Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 00:47

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: FPV från bilen?
PostPosted: Mon 19 Feb 2018, 19:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vad krävs för det?

1. Videomottagaren på taket, vilket inte är så knepigt få till, är ju bara dra ut kabeln till mottagaren där antennen sitter.
2. RC-sändningen... där behöver man väl gå över till LRS så man kan ha de externt (dvs inte modul i sändaren)?
Annat?

Eller finns det nånstans att man kan ansluta joystick med throttle-stick och pedaler till en RC-sändare?
Plus större skärm förstås.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Mon 19 Feb 2018, 19:54 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Här finns en lösning.
https://youtu.be/Wga-VHVaEzA
Dock inte pedaler


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Mon 19 Feb 2018, 20:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Justja, det finns ju joysticks med vridhandtag för sidoroder/gir.
Och när jag ser att de flyger med en Trooper eller va de heter så kom jag på att jag har en sån jag med som jag inte ens tittat på sen inköp... (tror min var en Vadnumärketvar Trooper 750) :oops:
Klart nyfiken på vad det är för dome under.

Visste inte att det fanns såna där paket!!
https://hobbyking.com/en_us/winbox-grou ... tore=en_us

Men man borde ju ha goggles med headtracking också...

Funderade på att ha till SAR-grejerna... sitta i värmen året runt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Mon 19 Feb 2018, 20:29 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Justja, det finns ju joysticks med vridhandtag för sidoroder/gir.
Och när jag ser att de flyger med en Trooper eller va de heter så kom jag på att jag har en sån jag med som jag inte ens tittat på sen inköp... (tror min var en Vadnumärketvar Trooper 750) :oops:
Klart nyfiken på vad det är för dome under.

Visste inte att det fanns såna där paket!!
https://hobbyking.com/en_us/winbox-grou ... tore=en_us

Men man borde ju ha goggles med headtracking också...

Funderade på att ha till SAR-grejerna... sitta i värmen året runt.

Ja jag var sugen på den själv. Men efter att tänkt efter så verkar det vara lämpligt för longrange/endurance fpv. Och där är jag inte än. Så helt klart vettigt för SAR operationer. Men jag tror mer på reglage för pan tilt. Pekfinger för tilt och tumme för pan i reglage tex


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Mon 19 Feb 2018, 20:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag är inte så intresserad av Long range för att flyga 20 km och sånt, men long range är intressant för att bibehålla länken, både på höjd men också bakom träd och dylikt).

Har även planer på skaffa Full HD 1920x1080 (eller iaf HD 1280x720) videolänk, annars blir det ej bra med en stor skärm som visar halvdan bild i horribla 640x480 (eller 800x600 om man uppgraderar lite).

Vad gäller SAR... Har sett på FLIR också XX antal timmar och fastnade först för FLIR One-serien (ca 600€), men de är så låsta till Android och iOS så det gick bort, dessutom är dom helt låsta på nån ny micro-USB modell nyaste som inte många använder än, samt iPhones jag inte kommer ihåg vad heter... Sen kikade jag på FLIR Duo (ca 1000€) som är som en GoPro, men den hade så dålig upplösning (160x120). FLIR har ju flera upplösningar. 80x60 är bara rolig om man tex använder inomhus, man ser knappt nåt. 160x120 är nästa, den går att använda på nära håll, 50 m är för långt, allt flyter ihop. 320x256 är väl lite bättre, men 640x480 är nog det som gäller om man ska flyga med det, helt klart. Men då är man uppe i tusenlappar direkt... det finns nån Tau eller va den heter för 1500€ som är på 320x256 om jag minns rätt, men det är ändå hm hm. Börjar bli dyrt med FLIR. Nå, lite offtopic blev det där...

Det beror förstås på vad man flyger. Har det en gimbal för headtracking? Eller en dome? Eller bara för att flyga medans resten sköts av någon annan i sätet bredvid? Skulle ju börja med att bara FPV-flyga, tex på X-1-nivå. Nån kastar iväg och så flyger man inifrån bilen. Eller så använder man en multicopter så är man inte beroende av någon annan. För att göra det behövs bara det där Quanum-paketet + nån LRS som får ut antennen. Sen kan man utveckla från det.

Så steg 1 är väl LRS så man kan sätta sig i bilen med sändaren och ha videomottagaren på bilen och flyga multicopter (med goggles).
Steg 2 är väl att skaffa quanum-paketet (eller finns det fler?).
Steg 3 är större skärm + bättre videolänk.
Sen kan det skena iväg....

Vill ju kunna starta och landa Majan. ;-)

Borde byta bil...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Mon 19 Feb 2018, 21:06 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Jag är inte så intresserad av Long range för att flyga 20 km och sånt, men long range är intressant för att bibehålla länken, både på höjd men också bakom träd och dylikt).

