter i bilen? Då måste RTL funka, så GPS-system är ett måste.

EDIT: Man kan ju alltid ha katapult.

No problem.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Sun 25 Nov 2018, 20:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Lite adaptrar och kablar beställda så jag kommer vidare med detta.
Jag har hört folk sitta inne i en plåtbil och flugit FPV med sändarna inne i bilen.
Har "funkat" men jag vill ha antennerna på utsidan.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Tue 26 Feb 2019, 00:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vad hände med detta... jag hade ju planer på köpa ny bil, men rynkade på näsan och sen dog bilköpet ut. :-D
Jag tror jag har alla grejer för att flyga från bilen, eller så minns jag inte om det stannade upp pga nåt. Uhm...
Blir att testa med en multicopter först, som har GPS-stabilisering. Jag tror jag sålde bort den... måste hitta nåt annat.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group