Har även planer på skaffa Full HD 1920x1080 (eller iaf HD 1280x720) videolänk, annars blir det ej bra med en stor skärm som visar halvdan bild i horribla 640x480 (eller 800x600 om man uppgraderar lite).

Vad gäller SAR... Har sett på FLIR också XX antal timmar och fastnade först för FLIR One-serien (ca 600€), men de är så låsta till Android och iOS så det gick bort, dessutom är dom helt låsta på nån ny micro-USB modell nyaste som inte många använder än, samt iPhones jag inte kommer ihåg vad heter... Sen kikade jag på FLIR Duo (ca 1000€) som är som en GoPro, men den hade så dålig upplösning (160x120). FLIR har ju flera upplösningar. 80x60 är bara rolig om man tex använder inomhus, man ser knappt nåt. 160x120 är nästa, den går att använda på nära håll, 50 m är för långt, allt flyter ihop. 320x256 är väl lite bättre, men 640x480 är nog det som gäller om man ska flyga med det, helt klart. Men då är man uppe i tusenlappar direkt... det finns nån Tau eller va den heter för 1500€ som är på 320x256 om jag minns rätt, men det är ändå hm hm. Börjar bli dyrt med FLIR. Nå, lite offtopic blev det där...

Det beror förstås på vad man flyger. Har det en gimbal för headtracking? Eller en dome? Eller bara för att flyga medans resten sköts av någon annan i sätet bredvid? Skulle ju börja med att bara FPV-flyga, tex på X-1-nivå. Nån kastar iväg och så flyger man inifrån bilen. Eller så använder man en multicopter så är man inte beroende av någon annan. För att göra det behövs bara det där Quanum-paketet + nån LRS som får ut antennen. Sen kan man utveckla från det.

Så steg 1 är väl LRS så man kan sätta sig i bilen med sändaren och ha videomottagaren på bilen och flyga multicopter (med goggles).
Steg 2 är väl att skaffa quanum-paketet (eller finns det fler?).
Steg 3 är större skärm + bättre videolänk.
Sen kan det skena iväg....

Vill ju kunna starta och landa Majan. ;-)

Borde byta bil...

När det gäller SAR tror jag mer på högupplösta bilder före värmekamera än så länge. Tekniken för att se värme på håll är ju fortfarande riktigt dyr.
Har testat värmekameror som svenska militären använde för 10 år sedan för brandbekämpning. Men det var på några meters avstånd och bilden var ju sådär. Frågan är hur man fångar upp en vettig bild på avstånd.
Men det är klart du ska ha lrs och quanum i bilen. I BMW e91 och f11 sitter man bra i baksätet för flygning ;)
Vad just den quaden har vet jag tyvärr inte. Det var mest groundstation som var intressant :)
Men din Maja lär du ju kunna starta med en sån anläggning


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Mon 19 Feb 2018, 21:39 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
När det gäller SAR tror jag mer på högupplösta bilder före värmekamera än så länge. Tekniken för att se värme på håll är ju fortfarande riktigt dyr.
Har testat värmekameror som svenska militären använde för 10 år sedan för brandbekämpning. Men det var på några meters avstånd och bilden var ju sådär. Frågan är hur man fångar upp en vettig bild på avstånd.
Men det är klart du ska ha lrs och quanum i bilen. I BMW e91 och f11 sitter man bra i baksätet för flygning ;)
Vad just den quaden har vet jag tyvärr inte. Det var mest groundstation som var intressant :)
Men din Maja lär du ju kunna starta med en sån anläggning

Med en 2500€ FLIR så kan man nog börja få nytta av dem (det är dock de billigare, de kostar multum de dyra). De nya har riktigt bra bild, utvecklingen har gått fort senaste åren med nya sensorer. Men frågan är... ska man hålla det på amatör-hobby-nivå så får det nog kosta mindre, men kul att testa... ska någon få något ut av det så får de nog pröjsa själva. =) FLIR har R-varianter, Pro, version 2 osv av flera kameror, så det är en djungel. De har sjukt många kameror. Brandkåren i Mariehamn har en 640 handhållen. Det sitter en rejäl (samma som på heli) på sjöbevakningens båtarna, iaf de i som nu står på land i västra hamnen, tre st eller va de är.

160x120 "ser" en människa på 50 meter, men bara om du vet att det är en människa. ;-) Pixlarna flyter ihop. Man flyger inte på sååå hög höjd när man letar så en 320x256 skulle räcka för att flyga på 80m. Men ska man flyga högre så är det nog 640 som gäller. Ju dyrare modell, desto bättre är den på att snabbare mäta av en temperatur på avstånd, det är väl det som skiljer dem åt.

LRS ska det nog bli... håller en diskussion med en i Sverige som har en Sherrer till salu. Modul är OK, men de har väl nån kontakt på baksidan och så drar man slang te take! Vill ha något som är kompatibelt med Futaba. Är ute efter bra kvalitet, inte nödvändigtvis "bang for the buck".

Quanum... varifrån? Backorder i länken jag hittade den på. Inte letat mer.

Bil, har varit inne på SUV eller större farmare... så det får bli en sån också (nu känner jag att tråden skenat iväg lite haha). I min bil får man inte rum med nåt. :mrgreen: Om man inte viker fram passagerarsätet och sätter allt bakom det.

Sen ska det ju monteras också utan att borra i sätena...

Vilken quad pratar du om i inlägget ovan?

Majan har jag startat och landat med FPV förr, går finfint. Den är ju rätt stor, 2,2 m.

Men hur som... steg 1 är att sitta inne i bilen och då behöver jag endast LRS med kabel ut så man kan ha antenn på taket.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Fri 02 Mar 2018, 10:59 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Nu finns radion igen. Och nu till nedsatt pris.
https://hobbyking.com/en_us/winbox-grou ... m-v52.html


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Fri 02 Mar 2018, 20:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Martin wrote:
Nu finns radion igen. Och nu till nedsatt pris.
https://hobbyking.com/en_us/winbox-grou ... m-v52.html

Den fanns nog förut också, men först när jag valde Finland, då var den i lager. =)
Men det är alltså egentligen en sändare med en JR/Graupner-modul... dvs kräver annan RC-mottagare.
Har inte kollat desto mer, men vad ska man ha för modul och mottagare?
Man borde lägga dit LRS-grejerna...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Fri 02 Mar 2018, 20:16 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
Martin wrote:
Nu finns radion igen. Och nu till nedsatt pris.
https://hobbyking.com/en_us/winbox-grou ... m-v52.html

Den fanns nog förut också, men först när jag valde Finland, då var den i lager. =)
Men det är alltså egentligen en sändare med en JR/Graupner-modul... dvs kräver annan RC-mottagare.
Har inte kollat desto mer, men vad ska man ha för modul och mottagare?
Man borde lägga dit LRS-grejerna...

Ajaa :)
Det stämmer att det krävs en modul. Antingen en jr/graupner modul eller via cppm.
Men vad jag förstått så har de stora long Range producenterna moduler för kr port. Annars får man koppla in sig via cppm.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Sun 11 Mar 2018, 10:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Den där Quanum Ground Control Station...
- Den har ju en modulplats för JR-type moduler, vilket få LRS-system verkar ha idag (Martin, du nämner tvärtom), såg att ImmersionRC har sedan tidigare en modul, men den är inte med på hemsidan mer. Men då ska man ju stå utomhus, inte sitta i bilen. Så det går ju bort.
- Det där med CPPM, Combined PPM som de nämner... är det månne att det finns en eller flera kontakter som gör att man kan ansluta alla LRS-system till denna mojäng? Är CPPM = trainer-porten? Det finns ett antal olika sådana. Den har flera kontakter på ovansidan, men inte ska man väl behöva ha alla kablar liggandes ovanpå?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Sat 24 Mar 2018, 12:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det där med modulplaceringen på den där Quanum-joystick-GCSen... den är inte så bra ha inne i bilen.
Jag såg att TBS CrossFire har en modul-attrapp med kontakt som man sedan ansluter själva TBS-sändaren till, men TBS-sändaren ska monteras bakom RC-sändaren, kablarna är inte många cm... Men det finns ju dom där Trainer-portaran, CPPM eller va det kallas? Och då borde man kunna använda de flesta LRS-grejer.
Så man borde alltså ta hem en sån där GCS... =) Köper man inte kan man inte testa.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Sun 08 Apr 2018, 09:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Så man borde alltså ta hem en sån där GCS... =) Köper man inte kan man inte testa.

Quanum V52 Ground Control System... på väg. :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Sat 21 Apr 2018, 18:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
I den fina svarta boxen så låg en uppsättning Quanum V52 Groun Control Station.
Skippar man stativet som kom med så ska den väl gå att montera i en bil eller inomhus.
Tillsammans med en större bildskärm + HD/Full HD-videolänk + LRS så ska man kunna SARa på bäst man vill året runt. :lol:
En himla massa knappar och vred mm.

Attachment:
IMG_2133.JPG
IMG_2133.JPG [ 169.11 KiB | Viewed 10629 times ]


Attachment:
IMG_2134.JPG
IMG_2134.JPG [ 200.91 KiB | Viewed 10629 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Sun 22 Apr 2018, 10:52 
Offline
Motorportalare

Joined: Thu 15 Sep 2016, 15:25
Posts: 889
Location: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
MickeM wrote:
I den fina svarta boxen så låg en uppsättning Quanum V52 Groun Control Station.
Skippar man stativet som kom med så ska den väl gå att montera i en bil eller inomhus.
Tillsammans med en större bildskärm + HD/Full HD-videolänk + LRS så ska man kunna SARa på bäst man vill året runt. :lol:
En himla massa knappar och vred mm.

Attachment:
IMG_2133.JPG


Attachment:
IMG_2134.JPG

Spännande:) vad ska du ha för flyg till den?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Sun 22 Apr 2018, 12:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Blir först att testa på fältet stående med bildskärm, då kan jag använda X-1an, man kan ge gas och sen lätt styra med spaken för att kasta iväg. Nano SkyHunter, Ninox går också att starta med.
Men jag måste först skaffa en RC-modul (nåt LRS-system) och fixa acken för att driva allt (finns fack för ack som sen driver hela och kringutrustningsom det står i bruksanvisningen.

V52 heter den enligt hemsida och bruksanvisning, men det står X52 överallt på den. Kan hända Saiteks produkt heter X52 och Quanum har donat ihop denna V52.

Den är i alla fall rätt så gedigen.

Men sen blir det väl Majan skulle jag tro som har hjul. Taxa ut och starta på banan samt flyga och landa.

Måste väl testa med nån multicopter också, ska väl funka det med.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Tue 01 May 2018, 10:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Anslöt en 3S-ack till den och startade upp. Throttle-grejan funka och allt lyste upp, konsolen i mitten funkade som den skulle men joysticksmodulen var stendöd. Nåja, HobbyKing... Skruvade isär och fann att de inte ens kopplat in joysticken! Så nu lyser allt, knapparna funkar, allt funkar. Gäller bara få in dit den där RC-sändarmodulen nu bara. Den där konsolen i mitten är som vilken RC-sändare som helst. Dvs display, knappar för att manövrera runt och ställa in allt som reverse, epa, trim, kanaltilldelningar, osv osv.

I lilla manualen står det att systemet heter Quanum Ground Control System VS 2. Inte V52 som det står överallt på nätet. Förvirrande smart som vanligt.
I stora manualen står det VS2 så det är smidigt korrekt: https://hobbyking.com/media/file/v/s/vs ... ual_v5.pdf

Borde skaffa en större bildskärm, men vet ej vad... Har inte mätt upp vad den klarar för storlek, men en 10" surfplatta funkar, men då måste man väl ha en som har HDMI-ingång och som kan visa bilden (går det?) så man kan ansluta RCA via RCA->HDMI-boxen jag har. Förslag på annat sätt?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Sat 30 Jun 2018, 20:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick tag på en 22" rätt så tunn och lätt bildskärm/TV som har dubbla HDMI, SCART, VGA, Antenn, RCA, USB-portar osv osv
som borde funka bra för FPV och kanske mer om behövs, som Mission Planner, QGC eller nåt. Vet ej om den är FullHD eller
bara vanlig 720HD, men det räcker eftersom jag troligtvis kommer klara mig med 720p-sändning till en början.

Attachment:
IMG_2191.JPG
IMG_2191.JPG [ 211.81 KiB | Viewed 10328 times ]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Thu 05 Jul 2018, 22:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fick höra att alla TBS-grejerna är tillverkade nu, förutom Micro-sändaren som skulle bli klara denna vecka. Så det närmar sig leverans och äntligen få börja testa denna joystick-mojäng!!!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: FPV från bilen?
PostPosted: Wed 11 Jul 2018, 20:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM wrote:
Fick tag på en 22" rätt så tunn och lätt bildskärm/TV som har dubbla HDMI, SCART, VGA, Antenn, RCA, USB-portar osv osv
som borde funka bra för FPV och kanske mer om behövs, som Mission Planner, QGC eller nåt. Vet ej om den är FullHD eller
bara vanlig 720HD, men det räcker eftersom jag troligtvis kommer klara mig med 720p-sändning till en början.

Attachment:
IMG_2191.JPG

Den där TVn som Sedins sålde åt mig funka ju int med nånting förutom antenn IN. Ägnat en hel timme åt att försöka få Video in att funka via RCA/SCART, SV IN, HDMI1 och HDMI2 från olika källor. Nopp, "ingen videosignal" säger den bara. Nån som vet om nån bra större skärm som klarar VGA, HDMI, RCA/SCART? Annars blir det att köpa konverterare. Dessutom ska skärmen funka på 12V. Förslag?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group